Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door MDO
#3063219
Ik sprak vanmiddag een Honden fokker en hebben het kort gehad over een hond die overleden is aan toxoplasmose. Hond kreeg acuut heftige epilepsie aanvallen waarna na korte tijd deze hond is ingeslapen. Hond was amper 1.5 jaar jong... Ze beweerde dat het kwam doordat de eigenaar vers vlees gaf.
Ik ben het daar niet mee eens, hoe denken jullie hierover? Weet overigens niet welke kvv de hond kreeg. ...
Door inge58
#3063233
Beetje onhandig om op een vers vlees forum te vragen hoe men hierover denkt.
Iedereen zal hier natuurlijk roepen dat het klinklare onzin is om epileptie in verband te brengen met het voeren van vlees.
Mij lijkt het ook erg onlogisch....
Door kakocavi
#3063280
Toxoplasm is een eencellige parasiet die zich vooral verspreid via katten. Het is dus waarschijnlijker dat de hond het heeft gekregen via aanraking van kattenpoep. Het kan in principe ook door besmetting van vlees komen, maar dat wordt voor menselijke comsumptie goed gecontroleerd waardoor de kans niet zo groot is.
Door Fido
#3063287
even gekopieerd uit eigen bron  ;)

De symptomen
Deze zijn onder te verdelen in acute en latente toxoplasmose.

De acute symptomen geven griep achtige verschijnselen met opgezette lymfeklieren, diarree en hepatitis. ( leverinfectie).

De latente symptomen zij slecht te onderkennen. Toxoplasmose kent namelijk een stadium waarin de parasiet zich innestelt (cyste) in spierweefsel en het zenuwweefsel van de gastheer. Het bevindt zich dan in een rustfase en veroorzaakt in deze vorm geen symptomen. Dit stadium wordt veroorzaakt door de bradyzoieten van toxoplasmose.

Diagnose
De twee voornaamste diagnose methodes zijn bloedonderzoek naar de IgM en IfE antistoffen. daarnaast kan door middel van een PCR ( polymerase chain reaction) het DNA van toxoplasma aangetoond worden.

Naast deze twee methoden zijn er nog invasieren manieren als het afnemen van ruggenmerg vocht en spier biopten. Deze twee technieken worden vrijwel niet meer toegepast.

De therapie
De therapie bestaat uit de medicijnen trimetoprim/sulfamethoxazole.
Sulfa diazine en pyrimethamine worden ook gebruikt.


Net zo keihard uit de lucht gegrepen reactie dat het toxoplasmose is geweest en door het voeren van rauwe voeding komt kan ik keihard mij afvragen; die dierenarts heeft onvoldoende kennis en daardoor geen goede diagnose en/of therapie ingesteld en is het haar/zijn schuld dat het dier ingeslapen moest worden  :P
Door kakocavi
#3063292
[quote="Fido"]

Net zo keihard uit de lucht gegrepen reactie dat het toxoplasmose is geweest en door het voeren van rauwe voeding komt kan ik keihard mij afvragen; die dierenarts heeft onvoldoende kennis en daardoor geen goede diagnose en/of therapie ingesteld en is het haar/zijn schuld dat het dier ingeslapen moest worden  :P
[/quote] Dat is inderdaad keihard uit de lucht gegrepen. Erg respectloos bovendien.
Door Fido
#3063421
[quote="kakocavi"]
Dat is inderdaad keihard uit de lucht gegrepen. Erg respectloos bovendien.
[/quote]

Waarom? Ik zeg niet dat het zo is. Ik geef een duidelijk voorbeeld hoe da niet onderbouwd rauwe voeding de schuld geven. Kunnen we dus ook omdraaien  ::)

