Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Jantina
#3064196
Wie weet de website/ stichtingen die (verwilderde)buitenkatten opvangen/herplaatsen? Via Google kom ik alleen op Belgische stichtingen...
Is het trouwens normaal dat een stichting zo'n 150 Euro vraagt voor een herplaatser?
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3064201
Je zou kunnen informeren bij plaatselijke asiels. Sommige hebben buitenkanten het gehele jaar door, andere met periodes. €150 is best een behoorlijk bedrag. Alleen is het wel zo dat de prijzen t.o.v. 5á10 jaar geleden enorm zijn gestegen, dus zou er eigenlijk niet eens van op kijken.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Door El_Kato
#3064206
Via dierasiel.com als je kijkt bij tobbers en dan de langzitters zitten er bij stichting zwerfdier een paar die geschikt zijn als boerderijkat. Bjorn of Vonnie bv  :)

Er staan nog veel meer locaties onder niet alle katten zijn boerderijkatten maar er zitten er wel meer tussen!

Kan geen directe link kopieeren  :(
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3064208
Euhm, nee, voor een muizenvanger vind ik dat niet normaal.

Voor een kitten, kan dat, alhoewel ik dat nog veel vind.
Je moet uiteraard wel castratie, ontwormen, ontvlooien, chippen en inenten rekenen, maar normaal leeft een asiel deels van schenkingen en deels van adoptiegelden.  Zaken als oudere herplaatsers of katten die in huis aarden, wordt normaal een groter deel op bijgelegd door de stichting zelf dan op kittens (waar veel vraag naar is).

Een deel van de herplaatsers in asielen zijn geen zwervers en worden reeds gecastreerd binnengebracht.  Bij plaatsing wordt er normaal niet op basis daarvan beslist hoeveel adoptiegeld ervoor gevraagd wordt. Eerder de mate waarin de kat plaatsbaar is.
Ik meen dat de meeste muizenvangers, dus verwilderde katten die niet in huis gehuisvest kunnen worden maar om 1 of andere reden ook niet kunnen blijven waar ze gevangen zijn (na castratie uiteraard), gratis geplaatst worden. Ze zijn al blij dat ze ergens mogen gaan wonen waar ze basisverzorging en eten krijgen ipv in het asiel te moeten houden. Want dat is voor zo'n wilde katten natuurlijk onhoudbaar. En er zijn niet veel mensen die zo'n katten een thuis willen bieden. 

Als belg zijnde ken ik ook enkel belgische organisatie's. Maar vaak staat er wel een klein berichtje op site's van dierenasielen of stichtingen die katten plaatsen, waarbij men zegt dat er altijd muizenvangers voor handen zijn en men altijd plaatsen zoekt om die te plaatsen. Men plaatst ze dan niet op de adoptiepagina, maar vraagt om contact op te nemen als je daar interesse in zou hebben. Omdat de meeste mensen daar dus niet naar op zoek zijn.
Als je een goed asiel in de buurt weet, zou ik daar gewoon eens naar bellen en vragen of ze er geen weten. Meestal sturen ze je wel door naar collega's of stichtingen die daarmee bezig zijn. Zoeken op sterilisatieprojecten in je buurt bij wilde populatie's is ook een goed startpunt om eens te vragen of ze geen te plaatsen katten weten.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 27 jan 2015, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door keetje
#3064213
Onze Theo(door) haalden we als 15 jarige ontzettend krakkemikkige kater uit het asiel. De gangbare prijs voor een volwassen kater was 100 euries. Omdat wij deze oude, best wel moeilijk te plaatsen kater toch een kans wilden geven mochten wij hem voor 50 euries meenemen. :biggrin2: Eigenlijk vind ik dat dat soort erg moeilijk te plaatsen dieren (zowat) gratis mee zouden moeten mogen. OK, ze vaccineren standaard maar hem laten zitten had ze een aardig centje aan medicijnen gekost.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3064219
keetje schreef: Onze Theo(door) haalden we als 15 jarige ontzettend krakkemikkige kater uit het asiel. De gangbare prijs voor een volwassen kater was 100 euries. Omdat wij deze oude, best wel moeilijk te plaatsen kater toch een kans wilden geven mochten wij hem voor 50 euries meenemen. :biggrin2: Eigenlijk vind ik dat dat soort erg moeilijk te plaatsen dieren (zowat) gratis mee zouden moeten mogen. OK, ze vaccineren standaard maar hem laten zitten had ze een aardig centje aan medicijnen gekost.
Ik geloof dat dat meestal ook gebeurt.  Dat doen ze toch als ze verstandig zijn en het welzijn van het dier voorop plaatsen.
Maar men probeert officieel wel redelijk vaste tarieven aan te houden. Al is het maar omdat mensen anders zich benadeelt voelen als de ene korting krijgt en de andere niet.  Maar ook daarin kan er ruimte zijn voor vastleggen dat oude of moeilijk plaatsbare dieren gratis of heel erg goedkoop zijn.
En onder tafel kan er ook al wat meer...  ::)
Door flodder en dwarrel
#3064220
Martine-Tom schreef: HIer in het asiel zitten er ook, geloof dat die zelfs gratis weg gaan  :)
klopt

