Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Vicky_
#3070808
Hallo iedereen,

Even snel snel voorstellen; mijn naam is Vicky, een 23-jarige (toekomstige) inwoner van Kortenberg.
Momenteel ook trotse eigenaresse van een Sheltie (10j) en een Border Collie (4j). In de toekomst (2016?) zal er wel weer een BC bijkomen  ;)

Momenteel staan beide honden op geperste brok van Naturis. Daar doen ze het héél goed op. Gezien ik binnenkort verhuis en plaats zal hebben voor een fatsoenlijke vriezer, zou ik graag overschakelen naar kvv. Heb de afgelopen dagen hier best wel al wat over gelezen, en toch nog wat vraagjes;

1) Tot nu toe werd mij altijd beweerd dat kvv dezelfde kost zou betekenen als brok. Maar nu ik het zelf allemaal even heb uitgerekend, betaal ik minstens het dubbele. Nu betaal ik 40€ voor een zak Naturis van 15kg.
    Als ik even snel reken dan kom ik gemakkelijk uit voor een gelijkwaardige prijs van 70-80€ voor goedkopere merken kvv. Klopt dit? Of reken ik nu helemaal verkeerd?

2) Door bovenstaande vallen dure merken zoals Alaska een beetje voor mij uit de boot...  :(  Ik ben na wat opzoekwerk tot een combinatie van 3 merken gekomen; Degomeat, Naturis en Daily Meat.
    Wat zijn jullie ervaringen met deze merken? Over Naturis heb ik al goed en slechts gelezen. Maar vanwege mijn goede ervaringen met de brok, wil ik het toch een kans geven. Gaan mijn honden hier niets te kort mee komen?

3) Ik heb gelezen dat het goed is om je hond 1x/week vette vis te voeren. Wat betekent dit? Valt een kvv obv zalm hieronder? Of moet ik hiervoor op zoek naar BARF?

4) Blitz, onze Sheltie, is er nu 10. Momenteel nog in blakende gezondheid (en laat ons hopen dat dat nog lang duurt!), maar ik moet nu éénmaal ook een beetje vooruit denken. Wat als hij bvb aan nierfalen lijdt? Bij brokken heb je speciale nierdieten, hoe zit met kvv? Kan je gewoon blijven voeren of moet je overschakelen naar een kvv zoals Bandit die dit in zijn assortiment heeft?


Ziezo, alvast bedankt voor jullie bijdrage :-)
Afbeelding<3 by vickyd., on Flickr
Laatst gewijzigd door Vicky_ op ma 09 feb 2015, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3070823
[quote="Vicky_"]
Hallo iedereen,

Even snel snel voorstellen; mijn naam is Vicky, een 23-jarige (toekomstige) inwoner van Kortenberg.
Momenteel ook trotse eigenaresse van een Sheltie (10j) en een Border Collie (4j). In de toekomst (2016?) zal er wel weer een BC bijkomen  ;)
Jeuj, FOTO's!!!

Momenteel staan beide honden op geperste brok van Naturis. Daar doen ze het héél goed op. Gezien ik binnenkort verhuis en plaats zal hebben voor een fatsoenlijke vriezer, zou ik graag overschakelen naar kvv. Heb de afgelopen dagen hier best wel al wat over gelezen, en toch nog wat vraagjes;

1) Tot nu toe werd mij altijd beweerd dat kvv dezelfde kost zou betekenen als brok. Maar nu ik het zelf allemaal even heb uitgerekend, betaal ik minstens het dubbele. Nu betaal ik 40€ voor een zak Naturis van 15kg.
    Als ik even snel reken dan kom ik gemakkelijk uit voor een gelijkwaardige prijs van 70-80€ voor goedkopere merken kvv. Klopt dit? Of reken ik nu helemaal verkeerd?
Ik kan niet zien hoe je rekent, dus misschien moet je even de gewichten noemen? Mijn border eet normaal zo'n 500 gram per dag, maar sinds vorige week heeft hij de lente in zijn kop en wil hij de hele dag (hij mag niet langer dan een halfuur) buiten liggen, hij heeft nu meer honger en krijgt ook meer  ::) >:(
2) Door bovenstaande vallen dure merken zoals Alaska een beetje voor mij uit de boot...  :(  Ik ben na wat opzoekwerk tot een combinatie van 3 merken gekomen; Degomeat, Naturis en Daily Meat.
    Wat zijn jullie ervaringen met deze merken? Over Naturis heb ik al goed en slechts gelezen. Maar vanwege mijn goede ervaringen met de brok, wil ik het toch een kans geven. Gaan mijn honden hier niets te kort mee komen?
Denk bij Degomeat even na welke je voert, er zijn 2 varianten, de compleet en de enkelvoudige. Ik voer zelf de enkelvoudige en dat gaat goed, van sommigen hoor ik dat daar teveel bot in zou zitten.
Over Naturis kan ik zelf ook alleen maar positief zijn, behalve dat ik het niet meer dichtbij kan krijgen..  ::)
Daily Meat ken ik niet en komt ook niet op de site van voerwijzer voor. Let er in elk geval op dat je de verhoudingen begrijpt en kies het liefst voor een natuurlijke calciumbron (Degomeat en Naturis gebruiken beide bot, dat is goed)
Je kan ook nog voor Kivo of Tammenga kiezen, zelf heb ik Tammenga ook en daar ben ik wel tevreden over. Dat zit in bakjes ipv rollen dus daar wel in je vriezerindeling rekening mee houden  ;)


3) Ik heb gelezen dat het goed is om je hond 1x/week vette vis te voeren. Wat betekent dit? Valt een kvv obv zalm hieronder? Of moet ik hiervoor op zoek naar BARF?
Nee hoor, gemalen vis is ook prima. Houdt er wel rekening mee dat het percentage / gewicht van vis in kvv nooit meer dan 10% van je totale menu mag bevatten.

