Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Papalou
#3070458
Ben wel benieuwd naar of mensen hier naast heel goed voor hun hond ook heel goed voor zichzelf en omgeving zorgen door zo min mogelijk rotzooi te gebruiken...Ik ben eigenlijk verkocht toen ik olijfolie zeep ontdekte om harenmee te wassen...ontdekte dat ik er zoveel meer dingen mee kon, zoals je huis schoonmaken en jezelf wassen...al snel had ik 1,5kg baksoda, azijn en kokosolie aangeschaft naast de zeep, en had ik alle schoonmaakspullen en cosmetica weggeven.

Het is zo leuk om te doen, en zoveel fijner om te gebruiken! Deo bv van kokosolie, etherische olie en baksoda, allesreiniger van groene zeep, waspoeder van zeepvlokken en soda, citrusazijn voor de douche, gezichtscreme van arganolie/kokosolie, douchesmoothie met amandelolie/zeep scrub van avocadopit met havermout, lipbalsem van sheabutter, schuurpoeder met baksoda etc etc..

enige wat lastig is dat ik nog steeds body-rotzooi als verjaardagscadeau krijg...

In topic over haarzeep al vermeld, maar als mensen recepten willen, roep maar..een aantal bestandjes vol recepten van het web verzameld...of kan ik die hier ook bij topic delen?
Door Mowgli
#3070489
Omdat de huid van mijn handen loslaat als ik allesreiniger van de supermarkt / drogist gebruik en met handschoenen aan niet kan poetsen, maak ik mijn eigen allesreiniger van marseillezeep, soda en wat druppels etherische olie. Als ontkalker gebruik ik verdunde azijn en bij mijn (gekochte) vloeibare wasmiddel doe ik een scheut natuurazijn. Zo gebruik ik maar 1/3 van de aanbevolen hoeveelheid wasmiddel.

Ik heb een periode een hele droge huid in mijn gezicht gehad, toen heb ik van extra vergine olijfolie, honing en suiker mijn eigen facescrub gemaakt.
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3070508
Hier doen we ook graag aan eigen goedjes maken :D al is dat op dit moment wat minder :S ik haal iig nooit meet schoonmaak spullen meer in huis, tenzij eens een ecologische ws reiniger en citronella. Ik maak men eigen luchtverfrissers door simpelweg een kaarsje te branden met wat water en verschillende etherische oliën. Een kleding verfrissen met azijn, water en mijn eigen wasverzachter (ook ecologisch). Bakingsoda is hier een groot succes en gebruik ik veel om hardnekkig vuil weg te halen, daarnaast gebruik ik citroenen/sinaasappelen, limoenen, etc als reinigers voor bv mijn badkamer, keuken, binnenkant van men ijskast etc etc daarbij gebruik ik etherische oliën als tea tree en lavendel dat vermeng ik met wat zeezout en azijn, werkt ook ideaal als ontkalker :D. Voor glaswerk heb ik een spuitje met ecologisch afwasmiddel en azijn. Tgo we kunnen wel een hele avond doorgaan :D. Heb men eigen vloeibare zeep gemaakt van wat zeepblokjes, al moet ik wel eerlijk zijn dat ik ook poeder in huis heb.  Voor mijzelf gebruik ik de producten van Erika, weleda , beiden een biologisch  merk, maar ik maak ook veel zelf door, zoals haarmaskers van banaan honing en Marrokkaanse groene klei, of gezichtsmaskers van yoghurt, amandelolie, arganolie etc etc. Make-up verwijderen gebruik ik kokosolie voor en als tonic heb ik eigengemaakte op basis van appelcider azijn. Een biologische rozenwater om te verzachten. Om de zoveel tijd maak ik ook wel eens men eigen dagcreme al is dat niet altijd een succes, heb een behoorlijke gevoelige huid en daarin nog niet men weg gevonden. Recepten haal ik vooral van internet, maar heb thuis ook een aantal boeken.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Laatst gewijzigd door Inouchka op zo 08 feb 2015, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
#3070522
Elvira schreef: kokos olie werkt geweldig als make up remover
Ik gebruik kokos olie of olijf olie op een stuk keukenrol ook op men afzuiger mee schoon te maken :D is gewoon ideaal :D nooit meer vieze strepen :D


Sent from my iPhone using Tapatalk
#3070526
Kim_S schreef: Okee, ik heb interesse. Mag ik een paar receptjes van jullie?

Bijvoorbeeld voor wasmiddel, shampoo, gezichtscrème, deo? Ik heb geen idee hoe veel van wat  ::)
Voor wasmiddel kan je blootje van zo'n 100gr zeep fijn malen (bv met een kaasrasp) terwijl een pan met zo'n liter water aan de kook brengen. Wanneer deze net voor het kookpunt komt de fijne stukjes erin gooien en met de garde roeren. Even laten staan en daarna een nacht laten afkoelen met deksel erop. Volgende dag er even met de mixer erdoorheen en Voila :D
Vloeibare shampoo, je eigen wasgel kan je ook op deze manier maken :D
Voor wen gezichtscrèmes eerst even je huid analyseren op dat moment (in de winter heb je net iets andere verzorging nodig dan in de zomer)
Ik baseer mijn crème op de recepten op deze website  https://www.jojoli.nl
Succes!!


