Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#3069736
Hallo allemaal, sinds een paar weken voeren wij BARF, nadat onze Jack het afgelopen jaar kvv heeft gehad van Lotgering. Als snack tussendoor kreeg hij af en toe eendennekken, kipkarkasjes en zachte lamsribbetjes. Hij is dus gewend aan vers vlees en aan bot.
Hij kreeg een kilo per dag dus die hoeveelheid wil ik vooralsnog nu ook aan hem voeren, en dan kijken we wel of hij meer of minder nodig heeft.
Ik heb niet echt een vast menu, maar ik ben toch benieuwd wat jullie er van vinden :)

- Ik heb een groentemix gemaakt van een halve kilo gekookte sperziebonen, 1 kilo rauwe bietjes, 1 kilo rauwe wortel, 1 krop sla, 16 schapenvet/knoflookbonbons (die had ik nog dus moeten op) en een half potje kokosolie. Dit heb ik gepureerd en verpakt in pakketjes van 100 gram (zn dagelijkse portie, 10% van 1 kilo).
- Aan orgaan heb ik nu lamsniertjes, paardenhart, lamslever, paardenlever, verpakt in porties van 100 gram (zn dagelijkse portie, 10% van 1 kilo)
- Aan spiervlees heb ik hert, paard en lam, verpakt in porties van 250 gram (zn dagelijkse portie, 25% van 1 kilo)
- Aan botvlees heb ik kwarteltjes, kipkarkas, eendkarkas, eendennek, en ik krijg komende week nog haaskarkas en parelhoenkarkas. Alles verpakt in porties van om en nabij 450 gram, nooit minder hooguit iets meer (zn dagelijkse portie, 45% van 1 kilo)
- Ik heb lams- en kalfspens. Verpakt in porties van 350 gram (2 porties per week is zn wekelijkse hoeveelheid, uitgaande van 100 gram per dag, 10% van 1 kilo)
- Aan vis heb ik een proefpakket omdat ik geen flauw idee had of hij het zou eten (gaat erin als koek, dus binnenkort wordt dat een vast onderdeel van het menu), maar vooralsnog heb ik dat onderverdeeld in kleine porties van 1 haring, of een paar sprotjes, 1 grote zalmstrook/snipper, of klein handje gemalen zalm.

Per dag krijgt hij één orgaan, één bot en één spiervlees portie, één portie groente en één visdingetje. 2x in de week pens.
Meestal doe ik het zo dat hij 's ochtends orgaan, spiervlees en groente krijgt, en 's avonds het botvlees met een dingetje vis.
De dagen dat hij pens krijgt, krijgt hij dat bijvoorbeeld halverwege de middag, zodat niet opeens zn avondmaaltijd veel groter is.

Ik denk dat ik in de ogen van een geoefende BARfer nog veel te pietluttig bezig ben met hoeveelheden en porties misschien. Het kan best dat ik daar over een tijdje makkelijker in word natuurlijk. Maar vooralsnog zijn we nog maar beginners, en ik wil goed in de gaten houden hoe hij het er op doet. En natuurlijk ook, wat vindt hij lekker en wat niet :)
Maar wat vinden jullie, zijn we op de goede weg of zie ik iets over het hoofd?
#3069757
waarom doe je er kokosolie door?
en de vis zou ik niet zo vaak geven, hooguit 1 x per week.
orgaan is ca 15 % per dag, als je een pensdag hebt zo ik geen orgaan geven. ( ik geef vaker pens bij mij is 50 % van de orgaan pens)
#3069891
Wat is het toch makkelijk als je hond 1 kilo per dag eet! ;)

Je menu ziet er prima uit, ook de afwisseling! Wel zou ik in groentenmix wat meer groenten doen, 6-7 soorten minimaal. Je voert Jack nu tweemaal per dag, waarvan 's ochtends spiervlees, orgaan en groentenmix. Heb je er weleens aan gedacht of geprobeerd om eenmaal per dag te voeren?
#3070198
Bedankt voor jullie reacties! Ik ben blij te lezen dat we op de goede weg zitten :D

Ik doe er kokosolie door omdat dat goed is voor vacht en organen. Ik doe het preventief :) Google maar eens op kokosolie voor de hond, vind je leuke dingen!
Vis is dus maar een heel klein onderdeel, als ik merk dat alle soortjes die ik nu heb goed bevallen, zal het een vast onderdeel van zijn menu gaan worden. Inderdaad maar 1 dag in de week bijvoorbeeld. Het is nu meer een snack ernaast om het uit te proberen :)

Ik zal de volgende keer meer verschillende soorten groenten nemen. Dit mixje bevalt hem trouwens echt heel erg goed, terwijl ik voorheen wel een seen handje fijn gesneden gekookte sperziebonen door zn lotgering deed, maar als hij de kans kreeg at hij er om heen. Nu likt hij zn bak schoon :)
Ik heb het idee dat het de bietjes zijn waar hij gek op is, maar zeker weten doe ik het niet.

