Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Bakker01
#3070573
Misschien even een hele domme vraag, maar bijgesloten foto kwam ik tegen op FB bij the raw feeding community.
Ik ben nog niet zo heel erg lang aan het Barfen en leer nog van alles bij. Maar ik was verrast om te zien dat hart en pens worden gezien als vlees en niet als orgaan.
Hoe zit dat? Is dat een andere vorm van Barfen waarbij dit zo gezien wordt?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3070590
Er is tussen rauw voeders een disscussie over het voeren van orgaan, als orgaan of al SV. Hart bevoordeeld is namelijk een spier. De ene voert het ook al spier, de anders als orgaan. Tong is daar ook een mooi voorbeeld van, je kan het namelijk als beide voeren. Voor mijzelf heb ik daar een tussenweg in gevonden. Om de zoveel tijd koop ik wel eens tong of hart en voer dit dan als spiervlees. Zowel voor de hond al voor de katten. Long en luchtpijpen worden hier alleen als extra gegeven (gedroogd). Hersenen en etc krijgen ze hier binnen door hele karkassen. Hoe je het wil voeren kan je zelf uitmaken, het is iig mogelijk zoals het hierboven staat! Hart kan ook voor menselijke consumptie gebruikt worden, wordt bevoordeeld verwerkt in de hamburgers van de McDonalds.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Laatst gewijzigd door Inouchka op zo 08 feb 2015, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pike
#3070601
Tja, het is een kwestie van definitie. Spiervlees is dat vlees dat het skelet bij elkaar houdt en zorgt (in samenwerking met pezen) voor de beweging. Spiervlees zit buiten het skelet. Hart en pens vallen daar niet onder. Het zijn organen die in de holte van o.a. de borstkast en de buik zitten. Ik zie dat zelfs long en luchtpijp als spiervlees wordt gezien in dat schema. Dat is toch van de zotte. Luchtpijp is nagenoeg alleen kraakbeen met wat vet erom heen. Long kan je echt geen spiervlees noemen. Tong is altijd discutabel maar heeft niets met de voortbeweging te maken en bevindt zich in de mondholte. Orgaanvlees dus. Twijfel je? Kijk dan eens naar je eigen lichaam. Voel je eigen lichaam. Voel de spieren op je armen, benen, schouders, buik - die spieren dat is spiervlees. Vergelijk dat met je tong, je hart, je longen. Dan weet je het antwoord.  ;)
Door Martine-Tom
#3070635
Inouchka schreef: Er is tussen rauw voeders een disscussie over het voeren van orgaan, als orgaan of al SV. Hart bevoordeeld is namelijk een spier. De ene voert het ook al spier, de anders als orgaan. Tong is daar ook een mooi voorbeeld van, je kan het namelijk als beide voeren. Voor mijzelf heb ik daar een tussenweg in gevonden. Om de zoveel tijd koop ik wel eens tong of hart en voer dit dan als spiervlees. Zowel voor de hond al voor de katten. Long en luchtpijpen worden hier alleen als extra gegeven (gedroogd). Hersenen en etc krijgen ze hier binnen door hele karkassen. Hoe je het wil voeren kan je zelf uitmaken, het is iig mogelijk zoals het hierboven staat! Hart kan ook voor menselijke consumptie gebruikt worden, wordt bevoordeeld verwerkt in de hamburgers van de McDonalds.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Als je kijkt naar de samenstelling van spiervlees (zoals de definitie die op BP aangehouden word en hierboven door Pike beschreven) en organen (hart, nier, tong, hersenen, milt enz enz) dan zit daar gewoon een verschil in. Het is allemaal prima om te voeren, maar dan als onderdeel van je orgaan of als extra, vooral long, als je dat als spier gaat voeren...tja daar zit gewoon amper voedingswaarde in.
Gebruikersavatar
Door pike
#3070642
Martine-Tom schreef: Als je kijkt naar de samenstelling van spiervlees (zoals de definitie die op BP aangehouden word en hierboven door Pike beschreven) en organen (hart, nier, tong, hersenen, milt enz enz) dan zit daar gewoon een verschil in. Het is allemaal prima om te voeren, maar dan als onderdeel van je orga an of als extra, vooral long, als je dat als spier gaat voeren...tja daar zit gewoon amper voedingswaarde in.
Vind het echt onbegrijpelijk dat ze dat onder spier zetten. Maar, als je dat en pens als spiervlees voert, ben je wel lekker goedkoop uit  - op korte termijn :-X
Door Martine-Tom
#3070648
pike schreef: Vind het echt onbegrijpelijk dat ze dat onder spier zetten. Maar, als je dat en pens als spiervlees voert, ben je wel lekker goedkoop uit  - op korte termijn :-X
Ja....als mensen dat als groot deel van hun spiervlees gebruiken snap ik dat er tekorten komen en er weer een horde da's tegen barfen kan ageren  :-X
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3070668
Martine-Tom schreef: Als je kijkt naar de samenstelling van spiervlees (zoals de definitie die op BP aangehouden word en hierboven door Pike beschreven) en organen (hart, nier, tong, hersenen, milt enz enz) dan zit daar gewoon een verschil in. Het is allemaal prima om te voeren, maar dan als onderdeel van je orgaan of als extra, vooral long, als je dat als spier gaat voeren...tja daar zit gewoon amper voedingswaarde in.
Daarom gaf ik aan dat het hier om de zoveel tijd word geven als SV en dan misschien kg of 3 over een gehele periode van zo'n 8 weken. Ik vergelijk met een hamburger te gaan halen bij de Mac :D zit geen voedingswaarde in, maar je zal der niet meteen dood aan gaan! En dit betreft dan alleen hart en tong. De rest is bij mij gewoon orgaan of als snacks wordt het gegeven.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Door Martine-Tom
#3070670
Inouchka schreef: Daarom gaf ik aan dat het hier om de zoveel tijd word geven als SV en dan misschien kg of 3 over een gehele periode van zo'n 8 weken. Ik vergelijk met een hamburger te gaan halen bij de Mac :D zit geen voedingswaarde in, maar je zal der niet meteen dood aan gaan! En dit betreft dan alleen hart en tong. De rest is bij mij gewoon orgaan of als snacks wordt het gegeven.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Waarom niet gewoon als extra of onderdeel van orgaan?
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3070674
Martine-Tom schreef: Waarom niet gewoon als extra of onderdeel van orgaan?
Tjah ik zie het op deze manier al als een extra.
Ik ga ook niet nadat ik een hamburger bij de Mac heb gehaald men normale lunch of avond eten erna nog eens benuttigen :0 net zoals kopvlees heb net een kg op 2-3 gekocht via SW. Maar ik geef het niet een gehele week lang, maar mss 1x per week ofzo. Terwijl het eigenlijk ook geen echt SV is. Ze doen het allen goed op deze manier voeden, dus men beestjes blij is baasje ook blij :D


