Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Ulani Skye
#3068135
Halloo, allmeaal,

Omdat ik niet weet of ik mij al had voorgesteld, Ik ben Angel en woon samen met mijn zoontje van 10, een 4jarige Main Coon Poes, en sinds kort mijn Witte Herder pupje Skye (morgen 11 weekjes oud). Die uiteindelijk opgelei moet worden tot mijn Hulphond. :)
Ik ben nieuw betreffend rauw voeren, vandaar is alle hulp erg welkom...  :biggrin2:

Ze is met Versvoer afgespeend om maar even zo te zeggen, waarbij ze ook daar al grote stukken kreeg, en merk t thuis ook dat ze ontzettend grote Kauw behoefte heeft... Vooral dat ze in begin gemalen kreeg (had ik meegekregen voor de eerste periode).
Nu krijgt ze tot 20 weken 8% en moet zeggen dat heeft ze blijkbaar wel nodig want ze is echt slank slank... ze weegt 6,2kg
Volgens de percentage zou ze dan
45% 1562 gram p/w vleesbot           225 gram p/d
30% 1042 gram p/w spier                   150 gram p/d
20%  694 gram p/w        orgaan incl pens     99 gram p/d
05%  174 gram p/w        vis (ipv groente)
Nu zit ik met t menu ik heb nu een pakket besteld waar van alles in zit ik kon er zelf gewoon niet uitkomen qua wat nu te bestellen..

Nu heb ik per dag wel wat genoteerd voor een week, maar weet niet of t wel compleet is en welke hoeveelheden ik moet geven, omdat er complete met orgaan tussen zitten.

woe kwartel compleet

do geit pens
eend nek

vr parelhoen compleet

za ree spier
eend nek

zo duif compleet
vis

ma eend nek
rund pens

di ree spier
fazant drumstik (uit proberen)


Graag advies  ::)

Groetjes
Angel
Door Lizzy
#3068236
Ulani Skye schreef: Halloo, allmeaal,

Omdat ik niet weet of ik mij al had voorgesteld, Ik ben Angel en woon samen met mijn zoontje van 10, een 4jarige Main Coon Poes, en sinds kort mijn Witte Herder pupje Skye (morgen 11 weekjes oud). Die uiteindelijk opgelei moet worden tot mijn Hulphond. :)
Ik ben nieuw betreffend rauw voeren, vandaar is alle hulp erg welkom...  :biggrin2:

Ze is met Versvoer afgespeend om maar even zo te zeggen, waarbij ze ook daar al grote stukken kreeg, en merk t thuis ook dat ze ontzettend grote Kauw behoefte heeft... Vooral dat ze in begin gemalen kreeg (had ik meegekregen voor de eerste periode).
Nu krijgt ze tot 20 weken 8% en moet zeggen dat heeft ze blijkbaar wel nodig want ze is echt slank slank... ze weegt 6,2kg
Voor een pup van dit ras niet abnormaal hoor, 8%.
Volgens de percentage zou ze dan
45% 1562 gram p/w vleesbot           225 gram p/d
30% 1042 gram p/w spier                   150 gram p/d
20%  694 gram p/w        orgaan incl pens     99 gram p/d
05%  174 gram p/w        vis (ipv groente)
Nu zit ik met t menu ik heb nu een pakket besteld waar van alles in zit ik kon er zelf gewoon niet uitkomen qua wat nu te bestellen..
Jammer dat je geen groenten voert. Ik denk dat je dat wel moet voeren, zeker aan een pup.
Nu heb ik per dag wel wat genoteerd voor een week, maar weet niet of t wel compleet is en welke hoeveelheden ik moet geven, omdat er complete met orgaan tussen zitten.

woe kwartel compleet

do geit pens
eend nek

vr parelhoen compleet
Is dit een parelhoen compleet met orgaan? (dat je daar aan kunt komen!).
za ree spier
eend nek

zo duif compleet
vis

ma eend nek
rund pens

di ree spier
fazant drumstik (uit proberen)


Graag advies  ::)

Groetjes
Angel
Je zult alle hoeveelheden die je geeft aan vleesbot, spiervlees en orgaanvlees moeten berekenen. Dat is niet mogelijk zoals je het boven gedaan hebt. Ik moet je zeggen dat ik je vraag ook niet begrijp hoor :-\. Dat ligt vast aan mij.
Door Ulani Skye
#3068270
Hoi Lizzi,

Parelhoen is idd compleet met orgaan ik bestel via Oervoer.
Wist niet eens dat parelhien lastig te krijgen is
Nou het is meer omdat er dus complete dieren zitten weer ik niet hoeveel vleesbot
Spiervlees en orgaan ik al voer en dus hoeveel ik op de andere dagen nog aan vleesbot spoervlees en orgaan zou moeten voeren.

