Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Laura2004
#3066435
Tequila krijgt een een glucosamine preparaat ´proglycan´ heet dit preparaat, blijkbaar bestaat dit preparaat niet in Nederland dit is het: http://www.tiendanimal.es/condroprotect ... -7737.html

Nu overweeg ik om Tequila een aantal extra supplementen te geven ter ondersteuning zoals msm en groenlipmossel extract en toen bedacht ik dat ik ipv dit preparaat de belangrijkste ingredienten van dit preparaat los kan geven, dus chondroitine (ik weet even niet of ik het goed schrijf), glucosamine en hyaluronic acid (ik vertaal het vanuit het Spaans en heb geen idee hoe dit in het Nederlands heet). Ik overweeg dit omdat ik denk dat het dan wat geconcentreerder is, maar ik twijfel omdat de balans van de drie stoffen in het preparaat misschien heel belangrijk is en het los geven van deze supplementen wellicht de balans verstoord en daarmee de werking? Ik heb hier in de omgeving geen holistiche dierenarts om dit te overleggen en ik weet al wat mijn dierenarts zal zeggen  ::)

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
Gebruikersavatar
Door Hope
#3066438
Een kennis van mij heeft een preparaat voor haar paard zelf proberen samen te stellen. Na een half jaar gooide ze alles de kliko in en kocht ze het kant-en-klare preparaat weer omdat er niets zo goed werkte dan dat.
Door Laura2004
#3066447
Hope schreef: Een kennis van mij heeft een preparaat voor haar paard zelf proberen samen te stellen. Na een half jaar gooide ze alles de kliko in en kocht ze het kant-en-klare preparaat weer omdat er niets zo goed werkte dan dat.
Ik heb dus geen idee of dit preparaat goed werkt, want Tequila krijgt het al zolang hij bij ons is, dus ik zou het wellicht kunnen proberen, maar ik vind het eigenlijk ook wel eng om hiermee te ´experimenteren´.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3066553
Laura2004 schreef: Ik heb dus geen idee of dit preparaat goed werkt, want Tequila krijgt het al zolang hij bij ons is, dus ik zou het wellicht kunnen proberen, maar ik vind het eigenlijk ook wel eng om hiermee te ´experimenteren´.
De vraag is dus allereerst of dit supplement wel wat doet.
Daar zou ik niet zo'n fan van zijn, van iets geven waarvan je niet weet of het wel wat doet. Waar geef je het voor? Omdat ze klachten heeft of om te voorkomen dat ze die krijgt?
Door Laura2004
#3066566
Hope schreef: De vraag is dus allereerst of dit supplement wel wat doet.
Daar zou ik niet zo'n fan van zijn, van iets geven waarvan je niet weet of het wel wat doet. Waar geef je het voor? Omdat ze klachten heeft of om te voorkomen dat ze die krijgt?
Inderdaad, dat is de vraag, of dit supplement wel daadwerkelijk iets doet. Ik geef het omdat de dierenarts dat ooit heeft ´voorgeschreven´. Tequila´s verhaal is een beetje lang, maar het komt er op neer dat Tequila met 9 maanden ongeveer bij de dierenarts is achtergelaten met een gebroken heup. Daar heeft hij twee maanden doorgebracht zonder geopereerd te worden (ik snap dit nog steeds niet, eigenlijk vind ik dat ze hem in hadden moeten laten slapen als ze hem niet wilden/konden opereren, maar goed). Toen hebben wij (eigenlijk meer mijn vriend, maar ik heb ermee ingestemd, anders was het natuurlijk niet doorgegaan, ik woonde toen nog in NL) besloten hem te adopteren. Een week later is hij geopereerd (kon niet eerder) de breuk was natuurlijk in die twee maanden volledig vergroeid waardoor hij geen heupkom meer had. Ik vind het super lastig om uit te leggen, maar ze hebben dus een stuk van zijn femur afgeschaafd en een soort pseudo heupgewricht gecreëerd met spierweefsel. Hij heeft dus eigenlijk 3 en een halve poot en geen heupkom, dat pootje is nooit helemaal goed ontwikkeld, het bot is dunner en de bespiering is minder dan de helft van zijn andere been. Hij is dus best asymetrisch en hij heeft een onderontwikkelde achterhand en een een super achterpoot, die poot is bijna eng zo gespierd (vergelijkbaar met de arm van Homer Simpson toen hij professioneel ging armdrukken  :P). Na een jaar moest hij weer geopereerd worden omdat er wat splinters dwars zaten en hij hier weer mank door liep. Hij heeft dus heel veel ernstige problemen gehad en veel geleden (eigenlijk te veel, maar ik heb daarin niet alleen de beslissingen genomen). Hij loopt nu sinds begin deze maand een jaar goed, zonder mankheid dus, dat is de langste periode tot nu toe. Het gaat dus goed. Hij is verder ook erg gelukkig, is zo snel als een podenco en geniet van alle aandacht en liefde.

