Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Akeyti
#3069116
Hoi beste mensen,

Ik vond vandaag een kogeltje dat uit het wild gevallen is, die zijn me nog nooit eerder opgevallen.
Hoe erg kan het kwaad mijn hondje wild te voeren? Komen de kogeltjes er gewoon weer uit?
Heeft iemand anders hier ervaring mee?

Groetjes, hoor het graag!
Door BlissSpirit
#3069131
Ja hoor, ervaring mee.
Regelmatig vind ik kogeltjes terug in de voerbakken als ze wild hebben gegeten en dat eten ze best vaak.
Dus als ik ze vind in de bakken, zal er ook best wel eens 1 mee naar binnen glippen. Maar maak me daar eigenlijk geen zorgen om. Het zijn hier altijd de kleine ronde kogeltjes, niet de lode kogeltjes.
En die komen er vanzelf weer uit.

Voor mij dus zeker geen reden om geen wild te voeren.
Door Ruisje
#3069138
O ja, hier vinden we ook regelmatig kogeltjes. Gisteravond Mientje nog... zit lekker te eten en ineens tuft ze wat uit en ik hoor het al: een kogeltje. ;)
Slikken ze 'm door dan komt ie er volgens mij aan de andere kant gewoon weer uit.

Edit: Tijdens het portioneren kom ik ze ook regelmatig tegen en haal ze er uit dan uiteraard. Maar ik ga er ook geen minder wild om voeren!
Laatst gewijzigd door Ruisje op do 05 feb 2015, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3069172
Ook hier weleens kogeltjes in de voerbak gevonden na het eten
Onze Liz had overigens ook weleens de neiging te gaan kokhalsen na het eten van wild. En dan braakte ze geen eten op, maar kwam er weleens een kogeltje, of twee, terug
Gebruikersavatar
Door Akeyti
#3069200
Bedankt voor jullie reacties!
Ik dacht al dat ik me hier geen zorgen om hoefde te maken maar wou het toch nog even extra checken :)
Het zijn inderdaad die kleine ronde kogeltjes. Hoef me ook geen zorgen te maken om het gebit oid?
Just to be sure!

Nogmaals bedankt!
Door Lizzy
#3069998
Roosj schreef: Je moet idd wel opletten dat het geen lood is.
In NL mag in ieder geval niet meer met lood geschoten worden.
Gebruikersavatar
Door Akeyti
#3070023
Het zijn brons gekleurde kogeltjes als ik het goed gezien had :)
Er mag in NL idd veel niet meer met lood.. Dus neem aan dat er geen lood in zit :biggrin2:
Door Roosj
#3070056
Lizzy schreef: In NL mag in ieder geval niet meer met lood geschoten worden.
Klopt, maar veel wild komt uit het buitenland en dan is de kans groot dat het lood is ;)
Gebruikersavatar
Door Akeyti
#3070236
Roosj schreef: Klopt, maar veel wild komt uit het buitenland en dan is de kans groot dat het lood is ;)
Bedankt, dan weet ik dat ik daar op moet letten!
Loden kogeltjes zijn donker toch? :) *ik ben hier nieuw in*
Door Roosj
#3070240
Akeyti schreef: Bedankt, dan weet ik dat ik daar op moet letten!
Loden kogeltjes zijn donker toch? :) *ik ben hier nieuw in*
Ik heb begrepen dat lood niet magnetisch is en ermee geschreven kan worden. Soms zien ijzeren balletjes dof en lijkt het op lood, maar hier kun je het dan mee testen.
Gebruikersavatar
Door Monique77
#3070271
Hier spuugt Daan standaard zijn eten weer uit als er kogeltjes inzitten
Voor mij ook geen reden om geen vers meer te geven, maar wel iets waar ik altijd rekening mee hou als ik bv ergens anders voer (dan geef ik dus geen wild karkas)

Bij spiervlees heb ik het trouwens nog nooit gehad, altijd in de karkassen
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3070283
Roosj schreef: Ik heb begrepen dat lood niet magnetisch is en ermee geschreven kan worden. Soms zien ijzeren balletjes dof en lijkt het op lood, maar hier kun je het dan mee testen.
Birmut is ook niet magnetisch en kun je ook mee schrijven. Ik heb begrepen dat bismut vaak gebruikt wordt. De hageltjes die Oscar in zijn lijf heeft zijn van bismut bleek op de rontgenfoto. Die zijn namelijk veel donkerder dan lood op een rontgenfoto.

Oscar laat ze ook vaak in zijn bak liggen. Ook als het lood is, is opeten niet direct een enorme ramp, omdat het in het maagdarm kanaal gewoon passeert en uitgepoept wordt. Maakt lood nog steeds niet wenselijk natuurlijk, maar minder eng als ik in eerste instantie dacht.
Door Roosj
#3070379
Kaela schreef: Birmut is ook niet magnetisch en kun je ook mee schrijven. Ik heb begrepen dat bismut vaak gebruikt wordt. De hageltjes die Oscar in zijn lijf heeft zijn van bismut bleek op de rontgenfoto. Die zijn namelijk veel donkerder dan lood op een rontgenfoto.

Oscar laat ze ook vaak in zijn bak liggen. Ook als het lood is, is opeten niet direct een enorme ramp, omdat het in het maagdarm kanaal gewoon passeert en uitgepoept wordt. Maakt lood nog steeds niet wenselijk natuurlijk, maar minder eng als ik in eerste instantie dacht.
Ik heb een bericht gelezen van een meisje die veel wild at en waarbij de lood kogels in het lijf bleven hangen. Die had daardoor wel mooi een loodvergiftiging..
Ik ben dus erg voorzichtig met wild.

Had jouw hond ook kogels die in zijn lijf bleven hangen?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3072212
Nee, de kogeltjes bij Oscar zijn niet in zijn darmen blijven hangen.

En natuurlijk is het niet zo dat we zonder zorgen grote hoeveelheden loden kogeltjes moeten gaan voeren. Ik bedoel alleen dat een enkel loden kogeltje niet gelijk per see levengevaarlijk is. En dat vind ik een kleine geruststelling, aangezien het nou eenmaal lastig is om aan gegarandeerd loodvrij geschoten wild te komen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door