Hoop dat het zo iets duidelijker is, weet soms niet meer hoe ik dingen moet verwoorden sinds m'n ongeluk.

Groetjes
Angel
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3068286
Als parelhoen, duif en kwartel compleet is, moet je nog voor 4 dagen berekenen hoeveel je nodig hebt. Dus 4 x de hoeveelheden die je hebt uitgerekend per dag. Van je totale hoeveelheid orgaan (in die 4 dagen, de rest voer je immers compleet) mag 50% pens zijn. Daarnaast voer je hart, lever en nier, dat zie ik nog niet terugkomen in je menu.
Van die 4 dagen zou ik geen drie dagen nek voeren, dan voer je 3 van de 7 dagen dus alleen maar nek. Nek is geen volwaardig vleesbot voor bijna de helt van de week omdat het niet volledig bot is, en het is belangrijk om af te wisselen in je botsoorten. Ik zou dat terugschroeven naar 1 of 2 keer, en meer vleugels, pootjes/boutjes etc. geven. Verder ziet de afwisseling in diersoorten er mooi uit.
Gebruikersavatar
Door LottJess
#3068351
Ik bestel ook soms die "complete" karkassen bij oervoer, maar let op want er zit meestal niet alles meer in.
Er ontbreken meestal lever en hart. Die heb ik altijd liever dan longen, hersenen en maagjes. (in de lever en hart zitten vind ik meer voedingsstoffen)

Misschien is het handiger om een weekmenu te maken waar je de grammen hoeveel je wat gaat geven erbij te zetten, want ik kan zo niet zeggen of bijv. je orgaan verdeling goed zit.
Er staat nu bijv. wel pens, maar hoeveel? is dat 50% van al het orgaanvlees?
Meestal is het makkelijk om een weekmenu bijv zo te maken:
Maandag 225 gram eendennek + 100 gram runderpens
Dinsdag 150 gram reespiervlees + 225 gram fazantendrumsticks (die zijn prachtig van oervoer  ;))
Woendag etc...

Ook mijn advies is om zeker er een beetje groente in te verwerken en eieren.
Door Ruisje
#3068368
[quote="LottJess"]
Ik bestel ook soms die "complete" karkassen bij oervoer, maar let op want er zit meestal niet alles meer in.
[/quote]
Zie je wel, dat dacht ik al! Die parelhoen is karkas met misschien een enkel orgaantje, maar dus ook zonder spiervlees.
Net als Lizzy ben ik ook nog nooit een complete parelhoen tegengekomen, als alleen scharrelend bij de kinderboerderij. ;)

Als je twijfelt of het nu echt een compleet (met orgaan en spiervlees/filets) karkas is, maak even een foto en plaats die hier.
Door Ulani Skye
#3068629
aha.... Ik zal meteen fotootje maken als hij ontdooid is....kan er nu niets zinnigs van maken..
De kwartel ziet er ook ineens heel anders uit nu die ontdooid is, daar zit wel gewoon t vlees aan als ik t zo goed zie..

is 475gr echt niet veel voor pup?
en wat dan als zo'n compleet karkas minder weegt hoeft er dan alsnog niets bij die dag?

T begint al wel iets duidelijker te worden denk ik ..
dus ga weer opnieuw sleutelen en plaats ik t weer...

zal morgen wel ook even een fotootje plaatsen....ben dan toch wel benieuwd.
Gebruikersavatar
Door Lizetta
#3068658
[quote="Ulani Skye"]
aha.... Ik zal meteen fotootje maken als hij ontdooid is....kan er nu niets zinnigs van maken..
De kwartel ziet er ook ineens heel anders uit nu die ontdooid is, daar zit wel gewoon t vlees aan als ik t zo goed zie..

is 475gr echt niet veel voor pup?
en wat dan als zo'n compleet karkas minder weegt hoeft er dan alsnog niets bij die dag?