Hij eet al sinds 6 maanden 2 keer per dag. We zaten toen nog op brok en werd aangegeven, van 4 naar 3 naar 2 keer per dag eten. Het leek me wel normaal, 2 keer per dag, dan verdeel je de energie wat beter dacht ik. Maar echt over nagedacht had ik nog nooit.
Ik kreeg ook al te horen van de degeen bij wie ik nu mn vlees betrek, dat veel BARfers maar 1 x per dag eten geven. Achterliggende gedachte is dat het jagers zijn die overdag jagen op een lege maag en 's nachts verteren. Dat is ook de reden dat ik nu de 's ochtends een lichte maaltijd geef en 's avonds het bot. Ik weet nog niet helemaal zeker of ik 1 maaltijd per dag wil geven. Het lijkt me zo zielig, hij is gewend aan zn hapje 's morgens... ik weet het, is mijn sentiment en de hond went vast snel genoeg, maar toch :) Zijn er nog meer redenen om maar 1 x per dag eten te geven?
#3070497
Ik voer ook liefst 1 keer per dag, maar wegens medicijnen nu noodgedwongen 2 keer. Ik heb de voorkeur voor 1 keer, omdat de maag dan tot rust kan komen en niet steeds geprikkeld wordt. Ik voerde savonds, zodat de hond daarna lekker lang uit kon buiken.

Je schrijft dat je de pens in een derde maaltijd geeft. Dat zou ik in ieder geval niet doen. Lekker bij zijn avondmaal. Toen mijn mechel nog 1 keer per dag at, kreeg hij op een gegeven moment 1,5 kilo per keer. Kunnen ze makkelijk kwijt, dus maak je geen zorgen over een te grote maaltijd als je bot en pens samen voert.

Wat een volgende stap voor je kan zijn, is bijvoorbeeld ipv elke dag compleet 3 dagen spier, 2 dagen orgaan en 2 dagen pens te voeren, naast elke dag bot. Dat scheelt enorm veel werk met portioneren. Vis blijf ik graag over minsten 2 keer verdelen, van teveel vis in een keer kunnen ze misselijk worden. Ik geef dat als extra voor die dag, de maaltijd hoeft niet elke dag exact hetzelfde gewicht te hebben.
#3070686
Bedankt voor je reactie Kaela!

Ik denk dat we daar wel naartoe gaan inderdaad, gewoon zorgen dat hij per week aan zn hoeveelheden komt ipv per dag. Het scheelt sowieso al heel vrieszakjes, want er zit nu wel erg weinig in die grote zakjes, zonde!!
Ik zal de pens voortaan toch gewoon bij de avondmaaltijd geven. Wat mee speelde is dat ik de pens graag buiten geef om voor de hand liggende redenen hahahaha en in de middag is het nog licht natuurlijk :D

Vis dus liever 2 keer in de week en dan als extraatje?? Maar wat als ik straks zalmkoppen of zalmkarkas ga voeren? Dat komt dan toch in de plaats van botvlees of niet?

En ik begrijp dat de maag tot rust kan komen als je maar 1 keer voert, maar wat is daar nou het voordeel aan voor de hond?
#3071609
Het voordeel voor de hond vond ik het heerlijke voldane gevoel na de maaltijd en het zeer content uit gaan liggen buiken. Nu met 2 keer per dag voeren doet Oscar dat veel minder, hij heeft altijd nog wel trek direct na zijn maaltijd, echt voldaan is ie niet meer.

Ik voer zelf liever kleinere complete visjes zoals haring, makreel en sardien. Als ik zalmbot geef, dan is dat voor dat maaltijdmoment compleet, de andere voerbeurt van die dag krijgt hij dan gewoon de normale hoeveelheid bot met spier of orgaan. Zalmlijf heb ik al in geen tijden gehad, maar dat zou wat mij betreft afhangen van de reactie erop qua ontlasting. Ik denk dat je het als vleesbot kan voeren met wat spier erbij.

Het is allemaal even uitproberen wat je prettig vindt qua portioneren en wat goed gaat bij de hond past. Je vindt je weg daar vanzelf in! En de avonden worden alweer langer, dus dan kan hij de pens als je wil toch alweer buiten eten. Ik voer het zelf gewoon binnen, ik vind zalmkop voeren viezer, die smeert Oscar altijd door de hele keuken. Terwijl hij al het andere netjes bij zijn voerbak opeet... Smeerpeukje!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door