Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Rean
#3063846
Hallo allemaal,

Nadat ik heb besloten mijn honden over te zetten op barf, wil ik dit ook graag bij mijn katten doen en vroeg me af of je kunt combineren met KVV.
We hebben een kat van 17 jaar die geen brokken meer kan eten vanwege z'n gebit.
Voor hem zou KVV een fijne oplossing zijn en misschien af en toe een kuiken ofzo?
Voor mijn andere 3 (lees een broertje en zusje van 3 jaar en de moeder is 5) jonge katten ben ik ook heel benieuwd wat de mogelijkheden zijn. Heb echt al heel veel info gevonden, maar wil het graag goed doen en hoop dat jullie mij misschien een duwtje in de juiste richting kunnen geven.
#3063855
He heb net ook geantwoord op je vorige vraag :) barf en KVV is wel te combineren. Hier krijgen ze voornamelijk barf, maar soms als we weg moeten ook wel KVV. Het is belangrijk bij KVV om meerdere soorten en merken  te geven, omdat niet elke KVV het zelfde samengesteld is. Hier op BP is een lijst te vinden wat de betere merken zijn. Als je KVV gaat voeren kijk dan goed naar de samenstelling, er zijn namelijk enkelvoudige en complete KVV.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#3064059
Het principe is voor honden en katten precies hetzelfde.
Het enige is dat katten wel wat eigenzinniger en een stuk koppiger zijn en dat je dus een beetje zal moeten kijken en luisteren naar wat je kat zegt/wil.  ;)
Maar met wat geduld kom je een heel eind, en als er problemen zijn, kan je altijd raad vragen.

De barf-percentage's voor katten zijn een tikkeltje anders dan voor honden.  Je voert 40-45% vleesbot, 15-20% orgaan (hart, lever en nier verplicht evt maagjes of nog wat anders, mag ook. Geen pens!), en minimum 30% mooi spiervlees.  Vliezen of vetrijk spier vinden katten niet erg leuk en ze hebben de kwaliteit ook nodig.
Bij vleesbot blijf je bij de beginnersbotten voor honden hangen, dus eendennekken gaat nog, maar kalkoennekken of lamsribben is wat te veel van het goede. 
Voor je oudje is het dus nodig om gemalen vleesbot te geven. Of hij stukjes spiervlees of orgaan wel in stukjes kan eten, valt uit te proberen.  Kuikens leren zelfs katten zonder tanden doorgaans nog eten, dus dat zou ook moeten lukken.

Kvv is natuurlijk ook een optie, dat is gemakkelijk.  Het is wel geweten dat vele katten de voorkeur geven aan zelf samengesteld (al dan niet zelf gemalen) ipv aangekochte kvv, dus daar kan je tegenaan gaan lopen. Maar ook heel wat katten eten met volle tevredenheid gekochte kvv, zonder problemen.  ;)
Alles is dus mogelijk, het is maar waar je zelf de voorkeur aan geeft.  ;)
#3064083
pearlsofpassion schreef: Het principe is voor honden en katten precies hetzelfde.
Het enige is dat katten wel wat eigenzinniger en een stuk koppiger zijn en dat je dus een beetje zal moeten kijken en luisteren naar wat je kat zegt/wil. ;)
Maar met wat geduld kom je een heel eind, en als er problemen zijn, kan je altijd raad vragen.

De barf-percentage's voor katten zijn een tikkeltje anders dan voor honden. Je voert 40-45% vleesbot, 15-20% orgaan (hart, lever en nier verplicht evt maagjes of nog wat anders, mag ook. Geen pens!), en minimum 30% mooi spiervlees. Vliezen of vetrijk spier vinden katten niet erg leuk en ze hebben de kwaliteit ook nodig.
Bij vleesbot blijf je bij de beginnersbotten voor honden hangen, dus eendennekken gaat nog, maar kalkoennekken of lamsribben is wat te veel van het goede.
Voor je oudje is het dus nodig om gemalen vleesbot te geven. Of hij stukjes spiervlees of orgaan wel in stukjes kan eten, valt uit te proberen. Kuikens leren zelfs katten zonder tanden doorgaans nog eten, dus dat zou ook moeten lukken.

Kvv is natuurlijk ook een optie, dat is gemakkelijk. Het is wel geweten dat vele katten de voorkeur geven aan zelf samengesteld (al dan niet zelf gemalen) ipv aangekochte kvv, dus daar kan je tegenaan gaan lopen. Maar ook heel wat katten eten met volle tevredenheid gekochte kvv, zonder problemen. ;)
Alles is dus mogelijk, het is maar waar je zelf de voorkeur aan geeft. ;)
Dank je wel voor je antwoord! Je geeft precies aan wat ik al in gedachten had voor mijn oudje hier in huis.
De rest zal wat makkelijker overschakelen, maar voor hem zullen we echt moeten kijken wat wel en niet kan met zijn gebit.
Idd gemalen vleesbot en spier en orgaanvlees gewoon maar proberen. Kan het altijd nog zelf malen lijkt me?
Kuikens wilde ik inderdaad ook proberen en dat moet wel lukken als ik jou reactie zo lees.
Dank je wel!
#3064085
Inouchka schreef: He heb net ook geantwoord op je vorige vraag :) barf en KVV is wel te combineren. Hier krijgen ze voornamelijk barf, maar soms als we weg moeten ook wel KVV. Het is belangrijk bij KVV om meerdere soorten en merken te geven, omdat niet elke KVV het zelfde samengesteld is. Hier op BP is een lijst te vinden wat de betere merken zijn. Als je KVV gaat voeren kijk dan goed naar de samenstelling, er zijn namelijk enkelvoudige en complete KVV.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Thanks! Zag je reactie in mijn andere topic ook! Heel fijn.

Ondertussen pen en papier gepakt en dan opschrijven wat ik wil gaan doen voor zowel de honden als de katten.
:-)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door