Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Rean
#3063841
Hallo allemaal,

Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ik heb serieus alle info gelezen verdeeld over een paar dagen, maar hoe maak je nu de juiste keus in welk vlees je voor je hond aan gaat schaffen.

Voor een eerste keer (dus overstappen van brok naar barf) ga je over op kippennekken, maar wat voor je ze daar nog bij? Ook spier en orgaanvlees en groente?

En wat zijn de beste opties om te starten (welke vlees soorten dan he)

Ben het helemaal kwijt.
Wil graag de overstap maken, maar wil het wel juist doen.....

Ik hoop dat jullie me wat moed in kunnen praten en wat tips kunnen geven zodat ik even op weg kan.
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3063854
Wij hebben allemaal wel in in begin met onze handen in het haar gezeten. Even jezelf terug spoelen naar het begin!
Jezelf even de vraag stellen wat snap ik nu niet? Ga voor jezelf even opmaken welke beginners vleesbotten( kip karkas, kwartelkarkas, kippennekken, parelhoen karkas, tamme eens karkas, konijn karkas, etc etc.)en welk spiervlees (paard, rund, lama, geit, lams, konijn, etc) orgaan (kippen hartjes, kippenlevertjes, konijnlevertjes, runderhart, lamsnier, etc etc) je kan voeren. Van daaruit ga je een menu opmaken. Wat ik daarnet allemaal opsom zijn allemaal voorbeelden, als je even verder zoekt op BP zal je veel meer keuzes vinden. Hoe je menu is opgebouwd hangt uiteraard van je hond af, hoe groot, hou oud etc etc. Er zijn vele manieren om je hond barf te geven, maar we zullen het even op compleet houden. Mijn percentages zijn als volgt. Kira krijgt per dag 470gr totaal. (Ongeveer 2% van haar lichaamsgewicht) daarvan geef ik 45% vleesbot, 25% spiervlees, 10% pens, 10% orgaan (hart-lever-nier) en 10% groentenmix. Deze aantallen ga je omrekenen van dagtotaal naar grammen. Dus 45% van 470= 212gr (afgerond) 25% van 470gr= 165 (afgerond) ... Etc. Als je dat eenmaal hebt, kan je je menu hier op BP zetten en kunnen ze hier mee kijken en je aansturen waar nodig!! Mocht je het echt niet weten, zou je kunnen overwegen om eerst KVV te geven en als ze daar eénmaal aan gewend zijn om dan te kijken om over te gaan naar barf.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Door Lida. S
#3063858
Zelf ben ik in het diepe gesprongen en heb (zonder ervaring) al mijn honden direct over gezet op barf. Achteraf kwam ik er achter dat ik niet alles goed had gedaan, maar ja de honden hebben het overleefd.
Je kan natuurlijk je hond(en) 5 dagen kvv geven en 2 dagen barf. Dan is het niet zo erg als de percentages niet zo kloppen, maar je doet wel ervaring op, en dan rustig afbouwen/opbouwen naar 4 dagen kvv en 3 dagen barf, 3 dagen kvv en 4 dagen barf enz.
In het begin lijkt het misschien eng en moeilijk, maar geloof me, het went heel snel.
Gebruikersavatar
Door pike
#3063876
Heb je dit stukje ook gelezen:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... ,5670.html

Hier staat namelijk een voorbeeld van wat je als je gaat beginnen naast kippennekken moet voeren en hoeveel.
Dus ja, ook spiervlees, orgaanvlees en groente.

Wat voor soort spiervlees je koopt dat is natuurlijk je eigen keuze. Het beste kan je iets anders nemen dan kippenvlees, omdat je daar al de botjes van voert. Dus bijvoorbeeld paardenvlees maar er is nog veel meer keuze. Alleen varkensvlees dat moet je niet nemen.

Ook orgaanvlees hoort erbij. Om te beginnen in elk geval hart, lever, nier en pens. Ook hier geldt: alle diersoorten zijn mogelijk alleen geen varken:
Pens kan 50% van je orgaanvlees uitmaken. Voor lever kan je 5 gram per kg. lichaamsgewicht aanhouden. Nier kan je half zo veel als lever geven en de rest geef je aan hart. (Lever niet teveel geven omdat het veel vit. A bevat en die kan je overdoseren).

Als je hond de kippennekjes goed verteert, kan je daarna ook een kipkarkasje gaan proberen. En bijv. een konijnkarkasje of  parelhoenvleugeltjes.
Door smulpaap
#3063880
Hallo  ;)

Adem in ... adem uit . Geen paniek  ;)
En vooral herkenbaar hoor . Soms kan je ook teveel lezen . Neem hiervoor vooral alle tijd .
En idd je kan totdat je goed bent ingelezen ook eerst even kvv voeren .

