Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hope
#3068759
Even een berichtje namens mijn ouders over Hope.

Hope is in januari 10 geworden. De laatste maanden wordt hij zichtbaar ouder. Hij is minder fit, heeft minder conditie.
Ik vind hem te zwaar. Hij weegt 30 kilo, waar hij toen ik nog thuis woonde altijd 28,5 woog. Mijn vader heeft zijn menu al aangepast, maar hij valt niet af. Ik zet hier even neer wat hij  nu krijgt, willen jullie even meekijken of dit goed is voor een oudere hond? En mag zijn percentage nog meer naar beneden?

Hope: ideaal gewicht 28,5
Werkelijk gewicht 30

Dagpercentage: 1,5 % = 472.5 gram per dag
Vleesbot (45%) = 192 gram per dag
Orgaanvlees (20%) = 86 gram per dag
Spiervlees (25%) = 107 gram per dag
Groenten (10%) = 43 gram per dag

Zijn menu. Het is eenzijdig en karig aan diersoorten maar Hope is voor veel dingen allergisch.

Maandag: konijnkarkas, konijnorgaan, paardenspiervlees, andijvie
Dinsdag: Haaskarkas, konijnorgaan, paardenspiervlees, witlof
Woensdag: Konijnkarkas, konijnorgaan, paardenspiervlees, wortel
Donderdag: Haaskarkas, konijnorgaan, ganzenvlees, andijvie
Vrijdag: visdag, sardien/haring/zalm (ouders geven hem 400 gram vis in één keer, gaat gelukkig goed), witlof
Zaterdag: Haaskarkas, konijnorgaan, paardenspiervlees, wortel
Zondag: Konijnenkop, konijnorgaan, ganzenvlees, andijvie

Ik ben geen fan van het ganzenvlees, maar iemand heeft ze wijs gemaakt dat zijn vorige menu niet goed was. Tannetje vond het prima, en ik vond hem het er goed op doen. Krijgt hij meer dan 2 x in de week gans, of geven ze het twee dagen achter elkaar dan krijgt hij vreselijke jeuk.

Hij heeft extreem veel last van verstopte talgklieren. Ze smeren met één of andere zalf van de dierenarts maar die doet niets.
Hij krijgt met regelmaat groene leem om oorontstekingen te voorkomen. (twee weken leem, vier weken rust, twee weken leem, vier weken rust etc.)

Hij krijgt 2 x per dag eten. In de ochtend alleen zijn groenten, 's avonds zijn vlees.
Vader is vooral in de avond scheutig met het toestoppen van extra groenten. Hope kan alleen tegen zijn eigen gedroogde spiervlees en die krijgt hij dan overdag een stukje als snack.
In de avond krijgt hij vaak gekookte worteltjes in stukjes omdat mijn vader vindt dat het echt zielig is als hij niets lekkers krijgt  ::)

Wat is wijsheid om hem te laten afvallen?
Hij beweegt elke dag 2 uur los in het bos. Mijn ouders zijn bang dat ze het percentage niet verder omlaag mogen brengen.
Door Lizzy
#3068764
Ik denk dat je vader met die wortel moet stoppen. Kan Hope tegen komkommer? Dan zou ie de wortel kunnen vervangen door komkommer...

En verder is het jammer dat ze zich dingen door mensen wijs laten maken...... Als ie niet goed op gans reageert, moeten ze dat schrappen gewoon!

Is het een idee om chlorella te proberen? Om wat energie te geven? En hoe tegenstrijdig het ook klinkt: kokosolie?
Gebruikersavatar
Door Hope
#3068847
[quote="Lizzy"]
Ik denk dat je vader met die wortel moet stoppen. Kan Hope tegen komkommer? Dan zou ie de wortel kunnen vervangen door komkommer...

En verder is het jammer dat ze zich dingen door mensen wijs laten maken...... Als ie niet goed op gans reageert, moeten ze dat schrappen gewoon!

Is het een idee om chlorella te proberen? Om wat energie te geven? En hoe tegenstrijdig het ook klinkt: kokosolie?
[/quote]

Klopt, heel jammer.
Komkommer kunnen ze proberen, dat merken ze wel als dat niet goed gaat.
Chlorella kan ook, maar niet tegelijk proberen met komkommer lijkt me, zelfde met de kokosolie, toch?
Door Ruisje
#3068883
Ik zou ook niet lager gaan dan de 1,5% die hij nu krijgt! Maar Hope z'n menu bestaat uit best magere diersoorten en hij is dus toch aangekomen... Weet je zeker dat ze hem niet meer toestoppen dan ze zeggen? ;)
Alle hondjes, maar zeker Labradors kunnen zielig kijken als ze daarmee wat te eten krijgen. ;) Wortels bevatten koolhydraten en kunnen aanzetten, dus die inderdaad weglaten.
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#3068885
Verzorg jij het gedroogde vlees of doen ze dat zelf?
Mijn ouders geven namelijk ook haast niks  ::) en toen Boomer daar nog weleens logeerde kwam ze altijd zwaarder terug  ;D
Gebruikersavatar
Door Hope
#3068895
[quote="Martine-Tom"]
Ik zou zeker niet lager gaan in % 1.5 is voor mij echt de bodem...
[/quote]

Duidelijk, dank je!

[quote="Ruisje"]
Ik zou ook niet lager gaan dan de 1,5% die hij nu krijgt! Maar Hope z'n menu bestaat uit best magere diersoorten en hij is dus toch aangekomen... Weet je zeker dat ze hem niet meer toestoppen dan ze zeggen? ;)
Alle hondjes, maar zeker Labradors kunnen zielig kijken als ze daarmee wat te eten krijgen. ;) Wortels bevatten koolhydraten en kunnen aanzetten, dus die inderdaad weglaten.
[/quote]

Ze zeggen van niet. Ik denk ook niet dat het mogelijk is hem veel te geven omdat hij zo allergisch is.

[quote="MarijeEnBoomer"]
Verzorg jij het gedroogde vlees of doen ze dat zelf?
Mijn ouders geven namelijk ook haast niks  ::) en toen Boomer daar nog weleens logeerde kwam ze altijd zwaarder terug  ;D
[/quote]

Ze drogen zelf paardenvlees. Hij gaat niet meer naar trainingen of zo dus hij krijgt vrijwel geen beloningssnoepjes. Het zou dus echt in snacks moeten zitten.
Hij krijgt 2x per dag een stukje ter grootte van een 10 cent muntstuk en 1 x in de week een gedroogd konijnenoor.
Door Aprilsnow
#3070146
[quote="Hope"]

Hope: ideaal gewicht 28,5
Werkelijk gewicht 30

Dagpercentage: 1,5 % = 472.5 gram per dag
Vleesbot (45%) = 192 gram per dag
Orgaanvlees (20%) = 86 gram per dag
Spiervlees (25%) = 107 gram per dag
Groenten (10%) = 43 gram per dag
[/quote]

Is dit een typfoutje? Met 28,5 kg zit je namelijk op 427,5 gram per dag, in de verdeling staat het overigens wel goed.

Heb verder geen tips... Als dat mijn schoonouders ook 'niets' geven maar ondertussen....  :P
Gaat ook vaak onbewust.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3070466
[quote="odradaatje"]
Is dit een typfoutje? Met 28,5 kg zit je namelijk op 427,5 gram per dag, in de verdeling staat het overigens wel goed.

Heb verder geen tips... Als dat mijn schoonouders ook 'niets' geven maar ondertussen....  :P
Gaat ook vaak onbewust.
[/quote]

Oeps, typefoutje inderdaad!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door