Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hope
#3071144
Het valt me op dat de meningen verdeeld zijn als het gaat om afwisseling.

Ik geef nu lam, paard, konijn, lama en zalm. Dat zijn vier diersoorten en vis. 

Naar mijn idee is het een goed idee om van die vier diersoorten zoveel mogelijk verschillende dingen te voeren. Dus voer ik paardenhart en paardenspiervlees, maar ook konijnenhart. En ik geef lamsnier, maar ook nier van konijn. Ik geef konijnenvlees terwijl ik ook spiervlees heb van lama en paard, en straks ook lam.

Nu lees ik dat er mensen zijn die van vijf diersoorten iets anders voeren. Nier van lam, hart van paard, lever van konijn, spiervlees van lama. En dan verder niet afwisselen.

Wat is nu de richtlijn? En wat doen jullie, en waarom?
En waar bestaat jullie orgaanmix uit, of welke organen geef jij in je menu, van welke diersoort(en)?
Gebruikersavatar
Door winni
#3071160
Orgaan geef ik alleen van Lam. Lamshart, Lamspens Lamsnier en Lamslever. Omdat het volgens mij het minst vervuilt is. Zeker de nier en lever.
Al het andere wissel ik af in zoveel mogelijke diersoorten.
Gebruikersavatar
Door pike
#3071168
Naar mijn idee kan je niet genoeg afwisselen en dat doe ik dan ook. Niet alleen qua bot, maar ook qua orgaan. Ik vind runderhart een heel andere waarde hebben dan bijvoorbeeld kippenhartjes. Nou heb ik het wat dat betreft gemakkelijk, mijn honden hebben geen allergieën en lusten heel erg veel. Op dit moment heb ik liggen:

vleesbot van konijn (borstkas, rug, kop, kop met huid en oren), haaskarkas, haaskoppen met huid en oren en nog wat haasribjes , kippennekken, hertenkalfsribjes, parelhoenvleugels, en een proefbestelling sneeuwhoen van 1 kg  :biggrin2: en er ligt nog een lamskop en reekop en een beetje wild konijn karkas.
spiervlees van lama, hert, kalkoen, paard, konijn, wilde gans, zwaan, zalm (met graat)
hart van kip, kalkoen, rund, hart/long van konijn
pens van lam en rund
lever van lam, rund
nier van konijn, lam en rund
maag van wilde gans
long van schaap (dient om te drogen)

dat was het geloof ik wel. En alles gaat met smaak naar binnen  :biggrin2:

Ik heb niet altijd hetzelfde. Soms heb ik ook eenden- en ganzenhartjes of lamshart, geitenlever, boekmaag of  haasorgaan. Op dit moment zijn bijv. de eendennekken op, maar die komen er bij een nieuwe bestelling wellicht weer bij, zelfde geldt voor fazant- en/of parelhoenkarkas.  Andere vissoorten als sardien en haring. Het is maar net waar ik op het moment aan kan komen en hoeveel ruimte ik ter beschikking heb.

Ik voer dus echt heel gevarieerd. Ze eten hier ook bijna alles dat is natuurlijk mooi meegenomen. Het enige waar ik ze geen plezier mee doe is gevogeltelever, wilde eend en houtduif.
Sommige dingen staan ter discussie, zoals bijvoorbeeld rundernier of - lever, maar ik ga er van uit dat als ze dat eens een keertje krijgen dat niet voor problemen zorgt. Bovendien zijn die die ik koop geschikt voor menselijke consumptie. Lamsorgaan is helaas ook niet altijd meer afkomstig van dieren die jaarrond buiten hebben gelopen.
Door smulpaap
#3071184
Ik vind herkomst en kwaliteit (inmiddels) belangrijker dan de hoeveelheid diersoorten .

Ik probeer wel een afwisseling te behouden tussen rood en wit spiervlees 
Orgaan is hier bio van het lam , rund , kip of wilde gans .
Of als ze een hele prooi hebben van bv wild konijn
Vis lusten ze hier niet . Dus ik heb visolie voor ze
Gebruikersavatar
Door pike
#3071215
Goede kwaliteit is voor mij ook belangrijk, herkomst iets minder (als je daarmee het land bedoelt tenminste).
Door Ruisje
#3071244
Ik maak voor de honden afzonderlijk eens in de 4 weken een orgaanmix die ze 2x per week samen met vleesbot krijgen. Voor de katten gaat orgaanvlees door de gemalen barf, plus iets op hun barfdagen. Ik wissel de diersoorten zoveel mogelijk af.

