Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3070682
Vraag 1

ik heb in mijn barfmenu patrijskarkas zitten
maar nu zie ik bij degomeat op de site Sneeuw hoenderkarkas staan

is dit hard bot ? en mag ik dit aan mijn golden retriever van 8 maanden geven ?
niet alle botten of vlees mag ik nog geven op deze leeftijd vandaar de vraag


Vraag 2
Ik geef nu in mijn menu afwisselend lamspens - runder - shapenpens -
mag ik onze golden van 8 maanden ook afwisslend geitenpens geven?
dit hadden ze eerst niet maar zie het er nu wel bij staan vandaar de vraag

alvast bedankt groetjes en poot van shadow
Laatst gewijzigd door Ingrid (shadow) op zo 08 feb 2015, 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Becky
#3070856
Ik heb al een aantal keer sneeuwhoender karkas gegeven en bij mij eten ze het alle twee (hondjes van 8 kilo (1 van nu bijna 1 en de ander is 5), die sinds augustus op barf staan en vrij veel wild eten).
Het bot is vergelijkbaar met de hardheid van patrijs, misschien net iets harder maar niet veel (in ieder geval bij mij  :P), dus ik denk dat die van jou het ook wel kan eten.
Er zit wel een sterke 'wild' geur aan, dus ik weet niet of jouw hond hiervan houdt....

Als je aan geitenpens kan komen kan je dit gerust geven.
#3070902
Dank je wel , fijn te horen dat het de hardheid van patrijs heeft dan heb ik een idee, en hij zal het ok vast wel door krijgen maar ik vroeg het ook om te weten of het qua voedingstoffen mocht bij een hond van 8 maanden

thanks voor het antwoord  ook op de pens

shadow eet gelukkig tot nog toe alles dus ook dit is te proberen dan,
anders weten we natuurlijk ook niet natuurlijk of hij het lust

dank je wel voor jullie antwoorden !!!!
Gebruikersavatar
Door pike
#3070912
Ingrid (shadow) schreef: Dank je wel , fijn te horen dat het de hardheid van patrijs heeft dan heb ik een idee, en hij zal het ok vast wel door krijgen maar ik vroeg het ook om te weten of het qua voedingstoffen mocht bij een hond van 8 maanden

Waarom zou een hond qua voedingsstoffen vlees en/of bot van een bepaalde soort niet mogen eten??? Dat is voor het eerst dat ik dit hoor.
#3070920
pike schreef: Waarom zou een hond qua voedingsstoffen vlees en/of bot van een bepaalde soort niet mogen eten??? Dat is voor het eerst dat ik dit hoor.
ik zeg het misschien verkeerd maar ik had toen een menu gemaakt voor een pup
en toen zei Lizzy ,, gemalen geitennek bevat te veel calcium en zou dat dus nog niet geven en heb ik dus toen even veranderd in mijn menu

dus dit bedoelde ik met voedingstoffen maar benoem het misschien verkeerd  :-[
vandaar dat ik vroeg of shadow van 8 maanden sneeuwhoenderkarkas mocht
hopelijk snap je me nu haha
Door Lizzy
#3070964
Ingrid (shadow) schreef: Vraag 1

ik heb in mijn barfmenu patrijskarkas zitten
maar nu zie ik bij degomeat op de site Sneeuw hoenderkarkas staan

is dit hard bot ? en mag ik dit aan mijn golden retriever van 8 maanden geven ?
niet alle botten of vlees mag ik nog geven op deze leeftijd vandaar de vraag
Ik weet het niet 100% zeker maar ik denk dat sneeuwhoender vergelijkbaar is met parelhoenkarkas. En dat mag jouw Golden Retriever "pup" prima eten. Dit bevat ongeveer net zoveel calcium als kip en eend enzo en valt in ieder geval onder kleine diersoorten, die dus heel geschikt zijn voor jonge honden.

Vraag 2
Ik geef nu in mijn menu afwisselend lamspens - runder - shapenpens -
mag ik onze golden van 8 maanden ook afwisslend geitenpens geven?
dit hadden ze eerst niet maar zie het er nu wel bij staan vandaar de vraag
Ja hoor, dat is uitstekend zelfs!
#3070976
Lizzy schreef: Ik weet het niet 100% zeker maar ik denk dat sneeuwhoender vergelijkbaar is met parelhoenkarkas. En dat mag jouw Golden Retriever "pup" prima eten. Dit bevat ongeveer net zoveel calcium als kip en eend enzo en valt in ieder geval onder kleine diersoorten, die dus heel geschikt zijn voor jonge honden.

