Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3064326
Dat mijn bejaarde Maxi 's nachts druppelt, kan ik gezien de leeftijd nog wel begrijpen, al is het natuurlijk niet leuk. Maar goed, het gebeurt alleen in de nacht, dus luier om en verder is alles oke.
Echter heb ik nu voor de tweede keer ontdekt dat 3-jarige X-York teefje, 's avonds ook ligt te lekken :( :-[ Ligt niet aan uitlaten, maar wat wel de oorzaak is???  :-\ Als voorbeeld: rond 18 uur een stevige boswandeling gehad, daarna de volledige maaltijd en dan lekker liggen/slapen. Nu is het 20.30, mevrouw wordt wakker en geeft aan naar buiten te willen. Daar doet ze een flinke plas en met dat ze weer binnen komt, zie ik dat haar kussen wéér nat is. Snap er niets van! Is een zindelijke hond, dus gebeurt echt in haar -korte- slaap. Ze is na haar eerste loopsheid gesteriliseerd, dat is nu ca. 2 jaar geleden.
Iemand hier ervaringen mee zodat ik weet welke richting ik op moet denken? Blaasontsteking? Uiteraard vlieg ik naar da zodra nodig, maar hondje is niet ziekig of vervelend en ik ben stikdruk met verhuizing/schoonmaken/werken gaat ook gewoon door :-[
Ben benieuwd of anderen ook wel zoiets hebben meegemaakt en wat de oorzaak hiervan was?
Door Martine-Tom
#3064330
Ah in dat geval...mijn vorige hondje was een york dame die ook rond die leeftijd begon met lekken, daarvan werd gezegt dat het door de sterilisatie kwam, zij is vanaf 3 jaar op medicatie gezet.
#3064332
Martine-Tom schreef: Ah in dat geval...mijn vorige hondje was een york dame die ook rond die leeftijd begon met lekken, daarvan werd gezegt dat het door de sterilisatie kwam, zij is vanaf 3 jaar op medicatie gezet.
Oke, dus er is medicatie voor? Zware of relatief onschuldige? Pff, meisje is pas 3, dus dat zou de komende 12-15 jaar slikken worden... Vind het alleen zo vreemd dat ze dus twee jaar nergens last van heeft gehad en nu zou beginnen te lekken?
#3064336
Ja, komt vaker voor.

Ik zou voor de zekerheid even urine wegbrengen en laten checken of ze geen blaasgruis of ontsteking hedft, maar anders gaf ik de medicatie van de dierendokter. Helpt bij de hond van mijn schoonouders erg goed.
Door Martine-Tom
#3064346
Dwarreltje schreef: Oke, dus er is medicatie voor? Zware of relatief onschuldige? Pff, meisje is pas 3, dus dat zou de komende 12-15 jaar slikken worden... Vind het alleen zo vreemd dat ze dus twee jaar nergens last van heeft gehad en nu zou beginnen te lekken?
MOet eerlijk zeggen dat ik dat niet weet, maar zij is er uiteindelijk 14 mee geworden  ;)
Wat Hope al zegt er is alternatief ook het 1 en ander te vinden, ik spreek over 20 jaar geleden inmiddels, toen had ik daar geen weet van.
Als je verder geen klachten ziet hoef je niet geiljk te gaan rennen maar het is wel reden om even naar de da te gaan om te laten tjekken of er idd niks meer speelt  ;)
Door Martine-Tom
#3064348
Ik zou het trouwens even na moeten vragen, ik was toen nog vrij jong dus kreeg het niet zo mee, maar Tessa werd geholpen na de eerste loopsheid omdat ze toen schijnzwanger werd en de klachten begonnen ook pas een paar jaar later (kreeg haar toen ik 12 was en zat toen in de 3e van het middelbare dus ook een jaar of 2 denk ik, maar dat zou ik ff moeten tjekken met mijn moeder).
#3064352
Martine-Tom schreef: MOet eerlijk zeggen dat ik dat niet weet, maar zij is er uiteindelijk 14 mee geworden  ;)
Wat Hope al zegt er is alternatief ook het 1 en ander te vinden, ik spreek over 20 jaar geleden inmiddels, toen had ik daar geen weet van.
Als je verder geen klachten ziet hoef je niet geiljk te gaan rennen maar het is wel reden om even naar de da te gaan om te laten tjekken of er idd niks meer speelt  ;)
Ik ben ook niet bang dat de medicijnen haar leven verkorten (Dwarreltje werd 15 na 5 jaar Vetoryl slikken tegen Cushing, en is niet gestorven aan de Cushing of Vetoryl), maar het is meer het idee dat ze het grootste deel van haar leven moet slikken. Terwijl het juist de Benjamin/gezondste van het roedel is  (was  :-[ ). Aan de andere kant gooi ik bij antieke Maxi ook 3x daags tabletten erin om zijn vergroot en lekkend hartje te ondersteunen en tja, je weet eigenlijk niet beter op het laatst.... Maar ja, hij was al 10 toen dat begon, Spoiler is pas 3.
Maar dank voor jullie reacties, ik zal dan nog maar ergens een gaatje vinden voor bezoek aan da om eerst blaasproblemen uit te sluiten en dan maar eens zien wat de beste oplossing voor dit meisje is.
#3064443
Dit komt waarschijnlijk van de castratie. Ik zou zelf wel eerst de urine laten onderzoeken bij de dierenarts want het kan ook van een blaasontsteking komen.