Hart: rund, lam of geit en een enkel konijnenhartje
Lever: kalkoen, konijn, demeter rund
Nier: lam of konijn
Maag/long: minimaal van kip/konijn
Pens (op een beetje na niet in de orgaanmix): lam, geit of rund

Verder zit er natuurlijk nog iets orgaan in de konijnenkoppen die ik maal.

Met uitzondering van complete dieren (fazant, patrijs, wild konijn) heb ik vleesbot en spiervlees meestal van verschillende diersoorten; bijv. wel kipkarkas maar geen kippenvlees. Van de orgaan-diersoorten geef ik ook vleesbot of spiervlees.
Het wisselt wel eens, maar over het algemeen heb ik zo'n 10 à 12 diersoorten, waarvan de helft wild.

Ik hou van veel afwisseling en heb het geluk dat onze dieren alles kunnen eten. En als ik mooi Nederlands wild tegenkom dan wil ik dat in mijn vriezer hebben. ;)

Ow, de vis is haring voor de honden en sprot voor de katten of zalm voor allebei.
Gebruikersavatar
Door Hylos
#3071258
Hoe meer afwisseling hoe meer voedingsstoffen ze binnen krijgen. Dat zal vast voor alle onderdelen gelden.
Mijn hond lust helaas veel niet, voornamelijk wild laat hij liggen.. Erg jammer want dat zou ik liever voeren dan rund en kip.
Hij kijgt:

Orgaan: lam (lever, hart, nier en pens) haas (nier, lever, long, hart )jonge geit (hartslag), konijn(nier, lever, long, hart)
Spiervlees: kalkoen, rund, kip
Bot: hert, parelhoen, kwartel, kip, eend, kalkoen
Haring en zalm

Hij is gek op geit en lam, maar met bot en vlees spuugt hij het uit of moet gigantisch veel poepen. Daar kan hij dus helaas niet tegen.  :'( de organen zijn dus eigenlijk van de diersoorten die hij niet lust.. Maar wel de organen van op wil eten  ::)
Laatst waar eens laard geprobeerd, dat vond hij ineens wel lekker dus binnenkort paardenvlees proberen.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3071289
Ik wissel ook zoveel mogelijk af. Maar ik doe er niet moeilijk over, het is maar net waar ik aan kan komen. Nu heb ik haasorgaan liggen, de vorige lading van was lams hart, lever en nier. De volgende keer doe ik denk ik weer eens wat orgaan van gevogelte en konijn. Maar dat is maar net hoe het uitkomt, dus het kan best zijn dat hij 4 maanden lang dezelfde mix krijgt en dan weer iets heel anders.

Ik vind het niet noodzakelijk om super veel te wisselen, maar ik vind het wel de voorkeur hebben om in elk onderdeel van het menu een beetje afwisseling te hebben. Ik begrijp best dat niet iedereen overal altijd aan kan komen, maar dat een beetje buiten beschouwing gelaten begrijp ik de weerstand die sommigen hebben tegen variatie niet zo. Los van de voedingsstoffen is barf toch ook bedoeld om je hond leuk te voeren, dus af en toe wat anders in de bak is toch gewoon lekker voor het hondje denk ik dan. Uiteraard rekening houdend met wat je hond lust en nogmaals het hoeft ook zeker niet al te gek.
Door Lizzy
#3071300
Ik vind de kwaliteit van orgaanvlees eigenlijk nog belangrijker dan het afwisselen in diersoorten. Ik heb biologisch rundorgaan. Waarvan ik 200% de afkomst ken. En ik voer liever altijd biologische runderlever dan ook lever van kip uit een plofkip om maar af te kunnen wisselen.

Ik voer dus vooral biologische runderlever, runderhart, rundernier, rundertong en runderpens (met nog lekker wat inhoud). En daarnaast voer ik af en toe ook hart, nier, tong, hersenen, long (om te drogen), nier van lam en geit. En heel soms de pens. Aan het bio kipkarkas hangt altijd nog wel een stukje orgaan, dat eten ze natuurlijk ook. En ze eten natuurlijk ook de organen die in vette vis zit.

