Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Mel
#3070110
Hallo iedereen,

Ik ben Melanie de Jong en ik ga beginnen met Barf.
Ik heb een bully xl genaamd George van bijna 3 jaar.

Ik heb al bijna 2 jaar kvv gevoerd, maar wil nu toch zelf gaan samenstellen.

Ik wil jullie graag mijn menu laten zien en weten wat jullie ervan vinden! :)
Ik probeer zoveel mogelijk variatie van vlees toe te voegen, elke dag.
Ik ga uit van +-650 gram op de dag.

Veel mensen zien hart niet als spiervlees maar als orgaanvlees, ik geef hart toch als spiervlees, omdat ik toch eerder denk dat het een spier is dan dat het een orgaan is, hetzelfde als met maag.

Alvast bedankt!!
P.S. ik ben nog opzoek naar meerdere vlees soorten zoals: long, luchtpijp en slokdarm, alleen heb dit nog niet kunnen vinden (maakt niet uit van welk dier, behalve van varken). Wil graag veel variatie hebben in het menu en veel vlees soorten kunnen toevoegen aan het menu, zodat er elke dag genoeg variatie in het eten zit.

Het menu ziet er als volgt uit:

Maandag
Vleesbot: eenden nekken 325 gr
Orgaan: testikels en hersenen 70 gr
Spiervlees: pens, lams hart, kalf, kippen maag, kippen hart en rundvlees 200 gr
Groentemix: 70 gr
Extra: ei

Dinsdag
Vleesbot: kippen poot 325 gr
Orgaan: lever en nier 70 gr
Spiervlees: lams hart, rund, kippen maag en vis 200 gr
Groentemix: 70 gr
extra: schapen vet

Woensdag:
Vleesbot: haaskarkas 325 gr
Orgaan: testikel en nier 70 gr
Spiervlees: rund, kalf, pens, kippen maag en lams hart 200 gr
Groentemix: 70 gr

Donderdag
Vleesbot: kippen karkas 325 gr
Orgaan: lever en hersenen 70 gr
Spiervlees: lams hart, kippen maag, rund, sardines en kalf 200 gr
Groentemix: 70 gr
Extra: ei wit

Vrijdag
Vleesbot: Konijn karkas 325 gr
Orgaan: testikels en hersenen 70 gr
Spiervlees: pens, rund, lams hart en kip 200 gr
Groentemix: 70 gr
Extra: schapen vet

Zaterdag
Vleesbot: zalm koppen 325 gr
Orgaan: lever en hersenen 70 gr
Spiervlees: rund, kalf, pens en lams hart
Groentemix: 70 gr

Zondag
Vleesbot: eenden karkas 325 gr
Orgaan: testikels en nier 70 gr
Spiervlees: rund, pens, kip en vis
Groentemix: 70 gr
Extra: ei

Ik ben van plan om elke week een ander menu neer te zetten.
Laatst gewijzigd door Mel op za 07 feb 2015, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
#3070187
Percentages heb ik niet berekend, maar hart, maag en pens zijn toch echt organen. Je zoekt naar long, luchtpijp en slokdarm maar dit is geen vlees(bedoel je spiervlees? Want dat is het zeker niet) en het voegt niks/nauwelijks wat toe
Gangbaar is 20% orgaan, waarvan 10% pens en 10% hart, lever, nier; die in ieder geval. Testikels en hersen kan je ook af en toe geven, evenals oog, tong, maag

Haaskakarkas is best heel erg hard, niet bepaald beginnersbot

Hier; http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html kan je een en ander lezen :)
Gebruikersavatar
Door Mel
#3070191
Ik weet van andere pagina's dat zij maag en hart toch meer als spiervlees zien...

Mijn hond kreeg bij kvv ook al bot en is dit gelukkig gewend, soms krijgt hij ook een karkas of iets dergelijks, anders had ik een ander soort bot toegevoegd. Ik heb gelukkig ook een hond die goed kauwt.

