Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Supermax
#3067218
Hallo,
Na heeeeele lange afwezigheid hier toch maar weer terug met een probleem waar ik niet van af kom.
Heb 4 poezen die al jaren op KVV staan (laatste 2,5 jaar Carnibest natuur en vlees). Nu zijn de oudste 2 (zusjes) als jonge poes gediagnosticeerd met FLUTD. Toen ben ik dus overgestapt op KVV. Dat ging heel lang goed. Maar op een gegeven moment kreeg de ene poes elke keer blaasontsteking als ik weg was geweest. Zij hangt erg aan mij en maakte zichzelf dus ziek van de stress  :( . Naar dierenarts geweest en uiteindelijk had ze een steen in haar blaas. Deze is verwijdert maar omdat ik daarna ruzie kreeg met de da nooit geweten wat voor steen. Lange tijd ging het goed. Maar sinds ongeveer een jaar is het met tussenpozen toch weer raak. Nieuwe dierenarts, echo gemaakt al een paar keer maar niets te zien. Elke keer AB gekregen.
Ph van 7,5 of nog hoger.....

Maar ook als ik thuis test als ze nergens last van heeft is de ph erg hoog.

Ze krijgt nu al een tijd Cysticat-Extra over haar eten en regelmatig vit. C tabletjes (nu dus in verhoogde dosering).

Ze heeft nu dus weer last ervan met als gevolg dat ze weer overal plast, zelfs op de bank  :-\ .

Wie o wie kan mij helpen want mijn dierenarts weet het ook niet meer, afgezien van dure brokken....... (En die wil ik niet)
#3067402
Heb je al geprobeert om bij de verzuren met cranberry, of appelazijn?
Er zijn hier wel mensen met meer ervaring die je eventueel kunnen helpen met merken en manieren van toedienen, daar heb ik geen ervaring mee.
Eurologist (of zoiets) zou ook heel erg helpen bij allerlei blaasproblemen. Zeker bij stressblazen worden daar erg goede ervaringen mee opgetekend.  Het is geen erg chemisch medicijn of zo, eerder ondersteunend. Maar schijnt wel te werken.

Verder zou ik je aanraden te proberen om je weggaan en thuiskomst een leuk evenement te maken.  Vb snoepjes geven bij het weggaan en weer bij het terugkomen.
Iets extra neerleggen zoals een speciaal leuk speeltje, of wat catnip- of valeriaan sprenkelen zodat de gedachten een beetje verzet kunnen worden terwijl je weg bent. Als je terugkomt extra aandacht geven, of bij ons mogen ze dan 's nachts uitzonderlijk bij ons op bed slapen.
Op die manier heb ik het plassen wanneer ik weg was bij Luis er ook uit gekregen.  Hij heeft het ook een tijd gedaan vanaf ik meer dan 12u weg was, nu hebben we zelfs geen probleem meer na 2 weken op reis te zijn geweest.
Door Supermax
#3067926
Cranberry heeft ze ook een tijd gehad, maar mij was verteld dat cranberry en vit.c ongeveer dezelfde werking hebben dus toen ben ik overgestapt op vit.c .
Vroeger werd ze inderdaad ziek als ik een weekend weg geweest was. Maar tegenwoordig kan ze het ook spontaan doen. Zoals nu bijv. ik ben al meer dan twee weken niet weg geweest (afgezien naar mijn werk) en mevrouw die krijgt opeens weer last van haar blaas....

Vanochtend plaste ze wel half naast de bak dus toen kon ik er wel een teststrip inleggen. De Ph zat toen rond de 6 en het bloed was al een stuk minder. Heb haar vanochtend toch maar naar de dierenarts gebracht zodat ze daar kan plassen. Want hier doet ze dat ook niet (meer) als ik haar apart zet en dan miauwt ze alles bij elkaar. Dus ik hoop dat ze daar toch snel gaat plassen want het is natuurlijk ook weer stressvol voor haar....

Die Cysticat-extra is juist bedoeld voor poezen zoals zij om de blaaswand te versterken, dus ik hoopte dat dat goed zou werken...
Door daytir
#3069405
Onze Pers had toen Idiopathische cystitis , helaas is ze ook al overleden , was nog geen 8 jaar oud.

Idiopathische cystitis: Bij 60-70% van de katten met blaasontsteking is de oorzaak niet precies te achterhalen. Deze vorm van blaasontsteking zonder duidelijk aanwijsbare oorzaak wordt "idiopathische cystitis" genoemd. Verondersteld wordt dat stress een grote rol speelt. Daarnaast komt deze vorm van blaasontsteking vaker voor bij binnenkatten, bij katten met overgewicht en bij katten die voornamelijk droogvoer (brokken) eten.
Ook verveling kan ertoe leiden dat uw (binnen)kat stress ondervindt.

Ik moest toen tabletten geven , de naam weet ik niet meer , maar was tegen stress.
Helaas konden wij daar echt niets van opmerken, want het was een echte salonkat.

Dit werd me ook voorgesteld door de DA :
Een fonteintje plaatsen. Deze zijn in de meeste tuincentra verkrijgbaar.
- Ijsklontjes maken met een stukje tonijn of zalm erin en dit in het waterbakje laten ontdooien.
- Een kraan laten druppen.
Door Supermax
#3069607
Ze is dus bij de dierenarts geweest. Op de echo was niets te zien (dus gelukkig geen stenen). Ph was 6,5 en  ze heeft dus struviet kristallen......