kijk eens op de site van dierenasiels.com of vraag eens na bij de dierenstee in numansdorp
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3064222
keetje schreef: Onze Theo(door) haalden we als 15 jarige ontzettend krakkemikkige kater uit het asiel. De gangbare prijs voor een volwassen kater was 100 euries. Omdat wij deze oude, best wel moeilijk te plaatsen kater toch een kans wilden geven mochten wij hem voor 50 euries meenemen. :biggrin2: Eigenlijk vind ik dat dat soort erg moeilijk te plaatsen dieren (zowat) gratis mee zouden moeten mogen. OK, ze vaccineren standaard maar hem laten zitten had ze een aardig centje aan medicijnen gekost.
Ja maar neem jij hem niet mee, dan kost het ze dus inderdaad veel geld en de meesten zitten er langer. Ik heb er dus totaal geen moeite mee om (mits een goede organisatie/asiel) dat bedrag neer te tellen. Een asiel/organisatie moet het tenslotte wel van dit geld en donaties doen en vetpot is het niet. Het zou mij dus totaal niet gaan om hoe gewild een dier is qua waarde, maar het steunen van de organisatie erachter die goed werk verricht.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3064223
Kaela schreef: Ja maar neem jij hem niet mee, dan kost het ze dus inderdaad veel geld en de meesten zitten er langer. Ik heb er dus totaal geen moeite mee om (mits een goede organisatie/asiel) dat bedrag neer te tellen. Een asiel/organisatie moet het tenslotte wel van dit geld en donaties doen en vetpot is het niet. Het zou mij dus totaal niet gaan om hoe gewild een dier is qua waarde, maar het steunen van de organisatie erachter die goed werk verricht.
Ja, dat kan ook.
Maar er moet voor mij wel ruimte zijn om dat zelf te kiezen.
Als ik gevonden kittens of een zwangere zwerfpoes ergens afzet, stort ik ook een bedrag voor de verzorging en sterilisatie, maar niet iedereen doet dat. En ik vind ook dat dat je eigen keuze moet zijn (geeft trouwens ook een beter gevoel dan wanneer het moet), en dat het mensen niet mag afschrikken om gedumpte dieren of zwerfdieren te willen helpen. En zo ook met plaatsen van katten die een nieuwe thuis zo goed kunnen gebruiken.
Tuurlijk moet men rondkomen, en dat moet ergens vandaan komen, maar dan lijkt het mij dus verstandiger en zelfs iets eerlijker om de prijs van vb een kitten met 5 euro op te trekken en de oudere dieren dan vrijwel gratis te plaatsen.  Katers zijn ook iets goedkoper (castratie) dan kattinnen, maar een verstandig asiel vraagt toch gewoon dezelfde prijs voor beide.  Dat balanceert uiteindelijk wel uit.
En zoals gezegt is nog maar de vraag of ze wel winnen met er een prijs voor te vragen ipv hem gewoon gratis weg te geven. De nieuwe eigenaren zijn dan ook eerder geneigd om uit zichzelf iets te doneren dan wanneer er al een prijs op staat nog wat extra te geven.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3064228
pearlsofpassion schreef: Ja, dat kan ook.
Maar er moet voor mij wel ruimte zijn om dat zelf te kiezen.
Als ik gevonden kittens of een zwangere zwerfpoes ergens afzet, stort ik ook een bedrag voor de verzorging en sterilisatie, maar niet iedereen doet dat. En ik vind ook dat dat je eigen keuze moet zijn (geeft trouwens ook een beter gevoel dan wanneer het moet), en dat het mensen niet mag afschrikken om gedumpte dieren of zwerfdieren te willen helpen. En zo ook met plaatsen van katten die een nieuwe thuis zo goed kunnen gebruiken.
Tuurlijk moet men rondkomen, en dat moet ergens vandaan komen, maar dan lijkt het mij dus verstandiger en zelfs iets eerlijker om de prijs van vb een kitten met 5 euro op te trekken en de oudere dieren dan vrijwel gratis te plaatsen.  Katers zijn ook iets goedkoper (castratie) dan kattinnen, maar een verstandig asiel vraagt toch gewoon dezelfde prijs voor beide.  Dat balanceert uiteindelijk wel uit.
En zoals gezegt is nog maar de vraag of ze wel winnen met er een prijs voor te vragen ipv hem gewoon gratis weg te geven. De nieuwe eigenaren zijn dan ook eerder geneigd om uit zichzelf iets te doneren dan wanneer er al een prijs op staat nog wat extra te geven.
Dat is ook maar vestzak-broekzak en velen zullen dat ook niet doen.