T begint al wel iets duidelijker te worden denk ik ..
dus ga weer opnieuw sleutelen en plaats ik t weer...

zal morgen wel ook even een fotootje plaatsen....ben dan toch wel benieuwd.
[/quote]

Nee, is echt niet veel voor een witte herder! Mijn Oostenrijker (uiteindelijk gewicht 17-20 kg) kreeg als pup 450 gram
Bij een pup zou ik toch wel iedere dag genoeg voeren en sowieso meerdere keren per dag.
Door Ulani Skye
#3068689
Nieuwe Poging...
Weet ik meteen of ik het idd wel begin te snappen  ::)

woe kwartel compleet
50 vis

do 100 geit pens
100 eend nek
half patrijs karkas
vr parelhoen compleet
50 vis

za 150 ree/hert spier
half patrijs karkas
50 hert lever orgaan

zo duif compleet
75 vis

ma 200 eend nek
100 rund pens

di 150 ree spier
225 fazant drumstik
50 lams hart

groetjes

Angel
Door Ruisje
#3068694
[quote="Ulani Skye"]
Nieuwe Poging...
Weet ik meteen of ik het idd wel begin te snappen  ::)

woekwartelcompleet
50vis

do100geitpens
100eendnek
halfpatrijskarkas
vrparelhoencompleet
50vis

za150ree/hertspier
halfpatrijskarkas
50hert leverorgaan

zoduifcompleet
75vis

ma200eendnek
100rundpens

di150reespier
225fazantdrumstik
50lams hart

groetjes

Angel
[/quote]
Kwartel, duif en parelhoen compleet. Zijn die allemaal complete dieren (met poot, al het spiervlees en orgaan)? En wat wegen ze? Want bij een duif compleet en 75gr vis weet ik niet hoeveel dat totaal is. ;)
Een hele patrijs met vlees en orgaan, maar zonder darmen weegt bij mij rond de 250 en 300gr. Een half karkas zonder vlees en orgaan zal toch niet veel zijn.

Kijk eens goed wat echt compleet is en wat niet en wat ze wegen? Het is zo een beetje moeilijk je menu na te kijken. ;)
Gebruikersavatar
Door janninneee
#3068700
[quote="Ruisje"]
Kwartel, duif en parelhoen compleet. Zijn die allemaal complete dieren (met poot, al het spiervlees en orgaan)? En wat wegen ze? Want bij een duif compleet en 75gr vis weet ik niet hoeveel dat totaal is. ;)
Een hele patrijs met vlees en orgaan, maar zonder darmen weegt bij mij rond de 250 en 300gr. Een half karkas zonder vlees en orgaan zal toch niet veel zijn.

Kijk eens goed wat echt compleet is en wat niet en wat ze wegen? Het is zo een beetje moeilijk je menu na te kijken. ;)
[/quote]
De patrijzeb die ik heb van oervoer missen alleen het hoofd en darmenAfbeelding
En wegen zon 300 gram

Ik voer bij de karkassen wel nog spiervlees en orgaan bij! Liz eet nu 900 gram per dag. Soms wat meer soms wat minder Afbeelding
Dan een dagje meer orgaan en dan een dagje meer spiervlees. Ligt er maar net aan wat het karkas weegt!
Gebruikersavatar
Door Lizetta
#3068702
Het valt me ten eerste op dat er geen nier in je menu zit, is dat bewust? Nier is wel belangrijk.
Verder geef je in je eerste post aan dat je 694g orgaan zou moeten voeren. 50% van 694 is (afgerond) 350g. In je menu zit maar 200 gram pens.
Ook mis ik ongeveer 700 gram spier als je karkassen voert of rond de 300 gram als je hele dieren voert.

Is je kwartel en duif compleet met organen en filet? of is het karkas?
Sowieso weegt een complete kwartel niet zoveel (1 volledige kwartel is bij mij rond 250g), dus je zal op de woensdag echt meer moeten voeren. Als het karkas is, zal er nog flink spiervlees bij moeten. Zelfde geldt voor zondag met de duif.

Op alle dagen dat je karkas voert zal er meer bij moeten, ik denk dat je de gewichten van die karkassen sterk overschat. Zowel kwartel als patrijs als duif wegen als karkas niet veel meer dan 150/200 gram. Als je er dan 50 of 75 gram vis bij doet, krijgt Skye echt niet genoeg.

Op donderdag voer je twee keer bot: karkas en nek, daarnaast maak je het jezelf moeilijk door zo te variëren op 1 dag. Geef de nek op zaterdag en de patrijs volledig op donderdag, lijkt mij handiger.

Kijk eens naar de menus van andere honden, er staan er in dit topic heel veel. Ik denk dat je daarmee en met de rekenhulp al heel veel verder zult komen.
Door Ulani Skye
#3068817
[quote="Lizetta"]
Het valt me ten eerste op dat er geen nier in je menu zit, is dat bewust? Nier is wel belangrijk.

Zie het nu eigenlijk pas die ben ik glad helemaal vergeten  :-\...
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door