Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3063562
Ik ben bezig de katten op KVV te zetten. Momenteel gebruik ik KVV smaken van Dego maar de katten hebben daar over t algemeen (te) harde ontlasting van. Ik begrijp dat ik dat kan verhelpen door SV erbij te gaan
# Hoeveel gram SV op KVV per dag heeft een kat dan nodig? Mijn katten wegen gemiddeld 3,5 kg.
Ook heb ik gelezen dat door het vermalen, invriezen en ontdooien van KVV taurine verloren gaat.
# Kan ik dat opvangen door ongemalen hart erbij te geven?
# Hoeveel ei (?) en % vis kan ik mijn katten geven per week?
Ik zoek KVV merken met een botpercentage van max 15 % bot
Heeft iemand suggesties?  Zelf zit ik nu te kijken bij Tamro, Alroda en Caroba.
#3063598
Toen ik nog kvv voerde had ik het zelfde probleem bij de kvv van Degomeat. Elke avond stond beetjes spiervlees en orgaanvlees (want daar zat soms weinig van in) af te wegen om de kvv aan te vullen.
Volgens mij deed ik zo'n 30-35 gram spiervlees/orgaanvlees per 100 gram kvv erbij. Daarmee gaat het botpercentage zo'n 5% omlaag en was de ontlasting perfect.
Maar ik vond het zo'n gedoe dat dat een van de redenen was om zelf te gaan malen. ;)
Als je kvv blijft voeren zou ik inderdaad een aantal anderen proberen die rond de 15% bot zitten, want van steeds aanvullen wordt je niet blij en in die tijd maal je net zo goed zelf.

Edit: Je mag 5-10% van het totale menu aan vis geven :)
#3063695
Ja, 20 % bot is echt teveel voor de katten, ook voor mijn honden trouwens maar dat kan ik makkelijker opvangen.
En als ik 1,2 of 3 katten zou hebben zou het miss nog te doen zijn om iedere keer afgewogen SV of orgaanvlees toe te voegen maar ik heb uhmmmmm ietsepietse meer katten, het 3 voudige dus nee dat zie ik niet zitten. Barfen vind ik daarom ook geen optie, ik ben net met 1 hond begonnen en wil de katten op KVV houden. Dus indd op zoek naar merken met een lager botgehalte.
Iemand nog andere suggesties en ervaringen met dit soort KVV? Graag zonder enige toevoegingen en graanvrij.
#3064212
[quote="Viking"]
Ik heb 2 dagen in de week van DM de worsten waar - volgens mij - geen of nagenoeg geen bot in zit, dat is de beefmix en de kangaroe. Verder geef ik af en toe, 1 x in de week, een maaltijd alleen met kipfilet met kippenhart en dus geen bot.
[/quote]

Wat geef je de rest van de week nog aan de katten? Ik heb ook de rund en paard van DG , daar zit ook geen bot in. Dit ter compensatie van de andere Kvv worsten waar 20 % bot in zit.
#3064482
Ik houd ook liever 15% aan omdat ze bij mij anders ook veel te harde ontlasting krijgen. Dus de worsten waarvan ik weet dat er 20% inzit geef ik wel, maar dan 's avonds een maaltijd waar geen bot inzit.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik alleen in de ochtend vlees geef, in de avond krijgen ze bij mij brok met compleet natvoer. Ze zijn hier helemaal weg van Animonda carni exotic. Ik ben dus ook deels overgestapt op brok met natvoer omdat ik met alleen vlees ook worstelde met hoge percentages bot en bovendien dat ze eigenlijk alleen maar de 'verkeerde' smaken lekker vinden. Als het aan de katten lag, zouden ze elke dag rund of bief krijgen, maar dat geef ik nu maar 1 x in de week. Gevogelte van kvv moeten ze hier niet hebben op de parelhoen na.