Je kunt eerst natuurlijke middelen proberen om het lekken te stoppen. Bijv. Quertilla van Bloem. En als dat niet helpt vind ik zelf Propalin het eerste keuze middel. En nee, geen van alle zijn onschadelijk, geen van alle zijn zonder bijwerkingen maar ik vind de bijwerkingen van Propalin dan nog het minst erg....
#3064941
Lizzy schreef: Dit komt waarschijnlijk van de castratie. Ik zou zelf wel eerst de urine laten onderzoeken bij de dierenarts want het kan ook van een blaasontsteking komen.

Je kunt eerst natuurlijke middelen proberen om het lekken te stoppen. Bijv. Quertilla van Bloem. En als dat niet helpt vind ik zelf Propalin het eerste keuze middel. En nee, geen van alle zijn onschadelijk, geen van alle zijn zonder bijwerkingen maar ik vind de bijwerkingen van Propalin dan nog het minst erg....
Ik ben er ook bang voor, langzaam aan heel wat gelezen hierover op internet  :( Maar mijn hoop op blaasontsteking (hoe bizar, maar zou blij zijn als het 'slechts' blaasontsteking was  :biggrin2:) blijft nog een beetje.
Vanavond naar Arnhem gereden naar Xenox, ca. 45 min rijden. Gewone schema: ca. 18 uur stevige boswandeling, complete maaltijd en dan rijden. Onderweg een zenuwelijer naast me :-X Piepen, hijgen, onrustig... Tjonge, dacht ze soms dat ik naar da reed of zo?? Ca. 19.15 uur reed ik weer weg bij Xenox, toen ik -toen al  :-[ - bedacht dat ze mss wel zo onrustig was van een 'volle' blaas?? Maar ja, 1,5 uur na stevige wandeling?? Loslopend, dus alle mogelijkheden tot plassen gehad.
Ik stopte direct, aan de riem het gras in: Mevrouw liep bijkans leeg! Tjonge, wat zat die lang te plassen... En daarna een rustige York naast me gehad. Dus ja hoop dat het blaasontsteking is  :biggrin2:
Maar jij vindt Propalin het meest aan te raden? Terwijl ik net las, dat Quertilla homeopatisch is? Of bedoel je Propalin, als Quertilla niet aanslaat?
Overigens hebben we morgen 18 uur afspraak bij da.
Laatst gewijzigd door Dwarreltje op wo 28 jan 2015, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
#3065022
dit lijkt ook op wat mijn berner had,was gelukkig" blaasontsteking,met daarbij verdikte blaaswand en poliepen,na 3 weken ab terug voor echo het was bijna weg nog voor 2 weken ab dan moest het goed zijn,niks geen last meer kwa grote plassen in huis,ik geef haar wel vit c en cranberry als ondersteuning (was ook op advies da)
sterkte
#3065112
Ik zou zelf eerst iets natuurlijks proberen zoals Quertilla. En als dat niet aanslaat, dan zou ik Propalin kiezen. Ik heb het niet duidelijk omschreven. Maar de dierenartsen werken met 3 middelen tegen incontinentie. Propalin, Enurace en Incurin. En mijn ervaring is van de drie middelen dat Propalin het minst bijwerkingen geeft.

