Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3065765
Hoi allemaal, ik zal me eerst even kort voorstellen want ik ben nieuw hier...

Ik ben Wilma, heb 2 hondjes, 8 konijnen en 7 katten. Ik ben op Barfplaats terechtgekomen omdat ik veel positieve berichten gehoord heb over het voeren van versvlees i.p.v. het "gewone" fabrieksvoer.

Onze twee jongste katten zijn Ragdolls, Cleo van 3 1/2 jaar en Pip van 2 1/2 jaar oud, de andere 5 zijn asielkatten, 8 tot bijna 14 jaar oud (en net zo lief en bijzonder hoor!).
Bij Cleo is 3 maanden terug chronisch nierfalen geconstateerd, dat was echt vreselijk schrikken, de grond zakte onder m'n voeten weg... Ze is doodziek geweest, het was echt foute boel. Via een second opinion bij een dierenarts die er nog wel in geloofde is Cleo er uiteindelijk bovenop gekomen. Het gaat nu weer goed met haar, ze is weer de Cleo zoals we haar kenden: lief, speels, actief, bemoeialletje, knuffel, stouterd... ::)

Ze werd op nierdieetvoer gezet (brokken en zachtvoer, KD en Renal), krijgt 1xdgs benacor en daarbij ipakitine over het voer. Haar nierwaarden waren bij de laatste controle begin januari crea 345 en ureum 17,5, als ik het goed heb. Fosfor was toen goed.

Mijn collega heeft heel goede ervaringen met versvoer geven en ik heb het boek Voer voor Carnivoren van Tannetje Koning gelezen. En heel internet afgestruind natuurlijk...

Van Tannetje Koning kreeg ik het advies om het speciale nierdieetversvoer van Bandit te proberen. Daar ben ik nu mee begonnen. De eerste keer een eetlepel gemengd door iets wat Cleo erg graag lust: tonijn in water. Ze heeft er best van gegeten maar helaas spuugde ze alles daarna weer uit.
Dus de volgende twee keren slechts een theelepeltje gemengd met iets lekkers, maar helaas weer hetzelfde resultaat: wel wat eten maar alles weer uitspugen.
Vanochtend dus maar even geen vers erdoor, want ze heeft best honger maar als ze dan steeds weer alles uitspuugt...

Heeft iemand tips, ervaringsdeskundigen? Ik hoor het graag!
#3065826
Welkom!

Ik vrees dat de nierproblemen (pkd? cin?) van je ragdoll meespelen.
Overigens kan het ook zijn dat ze wat last heeft van de omschakeling van de ph-waarde van de maag (maagsap wordt wat zuurder). Normaal is dat even doorzetten, maar ik drurf dat met een nierkat niet te adviseren.
Door Martine-Tom
#3065834
Hoe deed ze het op het nierdieet?
Ik denk dat je het overzetten heel rustig aan moet pakken, terug naar nierdieet (de commerciele spullen die je gaf) als dat goed ging en gewoon precies geven wat ze kreeg, even aankijken of ze het daar goed op doet en dan langzaam beginnen met bij het blikvoer een theelepeltje (op kamertemp!) kvv 1 keer per dag en gewoon zien hoe ze het doet, gaat dat zeg 2 dagen goed doe je 2 momenten met 1 theelepel en zo kan je uitbouwen.
#3065928
Op nierdieet doet ze het goed. Als het erop aankomt, eet ze liever de brokjes dan het natvoer. Ik doe daar altijd nog wat lauw water overheen (en de ipakitine!), meestal likt ze alleen het vocht op. Maar juist omdat er zo weinig vocht in de brokjes zit dacht ik er beter aan te doen om op vers over te gaan.

Mocht het nou niet lukken, kan ik haar dieetvoer dan ook combineren met af en toe een stukje rauwe kipfilet of zalm bv.?
Door Martine-Tom
#3066022
wilmaatje schreef: Op nierdieet doet ze het goed. Als het erop aankomt, eet ze liever de brokjes dan het natvoer. Ik doe daar altijd nog wat lauw water overheen (en de ipakitine!), meestal likt ze alleen het vocht op. Maar juist omdat er zo weinig vocht in de brokjes zit dacht ik er beter aan te doen om op vers over te gaan.

Mocht het nou niet lukken, kan ik haar dieetvoer dan ook combineren met af en toe een stukje rauwe kipfilet of zalm bv.?
Dat kan natuurlijk altijd ;)

kvv en handwarm water mengen en dat door de brokjes doen? Uiteindelijk zal het wel lukken denk ik hoor, maar t gaat ff wat geduld vergen ben ik bang ;)
#3066781
Ik heb nu Carnibest Vleesmix geprobeerd, 2x een theelepeltje door applaws kipzachtvoer. Daar heeft ze een heel klein beetje van gegeten (naast de kd-brokjes die ze wel lekker vindt...) en dat is erin gebleven. Maar ze vindt dat zachtvoer niet zo lekker geloof ik, dus daar eet ze sowieso niet veel van... Andere variant applaws proberen of gewoon even hiermee doorgaan?

Rauwe kipfilet daar likt ze van, maar eten nauwelijks...
En tonijn op water uit blikt vindt ze heerlijk, maar nou heb ik ergens gelezen dat dat te zout is en verslavend werkt, dus niet goed? Sowieso niet teveel vis geven?

Voor de rest doet ze het best goed hoor, ik zou alleen zo graag willen dat ze wat gezonder gaat eten...
#3066898
Tonijn uit blik is idd te zout en bevat veel zware metalen (tonijn is een roofvis). Normaal kan het gen kwaad met overzetten om dat even wat vaker te voeren, maar dan spreken we niet over nierfalen. Ik zou toch terughoudend zijn met de bliktonijn.
Dat ze aan een rauwe kipfilet likt, vind ik wel een goed teken. Misschien kan je deze kleiner snijden, als grof gehakt. Dan is het makkelijker op te likken en hoeft ze er niet zo op te knagen.
#3066900
Een beetje laten spelen met een stukje vlees wil ook soms de honger aanwakkeren.
Dus een touwtje er aan en een beetje laten hengelen bijvoorbeeld. Zo heb ik mijn ene poes echt stukken vlees laten eten, waar ze eerst alleen maar aan likte en alleen de kvv wilde eten.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door