Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3063894
We zijn druk bezig met bedenken hoe we Oscar weer alleen beneden kunnen laten slapen. In de bench blijkt voor zijn lijf echt geen doen meer te zijn. Elke keer gaat het na een paar nachten minder en we weten nu zeker dat het aan de bench ligt. Met het losse rennetje ervoor is ook definitief geen succes.

Nu denken we er aan zelf een "kast" te timmeren van zeg 1 bij 2 meter. En dan alleen de voorkant met iets van spijlen of gaas, de zijkanten en de bovenkant wordt dicht. Zodat het wel wat ruimer is, maar ook knus en beschut. Ik zit al de hele avond naar iets geschikts hier voor te zoeken en vond deze:

http://www.witjesverzendhuis.com/honden ... 95-cm-hoog

Maar deze hebben een spijlafstand van 5 cm, terwijl grote kennelpanelen allemaal 8 cm hebben. Is 5 cm dan wel veilig?

Hebben jullie nog andere tips of ideeën?
Gebruikersavatar
Door pluk
#3063901
Ik denk dat de spijlafstand klein is ivm ontsnappende puppy's. 8 cm is voor de kleine rassen veels te breed  ;D
Weet niet precies wat de reden is, maar als hij ontsnapt zou je moeten weten hoe dik de spijlen zijn. Oftewel kan hij ze verbuigen.

En spijlen en daartegen weer hout lijkt me wat dubbelop. Als hij graag met zijn rug ergens tegenaan ligt dan lijken spijlen me ook niet fijn. Ik zou denk ik kijken voor een losse deur en de rest van hout maken.

Maar goed, dat hangt natuurlijk ook weer af van de reden waarom...
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3063903
Hij is niet enorm van het wild doen, dus ik verwacht wel dat de sterkte van de panelen prima is. Het gaat me er puur om dat hij er zijn poten niet in breekt. Ik begrijp wel dat het voor pups smaller is, maar ja, ik wil lage panelen en die zijn er alleen met spijlafstand van 5 cm.

Er tegenaan liggen hoeft ie ook niet als hij 3 wanden van muur en glad hout heeft en oppervlakte genoeg om vrij van de kant te liggen. Dus dat vind ik geen probleem.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3063907
Veilig in de zin van! Ik heb deze hekjes ook. Zijn op zeker stevig genoeg. Spijlbreedte is niet dusdanig dat je acuut met een voet klem komt te zitten.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3063908
Kaela schreef: Er tegenaan liggen hoeft ie ook niet als hij 3 wanden van muur en glad hout heeft en oppervlakte genoeg om vrij van de kant te liggen. Dus dat vind ik geen probleem.
Ik ging ervanuit dat je de kist eromheen ging maken en dan de spijlen aan de binnenkant zouden zitten.

Dan gaat het dus alleen om de deur. 5 cm is idd misschien net een breedte waarin een poot klem kan komen te zitten.
Misschien een deur van plexiglas/perspex? Is heel sterk en hij kan niet klem komen te zitten, anderzijds moet je dan wel wat verzinnen om voldoende frisse lucht binnen te krijgen. Of de spijlendeur "bekleden" met fijn (geplastificeerd) gaas.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3063956
Angelique schreef: Veilig in de zin van! Ik heb deze hekjes ook. Zijn op zeker stevig genoeg. Spijlbreedte is niet dusdanig dat je acuut met een voet klem komt te zitten.
Oke dat klinkt bemoedigend. Ik ga hem maar bestellen, het lijkt de beste optie tot nog toe. Makkelijk om er een strak geheel van te timmeren, goed stevig en voldoende ventilatie. En mochten we het heel eng vinden met poten door de spijlen, kan ik hem inderdaad nog met gaas bekleden.

Bedankt dames!
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3063962
heb hier ook panelen van 5 cm, (ivm met een newf puppie die wel een hoofd door 8 cm heen gewurgd kreeg, maar niet terug uiteraard)
De volwassen honden zijn nog nooit tussen de spijlen blijven hangen erwijl ze er ook tegenaan springen. (ook niet bij de 8 cm)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door