Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Kaboke
#3064471
Hallo , ik heb een 8 Maand oude Bouvierpup met Cryptorchide of beter gezegd een niet ingedaalde Testikel . De Testikel bevind zich ergens in de buik  wat op zich een redelijk zware ingreep is om te verwijderen nu heb ik hier al zoveel voor en tegens over gelezen dat ik door het bos de bomen niet meer zie  .
Op de hondenschool zijn ze resoluut moet verwijderd worden ook ineens castreren ,mijn Bouvier Nike is namelijk heel prikkelgevoelig en wat onzeker waardoor hij op drukke plaatsen ( zoals de hondenschool ) heel moeilijk onder controle te krijgen is ( Geen concentratie , opspringen naar alles wat in de buurt komt , Nooit willen spelen tussen de oef alles steeds in het oog houden ) nu beweren ze dat dit gedrag direct in verband staat met de niet ingedaalde Testikel .
Ondertussen train ik mijn Bouvier al vanaf 9 weken en heeft hij ondertussen al de volgende benamingen gekregen  ADHD , Onzekere angstige pup , teveel testosteron enz enz op dit moment is hij 8 Maand en 30kg zwaar en wordt dit een echt probleem voor mij .
Thuis , of op een gewone wandeling is het een echte engel en luistert hij goed naar commando's ondanks de puber leeftijd  los van de lijn heeft hij ook totaal geen probleem met andere honden
Is dit gedrag nu echt gerelateerd aan het feit dat die Testikel niet is ingedaald of moet ik echt opzoek naar een andere hondenschool .


Dank bij voorbaat
Kathleen
#3064474
Of het wel of niet beter is om te castreren, zou ik zo niet weten. Mijn voorkeur gaat zeker uit naar niet.
Maar ik zou in ieder geval zeker wachten tot hij volgroeid is en voor het 3de jaar sowieso niet laten castreren.
Ook zou ik voor zijn gedrag e.d. een goede holistische arts opzoeken.

edit: Zelf hebben wij ook een hond die heel druk is en niet echt gemakkelijk.
Wij gaan voor zijn gedrag binnenkort naar Monique Bladder. Dat schijnt een hele goede GT te zijn. Ook Yvette van hondenschool Alert schijnt een hele goede GT te zijn. Met een van de 2 zou je contact kunnen opnemen!
Laatst gewijzigd door doranto op wo 28 jan 2015, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
#3064481
Tja hondenshool mensen, ja die zijn niet altijd even geschoold (lees zo goed als nooit) om jou te vertellen over het al dan niet weghalen van balletjes. Helaas want ze komen ooit wel over alsof ze meer weten.
Het is zelfs zo dat castratie onzekere reuen juist nog onzekereder kunnen worden!
Dus ik zou juist zeker niet doen. Als hij thuis voorbeeldig is wat is het probleem, de cursus? De cursus, hoe veel honden zijn er? hoeveel groepen zijn er tegenlijk aan het trainen?
Castratie is gewoonweg niet de standaar oplossing voor problemen al menen velen nog van wel,
En 8 maanden, ja is tevens een moeilijkere leeftijd, ja die fase hebben levende wezens nou eenmaal. Er zijn genoeg andere vormen van training die je je hond kunt geven als die prikkelgevoelig is, maar wrslijk kunnen ze die niet bieden in een standaard cursus.
Ik heb hier 3 reuen met allebei testikels ingedaald, en ik heb me toch wat meegemaakt in de pubertijd met ze  ;)
#3064487
ja dat ene balletje, ik zou het niet weten, sommige zeggen weghalen ivm met verhoogde kans op evt kanker, anderen zeggen gewoon laten zitten. Dus daar zul je met verschillende DA;s moeten praten, want ik denk dat ze ook niet allemaal dezelfde mening hebben.
#3064488
Het gedrag is verbonden aan die bal, maar thuis doet die het niet. Ik zou op zoek gaan naar een andere hondenschool. Sowieso vind ik het bij dit pubergedrag zo'n zwaktebod om het meteen op die ballen te gooien.

