Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Shidou
#3065043
Ik wou eens beginnen met zo nu en dan een zalmkarkas te gaan geven aan me hond maar ik heb nu na wat dingen gelezen te hebben me twijfels.

Hiervoor gaf ik gewoon KVV Vismix en later KVV met alleen maar vis dus geen mengeling van andere dieren en dat ging altijd goed.

Nu heeft de KVV plaats gemaakt voor een zalmkarkas zonder kop van Degomeat omdat dit mij een mooie oplossing was voor een zo puur mogelijke visbron zonder toevoegingen (Naturis)). Maar nu zit er dus ook weer veel verschil in gekweekte en wilde zalm en ik denk dat die van Degomeat niet wild is maar een gekweekte vis vol met slechte zooi. Klopt dit?

Ook weet ik niet hoe hij op een hele vis zal reageren en of er niks kwaads kan gebeuren aangezien die redelijk gulzig is. Moet ik dan eventueel de vis kleiner maken of deels vasthouden?

Of kan ik beter met een pure visolie/zalmolie gaan werken?

Wie kan mij helpen?
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3065071
Wil je een heel zalm karkas van dego geven? Dat is echt wel behoorlijk veel in 1x, hou dan wel in de gaten dat ze niet aan de platte gaan. Ik geef toevallig straks ook zalm KK van dego, of dit wild of gekweekt is, geen idee. Denk ook eerder gekweekt. Alleen denk ik dat dat niet zoveel uitmaakt t.o.v. de KVV die je geeft. Want volgens mij zit die KVV ook vol met gekweekte vis. Vis is een belangrijk deel van je menu. Alleen krijgen ze hier niet meer dan 5% van hun lichaamsgewicht. Soms koop ik voor hun ook tonijn en dat is hier ook een succes. Als je hond gulzig is, zal die met zalm KK zich ook mispakken. Dat is namelijk best glibberig. Of je fijn moet snijden of vasthouden, daarvoor moet je even uitzoeken waarom die gulzig is. Visolie, wordt hier gebruikt als een extraatje. Vermeng ik ook wel eens onder de groentenmix.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Door Shidou
#3065086
Hij zal geen hele zalmkarkas krijgen aangezien dat 1kg is dus ik geef 500gr. Dit was ook de hoeveelheid die hij kreeg met KVV en daar bleef z'n ontlasting mooi van.

Dus in principe zou ik ook zo nu en dan wat visolie erbij kunnen geven maar wat is dan eigenlijk beter? Hele vis of toch visolie? Ben daar wel benieuwd naar welke het meest pure is zonder zooi erin.
Door Lizzy
#3065097
Shidou schreef: Ik wou eens beginnen met zo nu en dan een zalmkarkas te gaan geven aan me hond maar ik heb nu na wat dingen gelezen te hebben me twijfels.

Hiervoor gaf ik gewoon KVV Vismix en later KVV met alleen maar vis dus geen mengeling van andere dieren en dat ging altijd goed.

Nu heeft de KVV plaats gemaakt voor een zalmkarkas zonder kop van Degomeat omdat dit mij een mooie oplossing was voor een zo puur mogelijke visbron zonder toevoegingen (Naturis)). Maar nu zit er dus ook weer veel verschil in gekweekte en wilde zalm en ik denk dat die van Degomeat niet wild is maar een gekweekte vis vol met slechte zooi. Klopt dit?

Ook weet ik niet hoe hij op een hele vis zal reageren en of er niks kwaads kan gebeuren aangezien die redelijk gulzig is. Moet ik dan eventueel de vis kleiner maken of deels vasthouden?

Of kan ik beter met een pure visolie/zalmolie gaan werken?

Wie kan mij helpen?
Ga er maar vanuit dat het kweek is. En ja, dat zit vol rotzooi, vooral antibiotica.

Internet staat er vol mee trouwens. Dus even googlen doet wonderen. Neem bijv. deze website: http://www.optimalegezondheid.com/meest ... upermarkt/.

Ik zou dat dus ab-so-luut niet wekelijks geven nee. Ik geef uberhaupt geen zalm. Eerder zou ik kiezen voor vissen die minder vervuild zijn. Zoals ansjovis, makreel, sardien, haring. Daar kun je er 2 van per week voeren, van zo'n klein visje.

