Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Nadine
#3066954
Hallo allemaal!

Ik heb een vraagje over 1 van mijn katten Toby.
Sinds afgelopen woensdag niest en snottert hij. Op zich niest hij niet veel, maar ik hoor duidelijk dat zijn neusje helemaal verstopt is.
Als hij niest komt er wel wat vocht uit, maar dat is helder en absoluut niet groen of snotterig.
Ook eet hij sinds woensdag nog maar 1x per dag ipv 2x, op zich niet zo gek als hij niks ruikt, maar vandaag wilde hij helemaal niet eten.

Nu heb ik nog AB liggen, Doxoral, en ben aan het overwegen om dat aan hem te geven.
As hij vanavond weer niet eet ga ik hem dwangvoeren, hij heeft gisterenochtend namelijk voor het laatst gegeten.
Het is voor mij erg moeilijk om vervoer te regelen naar de DA, zal dan waarschijnlijk per dierenambulance moeten, dus dat stel ik liever uit tot het echt niet anders kan.

Kan iemand mij advies geven wat betreft de AB? Zal ik het nog even afwachten of kan ik daar beter maar wel mee beginnen?Klopt het trouwens dat niesziekte/verkoudheid momenteel heerst onder katten? 1 Van mijn andere katten had het een paar maanden terug ook.
Door Nadine
#3066957
O ja, zijn oogjes zijn schoon en ik heb hem vanmorgen met een spuitje wat Viyo toegediend (=prebiotisch).
Maar ik maak me vooral zorgen omdat hij niet wil eten, ik heb al van alles geprobeerd.
Door kakocavi
#3066964
Niesziekte wordt meestal veroorzaakt door een virus, verkoudheid altijd. Antibiotica werkt alleen tegen bacteriën, dus nee dat kun je niet gebruiken. Je moet trouwens nooit AB gaan gebruiken op advies van wat mensen op een forum, daar heb je een dierenarts voor nodig.

En dat brengt mij op het volgende punt: Ga naar een dierenarts! Als je kat niet meer eet is er iets serieus mis en ga je ermee naar de dierenarts, klaar. Verzin maar een manier.
Door Nadine
#3066974
In sommige gevallen wordt er wel degelijk AB gegeven bij niesziekte, namelijk als er ook bacteriën bij komen kijken (bv groen snot).
Mijn kat heeft momenteel geen eetlust, omdat katten vaak niet eten als ze niks ruiken.
Ik heb inmiddels genoeg ervaring met katten om te weten of ik een DA bezoekje uit kan stellen.
Bovendien kan niemand in mijn portemonnee kijken, naast dat ik geen vervoer heb zou ik zou dan op de pof moeten gaan bij mijn DA (heb ik al eerder gedaan).
Misschien een advies van iemand waar ik wel wat mee kan?
Door Martine-Tom
#3066977
Een kat die niet eet moet je gewoon mee naar de da...heel vervelend, ook hier budget en vervoersproblemen dus ik begrijp je probleem, maar je zal moeten vind ik.
Op afstand kunnen wij niet zien wat er aan de hand is, en niet eten is bij mij een teken dat de da moet kijken. Viyo vind ik trouwens ook niks, commerciele onzin als je het mij vraagt...
Bel op zijn minst een da op om daarmee te overleggen.
Door Martine-Tom
#3066983
Je zegt dat ie zaterdagmorgen voor het laatst gegeten heeft, morgenochtend zit je dan op 48 uur niet eten. Zou mij veel te lang zijn!
Hier staat de max op 24 uur daarna ga ik echt ingrijpen, en de eerste stap is toch echt een da, hoeveel kattenervaring je ook hebt, je bent geen arts, maar goed het is jouw kat, sterkte en ik hoop dat het goed af loopt.
Door kakocavi
#3066986
Nadine schreef: In sommige gevallen wordt er wel degelijk AB gegeven bij niesziekte, namelijk als er ook bacteriën bij komen kijken (bv groen snot).
Mijn kat heeft momenteel geen eetlust, omdat katten vaak niet eten als ze niks ruiken.
Ik heb inmiddels genoeg ervaring met katten om te weten of ik een DA bezoekje uit kan stellen.
Bovendien kan niemand in mijn portemonnee kijken, naast dat ik geen vervoer heb zou ik zou dan op de pof moeten gaan bij mijn DA (heb ik al eerder gedaan).
Misschien een advies van iemand waar ik wel wat mee kan?
Een advies dat je wel wilt horen zul je bedoelen. Vervelend voor je dat je geen geld en vervoer hebt, maar dat is niet de schuld van je kat. Als je een huisdier neemt moet je er nu eenmaal rekening mee houden dat je met onverwachte kosten te maken krijgt.