Sent from my iPhone using Tapatalk
Laatst gewijzigd door Inouchka op zo 08 feb 2015, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Wodans avonturen
#3070811
Volgens mij is het antwoord op de oorspronkelijke vraag: omdat ze in Amerika anders barfen dan Barfplaats adviseert :)
Gebruikersavatar
Door pike
#3070921
Inouchka schreef: Tjah ik zie het op deze manier al als een extra.
Ik ga ook niet nadat ik een hamburger bij de Mac heb gehaald men normale lunch of avond eten erna nog eens benuttigen :0 net zoals kopvlees heb net een kg op 2-3 gekocht via SW. Maar ik geef het niet een gehele week lang, maar mss 1x per week ofzo. Terwijl het eigenlijk ook geen echt SV is. Ze doen het allen goed op deze manier voeden, dus men beestjes blij is baasje ook blij :D


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nou ik weet het niet hoor. Je hebt afgelopen september aangegeven 1225 en 735 orgaan per week te voeren. Dus nog geen 10 kg spiervlees en nog geen 6 kg orgaan in 8 weken. Als je 3 kg van je spiervlees vervangt door orgaan dan trek je dus je hele menu uit balans, er blijft te weinig spiervlees over, en daarvan geef je ook nog een deel kopvlees waarvan je aangeeft dat het de naam spiervlees niet verdiend. En datzelfde doe je als je die 3 kg orgaan over die 8 weken "alleen" als extra voert. 
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3070944
Of je het nu spier of orgaan noemt, je moet een realistisch percentage hart (ongeveer 5% vb) en pens (ongeveer 10% vb) voeren van je gehele menu.  Van mijn part mag je het noemen zoals je wil.  Niet zomaar plots een dag een hele berg hart voeren als het al bij je orgaan ook zit.  Ook te veel hart kan schadelijk zijn (bevat vb veel magnesium, onderdeel van struviet bij katten).
Luchtpijp en long meer dan 5% voeren, echt als onderdeel van je menu, lijkt mij onverstandig. Als extra, of een klein percentage is logischer.
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3071030
pike schreef: Nou ik weet het niet hoor. Je hebt afgelopen september aangegeven 1225 en 735 orgaan per week te voeren. Dus nog geen 10 kg spiervlees en nog geen 6 kg orgaan in 8 weken. Als je 3 kg van je spiervlees vervangt door orgaan dan trek je dus je hele menu uit balans, er blijft te weinig spiervlees over, en daarvan geef je ook nog een deel kopvlees waarvan je aangeeft dat het de naam spiervlees niet verdiend. En datzelfde doe je als je die 3 kg orgaan over die 8 weken "alleen" als extra voert.
Alle percentages zijn onderhand aangepast :).
Ik geef niet iedere week/maand strak precies zelfde menu, of soorten want ik wissel daarin veel af.
In november was het 3kg tong, waarvan ik nog zo'n pondje van over heb en nu is het kopvlees. Als ik aant portioneren ben, staan ze ook met zen allen rond mij en gooi ik wel eens wat restjes naar ze toe. Spier, orgaan, pens,....
Heb net voor mijzelf vis schoongemaakt als avond eten en de restjes krijgen ze straks ook allen als "extra"
Het is niet zo dat ik en wekelijks hart als SV geen en daarnaast nog eens kopvlees als SV.
Het is of of...!
Je kan je wel precies zo houden aan al de regeltjes wat wel en niet mag, maar wat is wel en niet juist? De meningen zijn zo verdeeld dat er af en toe geen touw meer aan vast te knopen is.
Ik voer nu op deze manier en ontstaan er ooit problemen door dan zal ik daar vast wel uit leren!
Wij hebben ook wel eens een financieel een mindere maand, waarbij we even op de kleintjes moeten letten en dan komt er gewoon op hun en ons bord wat er financieel mogelijk is.
Ze zijn hier allen blij en eten met heel erg veel smaak! Ze zullen het hier niet slechter hebben omdat hun menu wel eens afwijkt dan de tijd dat ik brokken voerde.
Maar we zijn weer enorm aan het afdwalen...
Topic houder sorry daarvoor xD.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Door Bakker01
#3071075
Geeft helemaal niks!!

Maar wat jullie al zeiden qua prijs en dat het goedkoper is om dat als spiervlees te gebruiken was het eerste wat ik dacht! Of nou ja, nadat ik mij zelf er van overtuigd had dat ik het wel goed deed en het al orgaan voerde :P
Ik blijf gewoon lekker aanhouden wat ik hier allemaal leer en hoor. :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door