Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Muis Fka JvS
#3070203
Hallo allemaal

Wij hebben een duitse herder Jack en 3 katten. Jack at al sinds een jaar kvv en nu sinds een week of 2 zijn we aan het BARFen geslagen. Helemaal leuk en hij geniet er enorm van.

De katten zijn 2 gesteriliseerde zusjes van 9 of 10 jaar Bliss en Kiya, en een jong katertje van 7 maanden Broertje, net gecastreerd. Bliss heeft een hartkwaal en een niet zo daverend gebit. Ze komen alledrie buiten, al komt Bliss vooral buiten als het mooi weer is, voor de rest komt ze alleen buiten om haar behoefte te doen.
Ze eten brokken van royal canin en een paar keer per week natvoer.

Al toen Jack kvv at had ik er wel eens aan gedacht dat dat ook beter zou zijn voor de katten, maar ik kreeg te horen dat je oudere katten niet meer van dieet moet laten veranderen. Toen Broertje er bij kwam, 3 maanden geleden, vond hij meteen het eten van de hond al ernstig interessant. We hebben het er weer even over gehad, maar de ene kat kvv geven en de andere twee niet leek ons geen optie.
Nu zijn we aan het BARFen en ben ik ook lid geworden van verschillende facebookgroepen en daar kreeg ik te horen dat katten ook op latere leeftijd prima over konden gaan op BARF. Ze krijgen nu een paar keer per dag een klein beetje brokken, omdat ze gewend zijn te eten wanneer ze willen. Maar nu Broertje erbij is en gewoon alles eet wat er ligt, geef ik minder veel en ietsje vaker per dag. Als we overstappen op kvv en/of BARF kan ik sowieso beter in de gaten houden wie wat eet en hoeveel, dat is zeker ook een belangrijke afweging :)
De afgelopen twee weken heb ik verschillende soorten vlees binnen gekregen. We hebben de katten kleine stukjes gedroogde long geprobeerd te voeren. Broertje vond het lekker maar wist niet zo heel goed wat hij er mee moest doen, Kiya taalde er niet naar en Bliss vond het ook wel geinig. Eergisteren kregen ze stukjes kippeluchtpijp. Broertje ging er helemaal los op, Bliss at voorzichtig een paar stukjes en Kiya taalde er weer niet naar. Op zich vreemd, want als ze af en toe een stukje kipfilet krijgen eet Kiya dat graag en Bliss laat het meestal liggen na een paar hapjes. Maar nu moet ik zeggen dat er een vreemde in huis was en we waren druk bezig met het vlees verwerken. En Kiya houdt niet zo van onrust en onbekenden.

Kunnen katten inderdaad over op BARF ook als ze hun hele leven brok en natvoer gewend zijn?
Zo ja, hoe kunnen we dat het beste aanpakken?
Is kvv een goede optie of wellicht een tussenoplossing??
Hoe krijg ik Bliss aan het botvlees met dr niet zo daverende gebitje?
En wat ik niet helemaal snap: botvlees, kipkarkasjes.. hoe doe je dat dan met die miniscule hoeveelheden die zij maar hoeven te krijgen? Bij jack is dat makkelijk, een kipkarkasje is te weinig dus doe je er 2 of 3. Maar als je een kipkarkasje knipt bijvoorbeeld, zijn de verhoudingen dan nog wel goed?
Is een eendagskuiken botvlees, spiervlees of totaal?

