Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Elf
#306041
Hallo allemaal,

Binnenkort krijgen wij een pup uit Australie die gewend is om rauw voedsel te krijgen. Aangezien dit onze eerste hond wordt lees ik me suf over alles wat over honden gaat. Zo ben ik ook op deze website terecht gekomen. Ik ben van plan om gedeeltelijk dit rauwe dieet te blijven volgen, gecombineerd met af en toe brokken (ik begrijp inmiddels dat jullie het hier niet mee eens zijn, maar ik wil het toch gaan proberen). Welke natuurlijke beloning kan ik de pup tussendoor geven? Ik heb bijvoorbeeld pensstaafjes gezien, is dat een goed idee?

Alvast bedankt,
Elvira
Door Lizzy
#306050
Hoi Elvira, jammer hoor, dat je brokken erbij blijft geven. Mag ik vragen waarom je dat persee wilt? Ga je zelf samenstellen met je aanstaande pup (gefeliciteerd trouwens!!)? Of wil je kant-en-klaar geven?

Ik gebruik inderdaad pensstaafjes maar ook af en toe kaas en komkommer en gedroogd fruit en vooral ook zelfgemaakte koekjes en gedroogd vlees (bijv. hart en lever). Veel koekjes recepten staan verzamelt op de site van Cujo http://www.cujo.nl en vlees drogen kun je doen in de oven. Ik snijd dan kleine blokjes rundvlees of hart of lever, leg deze op een ovenplaat (eerst oven papier) en dit zet ik uuurrrren op 80 graden totdat de brokjes gedroogd zijn. Dan vries ik de porties in en dat gaat wonderwel goed.
Door Elf
#306055
Het lijkt me handig als de hond aan beide gewend raakt zodat we, als we ns n dag weg zijn, gemakkelijk brokken mee kunnen nemen. Maar de pup is gewend aan alleen maar rauw vlees. De fokker in Australie geeft tomatengroentensap door t rauwe vlees. Is dat n goed idee?

Bedankt voor de tips!
Door Lizzy
#306056
Elf schreef: Het lijkt me handig als de hond aan beide gewend raakt zodat we, als we ns n dag weg zijn, gemakkelijk brokken mee kunnen nemen. Maar de pup is gewend aan alleen maar rauw vlees. De fokker in Australie geeft tomatengroentensap door t rauwe vlees. Is dat n goed idee?

Bedankt voor de tips!
Ik weet niet zo goed wat de fokker met tomatengroentesap bedoelt.... Maakt de fokker dat zelf uit geperste rauwe groentes? In dat geval is het wel goed, maar zou ik zelf ook altijd het pulp erbij geven. Dat levert belangrijke vezels, plus het is veel te zonde/waardevol om het pulp weg te gooien.

Vlees en tomaten/groentesap is natuurlijk niet voldoende. Een hond heeft geschikte rauwe vleesbotten nodig, orgaanvlees, rauwe groentes, fruit, rauwe eieren, etc. nodig.

Veel botten combineren alleen slecht met brokken.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 17 apr 2005, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#306059
Het is echt niet nodig je hond brokken te blijven geven voor als je op vakantie gaat of eens weg moet. Hier hebben de honden altijd vers gehad, maar als het eens een keer gebeurd dat ze ergens brokken krijgen eten ze het ook gewoon op, zonder problemen overigens.

Krijg je trouwens een Aussie ? of een ander Australisch ras?
Laatst gewijzigd door sylvia op zo 17 apr 2005, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Elf
#306115
Het wordt een Australische Labradoodle. Van oorsprong een kruising tussen een Labrador en een grote poedel. Deze kruising wordt in Australie doorgefokt. De hond lijkt op een Briard met als groot voordeel dat hij niet verhaard. Verder worden ze echt op karakter gefokt. Gezinshond en vaak worden ze als geleidehond of hulphond getraind. In Nederland zit 1 fokker (met honden van de fokker waar wij onze pup van krijgen). Deze heeft echter een lange wachtlijst.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#306120
Elf schreef: Het wordt een Australische Labradoodle. Van oorsprong een kruising tussen een Labrador en een grote poedel. Deze kruising wordt in Australie doorgefokt. De hond lijkt op een Briard met als groot voordeel dat hij niet verhaard. Verder worden ze echt op karakter gefokt. Gezinshond en vaak worden ze als geleidehond of hulphond getraind. In Nederland zit 1 fokker (met honden van de fokker waar wij onze pup van krijgen). Deze heeft echter een lange wachtlijst.
Deze honden zijn van origine gefokt voor mensen met een allergie , is dat ook de reden waarom jullie er één willen ?
Door tieneke
#306430
Ik zou zelf die ongezonde brokken achterwege laten ::)
Haast iedereen op Bp droomt van een pup die op rauw vlees grootgebracht is :P
Waarschijnlijk zijn ook een paar generaties voor de pup grootgebracht op rauw vlees...
Wat wil je nog meer ;)
Door Elf
#306764
gonny schreef: gossie......hélemaal uit Australië......wanneer komt hij/zij??
Als hij 11 weken is, eind mei/begin juni
Door Elf
#306796
sylvia schreef: Deze honden zijn van origine gefokt voor mensen met een allergie , is dat ook de reden waarom jullie er één willen ?
Mijn zoontje van 3 heeft wat luchtwegproblemen maar geen aangetoonde allergie. Het is een combinatie van het type hond waar we helemaal weg van zijn en de voordelen van niet verharen en mogelijk allergievriendelijk. En een sociaal en open karakter.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door