Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#3060383
Goedemiddag allemaal,

ik heb eindelijk de stap durven zetten en mijn hondje overgeschakeld naar barf!  Eerst heb ik hem drie weken kvv gegeven om de stap wat makkelijker te maken en vanaf week 2 voer ik ook kippevleugels en drums bij.  Dit ging allemaal prima, dus tijd voor het grote werk!  :)

Momenteel reken ik als volgt:

hondje 5 kg, 3%

vleesbot: 75 gr per dag: kippevleugels, eendenekken (stuk ervan, een hele nek is veel te groot)

orgaan: om de twee dagen 30 gr: kippemaagjes en hartjes, mix, de ene keer enkel hartje, andere keer maagje en hartje, soms alleen hartjes) en de andere dag 30 g pens

spiervlees: 38 gr per dag: kip, eend, rund, kalkoen nog te proberen: konijn en hert

groenten: om de 2 dagen 30 gr: heb mix gemaakt van: 1 appel, 4 kerstomaten, 2 bladeren chinese kool, halve komkommer en een goede handvol spinazie.  Hij weigert eender welke vorm van groenten of fruit, maar ik denk dat ik ga proberen deze bij de pens te geven.

1 keer in de week (zondag) geef ik een rauw ei, zonder schaal, of moet die er bij?

ik geef als snack tussendoor gedroogde runderstrot of van die buffelhuidbeentjes.

Ik zou ook nog graag vis invoeren, maar weet nog niet direct hoe of wat.

Ik heb ook dit weekend zelf hondenkoekjes gebakken, zonder meel!  Ingrediënten: zalm uit blik, look, eieren.


Mijn vraag nu: mijn hond heeft ongelooflijk scherpe kaakjes en tandjes, hij draait zijn poot niet om voor eender welk bot of been en eet alles rustig maar beslist en in heel korte tijd op. Hij kauwt goed, maar is dus zo snel klaar dat hij volgens mij geen verzadigingsgevoel heeft.  Ik had op aanraden ook eens runderknars gekocht, daar zou veel knaagwerk aan zijn.  Die knars was zo hard dat ik hem niet eens doorgezaagd kreeg.  Ik dacht: laat hem er maar wat aan knabbelen en het vlees eraf halen, het been haal ik dan wel weg als hij er klaar mee is, maar hij heeft dit bot dus ook helemaal opgegeten!  Kwartier nadien had ik nog maar een paar cm bot over.  :o
Dit heb ik dan maar snel afgenomen en hem wat rauwe kip gegeven, bot was een 100 gr, dus teveel voor één dag.  De dag erna had hij pijnlijke ontlasting, hij jankte elke keer.  Dus nu vraag ik me af: kan ik nog knars geven, of geef ik die beter niet meer?  Hij had er wel plezier in, maar de dag nadien dus helemaal niet meer...  en ik was er ook niet gerust in.  Lag het aan het teveel aan bot, of is dat gewoon heel scherp bot dat niet verteerd?  Op het pak stond knars voor puppy.  Ik heb het grootste stuk weggegooid, eerst het vlees eraf gesneden en bot zo de vuilbak in.

Alvast bedankt voor jullie reacties!  Ik heb nog veel te leren, dus alle comments zijn welkom!
Laatst gewijzigd door joke.vg op ma 19 jan 2015, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
#3060755
Kan er niemand me helpen?  Ik weet echt niet of ik op de goede weg ben of nog niet.  Ik wil het beste voor mijn hondje, maar heb soms geen idee of al wat ik lees volstaat.
Gisteren heeft hij voor het eerst een eendennek gekregen, hij vond dit waanzinnig lekker!  Heeft nog zeker tien minuten nadien zitten kwispelen en over de mat liggen rollen (doet hij altijd als hij lekker gegeten heeft of heel erg blij is).

Alvast bedankt voor jullie reacties!
#3060938
Ik neem aan dat je voor de hoeveelheden de Barfrekenhulp hebt gebruikt.
Je geeft momenteel te weinig diersoorten; kip,eend,rund en kalkoen. Dit moeten er minimaal 5 zijn.
Nekken mogen niet meer dan 2 x per week. Je zit dus met erg weinig variatie in je botwerk.
Je kan nog parelhoenkarkas of kwartelkarkas geven.
Het beste orgaan is pens,hart,lamsnier en lamslever.
Verdelen in 3 x in de week pens, 2 x in de week hart, 1 x nier en 1 x lever.