De risico's van die bal in de buik zijn verwaarloosbaar. Men roept dingen als verhoogd risico op vorming van een tumor, maar in de praktijk praat je over tiende van procenten wat je risico verhoogd is en je praat over een hele pittige operatie. Zo jong castreren heeft ook zeker op lange termijn zijn risico's en je lost echt dit soort gedrag niet op door te castreren.

Hij doet alleen zo in drukke toestanden zoals schooltjes e.d.  Ik ben geen deskundige, maar ik zou rustig aan het aantal prikkels opbouwen. Zoals het nu gaat werkt het voor hem op zeker niet.
#3064490
Het gaat er uiteindelijk toch om hoe hij thuis en in het dagelijkse leven is.
Als dat geen problemen geeft, dan zou ik me niet te druk maken.
Sommige honden kunnen nou eenmaal minder tegen prikkels, vaak word dat in de loop van de tijd vanzelf beter.


Over die testikel zijn de meningen verdeeld, de een zegt moet eruit en den ander niet.
Maar begrijp niet hoe dat de oorzaak van zijn gedrag zou kunnen zijn, die lijkt voornamelijk situatie gebonden
#3064491
Voor het gedrag zou ik niet castreren, maar een goede hondenbegeleider zoeken. Ik denk dat je eens zou kunnen proberen om je hond te trainen op rust, maar ik kan dat niet beoordelen vanaf een computerscherm.
Ik kan me voorstellen dat jouw hond prikkelgevoelig is, er zijn namelijk nogal wat prikkels (loop eens door de straat en stel je voor dat je alle prikkels binnen zou krijgen, de temperatuur van de stoep, de soeplucht van de buurvrouw die kookt, alle auto's en fietsers die voorbijrazen, je hoort in de verte een hond blaffen etc.). Vandaar dat leren relaxen in mijn ogen echt een belangrijke oefening is.

Ken je dit artikel?
http://www.dierenkliniekenschede.nl/bib ... torchidie/
Het onderzoek heeft uitgewezen, dat het risico van de operatie niet opweegt tegen het risico op het ontstaan van testikeltumoren. Met andere woorden: een cryptorche reu hoeft niet standaard gecastreerd te worden, tenzij er andere redenen zijn (bijvoorbeeld het gedrag) om de hond te laten castreren.
Door Martine-Tom
#3064492
Onlangs heeft de Faculteit der Diergeneeskunde in Utrecht een groot onderzoek uitgevoerd, om na te gaan of dit wel het juiste advies is. De operatie van een binnenbal is namelijk niet altijd eenvoudig en is belastender voor de hond dan een “gewone” castratie. Hierdoor zitten er iets meer risico’s aan de operatie. Het onderzoek heeft uitgewezen, dat het risico van de operatie niet opweegt tegen het risico op het ontstaan van testikeltumoren. Met andere woorden: een cryptorche reu hoeft niet standaard gecastreerd te worden, tenzij er andere redenen zijn (bijvoorbeeld het gedrag) om de hond te laten castreren. Zolang de hond maar met regelmaat (in ieder geval jaarlijks met de enting) gecontroleerd wordt (door middel van het goed voelen in de buik of het maken van een echo), kunnen problemen met betrekking tot tumorvorming vroegtijdig worden opgespoord of zelfs voorkomen.
En qua gedrag....tja, mijn hond had ook erg last van zijn hormonen, op 13 maanden zijn we begonnen aan een traject om hem tot hulphond op te leiden en hulphonden moeten gecastreerd zijn. Ik ben niet echt voor of tegen, ik had om een uitzondering kunnen vragen maar besloten om het toch te laten doen, en ik moet zeggen dat het me qua gedrag heel goed bevalt. Hij is nog steeds geen makkelijke hond maar wel bereikbaar, zijn hormonen leiden hem niet meer af. Nou zal dat vast ook wel gewoon te trainen zijn...maar die tijd hadden we niet, het opleidingstraject was 3 maanden, en nee ik heb er absoluut geen spijt van. In zeker opzicht is ie onzekerder geworden maar dat is makkelijker te hanteren als die hormonale onbereikbaarheid.

