Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door BelleFae
#3070984
Ik vraag me af hoe jullie dit doen/zouden doen.

Als ik mijn 2 chihuahua's BARF ga geven moeten ze per dag (per hond):
27 gram rauw vleesbot
12 gram orgaanvlees incl pens dus 6 gr orgaanvlees en 6 gr pens
15 gram spiervlees
en evt. 6 gram groente

Dit gaat dan om erg weinig steeds van iets.. Is dat haalbaar? Bijv. lamshart verdelen in zulke kleine porties? Hoe zou ik dit aan kunnen pakken?
Hoe ver van te voren kun je iets in de koelkast leggen om te gaan geven?
Gebruikersavatar
Door Stacey1987
#3071029
Ik zou zelf ervoor kiezen bij zulke kleine honden om de ene dag spiervlees te geven met bot en de andere dag bot en orgaan ipv elke dag alles. Op die manier hoef je de porties alweer iets minder klein te maken.
Door petralita
#3071031
Ik ga uit van weekporties die verdeel ik in daggewichten en dat is wat ze krijgt. Ze krijgt trouwens ook 1x per dag eten.
Ze heeft gelukkig niet veel last van de ontlasting verschillen. ik probeer er wel op te letten dat vleesbot ruim bevleest is of dat er dan bv pens bij zit.

Je zou ook (grof) kunnen malen en dat per dag geven?

Je hebt trouwens 2 honden? dan zou ikook verdelen in 1portie voor 2 honden, als het ontdooit is dan pas kleiner maken.

en ik vries het redelijk plat in en afhankelijk van de warmte in de omgeving is het vrij snel ontdooit.
Laatst gewijzigd door petralita op ma 09 feb 2015, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door BelleFae
#3071037
Ja, 2 honden.

Dus dan zou ik pens en orgaan porties moeten maken van 12 gram. (Dat is dan voor 2 honden).
Laten jullie het dan een klein beetje ontdooien - verdelen - invriezen?
Gebruikersavatar
Door Nero
#3071052
Stacey1987 schreef: Ik zou zelf ervoor kiezen bij zulke kleine honden om de ene dag spiervlees te geven met bot en de andere dag bot en orgaan ipv elke dag alles. Op die manier hoef je de porties alweer iets minder klein te maken.
Ik portioneer weleens vlees voor een chihuahua en die krijgt het inderdaad ook zo.
Er zijn dan zegmaar 4 orgaandagen en 3 spiervleesdagen, wel 7x vleesbot uiteraard.
( zij krijgt dan 1x hart, 1x nier, 1x lever en 1x pens maar je kan ook 3 orgaandagen maken en dan de pens over 3 dagen verdelen. Niet alle honden verwerken een pensdag even goed)

Edit: Dit zijn dan inderdaad porties van 10-12 gram, maar dat is snijbaar. (je doet alleen heel lang met een kilo  ;))
Laatst gewijzigd door Nero op ma 09 feb 2015, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Thea
#3071058
Ik zou 4 dagen vleesbot a31 gr en 25 gr spiervlees
2 dagen 31 gr vleesbot a31 gr en  22 gr orgaan
en 1 dag pens ong veer 50 gr Maar moet je ff kijken of je hondjes daar geen platte poep van krijgen ;)
Zo voer ik nu ook alleen wat meer ;D ;)
je zou ook 1 dag bv kwartel kunnen voeren als compleet
Gebruikersavatar
Door pluk
#3071068
Scott krijgt naast vleesbot: 3 dagen spiervlees,  1 dag lever+hart, 1 dag pens+nier, 1 dag pens+spiervlees en 1 dag karkas. Door het zo te verdelen is het elke dag ongeveer evenveel gram.
Door BelleFae
#3071093
Ik heb het nu zo. Vind het lastig hoor.

Voor 2 honden:
Maandag - BARF
Vleesbot (54 gr.) - kipkarkas
Spiervlees (30 gr.) - Paardensnijdsels
Orgaan/Pens (12 gr. / 12 gr.) - Lamslong en gemalen runderpens

Dinsdag - KVV Compleet
120 gr Haas

Woensdag - BARF
Vleesbot (54 gr.) - kippennek
Spiervlees (30 gr.) - kalkoen
Orgaan/Pens (12 gr. / 12 gr.) - rundernier en gemalen schapenpens

Donderdag - KVV Compleet
120 gr rund

Vrijdag - BARF
Vleesbot (54 gr.) - kipkarkas
Spiervlees (30 gr.) - runderstoofvlees
Orgaan/Pens (12 gr. / 12 gr.) - eendenhartjes en gemalen runderpens

Zaterdag - KVV Compleet
120 gr Konijn

Zondag - KVV niet compleet
100 gr gemalen zalm


Zou dat zo haalbaar/goed zijn? Ook in portioneren? Hoe zou ik het anders beter kunnen verdelen?
Gebruikersavatar
Door pluk
#3071116
Welke kvv wil je gaan voeren? Dan kunnen we kijken naar de verhoudingen die erin zitten. Sommige complete kvv hebben toch een vrij hoog orgaanpercentage. Dit zou je dan, muv pens, niet extra hoeven toe te voegen.

Vwb de barfdagen zou ik minimaal 1x kip vervangen door bijvoorbeeld eend of kwartel. Eendenvleugel is met chi's denk ik makkelijker met portioneren dan nek. Kwartelkarkas is ook vrij makkelijk te portioneren.

Ik mis lever bij je orgaan.
Long voegt eigenlijk niets toe. Het is wel leuk om deze als gedroogde snack te geven.

Om het portioneren iets makkelijker te maken kun je evt het spiervlees en het orgaan van 2dagen samenvoegen. Je geeft dan 1 dg 60 gr spier, 1 dag 48 gr orgaan en 1dg 30gr/24gr.
Door BelleFae
#3071121
Ahhhhh, ik dacht dat ik per dag die percentages moest halen  :D Kan dus ook per week  :D

Ik wil BARF starten met kippennekken en kippenkarkas en als dat goed gaat ook eens eend of kwartel proberen, kip schijnt het makkelijkst te zijn om mee te beginnen.

Ah oke, lever is beter dus. Ga ik dat nog even omzetten.

Ik kijk naar de KVV's compleet van Naturis.nu
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door