Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Marcella2
#3068178
Mijn kat heeft een flink gat in haar haar gehemelte als gevolg van een geboorteafwijking. Helaas hebben operaties niet geholpen en het probleem zelfs verergerd. Hierdoor eet ze moeilijk. Vers vlees is eigenlijk het enige wat ze , min of meer, graag eet. Echter, het blijkt niet mogelijk te zijn om bot te geven (laatst een stuk bot uit neusgat moeten laten verwijderen door de dierenarts).

Mijn vraag is: welke verhoudingen moet ik nu aanhouden voor spier- en orgaanvlees. En hoe kan ik het bot vervangen (calcium: hoeveel?, mogelijke andere stoffen?)[/b]

Ik hoop echt dat er iemand is die hier verstand van heeft. Heel erg bedankt voor het meedenken,


Groetjes,


Marcella
Gebruikersavatar
Door Neally
#3068181
Ach, wat sneu. Sterkte zeg.
Vraagje: gaat ook spiervlees in haar gehemelte opening zitten?
Je zou kunnen overwegen om de eenden-nekken te malen.
De maat zo klein mogelijk maken. Je zelfgemaakte kvv.
Over hoe je bot kunt vervangen lees ik graag mee met je topic.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3068200
Ik zou ook zeggen, koop een handmolentje als je dat nog niet hebt en probeer alles te malen. Of een goede KVV gaan voeren. Of denk je dat heel fijn gemalen bot ook niet gaat lukken?
Hoe dat precies zit met toevoegen van calcium enzo weet ik niet, maar daar zal vast wel iemand antwoord op weten hier.
Sterkte met je katje en hopelijk komt het toch ooit nog eens goed met het gehemelte!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3068274
Ik heb ook een kat die vrijwel geen bot verteert. Hij krijgt zijn bot gemalen. Weliswaar dus om een andere reden dan jouw kat, maar goed, hij kan ook geen vleesbot zo eten.
Gemalen gaat prima.
Ik heb een elektrische vleesmolen want die handmolen die ik eerst had was ik al snel beu (hard werken  :o) , hij ging vrij snel stuk en het duurde veel te lang. Elektrische molen is even investeren, maar als je van plan bent systematisch vleesbot te malen, heb je dat er wel voor over, geloof me.  ;)

Een alternatief is om eischalen te laten uitdrogen en dan fijn te maken. Vijzelen of door een koffiemolen of dergelijk.
Je moet dan, als ik het goed heb, 1 koffielepel eischaalpoeder toevoegen per 500gr vlees.  Maar kijk dat voor de zekerheid nog eens na in de hondensectie.
Je geeft dan de hoeveelheid aan spier die je anders aan vleesbot en spier samen zou geven en voegt dat poeder extra toe.  Orgaan blijft hetzelfde. Dit is echter niet zo goed als gemalen bot omdat in bot nog andere waardevolle stoffen zitten naast calcium alleen.  Je kat mist dus altijd wel iets als je bot echt weglaat.  Het is ook een stuk duurder om plots meer dan het dubbele aan spier te moeten voeren, dan heb je een vleesmolen er al snel uit.
Bovendien biedt dat ook geen oplossing voor extra's als kuikens (tenzij je kat graag ei lust), vis etc.  Als je vleesbot zou malen, kan je ook de vis malen en evt zelfs mengen met lekkerder bot als je kat het niet graag eet. Kuikens kan je ook malen. Alleen kuikens wordt een prut wanneer je ze maalt, maar als je het samen met wat vleesbot maalt, krijg je gewoon een natter gehakt met hier en daar een pluisje in.

Gewoon kvv voeren is natuurlijk ook een optie, maar als je al gewend bent van barf te geven is het eenvoudiger, goedkoper en geeft het een voldaner gevoel om gewoon het vleesbot even door de molen te halen.  Malen met een elektrische molen kost niet veel meer tijd dan gewoon portioneren.  Je moet de karkassen nog steeds in handelbare stukken knippen om in de vulopening te passen, maar je moet pas wegen wanneer het al gehakt is, en nekken gaan er gewoon 1 na 1 in zijn geheel doorheen.
Door Anne in Zweden
#3068284
Die 1 theelepel op 500 gram vlees-regel geldt voor honden inderdaad, dus ik vermoed dat het voor katten wel iets minder mag zijn. Ik meen dat katten met minder bot toe kunnen en meer spiervlees nodig hebben dan honden.

Ik zou ook investeren in een elektrische molen. Eerst het bot in kleine stukken knippen zodat ze door de vulopening passen, dan malen met een grote schijf (omdat de machine het vleesbot anders waarschijnlijk niet kan verwerken), en daarna nog een keer malen maar dan met een maalschijf met zo klein mogelijke gaatjes, zodat je echt paté overhoudt. 
Gebruikersavatar
Door koekje
#3068529
Welkom!

Ik zou het deel vleesbot ook niet weglaten. Je menu wordt er veel te incompleet van en dat geeft geheid mankementen aan de kat. Ook vleesbot is een bron van essentiele voedingsstoffen.
Er zijn wat supplementen in de handel, maar dat blijft hannesen. Sommigen zijn om alleen spiervlees 'compleet' te maken, anderen zijn meer vor honden. Komt dar nog bij dat een supplement altijd minder goed opneembaar is dan the real thing. Dus kies een molen uit en daarna lekker vleesbotjes malen.

Misschien kan je googelen op operaties voor open gehemeltes (bij katten). Ik heb wel eens gehoord van een plaatje om een gat te dichten.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3068876
Gewoon met een grote schijf malen is al voldoende om het de kat eenvoudig te laten eten hoor.  Het is dan nog steeds als grove paté binnen te werken in hapjes ipv dat er in stukjes gekauwd kan worden. Even een beetje tussen je vingers rollen, geeft al een gevoel of het fijn genoeg is.
Om zeker te zijn, kan je het altijd 2 keer malen, of inderdaad een kleinere schijf opsteken, maar mijn ervaring is dat 1 maling doorgaans genoeg is om geen merkbare stukken meer te hebben. Behalve eendennekken of bouten, die maal ik twee keer.
Hangt er natuurlijk ook vanaf of je kat elk klein korreltje klein wil krijgen en kleine hapjes neemt/likt, of dat ze gewoon hapt, beetje kauwt en inslikt (zoals de meesten doen).
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door