Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Lothlórien
#3069265
Ik heb hele kleine hondjes en ben soms het geklier met zelfgemaakte groentepapjes in ijsklontjeszakjes prutten wel een beetje zat.....

Weet iemand of er ook ergens kant-en-klaar groentemix te koop is? Als ik zoek op groentemix bij barf-verkopers krijg ik eigenlijk altijd een mix waar toch nog wat vlees in zit en ik zoek dus echt gewoon gepureerde groentes.
Gebruikersavatar
Door kiara
#3069281
En wat je ook kan doen voor die kleintjes grotere pan maken allerlei soorten erin gooien even laten koken, in vergiet afkoelen plop de blender in of staafmixer erdoor en gewoon in kleine diepvrieszakjes voor allemaal bij elkaar en pas als je het geeft doe je voor ieder wat in het bakje
Hooguit uurtje werk
Je weet nooit hoe ze het klaar maken is het wel verse groente of blik , zo zou ik het doen of een beetje van jezelf
En ik heb de pest aan koken maar voor de honden niet  ::)
Die eten zeker kwa groente beter als ik  :P
Door smulpaap
#3069309
Ik zou toch wel goed nagaan wat er in die mixen zit
Verder weet je denk ik nooit de exacte hoeveelheden van elke soort die er doorheen gaat
En dan kan men het wel leuk per kleine worst verkopen
Maar juist een teveel aan bv kool is voor kleintjes al hel snel veel te veel
Gebruikersavatar
Door Hope
#3069316
Ik zou het toch echt niet kant-en-klaar gaan kopen.

Als je mix maken te onhandig vind dan koos ik er liever voor om tijdens het avondeten iets meer te koken en dit aan de honden te geven.
Dan weet je in elk geval wat ze krijgen en in welke hoeveelheden. Je weet dan ook zeker dat de voedingsstoffen niet zijn teruggelopen. Groenten kan je maar een maand invriezen.
#3069328
Bedankt voor de reacties. Ik zie dat de ene link een groentemix met maar 5 soorten heeft en per 150/200 gram verpakt (die van mij hebben ongeveer 15 gram per hond per dag nodig dus dan heb ik nog steeds dat portioneren) en de andere is gedroogd en dat lijkt me niet volwaardig.

Kiara, zoals jij het omschrijft doe ik het al. Met vers en gekookt door elkaar, dan wel. Blender en in ijsklontzakjes doen. Maar het is zo'n gedoe en geknoei elke keer om het in die ijsklontzakjes te krijgen! Of ik moet water toevoegen om het vloeibaarder te krijgen maar dan is het ook geen puur groente meer en klopt het gewicht ook niet meer. Als eenmaal alles in de zakjes zit (ik maak minimaal 2 soorten mix, ook dat nog, ter afwisseling, meestal heb ik er 3) heb ik gewoon pijn in mijn vingers van het omhoog houden van het zakje en vastklemmen om de onderkant van de trechter waarmee ik hem probeer te vullen en is er al minstens 3x eentje langs 'geglibberd' en op de vloer beland en zo ::)
Gebruikersavatar
Door Hope
#3069331
Lothlórien schreef: Bedankt voor de reacties. Ik zie dat de ene link een groentemix met maar 5 soorten heeft en per 150/200 gram verpakt (die van mij hebben ongeveer 15 gram per hond per dag nodig dus dan heb ik nog steeds dat portioneren) en de andere is gedroogd en dat lijkt me niet volwaardig.

Kiara, zoals jij het omschrijft doe ik het al. Met vers en gekookt door elkaar, dan wel. Blender en in ijsklontzakjes doen. Maar het is zo'n gedoe en geknoei elke keer om het in die ijsklontzakjes te krijgen! Of ik moet water toevoegen om het vloeibaarder te krijgen maar dan is het ook geen puur groente meer en klopt het gewicht ook niet meer. Als eenmaal alles in de zakjes zit (ik maak minimaal 2 soorten mix, ook dat nog, ter afwisseling, meestal heb ik er 3) heb ik gewoon pijn in mijn vingers van het omhoog houden van het zakje en vastklemmen om de onderkant van de trechter waarmee ik hem probeer te vullen en is er al minstens 3x eentje langs 'geglibberd' en op de vloer beland en zo ::)
Als je honden geen allergie hebben zou je wat komkommer aan je mix kunnen toevoegen. Of een ei. Of wat joghurt. Om het vloeibaarder te maken.
Door eelke
#3069332
En van die siliconen ijblokjesvormen?

