Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door LaLau
#3068190
Hallo Hallo,

Ik ben Ellen en ik heb een Maine Coon cattery met 9 katten. Ik zal ze eerst even allemaal apart voorstellen:

Coco, kater, kastraat, 3,5 jaar, 6,3kg. Neigt naar overgewicht, maar blijft stabiel. Haalt zijn neus op voor alles wat vers is.
Cuddy, poes, kastraat, 3 jaar. 5,5kg. Eet mondjesmaat wat kvv en kippennekken, kuikens, stukjes vlees.
Zappa, kater, kastraat, 2,5 jaar, 7,7kg. Heeft overgewicht, mag zeker een kilo van af. Begint net kvv en stukjes vlees te leren eten.
Layla, poes, kastraat, 1 jaar, 3,8kg. Van nature slanke poes, eet alles!
Muffin, poes, 2 jaar, 4,1kg. Eet alles!
Wollie, kater, 1,5 jaar, 5,3kg. Is gek op kuikens. Begint stukjes vlees te waarderen. kvv wat minder.
Truffles, poes. 1 jaar, 3,7kg. Eet alles en eist ook alles op! Heeft wat extra nodig.
Onida, poes, 1 jaar, 4kg. Heeft geen interesse in vers.
Otto, kater, 6 maanden, 3,7kg. Begint net met kuikens te spelen, kvv te eten en stukjes vlees.

Vorig jaar rond deze tijd was ik op zoek naar de perfecte brok. Ik heb verschillende brokken geprobeerd met hoog aandeel vlees en weinig tot geen graan. Taste of the Wild, Acana, Orijen. Van alles kregen de meeste diarree. Uiteindelijk maar gestopt met zoeken toen ze het goed deden op Carocroc Lam. Hierbij gaf ik 1 per week kuikens aan degene die het wilden. De meeste doen het er nog steeds goed op, maar het knaagt aan me. Ik wil zo graag meer vlees (meer variatie) geven en minder brok (minder koolhydraten). Sinds Zappa gekastreerd is komt hij erg hard aan. Hij is nu al wat te dik en blijft maar groeien. Vanwege hem dus eigenlijk de knoop doorgehakt om eindelijk het voer grondig aan te pakken. Hij heeft ook een hartaandoening en ik wil wel nog lang van hem genieten. En Wollie is de enige met een slechte ontlasting (te dun), daar moet dus ook wat aan gedaan worden.

Ik heb nu al het e.e.a. besteld, dit komt helaas pas 14 februari binnen. Tot die tijd doe ik het nu even zo: De brokken pak ik zo veel mogelijk weg. Ik probeer ze eerst vol te proppen met wat anders. S'morgens kuikens voor degene die het willen, daarna brokken. S'middags kvv, daarna brokken. S'avonds stukjes vlees, daarna brokken. Ik heb nu even niet meer in huis, dus het moet even zo.

Wat ik besteld heb:

1kg kippennekken
1kg eendennekken
1kg lamsvlees
1kg hazenvlees
1kg konijnenorgaan
500gr makreel
500gr haring
1kg zalmkarkassen

kuikens heb ik altijd in huis.

Ik heb een beetje te veel vis besteld, maar daar doe ik dan wat langer mee. De rest zal ik sneller bij moeten bestellen. Ik heb ook geen idee hoe lang ze hiermee doen. Ze leveren 1x per maand. Ik heb het idee dat dit genoeg is voor 1 week of minder. Dus ik moet nog snel bij bestellen als ik genoeg voor een hele maand wil hebben.

Nu heb ik al rond gezocht op het forum naar menu's en percentages van het e.e.a. Maar ik heb eigenlijk geen idee hoe en wat ik ze ga geven. Ik denk wel dat ik een molen ga kopen.

Kunnen jullie me een beetje in de goeie richting duwen?

Alvast bedankt,
Ellen.
Door hannabelgje
#3068208
Welkom hier.
Ik zou eerst beginnen met de brokken weg te halen. Zolang die er steeds staan gaan er sowieso geen katten afvallen. Je zult ze moeten leren dat er op vaste tijden gegeten wordt.
Eten ze wel graag blikjes? Meestal kun je mengen met blikjes om ze over te zetten op vers.
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3068265
[quote="LaLau"]
Wat ik besteld heb:

1kg kippennekken
1kg eendennekken
1kg lamsvlees
1kg hazenvlees
1kg konijnenorgaan
500gr makreel
500gr haring
1kg zalmkarkassen

kuikens heb ik altijd in huis.

