Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door kira
#3070429
Minoes komt net zwart van de modder binnen. Hij heeft drie bijtwonden. Twee klein bij zijn ogen en op zijn schouder een behoorlijke met de huid open. Duidelijk een tand die ingekomen is en de huid gescheurd heeft. Moet ik daar wat mee of gewoon aanzien?

Zijn ego is ook duidelijk gekrenkt.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3070435
Ik zou denken schoonmaken en goed in de gaten houden dat er geen abces ontstaat (kans is reëel aanwezig).
Weet niet of het gehecht zou moeten worden.
Zelf gelukkig geen ervaring mee
Door Martine-Tom
#3070444
Dettol is gif voor katten dus dat zou ik niet doen  ;)
Idd schoonhouden en goed opletten dat het niet gaat ontsteken...uit persoonlijke ervaring kan ik zeggen dat het hier eigenlijk altijd ontsteekt...
Door hannabelgje
#3070482
Dettol is voor iedereen giftig. Je moet het ook niet opdrinken alleen gebruiken ter desinfectie en daarna weer braaf uitspoelen. Badedas of biotex is ook nog een optie.
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3070530
Indien mogelijk zou je de haren kunnen wegknippen rond de wond, zodat deze goed kan luchten en vrij is van klit en vuil. 1 of 2x per dag even ontsmetten, maar persoonlijk zou ik er verder afblijven. Hier komen ze vaker met rijt wonden, bijt wonden en stukken uit hun oor thuis, maar als je het gewoon even schoonhoud desnoods dagje of 2-3 de kat binnen houdt geneest het lekker uit zichzelf :).


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3070531
Martine-Tom schreef: Dettol is gif voor katten dus dat zou ik niet doen  ;)
Idd schoonhouden en goed opletten dat het niet gaat ontsteken...uit persoonlijke ervaring kan ik zeggen dat het hier eigenlijk altijd ontsteekt...
Ik gebruik zelf ook spray van dettol om te desinfecteren en mijn katten lopen gelukkig ook nog rond. Zelfs bij mijn DA wordt dettol gebruikt om de onderzoekstafel schoon te maken. Denk wanneer ze het echt drinken dat het dan pas echt kwaad kan, maar dat is uiteraard met elke vorm van desinfectie.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3070532
Inouchka schreef: Ik gebruik zelf ook spray van dettol om te desinfecteren en mijn katten lopen gelukkig nog rond. Zelfs bij mijn DA wordt dettol gebruikt om de onderzoekstafel schoon te maken. Denk wanneer ze het echt drinken dat het dan pas echt kwaad kan, maar dat is uiteraard met elke vorm van desinfectie.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3071483
Kattenbijtwonden vormen wel erg vaak abcessen. Dus vanaf het ontsteekt of dichtgroeit en iets van bol geeft onderhuids, zeker mee naar de DA gaan. Eens het een abces wordt, is het moeilijker en pijnlijker te behandelen dan als je er op tijd bij bent, dus zeker niet te lang wachten.
Door paasnini
#3073063
Inouchka schreef: Ik gebruik zelf ook spray van dettol om te desinfecteren en mijn katten lopen gelukkig ook nog rond. Zelfs bij mijn DA wordt dettol gebruikt om de onderzoekstafel schoon te maken. Denk wanneer ze het echt drinken dat het dan pas echt kwaad kan, maar dat is uiteraard met elke vorm van desinfectie.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ieuw dat deed de mijne ook tot ik de dierenarts erop wees dat Dettol geen giardia en andere parasieten dood. De UU heeft vorig jaar een adviesdocument opgesteld voor de hygiene in klinieken en daarbij is het advies schoon te maken met quatternaire ammoniakverbinding. Wat je ook gebruikt als schoonmaakmiddel bij o.a. Giardia (Sumabac D10).
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3073079
paasnini schreef: Ieuw dat deed de mijne ook tot ik de dierenarts erop wees dat Dettol geen giardia en andere parasieten dood. De UU heeft vorig jaar een adviesdocument opgesteld voor de hygiene in klinieken en daarbij is het advies schoon te maken met quatternaire ammoniakverbinding. Wat je ook gebruikt als schoonmaakmiddel bij o.a. Giardia (Sumabac D10).
Oké!! Zou ze daar wel eens op kunnen attenderen. Moet eerlijk zijn weet niet het nog steeds zo is, heb er eigenlijk niet meer op gelet, weet wel dat ze het gebruikte. Je kon de dettol altijd goed ruiken xD vind het zelf namelijk heerlijk. In huis gebruik ik het niet als schoonmaakmiddel. Daar heb ik alleen azijn , baking soda en citronella voor.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3073692
Dettol is vreselijk overschat.
Als je wil desinfecteren moet je echt wat anders gebruiken.  Parasieten als vlooien krijg je er misschien wel mee weg en misschien een deel bacteriën, maar virussen vb kan je al vergeten.

Persoonlijk zou ik in een normaal huishouden nooit veel echt desinfecteren. Schoonmaken ja, en hygiëne in risico-situatie's, maar toch niet gewoon standaard.
In een opvang of asiel, is dat wat anders, met dat af en aangeloop en kwetsbare dieren. Maar bij je eigen katten en kinderen is het erg ongezond om steeds in een steriele omgeving te leven.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door