Nu vind ik persoonlijk 8 maanden sowieso te vroeg om te laten helpen, als deze school zo op deze mening blijft kan je mss naar een andere school die er meer open voor staan dat je hem iig nu nog niet laat helpen?
#3064520
Dit zijn tot nu toe een beetje de antwoorden die ik hoopte te krijgen , ik ga opzoek naar een andere school ik heb een beetje de indruk dat ze niet goed weten hoe hem aan te pakken in deze school desnoods ga ik opzoek naar iemand om te helpen met persoonlijke training ik werk heel graag met mijn hond maar ken helaas te weinig om alleen alle oef aan te leren ( of bestaat daar een soort boek over )
Ondertusssen kent hij alle basis commando's al hoor Zit , Lig , Sta ,Blijf , Voet , Zit voor maar ik zou dit graag verder uitbreiden naar alle bevelen op afstand en onderbreking en ja zolang het niet te druk is in de omgeving zie ik ook wel dat hij geniet van het werken en spelen samen met mij .

Groetjes
Kathleen
#3064880
Voor wat de bal betreft kan ik je niets vertellen. Qua gedrag wel. Voor mij springt het eruit dat je hond het thuis prima doet, alleen op de hondenschool niet. Dan is deze hondenschool voor jou niet geschikt. Zoek een andere.

Hier ook een zeer onzekere en prikkelgevoelige niet gecastreerde reu. Wij zitten na een gewone hondenschool die alleen op de gehoorzaamheidsoefeningen gefocust was, nu op een hondenschool met kleine groepen, rust in de oefeningen enveel respect voor de ruimte die de hond letterlijk nodig heeft en voor de grenzen van de hond. We oefenden veel beheersing, balans, snuffelpuzzels ed. Afgelopen zomer ben ik overgestapt naar hoopers, omdat mijn hond dat nu goed aankan. Al die oefeningen, op ons niveau en ons tempo hebben enorm geholpen. Voor de hond om zijn rust en beheersing te vinden in ontspanning, voor mij om te leren hoe ik hem moet begeleiden en om zijn signalen goed te zien. Mijn inziens heb je daar veel meer aan dan een diploma waarop staat hij goed hij zit-af-blijf kan.
Ik weet niet in welke omgeving je zit, maar er zijn genoeg BPers die je een leuke hondenschool in jou buurt kunnen aanraden.
#3065067
[quote="Kaela"]
Voor wat de bal betreft kan ik je niets vertellen. Qua gedrag wel. Voor mij springt het eruit dat je hond het thuis prima doet, alleen op de hondenschool niet. Dan is deze hondenschool voor jou niet geschikt. Zoek een andere.

Hier ook een zeer onzekere en prikkelgevoelige niet gecastreerde reu. Wij zitten na een gewone hondenschool die alleen op de gehoorzaamheidsoefeningen gefocust was, nu op een hondenschool met kleine groepen, rust in de oefeningen enveel respect voor de ruimte die de hond letterlijk nodig heeft en voor de grenzen van de hond. We oefenden veel beheersing, balans, snuffelpuzzels ed. Afgelopen zomer ben ik overgestapt naar hoopers, omdat mijn hond dat nu goed aankan. Al die oefeningen, op ons niveau en ons tempo hebben enorm geholpen. Voor de hond om zijn rust en beheersing te vinden in ontspanning, voor mij om te leren hoe ik hem moet begeleiden en om zijn signalen goed te zien. Mijn inziens heb je daar veel meer aan dan een diploma waarop staat hij goed hij zit-af-blijf kan.
Ik weet niet in welke omgeving je zit, maar er zijn genoeg BPers die je een leuke hondenschool in jou buurt kunnen aanraden.


