Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door catwoman
#304990
Hallo ben net nieuw en val gelijk met de deur in huis voor een medische vraag.....Mijn colourpointje kaya is ruim 4 maanden en op en top gezond. Hij eet alleen maar kvv en is heel aanhankelijk. Nou mijn vraag.... was laatst bij de da en deze constateerde een ruis bij zijn hart, waarschijnlijk een gaatje in zijn hart of iets met zijn hartklep. Het enige wat hij zij was dat ik moest uitkijken als hij gecastereerd moet worden want dan is de narcose die hij krijgt gevaarlijk!!! Heeft iemand hier ervaring mee?? en moet ik bang zijn voor de toekomst of kan het inderdaad geen kwaad?

Groetjes van Anja
Laatst gewijzigd door catwoman op vr 15 apr 2005, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#304992
Ik heb even een pb gestuurd naar Hitam , als Da zijnde zal ze je hier wel een antwoord op kunnen geven.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#305089
Het enige wat een hartruis vertelt is dat er iets niet goed is met het hart. Wat er mis is en hoe ernstig het is kun je op die manier niet bepalen. Daarvoor zou er een echo gemaakt moeten worden.
Overigens kan een hartruis ookontstaan op basis van stress en kan het een volgende keer niet aanwezig zijn.
Wat ik meestal doe, is bij een volgende controle luisteren of het nog aanwezig is en daarna eventueel nader onderzoek.
Door hamada
#305670
Misschien ben je geinteresseerd in de volgende website: www.dogaware.com (engelstalig).
Hier worden, weliswaar voor honden, voor verschillende kwalen adviezen gegeven voor voeding en voedingssupplementen. Ook voor heartdiseases.
Kvv schijnt sowieso erg goed voor hartconditie te zijn, en zo zijn er nog meer mogelijkheden.
Een van onze honden bleek een hartruis te hebben, en ik vond het prettig binnen mijn mogelijkheden dingen op te zoeken en te zorgen dat hij alle vitamientjes binnen krijgt die hij nodig heeft.
Succes.
Door catwoman
#306136
Bedankt voor de tips!
Hoe is het met jou hond afgelopen dan?? Ik heb op de website gekeken en ook nog op google gezocht, heb er veel over gelezen maar je word op die manier wel bang gemaakt :-[want ze hebben het over hcm, moet dodelijk zijn. Ik ga in ieder geval voor dat ik hem laat castreren een echo maken zodat ik zeker weet dat een narcose geen kwaad kan. Ik geef hem zowiezo carnibest en daar doet hij het prima op gelukkig ;)
Jullie horen nog wel hoe het af loopt.

Groetjes van Anja
Door Lizzy
#306138
Mijn hond heeft een hartruis. Wij zijn daarmee naar Warmerdam in Noordwijkerhout geweest om een Doppler echo te laten maken. Bij de eerste echo bleek dat Brutus een sporthart heeft + een lekkende hartklep. Aangezien men vaak niet kan zeggen of dit erger wordt, hebben we ruim 1 jaar later weer een echo laten maken. Ze vergelijken dan de gegevens. Bij onze hond bleek de hartruis niet erger te zijn geworden en is zijn hart in goede conditie bevonden. Voor deze echo hoefde hij niet onder narcose trouwens.

Maar goed, Warmerdam kan dus veel meer zeggen over de toekomst van de hartproblemen, over de narcose en dergelijke. Dus misschien is het een idee om een echo te laten maken!
Door catwoman
#306144
Ik las net wel op een site van dierenkliniek leusden dat je moet wachten tot hij 6maanden is omdat een hartruis ook onschuldig kan zijn.... als hij 6 maanden is en hij heeft het dan nog steeds dan is verdere onderzoek noodzakelijk, dus ik moet nog even afwachten ??? maar bedankt ik hou het in me achterhoofd. Ze schreven trouwens ook dat ze Fortikor voorschrijven, dat schijnt goed te zijn voor hart en nieren, heb jij daar ervaring mee? Ik ben blij voor je hond dat hij niets mankeert :)
Door hamada
#306667
Onze cavalier Remi bleek een hartruis te hebben. Op de echo was een lekkende hartklep te zien en was al een verdikte boezemwand te zien en zijn bloeddruk en hartslag waren te hoog. Volgens de da het voorstadium van het klinische beeld (benauwdheid, conditievermindering etc.) Toch merkten we niets aan hem tijdens wandelingen etc.
Hij kreeg Fortekor voorgeschreven en ik hield hem op kvv met 1x per dag vit. Q10 15 mg en 1x per dag zalmoliecapsule (extra, van etos).De capsules zijn gemakkelijk leeg te knijpen in het voer. Tegenwoordig krijgt hij ook taurine in zijn voer omdat de kat het hondenvoer ook eet.
Een half jaar later bleek de conditie van Remi vooruitgegaan: de boezemwand was minder verdikt, de hartslag minder verhoogd. We hoeven pas over twee jaar terug voor controle.
In dat opzicht is voor mij duidelijk als je er vroeg bij bent en je let ook op de voeding (ssupplementen) je niet hoeft te wanhopen als een hartruis wordt geconstateerd. En fortekor schijnt echt heel veel effect te kunnen hebben mocht het voorgeschreven worden.
En jij bent er inderdaad ook heel snel bij en je kat is ook nog heel jong. Dus zou ik niet meteen al te pessimistisch zijn. Succes!!!
Door catwoman
#307050
dank je, ik ben gelijk wat gerust gesteld, ik gaf hem nl. al vloeibare schapenvet van biofood en daar zit ook zalmolie in, verder eet hij 3keer per dag carnibest, dus ik hoop dat hij er ook over heen zal groeien. Als hij 6 maanden is laat ik hem castreren en dan hoor ik gelijk hoe het met hem is dus ben benieuwd!
Gebruikersavatar
Door sylvia
#307073
catwoman schreef: dank je, ik ben gelijk wat gerust gesteld, ik gaf hem nl. al vloeibare schapenvet van biofood en daar zit ook zalmolie in, verder eet hij 3keer per dag carnibest, dus ik hoop dat hij er ook over heen zal groeien. Als hij 6 maanden is laat ik hem castreren en dan hoor ik gelijk hoe het met hem is dus ben benieuwd!
Waarom lat je hem per definitie al castreren als hij 6 maanden is?
Ik zou de leeftijd laten afhangen van het moment waarop hij gaat sproeien.
Door catwoman
#307075
mijn vorige kat begon met 6 maanden te sproeien in huis, en liet hem ook daarna helpen alleen het probleem was dat hij iedere keer op die plek bleef plassen omdat zijn geur daar blijkbaar nog zat ondanks dat ik het goed had schoongemaakt, dus dat risico wil ik niet meer nemen. Maar het kan toch geen kwaad met 6 maanden?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#307079
catwoman schreef: mijn vorige kat begon met 6 maanden te sproeien in huis, en liet hem ook daarna helpen alleen het probleem was dat hij iedere keer op die plek bleef plassen omdat zijn geur daar blijkbaar nog zat ondanks dat ik het goed had schoongemaakt, dus dat risico wil ik niet meer nemen. Maar het kan toch geen kwaad met 6 maanden?
Ik wacht het liefst zolang mogelijk zodat het lichaam gewoon zo goed mogelijk kan uitgroeien voor je de hormoonhuishouding stil legt. Meestal gaan ze inderdaad sproeien met een maand of 6 , Boris daarintegen was vrij laat die was over het jaar, en zolang hij het niet binnen doet mag hij zijn knikkers in zijn zak houden ;)
Laatst gewijzigd door sylvia op di 19 apr 2005, 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door