Andere diersoorten die overduidelijk uit de bio-industrie komen: voer ik niet. Behalve dan dat sporadische hartje of stukje lever van eend dat aan het karkas zit. Maar liever voer ik niks van organen van bio-industrie dieren.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3071374
Ik kijk ook naar de afkomst van organen.  Voor zover ik eraan kan geraken zit ik er dus niet mee in om vb maandenlang enkel hazenlever te voeren ipv bio-industrie.  Maar dat lukt doorgaans niet, en dan wissel ik wel af.

Diersoorten die ik in orgaan voer, zou ik niet mee rekenen als ik uitreken hoeveel diersoorten ik voer. Ik wil daarmee zeggen dat als iemand vb van lam enkel maar lever voert en geen bot of spier, dat in mijn ogen niet als een volwaardige diersoort meetelt.
Ik reken enkel de diersoorten waar ik werkelijk vlees van voer en aangezien er op vleesbot ook vlees zit, telt dat ook. 
2 botsoorten en 2 andere spiersoorten, zou ik wel als 4 diersoorten tellen, maar het is nog beter om zowel bot als spier (in de mate van het mogelijke) te voeren van allevier die diersoorten.  Orgaan laat ik dus persoonlijk gewoon buiten beschouwing.  Ik vind het wel nuttig om minimum 2 verschillende hartsoorten te voeren dus als lamshart erbij kan naast vb runderhart is dat fijn. Maar als dat hart het enige is dat ik voer van het lam voer en geen spier, dan is dat geen extra diersoort (of misschien een halfje  ::))
Gebruikersavatar
Door startouw
#3071386
Hier  vinden de doggies alles lekker, juist die jongste moet nog wat wennen aan nier en wild smaak. Enm ik denk dat verschillende diersoorten ook verschillende hoeveelheden voedingsstoffen meebrengen.  Dus ik probeer  voor veel afwisseling te zorgen in mijn spiervlees en vleesbot.  wat ik  nu  in de vriezer heb liggen is het volgende :
VB : kip, konijn, haas, parelhoen, zalm, eend,  lam,  geit, kwartel.
SV :  kalkoen, konijn, lam, hert, lama, gans, rund, paard.
orgaan  vind ik altijd beetje lastig , liever geen bio industrie en ik denk dan dat jonge  organen minder vervuild zijn.  Lever en nier voer ik meestal van lam. soms konijnen nier. Soms krijgen ze konijnenkop of 1/2 geiten kop.
Hart wissel ik wat meer,  heb nu rund, kip en geit hart liggen.
Gebruikersavatar
Door LottJess
#3071388
Hoe weten jullie de afkomst van het vlees / orgaan / bot  wat je haalt?
Ik zie op barfplaats dat er vaak niet bij staan als er iets wordt aangeboden, en op andere webshops / winkels ook niet.

Ik ben ook voor het afwisselen en inderdaad van jonge dieren de lever en nieren en dan ook nog biologisch, maar dat is nog best lastig te vinden soms.
Door smulpaap
#3071407
Als het om biologisch vlees gaat hoort daar altijd een Skall keurmerk op te staan
Op deze site staan ook bedrijven die je op kan zoeken

http://www.skal.com/biologisch

Er zijn wel wat webshops die wat bio in het assortiment hebben

Lupa
Gelukkig Dier
Prooidier
Darf ? Dat weet ik nu even niet
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3071412
Het ligt eraan.
Verkrijgbaarheid van produkten en of mijn honden het graag eten. En ook of ze alle 3 het eten. (dat is utopie maar wel handig als je daar meer van hebt) Van lam kan ik het hele skala aan alle 3 de honden voeren. Orgaan is meestal lam, pens ook. Ook wel konijnennier. Geit eten ze ook alles van. Van vogels is meestal botwerk en paard, lama, hert spiervlees, een enkele keer hertenrib. Konijn is vaker bot, maar ook wel eens spiervlees als ik eraan kom.
Vis is wat lastiger doen ze vaker moeilijk over en Maci mag geen zalm. Panharing gaat er bij alle 3 goed in.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door