Ik heb een beetje te veel vis besteld, maar daar doe ik dan wat langer mee. De rest zal ik sneller bij moeten bestellen. Ik heb ook geen idee hoe lang ze hiermee doen. Ze leveren 1x per maand. Ik heb het idee dat dit genoeg is voor 1 week of minder. Dus ik moet nog snel bij bestellen als ik genoeg voor een hele maand wil hebben.
[/quote]

Welkom hier! :)

In ieder geval fijn dat je ondanks je grote groep (want dat maakt het mogelijk wat lastiger) toch de moeite neemt rauw te gaan voeren! :)
De katten hier eten ongeveer 35% vleesbot, 50% spiervlees en 15% orgaan (7% hart, 5% lever, 3% nier). Je voert in principe niet alleen nekken (dat is geen echt volwaardig bot voor iedere dag), maar ook pootjes, karkas, vleugels etc. De kippennekken zullen je katten nu al wel kunnen eten, maar eendennekken zijn echt te hoog gegrepen waarschijnlijk. Zalmkarkas heeft hier ook even geduurd. Dat is trouwens ook leuk voor 1 x in de week/10 dagen ofzo, maar graat is niet hetzelfde als bijvoorbeeld een kippenpoot. Ofwel, je mist goed vleesbot in je lijstje, je hebt er teveel nekken op staan en inderdaad veel vis. Ik weet niet zeker of het konijnenorgaan compleet is, maar je hebt in ieder geval hart, lever en nier nodig voor een compleet menu, waarbij je wat meer hart mag geven dan lever en nier, en lever niet hoger dan 5% van het totaal.

Misschien dat een voorbeeldje handig is. Mijn dames wegen beide ongeveer 4/4,5 kg en eten 120 gram op een dag (ongeveer, soms wat meer, vrijwel nooit minder). De ene neigt naar wat te mollig en de ander mag er altijd wel wat bij hebben, dus die eet wat meer en de ander in verhouding wat minder. Ik voer op een dag bijvoorbeeld:

60 gram lamavlees
45 gram kipkarkas
20 gram hazenlever

Ik heb er zelf voor gekozen om 6 dagen in de week orgaan te geven en één dag niet. Dat betekent dat ze in twee dagen tijd hun levertjes voor de hele week krijgen, in twee dagen tijd nier voor de hele week en in twee dagen tijd hart voor de hele week. Op de laatste dag (of, donderdag hier) voer ik kuikens en vis (als ik visjes heb). Je kunt er ook voor kiezen van je orgaan een mix te maken en dan een afgepaste hoeveelheid per kat te geven. Of inderdaad om alles te malen zodat je zeker weet dat niet kat 1 aan de haal gaat met de hartjes van kat 2, terwijl kat 3 en 4 vechten om een stuk kipkarkas en kat 7 zijn bakje leeg laat vreten door nummer 8 en 9 omdat hij het niet lust (en je niet op drie plekken tegelijk kan zijn).

Met wat je nu hebt besteld kun je nog niet echt een volwaardig menu maken. De eendennekken krijgen ze waarschijnlijk niet weg nog, dus dan voer je de hele week kippennek. Ik zou dat persoonlijk niet zo gauw doen maar misschien dat iemand anders je daar beter advies in kan geven. Je kan bijvoorbeeld wat kippenpootjes of vleugels in de winkel halen, plofkip is vrij zacht, en kijken of ze dat kunnen kauwen. Je kan ook kijken of je ergens wat kan bestellen, bijvoorbeeld kwartelkarkasjes of konijnkarkas (tam).
Vis kan erg vet zijn, dus als je daar een te groot deel van de maaltijd van maakt krijg je geheid kotsende katten. Vis valt niet bij iedere kat goed en zeker de eerste paar keer niet. Ik heb nog wel eens zalmkots staan ruimen hier. ::) Dus daar zou ik ook voorzichtig mee zijn en niet teveel ineens, en te vaak in een week geven. Als je makreel en haring als complete voeding wil geven, is het trouwens wel zo op. :biggrin2:

Ik heb even gemist wat voor KVV je geeft? Als dat volwaardig is (dus liever niet volledig Smuldier ofzo), echt compleet (dus niet alleen vlees of alleen orgaan) zou ik de brokken zoveel mogelijk weglaten. KVV kun je op verschillende manieren aantrekkelijk maken, bijvoorbeeld door er een beetje kokend water over te doen, te mengen met blikvoer, te mengen met eventueel een opengescheurd/geknipt kuikentje als ze dat graag lusten, en er zijn nog wel meer tips te vinden. De belangrijkste: houd vol! Je hebt een grote groep dus de kans dat ze allemaal tegelijk overgaan is gewoon niet zo groot. Misschien dat ze de BARF-hapjes meer kunnen waarderen, maar ik snap het heel goed als je uiteindelijk gewoon KVV blijft voeren, met drie katten zie ik soms al niet wie wat van een ander gejat heeft. ??? Je kan KVV en BARF ook gewoon combineren, door bijvoorbeeld twee dagen in de week wel gewoon BARF te voeren, dus iets om op te knagen, spiervlees en wat orgaan. Als het maar enigszins compleet is, dus dat je niet twee dagen lang alleen maar spiervlees voert.