Tevens kun je als extra snack géén botwrk geven. Hiervan krijgen ze inderdaad een verstopping.
#3060962
eierschaal kan je er gewoon bij geven
als vis een (half?) sardientje?  haring? Vis uit blik?
wat orgaan betreft zou ik lever, hart en nieren van rund, paard of lam geven. Je hebt nu wel erg veel kip.
knars lijkt me, gezien het resultaat, geen goed idee.
#3061127
Ik snap wel dat je met zo,n kleintje voor nu even nekken en vleugels hebt  ;)

Als je weer gaat kopen dan zou ik er ook karkasjes bij nemen

Geschikte karkasjes zijn o.a kwartel , parelhoen en tam konijn . Dat kan je voor zo,n kleintje ook gemakkelijk te knippen .
Nekken zou ik dan maximaal 2 x per week geven . En verder vleugels en karkasjes
Vis zou ik idd even voor de wat kleinere soorten kiezen . Sardines zijn bv prima voor zo,n kleintje
Let bij vis wel even op de rest van het menu op die dag . Dus geen vet spiervlees bv of een ei
Dat zou voor zo,n kleintje wat teveel van het goede kunnen worden ( dunne poep of misselijkheid )
Eerst aankijken hoe het gaat  ;)

Verder lees ik dat je wel hart en pens geeft , maar lever en nier ?
Ik lees mix ? Bedoel je daarmee maag en hart ? Of is dit een z.g mix die je bij een leverancier kan kopen ?

Wat de groenten betreft : Je schrijft een goede hand vol spinazie . Ik vind dat vrij veel voor zo,n kleintje .
Een teveel aan spinazie onttrekt calcium uit het lichaam en het heeft een laxerende werking .

Als je (weer ) een groentenmix maakt dan zou ik niet meer dan 2 a 3 blaadjes spinazie door de mix doen
Het is maar een heel klein hondje he ?

De runderknars zou ik voortaan niet meer geven
#3064081
Hallo allemaal!

Dankjewel vor de tips, ik ben ermee aan de slag gegaan en ga mijn menu aanpassen.  Ik heb ondertussen in mijn buurt nog een slager gevonden die me kan voorzien in allerlei andere zaken.

Wat betreft de buffelhuid'beentjes', dit zijn geen beentjes, maar zo die geperste gedroogde huidstaafjes.  Mijn teckel kan daar echt uren aan knagen en heeft dat ook nodig om zijn energie wat te kanaliseren.  :)  Dus ik geef geen extra bot, dat speelt hij veel te rap binnen.

De mix hart en lever (sorry, ik schreef maagjes, maar is dus lever): ik heb gewoon afgewogen en bijgevuld, dus als een levertje 20 gram woog, heb ik er een hartje van om en bij de 10 gram bijgedaan, of als ik met de hartjes 25 gr had, doe ik er 5 gram lever bij.  Heb het zo allemaal in pakketjes ingevroren.

De knars ga ik aan de hond van mijn ouders geven, ze gaan ook met barf beginnen binnenkort.  Tegen dat hun hond helemaal mee is, kan hij het eens proberen.  ;)

Met het ei heb ik een probleem: Bobbie eet enkel het ei zelf op, de schaal laat hij mooi liggen.  Is dit noodzakelijk dat hij die mee opeet of niet?  Anders meng ik hem onder zijn vlees ofzo...

Ik ga dus mijn menu als volgt samenstellen:

vleesbot: kippevleugel of drum, kwartelkarkas, konijnenkarkas, konijnenkop, eventueel ander gevogelte naargelang wat poelier heeft (duif?)
spiervlees: rund, kalf, paard, eend, kalkoen, kangoeroe
ingewanden: rundslever, kippeingewanden (zijn klein, dus makkelijk te portioneren), pens, hertenlong,...
groenten: nieuwe mix van courgette, wortel, chinese kool, appel, knolselder, de andere ga ik om de 3 weken één keer geven, is allemaal in porties ingevroren, dus ga hem wel opmaken.  1 keer om de drie weken spinazie lijkt me wel ok.  Kwestie van afwisseling zit hij dan ook goed denk ik.

