Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Simone_V
#3062643
Hallo iedereen,

Gisteren is onze gecastreerde kater Jip , voor de 4e keer geopereerd aan zijn blaas , ook heeft hij al een penisamputhatie gehad.
Hij is 10 jaar oud en heeft oxalaat stenen. Wat inhoud dat zijn urine basisch moet zijn, en dat als hij ze heeft, ze niet oplossen en echt weggehaald moeten worden. Nu zijn we aan het kijken wat we allemaal kunnen doen om het, in de toekomst, echt te voorkomen.

Hij krijgt eukanuba oxalate urinary brokjes + natvoer en door het natvoer gaat calciumcarbonaat + een beetje water maar dit werkt blijkbaar niet voldoende

Hier wat dingen die we bedacht hebben en willen gaan doen:
- op vaste tijden gaan voeren. Zijn zus mag zijn (dieet)voer niet en hij mag het voer van zijn zus niet hebben.
- Kattenbakvulling verandert. Hadden eerst klei (biokats) en hebben nu houtkorrels.
- willen wel een waterfonteintje aanschaffen. (kreeg deze tip meerdere keren)

Hij drinkt (graag) uit de kraan , en er staat 1 bakje water beneden en 1 bakje water boven.

Ik kreeg de tip van iemand , en had er zelf aan gedacht, om vers vlees te gaan voeren (onze hond zit ook op vers) maar omdat hij zo snel stenen maakt (ongeveer om de 1,5 jaar) en omdat zijn urine basisch moet zijn , durf ik het niet.

We gaan maandag met de dierenarts overleggen wat we (nog meer) kunnen doen , maar graag wil ik weten of jullie nog tips en / of ideeën hebben?

Groetjes,
Simone
Door Simone_V
#3063594
Net bij de dierenarts geweest. Jip zijn catheter is verwijderd. Heeft nieuw/ander dieet voer (Royal canin renal) en hiervan moet hij meer natvoer krijgen. Ook moeten we door dit natvoer ook kalium citraat en water doen. PH moet tussen de 7 - 7,5 worden. Hebben net ook een waterontein besteld  (deze: http://www.zooplus.nl/shop/katten/voerb ... ats/145974)  Heb met de dierenarts (stad&land wormerveer) niet kunnen overleggen over kvv (is niet pro-vers) en zegt ook dat knofloof niet tegen vlooien helpt.  En de steen word opgestuurd voor onderzoek.
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3063599
Ik denk dat zolang je niet echt gemotiveerd bent tot vers voeren, je hier niet zoveel antwoorden krijgt. Daarvoor zit je dan op de verkeerde plek.

Vers voer bevat in ieder geval wel meer vocht dan brokjes.
Door Simone_V
#3063603
Ik ben wel gemotiveerd om vers te voeren hoor!

Onze hond zit op KVV. (toevallig!)


Maar ik durf het (nog) niet met mijn kat omdat Jip zijn urine 7,5 moet zijn!!
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3063618
Oh sorry dat had ik dan verkeerd begrepen. Misschien hier even snuffelen? Met de zoekfunctie kwamen er op 'oxalaat' wel wat ervaringsverhalen uit. Sterkte ermee!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3064040
Als een kat oxalaatstenen ontwikkeld, komt dat doorgaans net omdat hij op blaasgruisdieet staat. Waarom staat hij eigenlijk daarop, had hij voorheen struviet? Die dieëten verzuren extra omdat struviet het meest voor de hand liggende blaasgruis bij brokken is.  Brokken en ook blik waar graan in zit, zijn per definitie struvietveroorzakers door de koolhydraten. De meeste merken gaan daarom kunstmatige verzuurders toevoegen in hun voeding om te proberen verhinderen dat er struviet gevormd wordt, ook bij andere brokken dan de blaasgruisdiëten.  Maar niet alle katten zijn gelijk en reageren op dezelfde manier op die verzuurders of op de koolhydraten in de voeding. Daardoor dat oxalaat ook steeds meer voorkomt: er wordt te veel verzuurt voor de kat, en de urine wordt te zuur waardoor oxalaat ontstaat.  De urine moet inderdaad basischer.

