Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3066824
Wij willen graag mooie foto's maken van de hondjes maar dat lukt niet zo goed en dan met name als ze aan het rennen zijn. Ze zijn dan vaak wazig.
De camera die wij gebruiken is de Nikon D80. Ik vroeg me af of iemand toevallig weet of dat dit iets met de instellingen te maken heeft of bakken wij er gewoon niks van?  ;D
Laatst gewijzigd door Joaquin op di 17 mar 2015, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3066837
Bewegende honden zijn een uitdaging. Probeer het op een dag met mooi weer, je hebt veel licht nodig. En dan heb je een kleine sluitertijd nodig.

Waarschijnlijk heb je op jou camera vooral voorgeprogrammeerde standen. Kies dan de sportstand. Als het goed is kiest die een kleine sluitertijd.

Dan kun je twee dingen doen. Je kunt "pannen" of je kunt 1 punt kiezen waar je hond langs komt. Met pannen, beweeg je met de hond mee. Dit is moeilijk, want je camera moet dan scherp gaan stellen op de hond, terwijl die beweegt. Je kunt ook 1 punt kiezen en daar vast op scherpstellen. Op het moment dat je hond precies daar loopt, klik je. Maar ja, dan moet je hond wel precies daar langs lopen en dat doen ze meestal niet  :biggrin2:

Al met al is het een kwestie van oefenen. En je camera moet ook wel redelijk snel zijn, anders is je hond al weg voordat je camera afdrukt.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3066942
Jep je hebt goed veel licht nodig!
De sport stand werkt bij mijn honden slecht, geheel zwart, heeft dan toch wat meer moeite met kleuren, meestal stel ik mijn sluitertijd in, of sluitertijd en diafragma, maar da's ook vooral veel oefenen.  En natuurlijk niet vergeten de iso waarde aan te passen, 400 of hoger afhankelijk van het weer, en dan niet te hoog anders krijg je 'spikkels'.
Door zurca
#3067094
De voorkeuze knop op "S" zetten van sluitertijd. Nu kan jij door aan draaiwieltje (achterkant toestel) te draaien de sluitertijd bepalen. Ga inderdaad beginnen met een dag met voldoende licht en zet de sluitertijd op, pak 'm beet, een 1000 van een seconde. De camera kiest hier nu zelf het diafragma bij.
Hoe korter de sluitertijd hoe meer beweging je "bevriest". Probeer te bedenken waar de hond door het beeld zou komen en stel daar scherp op iets. Hond komt voor dat punt, afdrukken ;) Maar de hond volgen met de camera en dan scherp stellen is ook mogelijk. Het vergt wat oefening ;)

Wat voor instellingen gebruik je nu?
Gebruikersavatar
Door Joaquin
#3067444
Oh super zeg! Bedankt voor jullie antwoorden hier kan ik wat mee!

@ Kaela ja het is zeker een uitdaging :D het langslopen op een punt waarop we scherpstellen weigeren ze ;D daarnaast zijn ze zo wendbaar en vliegensvlug. Het is al een hele opgave bij te houden welke kant ze nu weer op gaan. Ik denk dat we sowieso ook meer moeten oefenen. Mooie foto's maken is toch lastiger als ik dacht :)

@ Kaio we hebben hem gisteren op de sportstand gezet maar ik vond de foto's niet veel beter als de dag ervoor.

@ Zurca de camera stond eerst op automatisch. Naar aanleiding van Kaela's antwoord hebben we hem gisteren op de sportstand gezet. Ik ga sluitertijd aanpassen  :)

Op een aantal foto's is 1 van de honden scherp en de andere wazig komt dit omdat hij dan maar kan scherpstellen op 1 punt?
Door zurca
#3067467
Joaquin schreef: .

@ Zurca de camera stond eerst op automatisch. Naar aanleiding van Kaela's antwoord hebben we hem gisteren op de sportstand gezet. Ik ga sluitertijd aanpassen  :)

Op een aantal foto's is 1 van de honden scherp en de andere wazig komt dit omdat hij dan maar kan scherpstellen op 1 punt?
Om de sluitertijd aan te passen moet je de camera niet op de sportstand zetten maar op de "S". Dan kan je aan het rechter wieltje draaien, aan de achterkant van de camera.
Bij een snelle sluitertijd kiest de camera een groot diafragma bijvoorbeeld f5.6. Hier door krijg je weinig scherptediepte en dus een klein onderdeel van de foto scherp. Bij een klein diafragma krijg je meer scherptediepte en dus meer onderdelen van je foto scherp. Scherptediepte moet je zien als een balk die door je foto loopt, alles binnen die balk is scherp. Wat buiten de balk komt is onscherp. Hoe breeder die balk hoe meer er dus scherp is. De breedte van die balk bepaal je dus door het diafragma. (Dit is de "A" op die draaischijf)
Bij bewegende beelden vast leggen kies je beter voor sluitertijd. Punt is wel hoe sneller de sluitertijd hoe kleiner het diafragma en dus hoe dunner die "scherptebalk" in je foto is. Je kan dan kiezen voor een wat tragere sluitertijd. Dan bevries je het beeld wat minder en hou je dus altijd wat bewegingsonscherpte in de foto. Maar dat hoeft niet een nadeel te zijn. Als, in dit geval, de kop maar scherp is, dat de poten dan wat vager zijn geeft niet.

Verder is er niets makkelijk aan een mooie foto maken, het is oefenen, oefenen en nog eens oefenen :biggrin2:
Door heicke
#3067472
Hebben jullie met de camera's niet het probleem dat het toestel later afdrukt dan dat jij hebt ingedrukt? Op de 1 of andere manier moet mijn Nikon altijd een 6 seconden nadenken voordat hij doet wat ik wil waardoor het leuke moment weg is of de hond reeds uit beeld is gesjeest en ik alleen nog een zwevende staart op de plaat heb  :P Ik probeer daarom extra vroeg af te drukken maar dat werkt dus ook niet, zeker niet in situaties waarbij de hond met mijn dochter speelt...
Door zurca
#3067474
heicke schreef: Hebben jullie met de camera's niet het probleem dat het toestel later afdrukt dan dat jij hebt ingedrukt? Op de 1 of andere manier moet mijn Nikon altijd een 6 seconden nadenken voordat hij doet wat ik wil
Wat voor nikon heb je?
Een spiegelreflexcamera heeft geen afdrukvertraging, op de sluiterknop drukken is *klik* gelijk foto maken.
#3067479
Joaquin schreef: Super bedankt voor je uitleg! :) Ik ga hem zo instellen. Uhm die moet ik even opzoeken ::) geen idee waar ik dit kan vinden..Mijn vriend maakt altijd de foto's
Exifgegevens vind je door op je originele foto te klikken, linkermuisknop, en dan opent er een schermpje waar je iets kan kiezen om je exifgegevens te bekijken....weet FF niet precies welke optie...
Door Shanti en co
#3067480
zurca schreef: Wat voor nikon heb je?
Een spiegelreflexcamera heeft geen afdrukvertraging, op de sluiterknop drukken is *klik* gelijk foto maken.
Meestal fotografeer ik met automatisch scherpstellen en dan moet mijn spiegelreflex soms ook nog even nadenken.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door