Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Jantina
#3064466
Hebben hier al fokkers ervaringen met buitenlandse kopers nu de nieuwe regels in gegaan zijn?
Vooral de Duitsers weten van niks en willen niet begrijpen dat ze pas na 15 weken de pup kunnen krijgen. Ik heb er nu al met twee ruzie om gehad via de mail en mede fokkers binnen ons ras hebben die ervaring ook :-X. Zeker als je zegt dat het mijn voorkeur dus niet meer heeft om te exporteren en ze dus onderop het lijstje staan, hoe fijn het huis ook is wat ze kunnen bieden...
Met Belgen zijn er door andere fokkers dubieuze oplossingen gevonden, maar ja, dat moet je maar willen.
Door Jantina
#3064499
ter illustratie, is dit een voorbeeld van een welles-niettes mailverkeer die weer een minuut geleden binnen kwam:
Hallo Samantha ,wegen der Impfung habe ich mit meiner Tierärztin gesprochen, als Privatperson kann man einen Welpen mit 8 Wochen mitnehmen, man muß nur eine Bescheinigung vom Tierarzt haben, daß die Mutter eine Impfung hat und es keine Tollwut in ihrem Umkreis gibt. Daß ist meine Auskunft. Die Zeit nach 8 Wochen ist doch sehr wichtig. Lieben Gruß
Door Hanny
#3064523
Ja, er was hier een aanvraag vanuit België. Gemaild, dat het lastig zou worden, hier blijven tot de 15 weken.
Gewoon een net antwoord terug gehad. Ik hoef er nu niet over na te denken, want Loesje is niet dragend.
Als het echt duidelijk omschreven staat, dat pupjes voor de import naar Duitsland geen enting hoeven, dan zou dat geen probleem geven.
Eerlijk gezegd, geloof ik dat niet. Misschien kan ze een officiële site laten zien, want  een arts kan op dit gebied misschien wel niet terzake kundig zijn.
Op zich houd ik er niet van om mensen onder aan de lijst te zetten omdat ze ver weg wonen, zeg dat dan meteen duidelijk, of zeg, dat je de pup niet tot 15 weken wilt houden. Dan weet ieder waar hij aan toe is.

Hanny
Door Jantina
#3064524
Zoals geschreven zeg ik ze dat eerlijk, dat ze wel op de lijst mogen maar dat mijn voorkeur uit gaat naar huisjes in Nederland. Dat is niet zo raar toch? Zou ik de pups niet kwijt kunnen dan komen ze in aanmerking. Let wel, deze mensen wijken uit naar Nederland omdat ze in Duitsland geen pup kunnen krijgen van dit ras. Ik begrijp best dat dit niet leuk is en mensen boos worden. Het zijn ook allemaal mensen met ervaring met het ras en die al heel lang op zoek zijn naar een pup. En nu krijgen ze dit van iedere fokker te horen...
Door Hanny
#3064536
Ik vind dat wel een beetje raar, het is ja, of nee en niet, als er niemand anders is, dan zijn die mensen wel goed genoeg.
Maakt verder niets uit, want het is mijn zaak niet..
Ze zullen niet de enige pupkopers zijn, die het lastig krijgen, dat is een schrale troost.
Voor de pupverkopers is het ook lastig, ga je wel, of niet zo veel tijd aan een pupje geven. Is dat liefde werk, oud papier, of wordt dat betaald?
Mijn gevoel zegt, niet laten betalen. Maar ja, wil je zoiets voor iemand, die graag een pupje wil en die je verder helemaal niet kent?
Mochten ze echt kunnen aantonen, dat export naar Duitsland wel kan, wil je dat dan even hier laten weten?

Hanny
Door Jantina
#3064542
Laat ik wel duidelijk zijn, alleen mensen die ik inschat als goed genoeg komen op mijn lijstje hoor. Voor buitenlanders die ik niet ken is ervaring met het ras wat betreft een vereiste. Alleen hebben 'de buitenlanders' nu het nadeel van die 15 weken aan hun 'kont' hangen. Waardoor ze geen streepje voor maar een streepje in de min.
tot nu toe heeft niemand mij officieel iets kunnen laten zien dat het wel mag, maar meerdere hebben dus het verhaal gebracht zoals hierboven, de dierenarts zegt dat het onzin is. Tsja...
Door Suzanne
#3064552
Ik vind het zo'n absurd waardeloze regel.. ik wil helemaal niet zo'n enting op die leeftijd in mijn (eventueel) buitenlandertje.... ;-(
en ik wil ook de pup niet "pas" als die 15 weken is. 