Maar, het is alle drie onnoemelijke gore troep met veel bijwerkingen en ik vind de houding van dierenartsen "ja, je moet je teef wel lekker vroeg laten castreren anders krijgt ze borstklierkanker en gut, als ze incontinent wordt, geen probleem, daar zijn goede pilletjes voor" dan ook echt on-be-grijpe-lijk. Echt waar.

Bijwerkingen van de drie middelen: http://www.cbip-vet.be/nl/texts/NUGENOL1AL2o.php
#3065117
kiara schreef: dit lijkt ook op wat mijn berner had,was gelukkig" blaasontsteking,met daarbij verdikte blaaswand en poliepen,na 3 weken ab terug voor echo het was bijna weg nog voor 2 weken ab dan moest het goed zijn,niks geen last meer kwa grote plassen in huis,ik geef haar wel vit c en cranberry als ondersteuning (was ook op advies da)
sterkte
Hoop wordt nog groter dat het blaasontsteking is... Maar Spoiler plast niet in huis, zij heeft nu twee keer (tenminste dat ik het opgemerkt heb) gewoon wat laten lopen tijdens de slaap 's avonds na de volle bak eten.
Zodra ze wakker wordt, wil ze naar buiten en doet daar haar plas. Maar ja, ze is eigenlijk  nooit alleen thuis, gaat mee naar werk en verder overal eigenlijk mee heen  :biggrin2:
En vanaf a.s. weekend woon ik in mijn nieuwe huisje, waar ik als eerste een nieuwe voordeur met hondenluik heb laten maken ::).
Cranberry ter ondersteuning ga ik zeker onderzoeken/aanschaffen. Dank.
#3065122
Lizzy schreef: Ik zou zelf eerst iets natuurlijks proberen zoals Quertilla. En als dat niet aanslaat, dan zou ik Propalin kiezen. Ik heb het niet duidelijk omschreven. Maar de dierenartsen werken met 3 middelen tegen incontinentie. Propalin, Enurace en Incurin. En mijn ervaring is van de drie middelen dat Propalin het minst bijwerkingen geeft.

Maar, het is alle drie onnoemelijke gore troep met veel bijwerkingen en ik vind de houding van dierenartsen "ja, je moet je teef wel lekker vroeg laten castreren anders krijgt ze borstklierkanker en gut, als ze incontinent wordt, geen probleem, daar zijn goede pilletjes voor" dan ook echt on-be-grijpe-lijk. Echt waar.

Bijwerkingen van de drie middelen: http://www.cbip-vet.be/nl/texts/NUGENOL1AL2o.php
Eerlijk gezegd ben ik een teven-mens, met reuen krijg ik geen band. Dwarreltje had ik niet laten castreren omdat ik de ingreep te zwaar vond voor een teef; krijgt ze op 9-jarige leeftijd alsnog een baarmoederontsteking (dacht men), dus opensnijden, bleek het de milt te zijn die lastig was maar baarmoeder ook maar gelijk verwijderd. Toen had ik spijt niet eerder dit gedaan te hebben, want ze is 9 jaar volle bak schijnzwanger geweest  :-[ Was wel aandoenlijk om te zien  ;D, maar voor haar best wel lastig denk ik.
Spoiler was ik verplicht te castreren (hondje uit Spanje) en vond het ook niet erg eerlijk gezegd. Als daarmee veel ellende voorkomen wordt... Maar inderdaad: als de incontinentie voortkomt uit de castratie, is het ook niet prettig. Toch vraag ik me af wat ik zou verkiezen: de blaas 'onderhouden' of de redelijk aanwezig kans op ellende ongebruikte baarmoeder/tumoren... Blijft een levensvraag denk ik; helemaal bewijzen kan men het immers niet? En de meningen blijven erover verdeeld. Moeilijk hoor...
Ik ga dan toch maar eens de quertilla gecombineerd met cranberry proberen... Ik laat nog even weten wat da zegt vanavond.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door