Deze diersoorten ga ik heel vaak afwisselen zodat er zeker genoeg variatie is.
Het ei geef ik op zondag (dan eten wij ook altijd eitjes, makkelijk!)
en de vis dacht ik op vrijdag als extraatje te geven.

Lijkt dit jullie beter, of maak ik nog fouten?

Ik merk wel al een duidelijk verschil bij Bobbie: hij ruikt minder sterk en is veel vrolijker door de dag.  Hij is gek op alles wat ik hem voorschotel (behalve de groenten, maar ik heb nu ontdekt dat hij courgette wel graag lust)

Nog een extra vraagje: hoort konijnenkop bij vleesbot?  Moet ik die in twee doen voor zo'n kleine hond, of reken ik die gewoon als maaltijd?
#3064097
Een konijnenkop bevat veel bot wat ook nog erg hard is. Er moet dus veel spiervlees bij. Het is daarom ook geen beginnersbot en ik zou er voorlopig nog niet aan beginnen. ;)
Pas als je hondje bot heel goed kan verteren zou je een kop doormidden kunnen zagen en het met een flink portie spiervlees of pens kunnen geven.
#3064424
Vreemd, mijn antwoord van gisteren is verdwenen?

Nog maar eens dan!

Als ik lees dat konijnenkop te hard is, kan karkas dan wel al?  Ben een beetje onzeker over zo'n dingen...

En wat zou ik Bobbie dan wel kunnen geven om eens lekker aan te knagen en sleuren, momenteel werkt hij alles zo naar binnen.  Hij kauwt goed, ik hoor het bot kraken en zie soms stukjes op de grond vallen (hij eet rechtstaand) die hij nadien netjes opruimt.  Maar op nog geen 5 minuten is het eten van die dag alweer op en hij lijkt niet voldaan.  Daarom geef ik hem vaak die buffelhuidstaven bij, daar kan hij zich een hele tijd mee bezig houden.  Ik moet wel een paar maten groter kopen dan voorzien voor zijn ras, anders is dat ook binnen de vijf minuten weg...

Iemand tips? 
#3064455
Een konijn karkasje kan idd wel al . Dat is het zachte beginners -vleesbot . 

Ik heb met mijn honden in het begin hetzelfde gezien . Het is allemaal oh zo lekker , ik had er een paar schrokkers bij
En ze leken ook niet voldaan na een maaltijd

Maar na verloop van tijd ging dat toch veranderen . Er komt in de hersenen nl een stofje vrij , wat de hond een zeer voldaan gevoel gaat geven
Dat gevoel gaat de hond herkennen . En ze gaan leren dat ze ""dat lekkers "" elke dag krijgen

En een konijnenkop is idd nog te hard voor een beginner . Honden krijgen alles kapot , maar het gaat er in deze om dat het lichaam de tijd krijgt om te leren verteren
En daarom doe je dat dus stapsgewijs door eerst een tijd de beginners -vleesbotten te geven
En daarbij een veilige snack voor de kauwbehoefte
#3067370
Goedemiddag!

Ik ben ondertussen wat meer inkopen gaan doen en heb nu ook paard en geit als spiervlees toegevoegd, en voor de vleesbotten heb ik nu ook konijnenkarkas, kippenek.  Voor organen breid ik uit met lamsmaag. Pens ga ik één keer in de week voorverpakt geven.

Ik zag ook nog runderslokdarm en kalkoenstaarten liggen, waar  reken  ik die bij?. Is dat ook vleesbot of eerder spiervlees?
#3067373
Nog een vraagje van een beginner... Vaak kom ik grote verpakkingen tegen in diepvries. Hoe doen jullie dat in porties? Mag ik dat laten ontdooien en dan verdelen en terug invriezen? Ik kan geen kwartel kopen omdat dat per twee kilo ingevroren is in ijs bijvoorbeeld...
#3067378
[quote="joke.vg"]
Nog een vraagje van een beginner... Vaak kom ik grote verpakkingen tegen in diepvries. Hoe doen jullie dat in porties? Mag ik dat laten ontdooien en dan verdelen en terug invriezen? Ik kan geen kwartel kopen omdat dat per twee kilo ingevroren is in ijs bijvoorbeeld...
[/quote]

Gewoon een klein beetje laten ontdooien en dan verdelen en de rest weer invriezen, kan geen kwaad hoor.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door