Mijn advies dus (ik ben lekker warrig deze ochtend): kijk even na of de KVV die je voert echt compleet is, probeer ze eerst daarop over te krijgen en de brokjes weg te laten, bestel als je graag BARF wil voeren of zelf wil mengen wat meer afwisselend vleesbot (of haal tijdelijk wat kip in de winkel) en verder: vooral hier rond snuffelen. Het lijkt nu allemaal heel ingewikkeld en dat is het met zo'n grote groep ook wel een beetje, maar uiteindelijk is het principe hetzelfde.

Wat voor aandoening heeft Zappa?

Edit: ik heb nog even vlug voor je uitgerekend hoeveel kilo je op een dag ongeveer nodig hebt. Ruwweg gezegd eet een kat ongeveer 3% van zijn eigen lichaamsgewicht per dag, de een iets meer, de ander iets minder, en dan zit je voor je groep gauw op 1300 gram per dag. Daarvan zou dan ongeveer 650 gram spiervlees zijn, 450 gram vleesbot en 200 gram orgaan. Je kan je voorstellen dat je dan met een kilo kippennekjes niet zo lang toekunt. ;D
Laatst gewijzigd door Ligaa op wo 04 feb 2015, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door LaLau
#3068293
Qua kvv geef ik nu het cattery menu van Tinlo.

Volgens de cardioloog heeft Zappa als kitten of zelfs al in de baarmoeder een ontsteking aan zijn hartspier gehad waardoor er nu littekens op zijn hart zitten. Voor nu is het stabiel, maar er zouden dezelfde symptomen kunnen gaan optreden zoals bij HCM gebeurd.

Toen ik dit vlees bestelde, was ik niet van plan om compleet te gaan barfen. Maar elke dag een stukje vlees toe te voegen aan het menu. Ik dacht "iets is beter dan niets". Maar nu ik me er meer in verdiep, wil ik uiteindelijk toch wel compleet over op barf. Dat eendennekken niet gangbaar waren wist niet. Kippennekken eten ze wel al.

De konijnen organen bestaat uit hart, lever, nier en long.
Door LaLau
#3068297
Ik ben wel van plan om het (iig in het begin) te malen. Indd om te voorkomen dat de 1 met alles ervandoor gaat.
Moet ik alle katten over 1 kam scheren? dus 3% nemen van een totaal gewicht van 44kg.  Of bv Truffles en Otto apart iets meer geven, 4%? En Zappa en Coco apart wat minder, 2%?

De eendennekken blijven dus maar wat langer in de vriezer liggen.
Wat zal ik allemaal nemen? Kippennekken, kippenvleugels, kippenpootjes? En nog wat karkassen?

Zit ik qua vlees goed, of mag daar meer variatie in?
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3068299
Dat zou een complete versie moeten zijn inderdaad.

Eendennekken zijn wel gangbaar, maar een dier bestaat uit meer dan alleen nek. Alleen maar nek voeren (en geen andere vleesbotten) is dus a) niet compleet en b) zijn nekken qua botgehalte niet hetzelfde als bijvoorbeeld een vleugel of een poot. Dus als ze het aankunnen kun je dat zeker geven hoor. Je merkt het vanzelf als ze het nog niet wegkrijgen, dan laten ze gewoon de helft liggen haha. :)

Ik knipte ze bijvoorbeeld eerst wekenlang (of misschien maandenlang, dat weet ik niet meer, inmiddels niet meer) in omdat ze er anders niet eens grip op kregen. Eerst in vieren (wel aan elkaar laten zitten) en daarna nog een poos door de helft. Het is gewoon een hele kluif voor ze, maar dat zie je wel als ze binnenkomen, ze zijn echt een stuk groter dan kippennek. Een hele eendennek eten ze hier met zijn drietjes, soms met twee als het een kleine is.
Door Ruisje
#3068476
[quote="LaLau"]
Ik ben wel van plan om het (iig in het begin) te malen. Indd om te voorkomen dat de 1 met alles ervandoor gaat.
Moet ik alle katten over 1 kam scheren? dus 3% nemen van een totaal gewicht van 44kg.  Of bv Truffles en Otto apart iets meer geven, 4%? En Zappa en Coco apart wat minder, 2%?

De eendennekken blijven dus maar wat langer in de vriezer liggen.
Wat zal ik allemaal nemen? Kippennekken, kippenvleugels, kippenpootjes? En nog wat karkassen?