Ik kan mij helemaal vinden in je antwoord , de hondenschool waar ik nu zit zijn inderdaad veel te grote groepen en er zijn tijdens onze trainingen ook puppy training , agility,  B klas.... en al die verschillende honden en geluiden maken mijn hond letterlijk oncontroleerbaar spijtig genoeg heb ik steeds geluisterd naar de instructeurs en was ik eigenlijk juist met mijn diagnose ... mijn hond heeft ruimte nodig om gecontroleerd te trainen en dan zie je ook dat hij echt geniet van de aandacht . ik ga nu opzoek naar een andere school ik zit in de regio west- vlaanderen ( Belgie ) zal niet gemakkelijk zijn om een instructeur te vinden die overweg kan met prikkelbare honden ik heb momenteel een beetje het idee dat hondenscholen er enkel zijn voor heel stabiele zelfzekere honden . hopelijk heb ik binnenkort goed nieuws en heb ik iemand gevonden die ons beter begeleid
Groetjes
Kathleen
#3065145
Kaboke schreef: Ik kan mij helemaal vinden in je antwoord , de hondenschool waar ik nu zit zijn inderdaad veel te grote groepen en er zijn tijdens onze trainingen ook puppy training , agility,  B klas.... en al die verschillende honden en geluiden maken mijn hond letterlijk oncontroleerbaar spijtig genoeg heb ik steeds geluisterd naar de instructeurs en was ik eigenlijk juist met mijn diagnose ... mijn hond heeft ruimte nodig om gecontroleerd te trainen en dan zie je ook dat hij echt geniet van de aandacht . ik ga nu opzoek naar een andere school ik zit in de regio west- vlaanderen ( Belgie ) zal niet gemakkelijk zijn om een instructeur te vinden die overweg kan met prikkelbare honden ik heb momenteel een beetje het idee dat hondenscholen er enkel zijn voor heel stabiele zelfzekere honden . hopelijk heb ik binnenkort goed nieuws en heb ik iemand gevonden die ons beter begeleid
Groetjes
Kathleen
Je vindt vast een plekje en anders misschien wat verder weg eens een workshop of wat volgen. Ik kom zelf uit noord Nederland, dus ik kan je geen hondenschool aanraden. Maar daar vindt je vast je weg wel in als je weet wat je zoekt. Succes!
#3065163
Kaboke schreef:
Ik kan mij helemaal vinden in je antwoord , de hondenschool waar ik nu zit zijn inderdaad veel te grote groepen en er zijn tijdens onze trainingen ook puppy training , agility,  B klas.... en al die verschillende honden en geluiden maken mijn hond letterlijk oncontroleerbaar spijtig genoeg heb ik steeds geluisterd naar de instructeurs en was ik eigenlijk juist met mijn diagnose ... mijn hond heeft ruimte nodig om gecontroleerd te trainen en dan zie je ook dat hij echt geniet van de aandacht . ik ga nu opzoek naar een andere school ik zit in de regio west- vlaanderen ( Belgie ) zal niet gemakkelijk zijn om een instructeur te vinden die overweg kan met prikkelbare honden ik heb momenteel een beetje het idee dat hondenscholen er enkel zijn voor heel stabiele zelfzekere honden . hopelijk heb ik binnenkort goed nieuws en heb ik iemand gevonden die ons beter begeleid
Groetjes
Kathleen
Ja duh daar gaan al mijn honden ook van over de emmer hoor! Agility, die honden vliegen rond blaffen uit enthousiasme, joh wat is daar te doen???!
Heb het ook gehad met mijn jongste, die bleef er maar naar kijken hoor, en wilde er ook naar toe, eigenlijk geheel niet vreemd. En dan waren de groepen wel klein en was er ruimte.
Hondenschool utizoeken, wat ik kan aanraden is eerst bellen en als dat bevalt eerst zelf langs te gaan zonder hond, de lessen te bekijken, dan zie je welke methode ze echt gebruiken en hoe ze omgaan met de honden en hoe druk het werkelijk is in de omgeving. Het is niet altijd hetzelfde als wat ze laten geloven op de websites ed heb ik zelf ondervonden.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door