Hopelijk zijn tegen de tijd dat ik aan de beurt ben de regels anders!

Suzanne
Door Erna
#3064713
Jantina schreef: ja die stuur ik ook, die staat op LICG. Maar dan nog houden ze bij hoog en laag vol dat dat niet voor particulieren geldt. Maar daar kan niemand mij een officieel 'iets' van laten zien...
In dat geval zou ik me er verder niet druk over maken. Jouw pups en jij beslist waar ze heen gaan.
Door irmaa
#3065273
toevallig gisteren ook op een ander forum, de VDH gaf daar dit antwoord op vragen. Blijkbaar speelt het daar helemaal (nog) niet......

"Im Moment ist es noch unklar, ob es Ausnahmen gibt. Wir stehen in Kontakt mit dem Bundesministerium und versuche die Angelegenheit zu klären. Bitte schauen Sie regelmäßig auf die VDH-HP, dort werde alle Informationen zu diesem Thema veröffentlicht.""
Door yazzie
#3065841
Nee, bij de VDH speelt 'nooit' iets...  ::) Lees: er speelt van alles maar niets wordt naar buiten gebracht. Niet naar fokkers, niet naar leden en zeker niet naar liefhebbers.

Teefjes die elk half jaar (dus elke loopse periode) een nest krijgen (ene nestje in Nederland, andere nestje in Duitsland zodat stambomen ene keer worden verstrekt door Raad en andere keer door SV en er niemand van Raad of SV op deze manier achter komt); dit wordt dan afgedaan als: anders blijven er helemaal geen fokkers meer over... (uitspraak HB-lid VDH). Dit gebeurt dus bij fokkers die bij commissies binnen de VDH betrokken zijn, die het fokbeleid voor de fokkers bepalen en deel uitmaken van het hoofdbestuur van de VDH. Het is ook algemeen bekend dat dit gebeurt maar zoals gezegd: laat maar, anders blijven er geen fokkers over...

En vooral DNA-testen op zeer ernstige erfelijke afwijkingen als dwerggroei en degeneratieve myelopathie niet verplicht stellen voor de fokdieren in het onlangs aangenomen Verenigings Fok Reglement (terwijl die testen er al zeven jaar liggen) want ja, laten we eerst via de dierenartsen de komende twee jaar nog eens gaan inventariseren of er echt problemen zijn (VDH).  Wat ze vergeten te melden is dat ze er daarna nog jaren over doen om beleid vast te stellen terwijl wetgeving dus nu al voorschrijft dat het verboden is om te fokken met ouderdieren die erfelijke aandoeningen doorgeven. Eigen statuten van VDH zijn ook heel duidelijk. Maar zoals de Raad van Beheer ook wel zegt: ,,het is niet verboden om te fokken met zieke dieren". Testen worden nu ingezet om pups die lijder van DM zijn in het nest op te sporen om deze te 'elimineren'  :'( terwijl vooraf testen van ouderdieren voorkomt dat lijders geboren worden... Zo simpel kan het zijn. Cijfers Laboklin Duitsland, 1000 geteste honden inzake DM: 45% vrij; 25% drager en 30% lijder.

Reuen binnen het ras mogen er ook op los dekken (30 per jaar) en reuen uit Duitsland is helemaal vreselijk: 60 dekkingen in Duitsland, 30 in het buitenland PER JAAR! Miljoenen aan euri gaan hier in om.

Het is echt allemaal te bizar om op te noemen en te beschrijven. Ik roep al jaren dat ik er een boek over kan schrijven Ondertussen ben ik dus daadwerkelijk begonnen aan een boek na jarenlange, naar nu blijkt, kansloze correspondentie te hebben gevoerd met VDH en Raad over alle misstanden die mij al zo'n 25 jaar opvallen binnen deze rasvereniging. Intern kan je helaas als liefhebber niets bewerkstelligen of veranderen ten goede; alles zal onder de pet blijven...

En o ja, pups van dit ras worden gewoon nog met acht weken vanuit het buitenland Nederland binnen gehaald...
Door Elvira
#3075819
Ik sprak afgelopen week 2 Belgen, de ene heeft 2 weken geleden een pup uit Nederland gehaald en de andere heeft een nichtje die vorige week een pup uit Nederland heeft gehaald. Daarna hoorde ze dat dit eigenlijk niet mag. (Fokker had in beide gevallen hier niets van gezegd). Ze wonen niet ver van de grens en laten nu hun pup in Nederland enten, maar het blijkt toch dat er nog veel onwetendheid is.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door