Ik wil wel graag, maar het lijkt me zo veel ingewikkelder dan voor de hond! En owja, stel ze zijn over... voorheen als we op vakantie waren dan paste buren of familie op de katten. 1 of 2 keer per dag de bakjes vol brokken scheppen, even knuffelen en spelen en klaar. Zou het een probleem zijn als ze dan voor een weekje of weekendje weer terug gingen naar brok?
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3070206
Hier eten mijn katten nu ook bijna een jaar barf. Heb ook katertje van 7maand en die had geen enkel probleem om over te gaan :D daarnaast 2 katten dames. Beiden 5 en 4. Ons meisje van 5 die mist al 3 tanden (Witte kat) en zij geeft geen enkele problemen aan met botwerk meestal zet ik er een de hamer op, bv op bio ow wild. Maar op een kwartelkarkasje is dat echt niet nodig. In begin met voeren kan je eventueel overgieten met kokend water, of insmeren met wat blikvoer, maar je zou gewoon alle brokken kunnen wegnemen. Want zolang die er staan, zullen ze echt niet snel hun voorkeur gaan geven aan vers. Totdat ze de smaak te pakken hebben natuurlijk :D ik maakte in begin alles fijn voor allen, maar op een gegeven moment is dat niet nodig. Katten zijn nu 1 maal moeilijke eters, maar al bij al heeft het hier maar 3 dagen geduurd voordat ze het doorhadden waarvoor dat rare stukje vlees is bedoeld :D nu lees is dat je kippenluchtpijpjes en gedroogde long geeft? Ik kan je zeggen dat mijn katten daar niet van gediend zijn xD geef ze maar eens een platgeslagen kippennekken en rundvlees overgoten met kokend water en wat natvoer erover heen. Dat was hier het eerste barfhapje en was een groot succes :D want met de 2 de maaltijd stonden ze allemaal hun bek aflikkend en miauwend aan men voeten :D en dat deed echt geen van allen met brok of natvoer :D succes!!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3070227
Natuurlijk kun je oudere katten ook overzetten! Het is nooit te laat om gezond te gaan eten  :biggrin2:

Kvv kan een prima tussenstap zijn. Nu verschilt de voorkeur per kat wel. De ene knaagt graag, de ander niet. Onze katten knagen niet graag, dus na een tijd kvv te hebben gegeven, ben ik zelf gaan malen. Dat is ook wat makkelijker met de hoeveelheden, we malen dan een aantal kilo tegelijk en dan loop je niet tegen die kleine hoeveelheden aan. Maar, als je katten willen knagen, zou barf absoluut mijn voorkeur hebben.

Als je vleesbot portioneerd hoef je je geen zorgen te maken om de verhoudingen van dat vleesbot. Tenzij je op het oog echt grote verschillen zou zien met het spiervlees wat er aan zit. Dat moet je een beetje op het oog doen. Je hebt ook best veel botsoorten die je niet per see hoeft te portioneren. Kwartelkarkas is heel klein, kippenrugstukjes zijn vaak ook mooi klein. Met eendennek zou je hooguit de nek in twee verdelen (niet vaker dan 2 keer per week nek voeren is wel het advies). En bijvoorbeeld konijnkarkas en parelhoenkarkas zou je ook zonder je zorgen om de verhoudingen in stukjes kunnen verdelen.
Een kuiken is min of meer compleet, alleen vanwege de variatie in je menu voer je er niet te veel van.

Wat ik doe als wij op vakantie gaan is de porties per dag verpakken (en ik vind met oppas kvv altijd fijner dan barf) en heel duidelijk in de vriezer zetten. Dan komt de oppas, voert het ontdooide maal en haalt een nieuw bakje uit de vriezer voor het volgende bezoek. Ik heb een oppas die Gruwelt van vers, maar zelfs die wil wel een dekseltje van het bakje afhalen en het bakje neerzetten. Bij het volgende bezoek is dat bakje schoon uitgelikt en zo hoeft zij niets te doen wat ze vies vindt.
Gebruikersavatar
Door Muis Fka JvS
#3070687
Bedankt voor de reacties!
Ik ga me nog even verdiepen in de hoeveelheden en verhoudingen, en dan gaan we het denk ik maar gewoon proberen. Ik vind het gewoon veel spannender dan voor de hond op de een of andere manier :D

Geven jullie de katten 1 of 2 x per dag te eten als ze BARFen?
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3070694
Hier doen we 2x in de ochtend het vb met orgaan en de avond het SV! En achja het komt zeker goed, die spanning is ons wel bekend :D