En als je ook maar een fractie van het inzicht had dat je claimt te hebben, zou je allang weten dat je naar de dierenarts moet gaan. Een kat die al anderhalve dag helemaal niet eet duidt erop dat het beestje zich erg naar voelt en dat er dus iets goed fout zit. Daarnaast heb je nu het risico op leververvetting wat het alleen maar erger maakt. Neem je verantwoordelijkheid eens!
Door Nadine
#3066993
Nou nou, rustig maar hoor!
Even ter info: mijn financiële situatie is drastisch veranderd t.o.v. de eerste jaren dat ik mijn katten had, dat kan iedereen overkomen.
Beetje te veel vijandigheid voor mij, over en sluiten....
Door Martine-Tom
#3067007
Nadine schreef: Nou nou, rustig maar hoor!
Even ter info: mijn financiële situatie is drastisch veranderd t.o.v. de eerste jaren dat ik mijn katten had, dat kan iedereen overkomen.
Beetje te veel vijandigheid voor mij, over en sluiten....
Is niks vijandig, maar je zal gewoon moeten, een niet etende kat is hup naar de da. Als je telang wacht krijg je alleen maar meer probelemen en word het nog duurder, of je bent je kat kwijt.
Door kakocavi
#3067009
Nadine schreef: Nou nou, rustig maar hoor!
Even ter info: mijn financiële situatie is drastisch veranderd t.o.v. de eerste jaren dat ik mijn katten had, dat kan iedereen overkomen.
Beetje te veel vijandigheid voor mij, over en sluiten....
Dat ik niet rustig reageer heeft een reden. Maar als jij er voor kiest om je kat de dupe te laten worden van je eigen onwil kan niemand hier je tegen houden. Als het mijn kat was zou ik liever een week niet eten dat toe te kijken hoe mijn huisdier lijdt. Dat is in mijn ogen een belofte die doet op het moment dat je een dier in huis neemt, dat je altijd voor het dier zult zorgen en je verantwoordelijkheid neemt. Erg jammer voor je kat dat jij er kenelijk zo anders over denkt. Ik hoop dat je nog tot betere inzichten zult komen, voor het te laat is.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3067042
Mijn poes loulou* heeft ook niesziekte gehad en was een zielig hoopje kat. Toen ik dierenarts belde was de eerste vraag of ze nog at. Omdat ze nog goed at was er volgens da geen haast bij om afspraak te maken dus moest ik maar 2 dagen wachten.
Niet eten is dus indicatie van spoedeisendheid en niet eten is bezoek aan DA! Wat de anderen ook al zeggen ben je met leververvetting veel verder van huis (en dus veel hogere kosten)
Door paasnini
#3067124
AB heeft bij helder vocht geen zin tenzij de longen reutelen maar dat zal gezien de klachten niet snel het geval zijn. Met dit soort klachten is de eerste oplossing simpel, naar de apotheek of drogist en babyneusdruppels halen. Geen spray maar mono-dose en daar zijn verstopte neus mee druppelen, dan komt de reuk sneller terug. Verder het eten even opwarmen.
En ik sluit mij wel aan bij de rest als eigenaar moet je gewoon een reserve potje hebben om met je dier naar de dierenarts te gaan.
Door Nadine
#3067126
Goed nieuws! Wilde het toch even melden.
Toby heeft zojuist uit zichzelf gegeten, 3/4 blikje gourmet, Yeay! Zit natuurlijk vol met geurstoffen en smaakstoffen.
Ook heeft hij gedronken en heeft hij zichzelf uitvoerig gepoetst.
Dus dan is er inderdaad geen haast bij, ik wacht het nog even af of er inderdaad een stijgende lijn in zit.
Door Nadine
#3069931
Ik wil toch nog even terug komen op alle bijdehante opmerkingen naar mij toe.
Het zit me toch niet lekker dat ik op een site als deze zo wordt veroordeeld terwijl ik alleen even een vraag stelde, het was weekend en 1 dag later kon ik gewoon bij mijn dierenarts terecht (wel op de pof) mocht dat nodig zijn.

De afgelopen maanden heb ik behoorlijk wat meegemaakt met 2 van mijn katten, 1 daarvan is door ernstige ziekte helaas overleden.
Mijn oudste kat werd daarna ziek, zeer waarschijnlijk door stress van het verliezen van zijn maatje.
In totaal heb ik in zeer korte tijd meer dan 700 euro aan mijn dierenarts moeten betalen en dit is exclusief ambulance kosten voor meerdere keren vervoer, dus mijn potje voor dierenartskosten is inmiddels op en heb zelf daardoor lange tijd een zeer krap budget voor boodschappengeld voor mijn eigen eten gehad en dat heb ik zeker gevoeld.
Mijn katten zijn alles voor me en leververvetting laat ik niet gebeuren, ik weet dat dwangvoeren noodzakelijk is als katten niet meer eten.
Ik kon mijn eigen dierenarts niet bereiken in het weekend, dus plaatste hier een reactie voor wat steun en adviezen.
Vervolgens word ik veroordeeld omdat ik niet goed voor mijn katten zou zorgen.
Er zijn een hoop mensen die hun dieren ondersteunen met hulpmiddelen waar de meeste dierenartsen niet eens over beginnen, zoals baby neusdruppels en probiotica. Rauwe voeding zijn veel dierenartsen ook niet bepaald over te spreken.
Ik probeer altijd zoveel mogelijk informatie in te winnen en ik handel naar wat mij het beste lijkt en ga naar de dierenarts indien nodig.
Toby had zaterdagochtend (eigenlijk middag, want hij at een beetje kipfilet mee met de rest) nog goed gegeten en zondag plaatste ik mijn berichtje hier, dus ik begrijp die paniekerige reacties eigenlijk niet.
Ik was heus wel naar de dierenarts gegaan als hij langer niet zou eten en de spuiten om bij te voeden lagen al klaar, maar Toby ging vanaf zondagavond uit zichzelf Gourmet eten en was snel weer de oude.

Ik hoop dat er voortaan wat meer respect is naar elkaar toe, maar het zal me niks verbazen als ik weer negatieve reacties krijg op dit berichtje...
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door