Of je dan voldoende omega 3 vetzuren geeft hangt af van wat je voor de rest voert. Voer je geen groenten, geen algen (zoals chlorella, spirulina), geen wild en wel veel bio-industrie vlees: dan zou het kunnen dat je hiermee niet voldoende omega 3 vetzuren voert. Geef je wel groenten, wel algen en af en toe wild (plus wat vette vis) heb je dikke kans dat je wel voldoende omega 3 vetzuren geeft. Omega 3 moet in balans zijn met omega 6 vetzuren, daar komt het op neer.
Door Shidou
#3065293
Hmm.. dan laat ik die zalm mooi voor wat het is! Wil geen troep geven aan me hond!

Dus ga even kijken of mijn leverancier andere vis heeft.

Verder krijgt mijn hond aan vlees: konijn,geit,lam,rund,kalkoen,paard en eend. Kip kreeg die maar die heb ik er ook uitgehaald omdat daar ook vaak veel zooi in zit en een vrij hoge omega 6 gehalte heeft (als ik me niet vergis).
Ook krijgt hij zeewier en kokosvet en zo nu en dan een rauwe ei, eerst zonder schil maar wil dat er toch bij gaan geven.

Zit er ook aan te denken om zo nu en dan wat groentes erbij te doen op de dag dat hij vis krijgt maar kan dit gewoon of is het raadzaam op andere dagen te doen?

Maar nu is nog niet helemaal duidelijk of verse vis nou beter is dan visolie, want dan zou ik beter gewoon visolie kunnen geven ipv verse vis en dit bijvoorbeeld 3x daags door de maaltijd doen.

Hoe kan je eigenlijk weten of de verhouding tussen omega 6 en 3 evenredig zijn? Persoonlijk denk ik wel dat hij nu meer omega 6 krijgt dan 3 maar hoe kan je zoiets zien? Aan de vacht? Conditie?
Laatst gewijzigd door Shidou op do 29 jan 2015, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3065323
Shidou schreef: Hmm.. dan laat ik die zalm mooi voor wat het is! Wil geen troep geven aan me hond!

Dus ga even kijken of mijn leverancier andere vis heeft.

Verder krijgt mijn hond aan vlees: konijn,geit,lam,rund,kalkoen,paard en eend. Kip kreeg die maar die heb ik er ook uitgehaald omdat daar ook vaak veel zooi in zit en een vrij hoge omega 6 gehalte heeft (als ik me niet vergis).
Bio kip is natuurlijk wel weer prima. En ja, kip bevat veel omega 6 vetzuren maar dat geldt eigenlijk voor alle gekweekte dieren.
Ook krijgt hij zeewier en kokosvet en zo nu en dan een rauwe ei, eerst zonder schil maar wil dat er toch bij gaan geven.
Prima. Schil van biologische eieren is minder hard dan van andere eieren.
Zit er ook aan te denken om zo nu en dan wat groentes erbij te doen op de dag dat hij vis krijgt maar kan dit gewoon of is het raadzaam op andere dagen te doen?
Dat kan prima op dezelfde dag hoor. En groenten is een prima aanvulling. Vooral bladgroenten is rijk aan omega 3.
Maar nu is nog niet helemaal duidelijk of verse vis nou beter is dan visolie, want dan zou ik beter gewoon visolie kunnen geven ipv verse vis en dit bijvoorbeeld 3x daags door de maaltijd doen.
Verse vette vis bevat natuurlijk veel meer dan alleen omega 3 vetzuren. En ik geef zelf liever geen visolie. De zeeen worden er toch voor leeggevist en er is heel veel vis nodig voor de visolie dus milieu vriendelijk kun je het gewoon niet noemen. Ik zelf voer 2 keer per week een vet visje (haring en sardien). Verder geef ik zeewier en chlorella. Ze krijgen vrijwel elke dag groentenmix. Ze krijgen aardig wat biologisch vlees en dat is al beter dan plof-vlees. En ik heb niet het idee dat ze omega 3 tekort komen. Ze glimmen als een spiegel, Linga is 9,5 jaar jong en is als een jong hert (nou krijgt ze wel kurkuma) en ik heb dus niet het idee dat ze dat tekort komen. Zou ik dat idee wel hebben, zouden ze artrose of nierproblemen hebben, dan zou ik visolie gaan supplementeren. Anders niet. Maar, ik geef wel 2 keer per week zeewier en elke dag chlorella.
Hoe kan je eigenlijk weten of de verhouding tussen omega 6 en 3 evenredig zijn? Persoonlijk denk ik wel dat hij nu meer omega 6 krijgt dan 3 maar hoe kan je zoiets zien? Aan de vacht? Conditie?
Dat kun je eigenlijk niet berekenen. Je moet dan bij alles wat je voert gaan uitrekenen hoeveel omega 3 en omega 6 ergens in zit. Geen doen. Eigenlijk krijgen mensen en honden en katten allemaal meer omega 6 dan omega 3 binnen. En er wordt wel geroepen dat je beter krill olie kunt nemen want dat is zo rijk aan omega 3. Ja, maar krill is voor walvissen... We plunderen (naar mijn mening) de zee al genoeg.