Wat ik heb begrepen van de dierenarts is dat de aanmaak van kraakbeen in zijn geval heel erg belangrijk is ( hyaluronic acid zou daarvoor zijn) en hij heeft dus een verhoogde kans op het ontwikkelen van artrose oa. Vandaar het suplement....

Ik hoop dat het allemaal een beetje duidelijk is, ik vind het lastig te beschrijven omdat ik zelf in NL woonde toen hij geopereerd werd en aangezien het ook nog in het Spaans wordt besproken vind ik het ook lastig om het in het Nederlands uit te leggen.
Laatst gewijzigd door Laura2004 op za 31 jan 2015, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lil
#3066630
Hyaluronzuur doet bij mij wat (ik heb kraakbeenschade). Wel merk ik dat ik af en toe een week of twee moet stoppen, omdat het anders niets doet. Ik heb een preparaat dus weet ook niet wat chondrio etc wel of niet doet. Dosering en verhouding is heel belangrijk wil het iets doen.

Dat hyaluronzuur werkt weet ik omdat het ook geinjecteerd is in mijn knie en dat bracht aanzienlijke verbetering. Het is omstreden of slikken ook helpt.
Door Lil
#3066641
Boris heeft jaren gluco chondro etc gehad. Dosering is cruciaal minimaal 1200/1000 mg opneembaar.

Ook voor honden (hoewel heel veel naar gewicht omrekenen). Nooit klachten gehad totdat opeens niets meer hielp, maar goed toen was hij bijna 13 en nu alweer 9 maanden verder de bespiering is gewoon weg en niets meer aan te doen op zo'n fantastische leeftijd. Is geconstateerd toen hij 9 was dus lang goed gegaan!
Door Laura2004
#3066684
In dit preparaat zit per tablet 240 mg glucosamine en 50 mg chondroitine sulfaat. Hij krijgt twee tabletten per dag, maar dan zou de hoeveelheid nog te weinig zijn...
Door Anne in Zweden
#3066755
Als je groenlipmossel gaat geven, neem dan geen extract. Daar zit nog maar heel weinig werkzame stof in. Zorg ervoor dat je een merk neemt waarbij het pure mosselvlees is gedroogd en gemalen. Lunderland en Aniforte doen dat bijvoorbeeld. Voorheen had ik extract voor Max, dat hielp niets. Nu heb ik de versie van Lunderland en die heeft wonderen verricht!
Door sella
#3066777
Ik slik hyoloraanzuur, en de mijne zit ook chondroitine bij, het helpt heel goed tegen de schrijnende pijn van slijtage in mijn rug, schouder en enkels. Toen het op was en ik een week niet geslikt had(komt uit amerika, slik een hoge dosering iov orthomonuculair arts) wist ik niet waar ik het zoeken moest van de stijfheid en pijn.
Glucosamine geef ik niet meer aan de honden, ik vang dat op met meer strotten en luchtpijpen  te voeren.
Het was altijd een strijd, welk merk gluco ook.

Ik wil voor mezelf nog gaan proberen of de curcuma werkt, en dat geef ik dan ook aan de honden.
Door Laura2004
#3066803
Anne in Duitsland schreef: Als je groenlipmossel gaat geven, neem dan geen extract. Daar zit nog maar heel weinig werkzame stof in. Zorg ervoor dat je een merk neemt waarbij het pure mosselvlees is gedroogd en gemalen. Lunderland en Aniforte doen dat bijvoorbeeld. Voorheen had ik extract voor Max, dat hielp niets. Nu heb ik de versie van Lunderland en die heeft wonderen verricht!
Dank voor de tip! Ik ga kijken of die merken hier verkrijgbaar zijn en als ze niet verkrijgbaar zijn zal ik erop letten dat het geen extract is.

Cúrcuma krijgt hij ook.
Door Laura2004
#3066894
Nou, ik heb net gezocht en kan in Spanje alleen maar extract vinden. De groenlipmossel van Lunderland kan ik alleen via e-bay bestellen en dat kost me 44,89 EUR voor 500 gram, wat ik nog niet eens zo duur vind, maar de verzendkosten zijn zomaar bijna 18 euro  :o
Door Lil
#3066949
Laura2004 schreef: In dit preparaat zit per tablet 240 mg glucosamine en 50 mg chondroitine sulfaat. Hij krijgt twee tabletten per dag, maar dan zou de hoeveelheid nog te weinig zijn...
Dat is wel heel laag,ik zou naar humaan middel gaan.

Groenlip heb ik ook gegeven, zelf verdraag ik dat helaas niet.

Dat collageenstofje ken ik niet.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door