Maar, is zelf malen wellicht een optie voor je? Van de mede-forummers begrijp ik dat de katten dat vaak veel lekkerder vinden.
#3064522
Maar, is zelf malen wellicht een optie voor je? Van de mede-forummers begrijp ik dat de katten dat vaak veel lekkerder vinden.
[/quote]

Ik heb er ook aan gedacht maar dan krijg ik eerst een flinke uitgave voor een goede vleesmolen (want ik heb 10 katten en er moet dan flink gemaald worden) en volgens mijn berekening scheelt het qua kosten weinig met het kopen van goede katten kvv.
Daarbij is het portioneren van de kvv makkelijk en malen en portioneren veel werk in mijn geval.
#3064581
[quote="Marpa"]
Ik heb er ook aan gedacht maar dan krijg ik eerst een flinke uitgave voor een goede vleesmolen (want ik heb 10 katten en er moet dan flink gemaald worden) en volgens mijn berekening scheelt het qua kosten weinig met het kopen van goede katten kvv.
Daarbij is het portioneren van de kvv makkelijk en malen en portioneren veel werk in mijn geval.
[/quote]
Je hebt inderdaad een goede molen nodig, maar dan scheelt het wel degelijk in prijs hoor! Ik betaal zo tussen de €2,50  en € 3,00 per kilo voor mijn zelfgemalen barf. Een goede kvv is bijna het dubbele, plus weet ik precies welke kwaliteit vlees ik er in doe.
#3064597
[quote="Ruisje"]
Je hebt inderdaad een goede molen nodig, maar dan scheelt het wel degelijk in prijs hoor! Ik betaal zo tussen de €2,50  en € 3,00 per kilo voor mijn zelfgemalen barf. Een goede kvv is bijna het dubbele, plus weet ik precies welke kwaliteit vlees ik er in doe.
[/quote]

Met het laatste heb je helemaal gelijk!

Dit is de berekening van 1 kat. Nu ben ik met de berekeningen een beginneling dus als jullie andere berekeningen/inzichten of ideeen hebben, hoor ik t graag!
Ze eten tussen de 80- 100 gr per dag want ze waren flink aan t aankomen bij 120 gr.
3% van 4 kilo = 120 gram per dag / 840 gram per week\

                                    Per dag    Per week    Per maand      10x
vleesbot 35% :            42 gr            294 gr.        1176 gr        11.760 gr.    12 kilo
Orgaanvlees 15% :    18 gr            126 gr.            504 gr.          5.040 gr.      5 kilo
Spiervlees 50% :        60 gr            420 gr.        1680 gr.        16.800 gr      17 kilo


Karkas +/- 42 euro
Orgaan  +/- 15 euro
Spiervlees +/- 70 euro
Totaal +/- 127 euro per maand.

kvv +/-30 rol x 5 euro gemiddeld = 150 euro gemiddeld.
Met Kvv zou ik een mix maken van de merken All Animal, Haaksbarf, Dinapet en Natuur en Dier of Tammenga (maar ik begrijp dat zij een wat mindere soort spiervlees gebruiken)
Laatst gewijzigd door Marpa op wo 28 jan 2015, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
#3064676
Nou heb je me aan het rekenen gezet. :biggrin2:
Wat ik nu in de vriezers heb liggen en gebruik voor kattenmixen:
Vleesbot:
Parelhoenkarkas, eendennek- en karkas, kippenrug, kwartelkarkas, konijnkarkas, fazantenpootjes, wilde eendenpootjes, ganzenkarkas.
Gemiddeld en heel erg naar boven afgerond: €2,25 / kilo

Spiervlees:
Kalkoen, hert, zwaan, wilde gans, fazant, guanaco, rund.
Gemiddeld en naar boven afgerond: € 3,00 / kilo

Orgaanvlees: kalkoen, konijn, geit.
Gemiddeld € 2,10 / kilo

12 kilo vleesbot à € 2,25 = € 27,00
17 kilo spiervlees à 3,00 = € 51,00
5 kilo orgaanvlees à 2,10 = € 10,50
Samen € 88,50 voor 34 kilo = € 2,60 per kilo

Om het zo voordelig te maken koop ik een gedeelte via lijntje hier in en dat zijn uiteraard geen kilozakjes. ;) Bij het vleesbot wist ik de prijzen niet meer precies bij allemaal, dus die heb ik te hoog ingeschat. De kilo prijs ligt dus onder de € 2,50 / kilo.

Dit is wel zonder de vette vis!
Laatst gewijzigd door Ruisje op wo 28 jan 2015, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door