Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door LottJess
#3064883
M'n hond lijkt nu ze ouder wordt alleen nog maar honger te hebben. Ze is bijna 12 jaar.
Ze oogt ook steeds een beetje dunner maar qua kilo's blijft ze op gewicht.
Ik geef haar al wat meer eten, maar doordat ze steeds zo'n honger lijkt te hebben gaat ze steeds gulziger eten.
Daardoor lijkt ze wel hele lappen en karkassen in een keer door de slikken...
Wat dan weer leidt tot spugen... Soms eet ze t erna weer op, maar soms ook niet.
Nu vroeg ik me af of er iets is om deze vicieuze cirkel te doorbreken.
Zat zelf al te denken om haar vaker eten te geven. (Nu krijgt ze 2x eten)
Ook dacht ik alles maar met de vleesschaar klein te knippen. Mja erg zonde van t kauw werk.
Of zou er iets medisch zijn en naar de dierenarts toe?
Nadeel is bij de dierenartsen bij mij in de buurt dat ze barf afkeuren en het dan natuurlijk gooien op geef maar brok.
PFf ik weet t ff niet meer

Hebben jullie tips voor mij?
Gebruikersavatar
Door doranto
#3064889
Kun je ze niet nog wat meer geven? Als ze dunner oogt én honger heeft, zou ik dat doen.
Zelf zet ik de honden nooit op de weegschaal maar beoordeel ze op het oog.
Door smulpaap
#3064925
LottJess schreef: M'n hond lijkt nu ze ouder wordt alleen nog maar honger te hebben. Ze is bijna 12 jaar.
Ze oogt ook steeds een beetje dunner maar qua kilo's blijft ze op gewicht.
Ik geef haar al wat meer eten, maar doordat ze steeds zo'n honger lijkt te hebben gaat ze steeds gulziger eten.
Daardoor lijkt ze wel hele lappen en karkassen in een keer door de slikken...
Wat dan weer leidt tot spugen... Soms eet ze t erna weer op, maar soms ook niet.
Nu vroeg ik me af of er iets is om deze vicieuze cirkel te doorbreken.
Zat zelf al te denken om haar vaker eten te geven. (Nu krijgt ze 2x eten)
Ook dacht ik alles maar met de vleesschaar klein te knippen. Mja erg zonde van t kauw werk.
Of zou er iets medisch zijn en naar de dierenarts toe?
Nadeel is bij de dierenartsen bij mij in de buurt dat ze barf afkeuren en het dan natuurlijk gooien op geef maar brok.
PFf ik weet t ff niet meer

Hebben jullie tips voor mij?


Gezien de leeftijd van de hond zou ik toch eerst een eventuele medische oorzaak uit laten zoeken
Als je niet naar je eigen d.a wilt dan zou je natuurlijk voor een holistisch d.a kunnen kiezen
Aan de andere kant , je komt bij jouw d.a  voor onderzoek en niet voor een voedingsvraag
En als jij je menu goed kan beargumenteren dan zijn er toch geen hobbels op de weg ?  ;)

Dat dunner worden kan natuurlijk komen door afname van de bespiering , dat is niet zo ongewoon bij een hond van 12 jaar
Het is natuurlijk weer wel belangrijk om het gewicht wel goed in de gaten te houden omdat er op deze leeftijd van alles kan gaan spelen
Denk dan aan de nieren , diabetes , cushing , het zijn allemaal aandoeningen die er a.hw in kunnen sluipen bij de ouder wordende hond

Verder is mijn ervaring met een oudje dat zacht vleesbot (vaak ) beter gaat . Het is natuurlijk leuk dat knabbelen , maar het lichaam moet het ook nog aankunnen (vertering)
En spugen is natuurlijk niet fijn voor zo,n oude bes .
Ik had een stokoude Engelse Bulldog van ruim 13 , ik gaf haar het laatste jaar ook alleen maar zacht vleesbot . Hele kwartels bv of ik kocht eens een z.g vleeskuiken voor haar om op te knabbelen . Konijn en bv parelhoenkarkas knipte ik voor haar in stukken . En als het nodig was sloeg ik het met de vleeshamer ook nog tot moes . Nekken kreeg ze bv niet meer , daar kreeg ze last van met de vertering en dat kon ook leiden tot spugen . Eendkarkas idem dat werd te vet , lamsvlees bv dat kocht ik ter plaatste voor haar i.vm het vetgehalte .
Ik weet niet of je ook groentemix geeft ? Pas dan ook op met de soorten groenten , mijn oudje verdroeg bv bloemkool ook niet zo goed meer , en broccoli weer wel
En ja verder ? Oud zijn kost energie , en dan kan het idd best zo zijn dat ze meer nodig hebben . Ik gaf mijn oudje bv ook 2 x per week wat zoete aardappel in plaats van groentemix
Gebruikersavatar
Door LottJess
#3064960
Bedankt voor jullie reacties.
Het spugen komt echt per direct na het eten waardoor ik niet nog meer durf te even in die 2 maaltijden maar is t n optie om dan een soort van lunch te geven?
Ze krijgt inderdaad alleen maar zacht bot en zoals nekken die ik nog heb liggen knip en sla ik tot moes en dat gaat dan goed, maar kip en konijn karkassen gingen altijd perfect maar nu helaas niet meer.
Ik ga in ieder geval morgen de dierenarts eens bellen.
Door Martine-Tom
#3065035
En als je nu eens een paar dagen kvv geeft om te zien of dat er wel in blijft?
Mss heeft ze het er idd wel gewoon moeite mee om het te knagen en slikt ze het te groot door.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3065062
LottJess schreef: Bedankt voor jullie reacties.
Het spugen komt echt per direct na het eten waardoor ik niet nog meer durf te even in die 2 maaltijden maar is t n optie om dan een soort van lunch te geven?
Ze krijgt inderdaad alleen maar zacht bot en zoals nekken die ik nog heb liggen knip en sla ik tot moes en dat gaat dan goed, maar kip en konijn karkassen gingen altijd perfect maar nu helaas niet meer.
Ik ga in ieder geval morgen de dierenarts eens bellen.
Dat kwam volgens mij omdat ze alles te gulzig naar binnen slokt en daardoor niet goed kauwt toch? Als ze wat meer krijgt wordt ze misschien vanzelf minder gulzig. Tot die tijd zou ik zeker het botwerk gaan malen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door