Sent from my iPhone using Tapatalk
#3070528
Kaio schreef: me too, mijn vel op mijn handen laat momenteel los  :-X Klussen klussen en vaak wassen en poetsen.
Strakies na de verhuizing lekker de tijd om te gaan brouwen  :D
Je zou je handen eens in een mengsel van olijfolie, kokosolie of andere vette olie kunnen insmeren. Voor de verzorging calendula toevoegen en eventueel lichtjes de dode huidcellen weg scrubben met een eigen gemaakt scrub van fijne suiker en olijfolie. Deze kan je maken met 2 theelepels suiker en 2-4 eetlepels olijfolie of andere vette olie.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3070538
Inouchka schreef: Je zou je handen eens in een mengsel van olijfolie, kokosolie of andere vette olie kunnen insmeren. Voor de verzorging calendula toevoegen en eventueel lichtjes de dode huidcellen weg scrubben met een eigen gemaakt scrub van fijne suiker en olijfolie. Deze kan je maken met 2 theelepels suiker en 2-4 eetlepels olijfolie of andere vette olie.



Sent from my iPhone using Tapatalk
trekt dat dan wel snel in? Of zit ik de hele avond met de handjes hoog? (heel veel produkten voor droge handen trekken bij mij niet in, na 3 uur zit ik nog steeds met vette handen, en dat vind ik nok)
Door Mowgli
#3070545
[quote="Kaio"]
trekt dat dan wel snel in? Of zit ik de hele avond met de handjes hoog? (heel veel produkten voor droge handen trekken bij mij niet in, na 3 uur zit ik nog steeds met vette handen, en dat vind ik nok)
[/quote]Het beste je handen insmeren als je nog aan het douchen bent, of direct na het douchen, zodat de vocht in je huid wordt ingesloten. Doe ik ook zo. Vooral mijn scheenbeen en kuiten zijn erg droog. Daar smeer ik tijdens het douchen extra vergine olijfolie op. Mijn handen smeer ik tijdens het douchen in met de heerlijke (gezichts)olie wildrose van Alverde (bij DM te koop).
#3070556
[quote="Kaio"]
trekt dat dan wel snel in? Of zit ik de hele avond met de handjes hoog? (heel veel produkten voor droge handen trekken bij mij niet in, na 3 uur zit ik nog steeds met vette handen, en dat vind ik nok)
[/quote]
Wat mowgli indd zei, na het douche/handen wassen is je huid het broost, omdat je door het douche namelijk je eigen huidvet wegwast. Het is daarom van belang om niet te lang te douchen. Wat ik ook wel eens doe is je droge plekken insmeren voor je jezelf wast. Zo hebben ze een extra laagje vet en was je al minder snel je eigen vetlaag weg (vergeet daarbij je nagelriemen niet) kokos wil naar mijn mening het beste werken omdat dit een vet soort is was snel intrekt. Koudgeperste amandelolie is ook een goede olie die snel intrekt. Het is even kwestie van zoeken wat voor jou het beste werkt. Het is wat je zelf wil, maar zout werkt ook ontsmettend en omdat het een behoorlijk groot aantal aan mineralen bevat erg goed om je eigen huidvetten zo min mogelijk aan te tasten. Als je nu echt last heb van kloofjes enzo is het alleen niet een fijne behandeling. Nadat ik gisteren en vandaag vele aantallen het geportioneert heb en dan veel men handen was zijn deze ook droger, al helemaal door het koude weer. Ik heb ze net een oliebadje (zonder water) gegeven en ze zijn weer heerlijk zacht :D je mag ze tijden het badje goed masseren en het overtollige vet kan je met een handdoekje weg deppen. Succes!!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3070627
[quote="Kim_S"]
Okee, ik heb interesse. Mag ik een paar receptjes van jullie?

Bijvoorbeeld voor wasmiddel, shampoo, gezichtscrème, deo? Ik heb geen idee hoe veel van wat  ::)
[/quote]

stuur maar effe je emailadres in een pb, krijg je er een hele hoop!
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3070628
wat leuk om te lezen!

Ik heb laatst waspoeder gemaakt, stond altijd zo te hannessen met die flessen vloeibare zeep (zelfgemaakt maar altijd te dik..)...zelfde idee alleen dan zonder koken..zeepvlokken, baksoda, gewone soda en wat etherische olie, ruikt helemaal lekker!

En nu met die vorst kleertjes buiten hangen scheelt nog meer ellende!

Laatst met havermout scrubzakjes gemaakt, erg fijn: havervlokken,wat zeepvlokken, etherische olie in een zakje en scrubben maar...

Droog scrubpoeder is erg makkelijk om te maken van gemalen gedroogde avocadapitten met gemalen havermout, superfijn, en makkelijk omdat je redelijk wat kan maken en kan bewaren!

Hier altijd een quest naar leuke kleine glazen potjes..wat gebruiken jullie om in te bewaren?

Oja...en mijn plantespuiten gaan volgens mij kapot van de azijnoplossing...hmmm....het rubber zal wel aangetast worden door het zuur...iemand hier nog een tip voor>??
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3070629
zelfgemaakte deo is helemaal fijn trouwens!

Kokosolie, baksoda en etherische olie....elke geur maken die je wil, enige nadeel is dat het in mijn badkamer steenkoud is en de deo dus erg hard wordt, terwijl in de zomer ik het potje in de koelkast moet zetten:)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door