Ja hoor, dat is uitstekend zelfs!
Heel erg fijn te weten dat het ongeveer net zoveel calcium bevat als kip en eend enz
en over die kleine diersoorten
mooi dan gooi ik soms nog wat meer afwisseling in het menu

thanks lizzy , ga vanavond meteen alles weer bestellen  :thumbup:
Gebruikersavatar
Door pike
#3071044
Lizzy schreef: Ik weet het niet 100% zeker maar ik denk dat sneeuwhoender vergelijkbaar is met parelhoenkarkas. En dat mag jouw Golden Retriever "pup" prima eten. Dit bevat ongeveer net zoveel calcium als kip en eend enzo en valt in ieder geval onder kleine diersoorten, die dus heel geschikt zijn voor jonge honden.

Ja hoor, dat is uitstekend zelfs!
Waarom denk je dat? Sneeuwhoen is wild, parelhoen gekweekt en wordt op jonge leeftijd geslacht. Ik weet het ook niet 100% zeker maar ik denk dus dat sneeuwhoen dus harder is en op zijn minst in de richting van fazant gaat (die ook vaak gekweekt is). Ik heb laatst toevallig een kilo besteld om eens te proberen, alleen hij ligt nog in de vriezer dus ik heb het nog niet ontdooid in handen gehad. Het zag wel goed rood.
Door kakocavi
#3071179
Lizzy schreef: Ik weet het niet 100% zeker maar ik denk dat sneeuwhoender vergelijkbaar is met parelhoenkarkas. En dat mag jouw Golden Retriever "pup" prima eten. Dit bevat ongeveer net zoveel calcium als kip en eend enzo en valt in ieder geval onder kleine diersoorten, die dus heel geschikt zijn voor jonge honden.

Ja hoor, dat is uitstekend zelfs!
Ik heb hier laatst juist gehoord dat wild meer calcium zou bevatten dan tam. Waarom denk jij van niet en waar baseer je dat op?
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#3071232
pike schreef: Waarom denk je dat? Sneeuwhoen is wild, parelhoen gekweekt en wordt op jonge leeftijd geslacht. Ik weet het ook niet 100% zeker maar ik denk dus dat sneeuwhoen dus harder is en op zijn minst in de richting van fazant gaat (die ook vaak gekweekt is). Ik heb laatst toevallig een kilo besteld om eens te proberen, alleen hij ligt nog in de vriezer dus ik heb het nog niet ontdooid in handen gehad. Het zag wel goed rood.
Sneeuwhoen is naar mijn idee inderdaad wat harder als parelhoen.
Het zijn wat kleinere dieren, dus wat dunnere botjes, en kauwt daardoor wel makkelijk weg.
Degene die hier geen patrijs en fazanten karkas lust, lust ook geen sneeuwhoen.
Door Lizzy
#3071644
pike schreef: Waarom denk je dat? Sneeuwhoen is wild, parelhoen gekweekt en wordt op jonge leeftijd geslacht. Ik weet het ook niet 100% zeker maar ik denk dus dat sneeuwhoen dus harder is en op zijn minst in de richting van fazant gaat (die ook vaak gekweekt is). Ik heb laatst toevallig een kilo besteld om eens te proberen, alleen hij ligt nog in de vriezer dus ik heb het nog niet ontdooid in handen gehad. Het zag wel goed rood.
Wat ik begrepen heb is dat er verschillende soorten sneeuwhoenders zijn. En dat bijv. de Himalaya sneeuwhoen goed te kweken is. Ik weet niet welk type sneeuwhoen jullie kopen maar ik ben er vanuit gegaan dat het om kweek gaat. En als het om wild gaat: dan zijn de botten zeker wat harder, maar nog steeds goed eetbaar voor een hond van 8 maanden oud.

Wat achtergrond: TS vroeg mij of zij sneeuwhoender aan haar 8 maanden oude hond te eten kan geven, aangezien ik regelmatig schrijf dat ik bot van kalf, geit, lam niet super geschikt vind om vaak aan een opgroeiende pup te voeren omdat het calciumgehalte van zeker kalfsbotten maar ook lams en geitennekken vooral erg rijk zijn aan calcium. En ja, botten van wilde dieren en zelfs biologische dieren zijn harder en bevatten meer calcium (iets dat ik jaren geleden zelf geopperd heb als verklaring waarom 20% kaal bot voor opgroeiende honden een prima percentage is volgens berekeningen). Maar botten van kleine dieren (zoals hoenders), wild of niet: die zijn qua calciumgehalte onvergelijkbaar met botten van grote dieren en kunnen in mijn ogen echt prima aan opgroeiende honden gevoerd worden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door