Zit ik qua vlees goed, of mag daar meer variatie in?
[/quote]
Welkom op Barfplaats, Ellen!

Er mag wel wat meer variatie in ja. Het is nu kip, kip en nog meer kip. ;)
Kwartelkarkasjes is mooi zacht vleesbot en een mooi formaat voor katten. Konijnkarkas ook, ikzelf knip de rug in de lengte doormidden en geef dan een stukje rug met ribjes eraan. Parelhoenkarkas. Als je gaat malen geldt hetzelfde: variatie! En probeer een mix te maken met verschillende diersoorten, zo leren ze de verschillende smaken eten. Als je gaat malen kun je wel je eendennekken erdoor doen. ;)

Hoeveel een kat eet moet je een beetje uitproberen. Hier eten de katten zo'n 2,5-3% maar het zijn wel allemaal senioren. Te dikke katten hoef je niet op een hongerdieet te zetten, met rauw krijgen veel katten weer een mooi gewicht. Ik zou de jongere, active en/of te magere katten iets meer dan 3% voeren.
Door LaLau
#3068488
Oke. Heel erg bedankt voor jullie reacties, heeft me goed op weg geholpen. Vanmiddag even met een vriendin rond gereden en gekeken wat er hier in de buurt zo te halen valt.

Ik denk dat mijn eerste bestelling er zo uit gaat zien:

vleesbot: 35%
8kg kippennekken
7kg kwartelkarkassen

spiervlees: 50%
11kg paardensnippers (goed?)
11kg kalkoenfilet

orgaan: 15%
3kg eendenhart
3kg konijnenlever (moet 2,2kg zijn voor een maand)
2kg rundernieren (moet 1,3 zijn voor een maand)

en dan nog de kuikens en visjes erbij.

Zitten hier dingen tussen die not done zijn?
Gebruikersavatar
Door koekje
#3068528
Welkom!

Ik ben niet zo van de organen van grote dieren voor katten, ik geef zelf liever orgaan van kleine diertjes (of bio, maar hier lusten ze ook niet zo graag orgaan van grote dieren). Dus je rundernier zou je met de volgende bestelling kunnen vervangen voor konijn- of lamsnier.

Als ze paard lusten, zijn snippers meestal wel goed. Let bij spiervlees goed op de kwaliteit. Katten hebben niets aan zenen en pezen en vetkwabben.

Variatie is altijd goed. Je kan met de volgende bestelling weer andere diersoorten nemen.
Door Ruisje
#3068544
[quote="LaLau"]
Ik heb nog niet besteld hoor. Dus ik kan het nog aanpassen ;)
[/quote]
Je kunt nog aanpassen, mooi! ;)
Misschien kun je die nekken verdelen in 4 kilo nek en 4 kilo kippenvoorrug (kun je in de lengte doorknippen.) Paard zijn ze hier niet kapot van en geef ik de katten niet meer en  bijvoorbeeld lamsvlees moeten ze helemaal niet! Daarentegen zijn ze dol op guanaco (lamavlees), kalkoen, rundvlees en fazant, zwaan en gans.
De rundernieren zou ik ook vervangen voor bijv. konijnenniertjes.
Laatst gewijzigd door Ruisje op wo 04 feb 2015, 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3068556
Hier moeten ze dan weer absoluut geen fazant, maar lamsvlees vinden ze wel lekker.
Zoveel katten, zoveel wensen.
Door Ruisje
#3068563
[quote="koekje"]
Hier moeten ze dan weer absoluut geen fazant, maar lamsvlees vinden ze wel lekker.
Zoveel katten, zoveel wensen.
[/quote]
O chips, ik zeg niks meer. ;) Het is inderdaad zoveel katten, zoveel wensen. ;D
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3068580
Vooral veel proberen, met 9 katten zou je zelfs misschien kleinere porties kunnen maken (voor 4/5 katten) en dan twee soorten uitleggen zodat ze in ieder geval allemaal alles lusten haha. ;D Of je hebt geluk dat ze allemaal alles lusten. Orgaantjes kun je trouwens nog wel een keer wegmoffelen maar als ze vleesbot of spier niet moeten, dan heb je gewoon pech. Dan kun je het wel een paar maanden later nog eens proberen, dan moeten ze het soms ineens wel.  :o

Maar er zijn zó veel soorten spiervlees, daar moeten toch wat soorten bij zitten wat ze allemaal (mondjesmaat) lusten haha.
Door LaLau
#3068584
Ik weet dat kippenvlees, kalkoenfilet en rundvlees zeker lusten. Tenminste degene die graag vers eten. Er zijn en 4 die amper iets anders dan brokken aanraken. En Coco sterft nog liever van de honger :/
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door