Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3063344
Een vraagje namens de buurvrouw die haar kittens op kvv heeft gezet direct na de verhuizing naar hun.

Kittens waren +/- 8 weken (moederpoes bleek al een half jaar vermist, kittens lagen verstopt bij mij op het tuincentrum)

Kittens (beide katers) waren toen (17 dec) 727 en 800 gram. Naar ons idee te weinig (we vonden de kittens toen ze ongeveer 4 weken oud waren)

Nu (5 weken later) zijn ze 1820 en 2222 gr. Ze groeien echt als kool. Ze krijgen 10% kvv te eten.

Voor pups weet ik dat er een opbouw/afbouw schema is, hoe zit dat met kittens? Zie overal 8-10% of onbeperkt voor kittens en voor volwassen katten 3-4 % .

Groeien de kittens inderdaad te hard? Of lopen ze mooi op schema. Mamma poes weegt een kg of 4, vader onbekend (heb een vermoeden omdat we een kater ook regelmatig zagen (die is een kg of 6-7)
#3064204
In de eerst maanden komt een kitten ongeveer 100gr per week aan.
Een gezond gevoed kitten van 8 weken weegt dus ongeveer 800gr. Kan ietsje meer zijn. Meestal wegen gevonden kittens wat minder dan zou moeten en is een kitten van 800gr vaak al 10 weken oud. Dat halen ze dan weer in als ze onbeperkt en goed voedsel krijgen.
Ik geloof, als ik jouw gewichten lees, dat de kittens dus al wat ouder zijn dat je zelf geschat had... Waarschijnlijk dus eerder  op dit moment 18-20 weken oud.

Verder gewoon naar behoeven voeren inderdaad.
Als ze te dik worden, zie je dat vanzelf.  Dikke buiken horen na 8 weken niet meer.  Dan krijgen ze ofwel toch wat veel (zelden hoor dat kittens te veel kunnen eten voor de castratie) ofwel hebben ze wormen.

Je hebt de moeder niet kunnen vangen met een vangkooi om te laten steriliseren? Kwestie van de verhinderen dat er binnenkort weer een nest ligt...  ;)  Als je er geen ervaring mee hebt, zijn er vast wel organisatie's in de buurt die kunnen helpen met een vangkooi en sterilisatie om haar daarna weer in haar vertrouwde omgeving los te laten.  Even zoeken op internet of rondbellen in de buurt, de mensen kennen elkaar vaak erg goed in dat wereldje.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door