4) Blitz, onze Sheltie, is er nu 10. Momenteel nog in blakende gezondheid (en laat ons hopen dat dat nog lang duurt!), maar ik moet nu éénmaal ook een beetje vooruit denken. Wat als hij bvb aan nierfalen lijdt? Bij brokken heb je speciale nierdieten, hoe zit met kvv? Kan je gewoon blijven voeren of moet je overschakelen naar een kvv zoals Bandit die dit in zijn assortiment heeft?
Je kunt overschakelen naar een aangepast KVV, maar ik zou zelf bij zieke hondjes kiezen voor BARF, desnoods zelf gemalen prak. Hierdoor kun je veel beter inspelen op de ziekte, mensen hier op BP kunnen je daar t.z.t. vast mee helpen  ;)

Ziezo, alvast bedankt voor jullie bijdrage :-)

[/quote]
Door Vicky_
#3070832
[quote="Fenixjuh"]

[/quote]

thanks! Ga zo even op zoek naar foto's  :biggrin2:

Wel momenteel krijgen ze;
Sheltie - 100gr per dag (ja is heel weinig, maar sinds zijn castratie komt hij heeeel snel aan, dus dit krijg hij al 7 jaar en gaat goed ;-) )
BC - afhankelijk van winter of zomer tussen de 200 - 250 per dag

Hij weegt er 8, zij 13-14. Komt dus uit op een kleine 500gr kvv per dag, uitgerekend op 2% vh lichaamsgewicht.

Dus jouw ervaring met Degomeat en Naturis is alvast goed!
Dit is wat ik vind over Daily Meat: 5 verschillende grof gemalen mixen bestaande uit 3 verschillende eiwitbronnen, 60% spiervlees, 20% botten, 20% organen. Calcium bron is ook bot  :)

Tammenga of Kivo ben ik nog niet tegengekomen. Ik had deze leverancier gevonden; http://bruxo.be/leveren%20of%20afhalen.html
Zij hebben nog volgende soorten in hun assortiment: Rodi, Carnibest, TinLo, Smuldier, Naturis, Renske, TamRo, DARF, Runner, Degomeat, Alaska, DIBO, Daily Meat

Anders moet ik eens op zoek naar een extra leverancier  ;)

Dat van de vis wist ik nog niet! Bedankt!
Gebruikersavatar
Door Flamingo
#3070857
Ik ben zelf ook erg tevreden over Darf en Tamro. En van de week ga ik van beide de goedkopere variant uitproberen. Namelijk Valthervoer/Hounddog (goedkope van Tamro) en Meat4dogs (goedkope van Darf).
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3070860
TamRo is bijna hetzelfde als Tammenga, alleen dan met eendenbot. Het is leuk als aanvulling. Net als dat Daily Meat. Ik heb het niet zo op 'onbekende' merken, mijn excuses daarvoor  ::) ;)

Meerdere leveranciers is idd lastig, ook omdat je vaak aan een bestelminimum zit ivm bezorgkosten.
Ik zou voornamelijk dan de Naturis en Degomeat proberen.

Over de kosten: Ja, KVV is dan duurder dan brok. 'gelukkig' werkt mijn vriendje hard zodat ik dat kan betalen (en hij de vaste lasten  ;) ) Op vakantie hebben wij onze hond op stoomvlees gehad, niet eens op brok, en we schrokken van het resultaat. Nu ook bij vriendlief, brok komt er niet meer in  ;)


Edit: Die berekening is denk ik gemaakt op 'dure' brokken zoals de royal canin enzo.. ;)
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3070864
[quote="Flamingo"]
Ik ben zelf ook erg tevreden over Darf en Tamro. En van de week ga ik van beide de goedkopere variant uitproberen. Namelijk Valthervoer/Hounddog (goedkope van Tamro) en Meat4dogs (goedkope van Darf).
[/quote]

Ik voer al maanden meat4dogs. Dat ziet er echt super uit en wordt met smaak gegeten.
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3070877
[quote="Fenixjuh"]

Edit: Die berekening is denk ik gemaakt op 'dure' brokken zoals de royal canin enzo.. ;)
[/quote]

Dat weet ik bijna wel zeker. Als je goedkope brok gaat vergelijken met KVV is KVV onbetaalbaar. Geloof dat wij altijd nog geen 2 euro betaalden voor 3 kg voer, tja daar kan KVV niet tegenop. Het hoofdbestanddeel van de brokken die je nu voert is ook niet vlees, maar granen (waarschijnlijk, ik heb even 5/6 soorten Naturis 15 kg bekeken :P). Dat is goedkoper dan vlees.

Als je KVV te duur vindt kun je overwegen te gaan BARFen, dus gewoon hele stukken vlees ipv gemalen. Als je 500 gram op een dag voert totaal (en mogelijk eten ze met gewoon BARF wel minder dan met KVV omdat het beter vult), kom je met 25 kg vriezerruimte een heel eind.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door