Mijn eerste idee zou dan ook zijn hem prompt van al die brokken met verzuurders af te halen. Ze maken het nog erger en zijn vaak nog nierbelastend ook.  En ze zitten vrijwel overal in, dus wil dat zeggen: van de brok af.
Koolhydraatvrij blik zou eventueel ook een optie zijn, maar ik weet niet in welke mate de pH daarvan invloed ondervind, en vers heeft natuurlijk de voorkeur. 
Vers vlees is de natuurlijke voeding voor een kat en heeft een natuurlijk regulerende invloed op de pH van de urine.  Niet te zuur, niet te basisch, geen oxalaat en geen struviet.  Het is pas omdat men bij brokken steeds kunstmatig moet gaan knutselen om de intrinsieke eigenschappen van zo'n brok en de blaasgruisvormende gevolgen daarvan tegen te gaan, dat er zoveel blaasgruis blijft ontstaan.
Ik wil daarmee natuurlijk niet zeggen dat het niet kan dat een kat op een vers dieet blaasgruis ontwikkelt, er is ook zoiets als aanleg. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit gehoord heb van katten die oxalaat ontwikkelen op vers zonder bijkomende verzuurders. 
Aanleg voor struviet, dat komt al eens voor, maar oxalaat kan je volgens mij enkel krijgen als er kunstmatig en onnatuurlijk verzuurt wordt, ik heb het nog nooit anders gelezen of gehoord.

Weet je eigenlijk wat de pH van de urine nu was op de vorige brokken? Waarbij er weer oxalaat gevormd werd?
Want dat zal toch geen 6,5-7 geweest zijn, maar lager? 7,5 is op safe spelen voor oxalaat, maar dan speel je weer met de grens voor struviet en biede soorten gruis komen geregeld samen voor in een brokgevoerde kat. 
Ik zou gewoon op een vers dieet gaan, en in het oog houden dat de pH zeker boven de 6 blijft, maar boven de 7 zou voor mij ook geen voorkeur hebben. Welke pH urine krijgt bij een kat op een bepaald dieet is katspecifiek, maar de zuurtegraad op welke kristallen neerslaan is dat niet. Dat is gewoon chemie, en ook bij een kat met aanleg voor oxalaat zal struviet bij een té basische urine zich vormen.  Dus de ideale pH om gruisvrij te blijven is altijd 6,5 ongeacht de kat.
En daar zou ik naar mikken.

Als je kat op een vers dieet alsnog een pH van onder de 6 zou krijgen, dan werkt dat dus niet afdoende en zal er inderdaad een andere oplossing gezocht moeten worden. Maar dat zou mij dus ten stelligste verbazen, dat moet ik eerlijk zeggen. En ik heb ook nog nooit gehoord van stoffen (beter geschikt dan koolhydraten) die de pH van de urine zouden verhogen, maar die zijn er vast ook wel te vinden (net als verzuurders te vinden zijn), moest dat nodig blijken.

Oxalaat is inderdaad een veel enger gruis dan struviet omdat je ze, eens ze vormen, niet kan oplossen en enkel chirurgisch kan verwijderen. Het is dus kwestie van de pH goed in het oog te houden, maar ik zou zeker met een vers dieet proberen, het heeft gewoon verruit de meeste kans op slagen.  Puur en enkel rauw vlees, en dan moet dat vast in orde komen.
Op brok zie ik het helemaal niet zitten (en dan is het nog niet eens omdat het hier een versvoerforum is) om deze situatie op te lossen.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 27 jan 2015, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ycheyenne
#3067568
Mijn moeders kat heeft ook blaasgruis, heeft al  bijna zijn leven gekost, in die tijd zat hij op het gesponsorde brok van de dierenarts.
Mijn moeder was er stront flauw van, niks aan om je dier zo ziek te zien. Dus zette hem over op vers voer. Gaf  hem 3 keer daags vers water (niet ijskoud) met 3 druppeltjes citroen er door ( uit die kant en klaar pakjes in vorm van citroen) Kat is al 8 jaar niet meer bij de dierenarts geweest. Alles gaat goed. Zodra ze stopt met de citroen gaat het per direct mis. Zodra ze over gaat na gesponsorde brok gaat het binnen een maand mis.

Succes ermee
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3067820
Gaat het dan over struviet of over oxalaat?

Want citroen wordt aangegeven dat het de urine niet verzuurt. En het is ook mogelijk dat een zuur voedsel net de urine basischer maakt, het moet eerst het lichaam door. Ik weet niet van buiten wat citroen precies doet.

Wat me ook wel verbaast is dat de kat dat wil drinken, katten houden normaal niet van de geur van citroen.  ;)
Maar fijn dat dit dan bij de kat van je moeder werkt he.  :thumbup:
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door