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3071777
Als ik jou was zou ik gewoon eerst eens een paar diersoortjes uitproberen.
Geef eens een stukje rund, kipfilet, konijn enz...
Eerst gewoon spiervlees en als dat lukt eens kijken of ze daar ook een botje van willen knagen of niet. Een kippennekje zal je de eerste keer misschien wel moeten meppen, en probeer eerst de zachte stukjes uit een karkasje. Ze moeten zich de techniek van het knagen eigen maken en hun kaakspieren moeten nog getraint worden.  Bij brokken hebben ze die niet zo nodig en zijn dus niet veel gewend.
Ribbetjes van vb konijn geef je ook nooit apart, net als bij honden, geef minstens 2 aan elkaar, maar sommige katten vinden het moeilijk om grote stukken klein te krijgen ivm de vorm, dus ook niet te groot om te beginnen.  Mijn meisje vind een half konijnenribbenkastje ook de lomp eten, dus geef ik 3 ribbetjes aan elkaar.  Parelhoen is al iets harder dan kwartel, kip en konijn, en eend wacht je beter tot het laatste mee. Dat is voor katten gevorderd bot. ;)

De kleine kater zal geen probleem zijn, die moet daar zo mee weg zijn. Bij je dames kan je eens kijken wat ze vanuit zichzelf al graag willen.
Als je geluk hebt gehad, hebben je dames bij het buiten gaan wel eens een muisje gegeten en is het concept rauw vlees hen niet geheel onbekend. Dan is de kans groot dat de overgang redelijk eenvoudig of zelfs vanzelf gaat.
Maar ook als ze niets van rauw moeten weten, kan je hen nog overzetten hoor. Dan vraagt het wat geduld en een beetje foppen, maar dat lukt doorgaans nog wel.

Ik heb mijn meisje op 8 jaar overgezet en dat was meteen 1 groot feest. Eindelijk echt eten en afwisseling!  :D
Maar zij at dus wel zelfgevangen muis toen ze jong was.

Als je echt wil overstappen op barf zal je inderdaad de brokken weg moeten halen. Voor eens te kijken of ze uit zichzelf al interesse vertonen zonder echt over te gaan, is dat niet meteen nodig. Weet wel dat katten vaak aan iets moeten wennen en ze vaak voor het bekende kiezen. Als ze nu dus niet omkijken naar vb rund, maar wel naar kip, wil dat niet zeggen dat ze geen rund lusten. Eens over op vers en met de brokken weg kan het zijn dat rund wel goed gegeten zal worden. Of eens ze het een keer of 3 voor hun neus hebben gehad, of eens gemengd onder wat anders gegeten hebben, kunnen ze aan de geur en smaak wennen en het wel lekker gaan vinden. Leren eten.

Het testen helpt om een beetje een idee te krijgen van wat je kan gaan verwachten als je wil overstappen. Maar staar je er dus niet blind op.  IK heb ook een kat die, als ik hem iets wil toestoppen buiten de eetmomenten, steenvast weigert.  Hij vertrouwt het niet als ik hem iets wil 'opdringen', zoals hij dat ziet.  Geef ik hem hetzelfde stukje in zijn bakje op het eetmoment, gaat het wel gewoon op.  ::) Je hebt ook katten die net omgekeerd zijn natuurlijk, en alles wat je uit de hand geeft extra interessant vinden.
Houdt er rekening mee dat dat dus allemaal verschil kan maken.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 11 feb 2015, 09:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Muis Fka JvS
#3082625
We gaan gewoon langzaam over.
De 2 dames hebben de eerste 8 jaar van hun leven 4 hoog gewoond en kwamen nooit buiten. Kiya vangt wel muizen en speelt ermee, maar ik heb haar er nog nooit een op zien eten. Bliss heb ik nooit een muis zien vangen, maar ik heb wel gezien dat zij een muis opat die door Kiya gevangen was hahahahaha
laatst piepkeukens geprobeerd. Broertje en Kiya hebben er flink mee gespeeld, maar gegeten niet, en Bliss moest er niets van hebben.
twee dagen later weer geprobeerd en nu was ik zelf thuis. De piepkuikens opengesneden in de buik. Broertje heeft hem met huid en haar(veer) verorberd, Kiya heeft een flintertje vlees wat ik uit de buik peuterde opgegeten maar liep daarna snel weg. En Bliss wilde er niets van weten, tot ik er hapklare brokjes uit begon te halen voor haar. Die wilde ze wel eten van mn vinger.
We blijven proberen! Heb nu wat kippendijvlees voor ze in de vriezer liggen, wat gemalen konijn en de piepkuikens. Morgen ga ik het konijn proberen vermengd met een bakje nat voer :)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door