Wat voor spiervlees kan het beste gegeven worden? Ik haal zoveel mogelijk bij een islamitische slager en vind het moeilijk om het juiste soort spiervlees te kiezen.
#3070192
Maag en hart zijn ook wel een soort spieren maar geen spiervlees :) Veel over te vinden op Barfplaats

De andere vleesbotten die je voert, zijn veel zachter dan haaskarkas, ik zou de haaskarkas nog even vervangen voor konijnkarkas en eerst bekijken hoe dat verteerd wordt. En dan wat later haaskarkas erbij geven

Kalkoen-, konijn-, geit-, lam-, rund-, paard-, lamavlees is heel prima spiervlees. Ik weet niet waar je woont, maar misschien kan je eens bij de ''lijntjes'' kijken bij de vraag en aanbod afdeling? Of een oproepje doen voor een groepsbestelling bij bv degomeat....
Door Martine-Tom
#3070244
De samenstelling van hart en maag is heel anders als van spiervlees, je kan het dus niet als spiervlees voeren, ondanks dat het dan spieren zijn valt het toch onder orgaanvlees. Orgaan is standaard 10% pens en 10% hart/lever/nier, hersenen en maagjes kan je af en toe ook als afwisseling voeren, vooral hersenen hebben best wat waardevolle stoffen.
Je menu is dus niet uitgebalanceerd op dit moment, hart en maag vervangen voor echt spiervlees en dan ziet het er prima uit.

Oh ik zie nu pas dat je pens ook als spiervlees noteerd, klopt ook niet, dat valt onder orgaan en neemt de helft van je orgaan percentage in. Er zullen vast sites zijn die er een andere mening op na houden, maar wil je een menu volgens Barfplaatsstandaarden zal je pens, hart, maag als orgaan moeten indelen en niet als spiervlees.

Long, luchtpijp en slokdarm zit niet zoveel in qua voeding, dat zijn meer snackjes, maar geen standaard iets om in je menu te stoppen.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3070486
Eens met de voorgangers. Hart, maag en pens rekenen we als orgaan, want dat zijn het ook. Spiervlees is alles wat er voor zorgt dat je bewegen kan.

Op sommige sites wordt pens als compleet gezien. Wij zien dat niet. Pens is een heel fijn onderdeel van je menu, maar compleet is het niet en spiervlees is het ook niet. Het is pens. Ik voer in mijn menu 10% pens en 10% orgaan en die 10% is in principe 1/3 hart 1/3 lever 1/3 nier. En daar kun je als extra een keer maagjes, testikels of hersenen aan toevoegen. Maar hart-lever-nier zijn de belangrijkste leveranciers van vitaminen, dus die moeten wel het grootste deel van je 10% blijven beslaan. Long en luchtpijp geef ik hier gedroogd als knaagjes, die hebben weinig voedingswaarde.

Dan nog de toevoeging dat rund en kalf eigenlijk hetzelfde is. Qua spiervlees bevat kalfsvlees minder voedingsstoffen dan rundvlees, dus ik heb de voorkeur voor rund. Ik bestel bij degomeat bijvoorbeeld ook kalkoen- en paardenvlees.

Als je het voor jezelf verwarrend vindt dat elke site wat anders zegt, lees je dan verder in. Waarom vindt de ene site hart spiervlees en de andere orgaan? Waarom rekent de ene site pens compleet en de ander niet? Ga na wat de argumenten zijn en wat logisch is. Ik vind het zelf heel erg onlogisch dat een hart spiervlees zou zijn, want het is een heel specifiek deel van het lichaam met een hele specifieke functie. Daardoor heeft het ook een hele andere voedingswaarde dan spiervlees. Op die manier kun je dus nadenken over wat je wilt. En kies dan je site, want als je hier een menu blijft posten met hart als spiervlees, zul je reacties daarop blijven krijgen. Niet onaardig bedoeld, maar gewoon omdat BARF deze principes heeft.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door