Verder kan je eens lezen in de menu -hoek , daar leer je ook weer van .
Wat betreft de keuze ten aanzien van vlees kopen zou ik voorlopig gaan voor de diersoorten die vele honden graag lusten
Dat is bv kip , lam of paard , tam konijn lusten de meeste honden ook wel .
Ik heb hier al vaker gelezen dat een beginneling vele diersoorten had gekocht en in porties had gemaakt
Weer dikke stress , hond lust geen parelhoen ( ik verzin er maar even eentje ) Weer alles opnieuw doen
En dat moet je in het begin helemaal niet hebben , je hebt het vaak al druk zat met het hele nieuwe gebeuren .
Als je straks eenmaal je draai hebt gevonden dan kan je altijd uitbreiden met de diersoorten .

Wat betreft een menu is het voor jouw voorlopig misschien wel makkelijk om dagelijks compleet te voeren
Dus elke dag vleesbot met spier en orgaanvlees en als je wilt groenten erbij . Het is misschien ook wel makkelijk om eerst bv groenten te geven die je zelf eet
Dan kan je ook nagaan hoe je honden erop reageren

Ik had toen ik met barf begon nog 4 honden . Ik hield een z.g dagboek bij van elke hond . Daarin schreef ik hoe de ontlasting was bv
En ik stelde de percentages zo nodig (weer) aan
Gebruikersavatar
Door Hope
#3064011
Als je de overstap wil maken maar je weet nog niet hoe, dan zocht ik eerst eens een fijn merk kvv. Kan je mooi uitzoeken wat je hond lekker vind en wat hij laat staan (tenzij je een soort van kliko hebt, zoals ik  ::) )

Ondertussen kan je hond dan wennen aan het nieuwe verteren en kan jij gaan uitzoeken wat je aan barf menu wil maken.
Zoals al gezegd werd: zo ongeveer iedereen hier heeft dit gevoel gehad en het komt altijd goed.

Maak gewoon eens op je gemak een menu. Beginnersbotten zijn bijvoorbeeld kip, konijn, parelhoen, kwartel en eend. Daar begin je mee.
Je maakt een lijstje met daarop 7 dagen en je begint de soorten vleesbot te verdelen. Dan kijk je welke diersoorten je hebt en welke diersoorten je wil gebruiken voor het spiervlees. Denk aan paard, rund, lam, noem maar op. Die verdeel je ook.
Als laatste ga je dan kijken van welke diersoorten je orgaan wil voeren. Ook die schrijf je op.
Dan verdeel je de extra's zoals een eitje en vis, en dan heb je een mooi menu staan (zonder allerlei ingewikkelde berekeningen).

Dan ga je naar de rekenhulp en vul je de behoefte van jou hond in, en zijn gewicht. Je klikt op enter en voor je het weet heb je een mooi menu. Dat zet je dan hier op het forum en dan hoor je vanzelf wat mensen ervan vinden.
Best simpel hoor!  ;)
Door Rean
#3064080
Kijk, zo kom ik al weer een heel stuk verder.
Ik ga er nog even goed voor zitten en alles wat jullie aan tips hebben meegegeven doorlezen!

Ik ga gewoon beginnen met kvv en las steeds meer dagen barf in. Net zo lang tot het mijn naar de zin in en de hondjes een beetje gewend zijn!

Nogmaals dank voor al jullie antwoorden en tips!
Door Rean
#3064113
Is dit een beetje een normale eerste bestelling voor zowel hond als kat?

Ga dus eerst den ik 4 dagen kvv en 3 dagen barf proberen en kijken of het aanslaat

Afbeelding
Door Ruisje
#3064160
Ik weet niet of je honden al barf gewend zijn, maar kippenpoten vind ik niet echt beginnersbot. En cobiafilet is geen vette vis, dat je dat weet. ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3064237
Beetje veel kip en weinig andere diersoorten.
Voor de rest niet helemaal vreemd.
Paard lusten de katten hier niet graag, maar andere katten eten dat wel graag, dus das even uittesten.
Weet je zeker dat er nier in je kvv zit? Anders mis je dat ook nog.
Door Rean
#3064250
Nier ?? Ga ik gelijk toevoegen.

Kip heb ik meer omdat ik weet dat ze dat lusten. Om te beginnen leek me dat wel wijs, maar verbeter me als ik mis zit hoor!

Thanks voor de hulp in ieder geval
Door judith1967
#3064263
Lida. S schreef: Zelf ben ik in het diepe gesprongen en heb (zonder ervaring) al mijn honden direct over gezet op barf. Achteraf kwam ik er achter dat ik niet alles goed had gedaan, maar ja de honden hebben het overleefd.
Je kan natuurlijk je hond(en) 5 dagen kvv geven en 2 dagen barf. Dan is het niet zo erg als de percentages niet zo kloppen, maar je doet wel ervaring op, en dan rustig afbouwen/opbouwen naar 4 dagen kvv en 3 dagen barf, 3 dagen kvv en 4 dagen barf enz.
In het begin lijkt het misschien eng en moeilijk, maar geloof me, het went heel snel.
Toen ik dus begon met vers voeren,ben ik zo ook begonnen.
Kan je je rustig inlezen  ;)
Door Rean
#3064268
judith1967 schreef: Toen ik dus begon met vers voeren,ben ik zo ook begonnen.
Kan je je rustig inlezen  ;)
Dit doel heb ik inderdaad ook voor ogen.
Ik kan even wennen en aanleren en de honden wennen aan het andere voer ??
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door