Ik gebruik siliconen muffinvormen, maar dat zal een beetje te groot zijn ;) maar daar hoef je het alleen in te kappen, in te vriezen, en dan kun je het in een zip-zak doen ofzo. Of in de vormen laten zitten.
#3069334
Lothlórien schreef: Of ik moet water toevoegen om het vloeibaarder te krijgen maar dan is het ook geen puur groente meer en klopt het gewicht ook niet meer.
Over het algemeen maakte ik groentemix met de sapcentrifuge. Maar soms tussendoor weleens met de staafmixer. Dan deed ik bv 150gr water erbij en als ik dan 5 porties maakte, gaf ik 30gram per portie meer  :)
#3069340
Komkommer, ei en yoghurt gaat er al door ja, anders wordt het niet eens dun genoeg voor de blender. Maar ik wil het ook niet waterdun maken. Als ik het nu ontdooi blijft het nog als blokje -nou ja, meer blubbertje, hihihi- bij elkaar liggen en vloeit het niet te veel uit en kan ik het nog makkelijk verdelen: in elke hondenbak ééntje scheppen. Dat zou ook lastiger worden als het veel uitvloeit. Ik ontdooi alles voor beide honden bij elkaar in één bakje.

Siliconen ijsblokjesvormen is een optie maar omslachtig, want omdat ik meerdere soorten maak ter afwisseling en veel soorten groenten probeer te gebruiken heb ik meestal -al pak ik maar een beetje groente per soort- meteen voor 3 maanden of zo. Die ijsklontzakjes kan ik op elkaar gestapeld laten invriezen, maar die vormpjes kan je niets opzetten zolang het niet bevroren is en ik heb geen vriezer met zo veel vrije oppervlakte dat ik daar een heleboel vormpjes naast elkaar kan zetten. Zit namelijk meestal vol vlees  :biggrin2: :biggrin2:

Tja, ik denk dat ik moet inzien dat er gewoon geen handigere oplossing is.....
Door eelke
#3069347
Lothlórien schreef: Komkommer, ei en yoghurt gaat er al door ja, anders wordt het niet eens dun genoeg voor de blender. Maar ik wil het ook niet waterdun maken. Als ik het nu ontdooi blijft het nog als blokje -nou ja, meer blubbertje, hihihi- bij elkaar liggen en vloeit het niet te veel uit en kan ik het nog makkelijk verdelen: in elke hondenbak ééntje scheppen. Dat zou ook lastiger worden als het veel uitvloeit. Ik ontdooi alles voor beide honden bij elkaar in één bakje.

Siliconen ijsblokjesvormen is een optie maar omslachtig, want omdat ik meerdere soorten maak ter afwisseling en veel soorten groenten probeer te gebruiken heb ik meestal -al pak ik maar een beetje groente per soort- meteen voor 3 maanden of zo. Die ijsklontzakjes kan ik op elkaar gestapeld laten invriezen, maar die vormpjes kan je niets opzetten zolang het niet bevroren is en ik heb geen vriezer met zo veel vrije oppervlakte dat ik daar een heleboel vormpjes naast elkaar kan zetten. Zit namelijk meestal vol vlees  :biggrin2: :biggrin2:

Tja, ik denk dat ik moet inzien dat er gewoon geen handigere oplossing is.....
Ik stapel ze wel, stop er dan een snijplank tussen, gaat prima ;) maar neemt tijdens het invriezen wel iets meer ruimte in beslag inderdaad, daarna in een zak niet meer.
Ik deed vaak een grote pan mix maken, eerste portie een nacht invriezen, en de volgende ochtend de tweede rond.
#3069380
Mowgli (van dit forum) doet het met de kleine vleesporties van haar kat zo: ze doet een lepel voer in een grote diepvrieszak, legt daar een knoop in, dan weer een lepel voer, dan weer een knoop, weer een lepel, etc., net zolang totdat er niets meer bij past. Om de porties te ontdooien knipt ze steeds 1 'bolletje' van de diepvrieszak af.

Zoiets moet bij groente ook werken, lijkt me. En als je het knopen lastig vindt, zou je na iedere lepel groente ook zo'n clip kunnen gebruiken:

Afbeelding

Edit: je kunt de mix dan ook wat dikker maken, wat misschien ook wel fijn is.
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op vr 06 feb 2015, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Suzanne
#3069409
Ik heb heel kleine diepvriesdoosejs van 100 ml ofzo, Ik blender 1 x per periode een hele zooi groente met inderdaad wat yoghurt en dat vries ik in die doosjes in. Laat zich prima stapelen. Met zo'n doosje doe ik dan ongeveer 1 week. En dat blijft prima in de koelkast.
Je kunt het ook minder vol doen natuurlijk ;-)

Suzanne
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door