Ja, ik vind het niet raar als een asiel gewoon zegt een kat kost 150 euro, of het nou om een kitten of om een boerderijkat gaat. En ik vind "keuze" voor de nieuwe eigenaar een beetje raar gesteld. Of je nou een kitten of een boerderijkat wil, ze moeten beide als ze bij jou thuis zijn eten, zorg, naar de dierenarts. Is het dan echt zo belangrijk of het beestje 100 of 150 euro kost bij aanschaf?
Door millyckk
#3064308
Een tijdje geleden stond er een noodkreet van het asiel in Apeldoorn in de krant. Ze hadden daar bij een boerderij diverse katten weggehaald die niet in huis plaatsbaar zijn. Als ik me niet vergis, was dat tegen een kleine vergoeding!

Stichting Poezenbel uit Huissen vangt en castreert verwilderde katten bij diverse vestigingen van MacDonalds rondom Arnhem en  bij boerderijen uit de omgeving en zoekt plekken om ze weer uit te zetten .. Het is een kleine stichting gerund door mensen met het hart op de juiste plaats!

Edit: http://www.poezenbel.nl/
Door Urs
#3064310
De boerderij katten die ik plaatste op boerderijen werden gratis geplaatst, we waren al lang blij dat we zo de onplaatsbare gevallen toch nog een prettig buitenleven konden geven.

Neem contact op met de plaatselijke dierenbescherming afdeling, meestal coördineren die de verwilderde en het zwerfkatten / kitten  probleem.
Door Jantina
#3064313
We dubben er eigenlijk al jaren over maar er moet nu iets gebeuren, we hebben zo'n muizenprobleem hier. Het beleid wat bestrijding met gif betreft is heel lastig geworden per 1 januari dus we staan er nu beide achter om het op de natuurlijke manier te proberen. Ik snap dat een kat niet alles op zal lossen maar ik hoop dat het iets doet. En mijn zoontje vindt ze erg leuk. Hoewel we geen knuffelkat zoeken. Ik wil de koude periode even afwachten en de pups worden een dezer dagen geboren en die moeten wel een paar weken oud zijn. Ik ben me dus aan het orienteren. Ik schrok wel een beetje van de prijzen zeg ik eerlijk. Maar het is geen belemmering hoor. Bedankt voor de linkjes, ik ga ze bekijken en contact opnemen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door