Ik vind dit wel een goed artikel: http://www.hetpaleoprincipe.nl/genoeg_o ... r_vis.html.

Afbeelding

Dit is echt wel een mooi plaatje. Je bent dus het best af wanneer je je hond zoveel mogelijk echt wild geeft (en het meeste dat wij kopen is toch gekweekt, ook al heet het "wild"), af en toe vis eet (en ik denk dat 2 keer per week vis niet verkeerd is omdat je ook rekening moet houden met de vervuiling en de plundering van de zee), veel bladgroenten eet, chlorella en zeewier geeft. Nadeel van chiazaad is dat er ook erg veel calcium in zit. Leuk voor de mens, niet voor de hond die al zat calcium met vleesbot binnen krijgt. Lijnzaad geeft bij honden vaak allergische reacties en honden zijn nog veel minder goed in staat om ALA om te zetten naar iets nuttigs. En als je dan nog het gevoel hebt dat je hond meer omega 3 nodig heeft (artrose, huidproblemen, nierproblemen, etc), dan kun je visolie bij gaan geven.

Mijn honden eten geen wild Ze vinden het niet te eten. Maar goed, hun aandeel bio vlees is dan weer redelijk hoog. Dat samen met groenten en 2 keer per week vis en chlorella: geloof ik het dus wel.
Door Shidou
#3065360
Kijk hier kan ik wat mee! Duidelijke taal!  8)

Ik heb geen idee of ik bio-vlees geef.. zit nog op KVV van Tammenga en Natuur en Dier. Enigste bio KVV is Darf toch? Maar dat is hier moeilijk verkrijgbaar.

Mijn hond krijgt elke dag zeewier (1 theelepel a 5gram) en kokosvet (dessertlepel) en van die bio eieren dat daar de schaal zachter van is wist ik niet dus dat ga ik voortaan ook maar halen!

Betreft de verse vis, haalt u dat direct bij de visboer of bij uw andere leverancier? Als je bij de visboer haalt dan moet je ze toch minimaal 3 weken invriezen toch om zo bacteriën tegen te gaan? Neem aan dat het schone vis is (zonder ingewanden) of kan je dat ook gewoon geven?

Nou de laatste vraag, ik geef nu zo'n 660gram per dag maar als ik groente erbij ga geven moet ik toch 60gram aanhouden en dan 600gram KVV (wil later denk wel overgaan op Barf. Hij moet toch nog eerst wennen aan dat voordat ik overstap).
Door Lizzy
#3065369
Op zich is de meeste vis al invroren geweest, zeker de gevaarlijke soorten zoals haring. Dat is overigens vanwege de parasieten/wormen, niet vanwege bacterieen. Zoutevis kun je op zich zo geven. Hoewel ik ook wel eens sardien met worm heb gezien hier op Barfplaats. Een paar dagen in de vriezer op -18 is prima. Sardien is overigens bijna altijd al ingevroren en haring is ingevroren geweest.

Als je hond dik is, breng je die 60 gram in mindering. Als je hond dun is, niet.
Door Shidou
#3065665
Zeewier kan je overal wel krijgen, ik heb de mijne bij ozzlesdogfood besteld maar ik zag laatst dat een dobey of faunaland het ook al in hun assortiment heeft.


Ohh dus dan wordt het totaal 720gram per dag als ik 60gram groenten erbij doe, ik had het idee dat als je groenten erbij geeft dat je dan ook het aantal in gram per maaltijd moet verminderen maar dat hoeft dus niet?

Zo zie je maar weer dat ik nog veel moet leren en dat gaat wel goed komen als iedereen zo behulpzaam is!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door