En stond wat op scherp na een leuke angstaanwekkende bericht van E. plantinga en de zoveelste eigenaar die verteld dat de da verteld dat rauwe voeding levensgevaarlijk is omdat dat aan de da is verteld op een nascholing.
#3063436
Ik meen dat toxoplasmose bevriezen niet overleeft in ieder geval...even op gezocht:
Ja ''De parasiet overleeft niet bij extreme temperaturen. Verhitten boven de 70 °C of het invriezen van vlees bij -12 °C voor minimaal 2 dagen doodt de parasiet.''
Laatst gewijzigd door Annemarie Rijnveld op ma 26 jan 2015, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door MDO
#3063512
[quote="Annemarie Rijnveld"]
Ik meen dat toxoplasmose bevriezen niet overleefd in ieder geval...even op gezocht:
Ja ''De parasiet overleeft niet bij extreme temperaturen. Verhitten boven de 70 °C of het invriezen van vlees bij -12 °C voor minimaal 2 dagen doodt de parasiet.''
[/quote]

Dus kun je ervan uitgaan dat de parasiet gedood wordt bij kvv toch?
Gebruikersavatar
Door pike
#3063575
[quote="MDO"]
Ik sprak vanmiddag een Honden fokker en hebben het kort gehad over een hond die overleden is aan toxoplasmose. Hond kreeg acuut heftige epilepsie aanvallen waarna na korte tijd deze hond is ingeslapen. Hond was amper 1.5 jaar jong... Ze beweerde dat het kwam doordat de eigenaar vers vlees gaf.
Ik ben het daar niet mee eens, hoe denken jullie hierover? Weet overigens niet welke kvv de hond kreeg. ...
[/quote]

Waaraan is de hond nou overleden? Aan de toxoplasmose of aan de epilepsie??

Epilepsie wordt niet veroorzaakt door rauw vlees. Een dierenarts zou beter moeten weten lijkt me. Honden met epilepsie kunnen zelfs heel goed gebaat zijn bij een rauwe voeding.

En wat hierboven ook al vermeld werd: Kattenpoep is een goede besmettingsbron voor toxoplasmose. De kat is eindgastheer.
#3063579
[quote="MDO"]
Dus kun je ervan uitgaan dat de parasiet gedood wordt bij kvv toch?
[/quote]Ja, ik ga daar wel van uit....toxoplasmose kan je ook via andere wegen krijgen, niet alleen door besmet vlees...ook door besmet fruit en groente, drinkwater e aarde enz...
Door Bosliefje
#3063663
Ik sprak vanmiddag een Honden fokker en hebben het kort gehad over een hond die overleden is aan toxoplasmose. Hond kreeg acuut heftige epilepsie aanvallen waarna na korte tijd deze hond is ingeslapen. Hond was amper 1.5 jaar jong... Ze beweerde dat het kwam doordat de eigenaar vers vlees gaf.

Ik lees in dit bericht niks over een dierenarts die een diagnose heeft gesteld, ik lees hier alleen dat een hondenfokker (de fokker van de epilepstische hond misschien???) een reden verzint waarom de hond epilepsie kreeg. Het is dus echt niet de schuld van de fokker! Ik heb al heel wat smoesen gehoord voor de oorzaak van epilepsie, dit is wat mij betreft nummer zoveel.
Door MDO
#3063684
Voor alle duidelijkheid,  de fokker is idd de fokker van desbetreffende hond. Ze vertelde dat ze ook aan de eigenaar het advies had gegeven absoluut geen vlees meer te geven. Maar een goede brok...
Door Lizzy
#3063688
Het is natuurlijk in 1 woord verschrikkelijk om een hond te fokken die epilepsie krijgt en dan ook nog in zo'n ernstige vorm dat de hond moet worden ingeslapen :'( :'( :'(. Als eigenaar ga je kapot, als fokker ook. Maar de oorzaak die de fokker aanhaalt voor de epilepsie.......... Een beetje verdieping kan geen kwaad, lijkt me. KVV is altijd (welk merk je ook voert) tenminste 2 dagen ingevroren geweest bij minimaal minus 18. Echt.

Een kattendrol is gevaarlijker.

En dan moet je hond OOK nog eens een slecht werkend immuunsysteem hebben.

Hoe is toxoplasmose bij de hond vastgesteld? En door wie?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door