Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door BelleFae
#3070987
Ik zit eraan te denken om mijn chihuahua's in het BARF menu ook een dagje vis te geven.
Ik vraag me alleen af of alle vissen geschikt zijn voor chihuahua's? Kan graat niets aanrichten? Kan het niet te groot zijn voor ze?

Welke vissen zou ik het beste kunnen geven? En dan in z'n geheel? Kunnen ze alles eten, vooral omdat ze zo klein zijn.

En geef je dan 1 dag in de week alleen maar vis? Of kun je dat op 1 dag ook combineren met vlees?
Door Ruisje
#3071036
BelleFae schreef: Ik zit eraan te denken om mijn chihuahua's in het BARF menu ook een dagje vis te geven.
Ik vraag me alleen af of alle vissen geschikt zijn voor chihuahua's? Kan graat niets aanrichten? Kan het niet te groot zijn voor ze?

Welke vissen zou ik het beste kunnen geven? En dan in z'n geheel? Kunnen ze alles eten, vooral omdat ze zo klein zijn.

En geef je dan 1 dag in de week alleen maar vis? Of kun je dat op 1 dag ook combineren met vlees?
Wij voeren haring aan de honden en de katten krijgen sprot. Allebei vette vissoorten, maar de sprotjes vind ik makkelijker doseren voor de katten. Sprotjes zijn kleine visjes.

Ik zou dus je chihuahua's sprotjes geven. De graatjes (ook inieminie ;)) kunnen geen kwaad. Eén dag alleen vis voeren zou ik niet doen. Je kunt de visjes als extra geven, want ze zijn compleet, of je brengt het gewicht in mindering van hetgeen je nu voert.
Gebruikersavatar
Door Nero
#3071067
Sardien of spiering zijn ook wat kleinere visjes en kan je ook makkelijk in zijn geheel voeren.

Nu zit er in spiering weer niet veel omega 3.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3071070
Als je nog steeds van plan bent om deels kvv te geven, dan kun je ook kiezen voor een kvv van vis.
Anders inderdaad sardien of sprot.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3071799
Je kan ook delen van grotere vissen voeren.
Mijn katten hebben ook zalmkarkas gegeten. Daar knipte ik de middengraat dan tussenuit en voerde de zijgraten met vlees als bot en spier in 1. Of als spiervlees gewoon, want dat beetje bot is eigenlijk niet veel waard. Als katten het eten, kunnen chi's het zeker.  ;)
Onverhitte graten zijn trouwens erg zacht en buigzaam.  Ze prikken wel als je er aan de scherpe kant aan voelt, maar als ze ze doorknagen (wat de bedoeling is) zoals ribbetjes van vb konijn of gevogelte, is dat net zo op te eten.  Het is niet als wanneer jij een graat in je keel krijgt bij het eten van vis, want die is dan uitgehard van het verhitten.


Ik heb ook wel eens makreel gehad en die hakte ik dan in moten om te voeren. Ging ook perfect.  Wel opletten met de stekels, makreel heeft scherpe stekels op de zijkant. Die haalde ik er met een grof mes wel af, en ik knipte de rugvinnen er ook vanaf.
Bij andere vis zoals haring, sprot, sardien of zalm, hoef je dat normaal niet te doen.

Je kan soms hele kleine zalmkopjes krijgen. Van een paar 100gr.  Als je die tegen zou komen kan je die ook in 2 of 4 hakken en ze wat laten knagen.  Vinden ze vaak erg fijn.
Voor katten is dat te hard, maar Chi's vinden dat volgens mij wel leuk.
Ook andere viskoppen kan je vragen bij de visboer. Forelkoppen vonden ze hier niet lekker, maar zijn wel prima te eten van grootte.  Ik heb ze gemalen en onder wat anders gemengd toen (had ze gekregen van een kennis die ze zelf gevangen had ;)).
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 11 feb 2015, 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Laura2004
#3071861
Ansjovis is ook een fijn visje voor de kleinere hondjes en als je de graatjes eng vind kan je die er zo uittrekken, gaat super makkelijk bij ansjovis, maar die graatjes zijn heel zacht, hier in Spanje eten veel mensen de ansjovis met graat en al.
Door jasmijn
#3074259
Ik voer als mede chihuahua eigenaar aan vis sprot, spiering en Capelin, meer uit lui heid omdat ik dan gewoon 1 visje per keer kan geven.

Het is ook makelijke verpakken, geen gehak of gesnij enkel los invriezen en er 1 uit halen als je vis wilt voeren ;)
Zeker in het begin zou ik het niet te moeilijke doen, mocht je in de toekomst nog willen afwisselen dan kan dat altijd nog  :)

Kwa graatjes heeft haku nog nooit ergens last van gehad, alles word keurig fijn gekauwd  8)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door