Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door nova
#3070408
Discussie van  deze middag, stel dat......

Ik loop met mijn aangelijnde hond in het  park. Kom  een andere hondenbezitter tegen wiens hond losloopt. Mijn hond springt sterk op naar de loslopende hond, waarbij ik ten val kom. Ik kom ongelukkig terecht en breek hierbij een schouder.
Is de  verzekering van de  man met de loslopende hond hiervoor aan sprakelijk, vraagteken...

Naar mijn mening niet, want het is mijn eigen hond die me omver getrokken heeft. Volgens  mijn gesprekspartner van dat moment was de eigenaar van de loslopende hond aansprakelijk...

wat zijn  jullie meningen  over zulke situaties.
Door cairodyn
#3070413
Nee jou hond springt. Jij kan m daardoor niet houden. En komt ongelukkig ten val. Afgezien of de hond wel of niet los mag lopen zal de verzekering van de tegenpartij denk ik geen schuld aanvaarden en dus ook niet uitkeren. De loslopende hond deed niks zoals ik t nu lees.
Door Suzanne
#3070418
Simpel: Nee.
;-)

Pas als er een (zeer) duidelijk verband is tussen de actie van de andere hond (of diens baas) en jouw val, dan is die baas aansprakeljik te stellen. Dan moet het gaan om dingen als "de lijn kwam helemaal om mij heen te zitten" of "de andere hond sprong tegen mij op".

Maar, dat soort dingen kun je pas beoordelen als het gebeurd is ;-)
Alle factoren spelen mee.. zo ook jouw "beoordelingsvermogen".. wellicht had je iets moeten doen of nalaten en is de valpartij alsnog deels juridisch jouw schuld. Er zijn dan zoveel factoren... het is vrijwel ondoenlijk om een en ander op voorhand in te schatten.

Suzanne
Gebruikersavatar
Door nova
#3070419
cairodyn schreef: Nee jou hond springt. Jij kan m daardoor niet houden. En komt ongelukkig ten val. Afgezien of de hond wel of niet los mag lopen zal de verzekering van de tegenpartij denk ik geen schuld aanvaarden en dus ook niet uitkeren. De loslopende hond deed niks zoals ik t nu lees.
ja, zo dacht ik er ook over, tot groot ongenoegen van mijn discussie partner  8)
Door Borke
#3070440
nova schreef: ja, zo dacht ik er ook over, tot groot ongenoegen van mijn discussie partner  8)
Toch heb jij gelijk  :biggrin2:
Door Lil
#3070561
Lijkt mij ook dat het je eigen schuld is als je je hond niet kunt houden ervan uitgaande dat de andere niets deed waardoor je viel.
Laatst gewijzigd door Lil op ma 09 feb 2015, 07:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door miik
#3070647
Ik hoop vooral dat je niet gevallen bent en je niet je schouder gebroken hebt ;)
Door Suzanne
#3070672
miik schreef: Ik hoop vooral dat je niet gevallen bent en je niet je schouder gebroken hebt ;)
Ik ga er eigenlijk blind van uit dat eea hypothetisch is... toch?

Suzanne
Gebruikersavatar
Door nova
#3070702
Suzanne schreef: Ik ga er eigenlijk blind van uit dat eea hypothetisch is... toch?

Suzanne
Dit is iemand overkomen die bij hoog en bij laag beweerde dat de loslopende hond  fout  was . De verzekering van het 'slachtoffer" zou die menig delen.
Ik deel haar mening niet, en mevr. was erg verontwaardigd hierover.
Wel vind ik het vervelend dat het haar overkomen is.
Door Suzanne
#3070962
nova schreef: Dit is iemand overkomen die bij hoog en bij laag beweerde dat de loslopende hond  fout  was . De verzekering van het 'slachtoffer" zou die menig delen.
Ik deel haar mening niet, en mevr. was erg verontwaardigd hierover.
Wel vind ik het vervelend dat het haar overkomen is.

oh jee. dus niet "verzonnen" ;-(
Ja, kijk... op basis van jouw stukje blijf ik erbij: niemands "juridische fout". Maar er hoeft maar 1 variabele anders te zijn en het hele plaatje verandert ;(


Dat maakt dit soort kwesties uiterst lastig ;((


Suzanne
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3071113
Zou de hond in kwestie dan niet opgesprongen zijn als de andere hond wel aan de lijn had geweest?
Anders kan je het toch nooit of te nooit op die eigenaar steken?
Gebruikersavatar
Door Hope
#3071120
Volgens mij gaat het om de 'eigen energie van het dier', en is de eigenaar van het betreffende dier voor de gevolgen van die energie aansprakelijk.

De eigenaar is gevallen door de eigen energie van zijn/haar eigen hond en dus ook zelf aansprakelijk.
Door eelke
#3071210
En als die loslopende hond nu op een vrouw af rent die van schrik haar telefoon laat vallen?
Gebruikersavatar
Door nova
#3071237
Hope schreef: Volgens mij gaat het om de 'eigen energie van het dier', en is de eigenaar van het betreffende dier voor de gevolgen van die energie aansprakelijk.

De eigenaar is gevallen door de eigen energie van zijn/haar eigen hond en dus ook zelf aansprakelijk.
Dat dus. je kunt ook stellen: had de eigenaar de aangelijnde hond beter opgevoed, zou deze wellicht niet zijn opgesprongen naar de loslopende  hond.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door