Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3070778
We hadden hier een ware muizenplaag. Het liep echt de spuigaten uit.
Ik wil niet graag werken met gif omdat we veel roofdieren in de tuin hebben zitten. Naast de katten van de buren die hier gezellig op stap komen zitten er ook uilen en andere grote vogels. Ik vind het niet fijn om die te vergiftigen doordat ze muizen eten met rattengif.

Dus ging ik op zoek naar een alternatief. Klemmen werken niet en áls ze al werken dan sterven die muizen een pijnlijke dood. Of je vindt alleen een poot...  :-X

Uiteindelijk heb ik de ideale muizenval gevonden. Je kan hem (als je een beetje handig bent) zelf maken. Hij kan preventief blijven staan, werkt echt altijd en is diervriendelijk. Je hebt geen last van bijvangst en je hoeft geen gebruik te maken van gif.

Ik heb, omdat het hier zo erg was, een dubbele val gemaakt. Ik kan dus twee muizen vangen in 1 nacht.
Begin met het maken van een rechthoekig hokje. Voor een dubbele val zijn de afmetingen ongeveer 31 x 28 centimeter. De hoogte heb ik op 15 centimeter. Komt echt niet nauwkeurig allemaal.
In de voorkant maak je een ingang van zo'n 3 x 2,5 cm. Niet groter. Als je het rond wil maken zou ik kiezen voor 2,5.

Afbeelding

Van dat hokje maak je twee ruimtes.
Die twee ruimtes deel je ook weer op in twee ruimtes. Het plankje zet je ongeveer zo dat je aan de voorkant 2/3, en aan de achterkant 1/3 ruimte hebt. Ook in dit plankje maak je een ingang. Zeker niet groter maken!
In dat plankje maak je met een dunne boor een gat. Dit gat moet precies door het midden van de ingang lopen en wordt helemaal van boven naar onder geboord, dus dwars erdoor.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu maak je een deksel op het hokje. Ik heb gaas gebruikt. Hout met wat kleine gaatjes kan ook.
Gaas moet stevig zijn (niet van plastic) en heel kleinmazig.

Aan de achterkant van het hokje maak je (voor een dubbele val) twee schroeven. Niet ver indraaien.
Dan neem je een klepje (iets zwaars!) van liefst metaal. Je boort er een gaatje in en hangt dat voor de ingang. Wel zorgen dat het niet naar links of rechts kan verschuiven. Het mag alleen naar boven en beneden kunnen.

Afbeelding

Nu gaan we de val zetten:
In het achterste gedeelte leg je vogelzaad. Gewoon zaad wat je in de winter aan de vogels voert is prima.
Je neemt een stuk garen en knoopt dat aan het klepje. Dan gaat het touwtje via de bovenkant van het hokje naar het geboorde gaatje. Daar haal je het touwtje met een naald doorheen. Je touwtje loopt dan dwars door de tweede ingang. Het touwtje haal je aan de onderkant van de val naar de schroef aan de achterkant en knoopt het daar stevig vast. Wel opletten dat je hem dusdanig spant dat het klepje omhoog blijft hangen.

Afbeelding

De muis wil naar het voer bij het achterste gedeelte. Dat lukt niet, want daar zit een touwtje.
Hij knaagt het touwtje door en het klepje valt achter hem dicht. De volgende ochtend heb je twee levende muizen in de val zitten.
Die kan je uitzetten in het bos. Of zo  ::)

Afbeelding

Drie maanden later en 34 muizen verder zijn wij van onze plaag af.
#3070893
Pluto schreef: Buizerds zijn er iig niet meer, althans net voor je het dorp binnenkomt staat een bordje 'Buizerdweg'

:P :biggrin2: ::) :P  :biggrin2: ::)
;D ;D ;D
DJ en Doerak schreef: Wat goed bedacht en gemaakt! En merk je nu ook dat er minder roofvogels zijn? Die zitten nu ook in het bos natuurlijk  ;) :biggrin2:.
Geen idee, niet op gelet, haha!
Maar liever levend in het bos dan dood in onze tuin!

Ik kan natuurlijk wel een handeltje biologische barfmuizen beginnen...  :naughty:
#3070949
Dat was ik ook al aan het denken, hier zouden ze spijtig genoeg, echt een hapje voor de katten worden. Kleintje is absoluut verzot op wilde muis.
Maar dat wil dus ook zeggen dat wij dat hier niet nodig hebben...  ::)
Als er nog maar een muis in de wijde omtrek aanwezig is,ruikt en vind ze ze nog voor wij doorhebben dat ze er is...  8)

Wel fijn gevonden en de muisjes zullen je ook wel dankbaar zijn! ;)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door