Antibiotica gekregen voor het geval het toch een ontsteking is.

Nu lijkt ze weer helemaal de oude, geen geplas meer naast de bak.

Dierenartsassistente zei ook dat het heel goed door stress zou kunnen komen dus ze heeft me 2 folders meegegeven met wat info over stressverlagende medicijnen.

Nu snap ik alleen niet hoe ze aan struviet komt terwijl ze op KVV staat (ok, ze krijgen wel eens wat kattensnoepjes, maar niet in grote hoeveelheden).
Door Antonia
#3069655
Supermax schreef: Hallo,
Na heeeeele lange afwezigheid hier toch maar weer terug met een probleem waar ik niet van af kom.
Heb 4 poezen die al jaren op KVV staan (laatste 2,5 jaar Carnibest natuur en vlees). Nu zijn de oudste 2 (zusjes) als jonge poes gediagnosticeerd met FLUTD. Toen ben ik dus overgestapt op KVV. Dat ging heel lang goed. Maar op een gegeven moment kreeg de ene poes elke keer blaasontsteking als ik weg was geweest. Zij hangt erg aan mij en maakte zichzelf dus ziek van de stress  :( . Naar dierenarts geweest en uiteindelijk had ze een steen in haar blaas. Deze is verwijdert maar omdat ik daarna ruzie kreeg met de da nooit geweten wat voor steen. Lange tijd ging het goed. Maar sinds ongeveer een jaar is het met tussenpozen toch weer raak. Nieuwe dierenarts, echo gemaakt al een paar keer maar niets te zien. Elke keer AB gekregen.
Ph van 7,5 of nog hoger.....

Maar ook als ik thuis test als ze nergens last van heeft is de ph erg hoog.

Ze krijgt nu al een tijd Cysticat-Extra over haar eten en regelmatig vit. C tabletjes (nu dus in verhoogde dosering).

Ze heeft nu dus weer last ervan met als gevolg dat ze weer overal plast, zelfs op de bank  :-\ .

Wie o wie kan mij helpen want mijn dierenarts weet het ook niet meer, afgezien van dure brokken....... (En die wil ik niet)
Een van mijn poezen had ook last van chronische blaasontsteking die stress gerelateerd was. Ik heb nu op meerdere plaatsen in mijn huis een feromonen stekker (Feliway) en sindsdien geen last meer.
#3070279
Supermax schreef: Even nog een aanvulling..

Als ik af en toe extra spiervlees zoals hart geef zou dat ook helpen tegen de struviet en om de pH laag te houden?
Nee, dat maakt geen verschil als je voor de rest al kvv voert. Ze krijgt toch niet dagelijks snoepjes? En kan je ander koolhydraatarme snoepjes vinden (graan- en suikervrij), dat maakt ook al veel verschil.

Het lijkt me ook het meest logische dat ze blaasproblemen krijgt van de stress, als je stress kan waarnemen.  Als er bacteriën in de urine voorkomen zorgen die dat de pH omhoog gaat.  Los van wat ze dan te eten krijgt.  Daardoor kan er ook struviet ontstaan, ookal zie je niet altijd dat er een blaasontsteking aanwezig is.  Het is een gekent fenomeen bij katten.
Als er echter struviet ontstaat zonder blaasontsteking, kan het zijn dat er een aangeboren aanleg is voor struviet. Dan kan het zijn dat je de urine beetje bij moet verzuren.  Maar dat kan je zien door de urine op te volgen met strips.

Eurologist werkt ook tegen stressblazen en chronische blaasonstekingen, en is ook zeker iets dat aan te raden is om te proberen. Er zijn heel wat positieve ervaringen mee.
Door Martine-Tom
#3070296
Supermax schreef: Even nog een aanvulling..

Als ik af en toe extra spiervlees zoals hart geef zou dat ook helpen tegen de struviet en om de pH laag te houden?
Ter aanvulling, hart is geen spiervlees maar orgaanvlees  ;)
Door Supermax
#3070369
Oeps, dacht dat hart onder spiervlees valt omdat ze mij altijd vertelt hebben dat het 1 grote spier is....

Ik ga in ieder geval aankomende week wat bij de huisdierendokter.nl bestellen voor haar, zag 3 supplementen die alledrie wel geschikt lijken te zijn dus moet even de juiste keuze gaan maken.

Feliway stekker vind ik een beetje dure oplossing. Ik heb dat ding wel liggen maar gebruik hem alleen maar bij verhuizingen en andere echt grote stress veroorzakende activiteiten.
Gebruikersavatar
Door Mojo77
#3071203
bij mijn kat helpt een half theelepeltje appelazijn bij zn kvv erg goed tegen struviet. Gebruik ik het niet heeft hij meteen weer last. appelazijn is iets hogere zuurgraad als vit.c
Door paasnini
#3071426
Bij blaasontsteking solidago complex van dr.vogel of vsm (Da drogist) door drinkwater doen, 20 druppels op liter of paar keer per dag druppeltje aan de bek met je vinger.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door