Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door corina
#3062382
Zijn er mede forumleden leden die weten hoe het zit.

Wij zijn vorig jaar in november aangesproken door een jager en gistermiddag aangesproken door een andere jager dat we onze honden niet los mochten laten lopen buiten de bebouwde kom in de polders dus.
Omdat dit volgens hen een jachtgebied is.

Volgens mij is het toch zo dat je een hond altijd los mag laten lopen buiten de bebouwde mits het anders staat aangegeven.

De jagers zeiden allebei dat alle polders (hier in Zeeland) een zogenaamd jacht gebied is en de honden dus in zo'n jachtgebied dus niet los mogen lopen.
Er staat nergens een bord dat het daar om een jacht gebied gaat.

Als ik er op google dan kom ik niet verder volgens de flora en faunawet dat de op zicht jagende honden nooit los mogen lopen.
Omdat je dan op dat moment zou kunnen jagen  met een illegaal jachtmiddel.
En alle andere honden zouden los mogen zolang ze de natuur/dieren niet verstoren.

De jager van november zij dat hij mij een bekeuring zou kunnen geven,De jager van gisteren zij dat jagers niet bevoegd zijn om een bekeuring uit te kunnen delen maar dat ze wel de politie kunnen bellen om te kunnen mededelen dat er honden los lopen in een jachtgebied en dat je vervolgens als nog een bekeuring tegemoet kan zien.
Door eelke
#3062388
hannabelgje schreef: Voor zover ik weet mogen honden alleen los in een losloopgebied tegenwoordig.
Dat denk ik ook. Hier mag het alleen in de daar voor aangewezen gebieden.
Door Nadia
#3062397
Even de gemeente bellen. Die moeten het kunnen zeggen (nadat je 6x bent doorverbonden en 3x bent terug gebeld).
Hier mogen de honden buiten de bebouwde kom officieel los.
Door Lil
#3062398
regelgeving verschilt per gemeente! Hier gelukkig buiten bebouwde kom los, maar heel veel gemeentes maag het nergens tenzij aangegeven dat het losloop is.
Gebruikersavatar
Door pike
#3062402
In natuurlijk gebied ben je alleen in overtreding (zichtjagers - windhonden daargelaten, die mogen er niet los) als je hond het wild najaagt of vangt.
Een jager kan geen bekeuring uitschrijven. Uiteraard kan hij de politie bellen maar als jouw hond geen wild najaagt en braaf luistert heeft hij geen poot om op te staan. "Mag ik Uw naam mijnheer dan bel ik zelf wel even".  ::) Maar, als ik in een gebied zou lopen waar jagers zo moeilijk doen, dan zou ik als eerste melding maken en beklag doen bij de terreinbeheerder/eigenaar én ik zou mijn hond een halsband met oranje signaalkleur omdoen, zodat ze hem niet zogenaamd "per ongeluk" een schot hagel door zijn lijf jagen.

http://www.licg.nl/45k/praktisch/wetgev ... ijnen.html
Door DJ_Doerak_Tucker
#3062410
Jagers vinden het vervelend als er honden los lopen in 'hun' jachtgebied. Dat verstoord het wild. Maar wat Pike zegt, jagers zijn niet bevoegd bekeuringen uit te schrijven (tenzij de jager politieagent is, zoals mijn trainer was :biggrin2:).
Gebruikersavatar
Door pike
#3062432
DJ en Doerak schreef: Jagers vinden het vervelend als er honden los lopen in 'hun' jachtgebied. Dat verstoord het wild. Maar wat Pike zegt, jagers zijn niet bevoegd bekeuringen uit te schrijven (tenzij de jager politieagent is, zoals mijn trainer was :biggrin2:).
Maar niet terwijl hij in zijn vrije tijd zijn hobby van jager uitoefent toch? Hij moet wel in functie zijn lijkt mij? Of hoeft dat niet?
Gebruikersavatar
Door EliScooby
#3062558
pike schreef: Maar niet terwijl hij in zijn vrije tijd zijn hobby van jager uitoefent toch? Hij moet wel in functie zijn lijkt mij? Of hoeft dat niet?
Een politieagent is altijd in functie.
Door sella
#3062564
Ik weet niet beter, als ik op verharde weg loop buiten de bebouwde kom dat een jager niets te vertellen heeft of ik daar mijn hond los laat of niet.
Binnen de bebouwde kom alleen daar waar het aangegeven is dat ze los lopen.

Maar ook een agent in zijn vrije tijd, zijn hobby uitoefenend, weet wel waar de grenzen liggen en zal niet zomaar bekeuren omdat dit tijd van zijn hobby weghaalt.
Door Suzanne
#3062580
Ik zal niet bewust ergens gaan lopen met loslopende honden als ik weet /merk dat daar op dat moment wordt gejaagd. Ik zit niet te wachten op een "ongeluk" in welke zin dan ook.
Ik werk graag mee aan een verzoek-daar-niet-te-lopen vandaag of een verzoek-aan-te-lijnen.
Aan een eis tot aanlijnen als het ter plaatse is toegestaan om los te lopen voldoe ik echter niet. Al met al kies ik dan toch eieren voor mijn geld.. ik zie het al gebeuren dat ze dan toch per ongeluk.... en ik wil mijn honden weer gewoon levend mee naar huis!

Suzanne
Gebruikersavatar
Door pike
#3062582
Mini's 3-tal schreef: Een politieagent is altijd in functie.
Ja je hebt gelijk. Hij moet zich wel ongevraagd legitimeren als hij in burger is.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3062585
Suzanne schreef: Ik zal niet bewust ergens gaan lopen met loslopende honden als ik weet /merk dat daar op dat moment wordt gejaagd. Ik zit niet te wachten op een "ongeluk" in welke zin dan ook.
Ik werk graag mee aan een verzoek-daar-niet-te-lopen vandaag of een verzoek-aan-te-lijnen.
Aan een eis tot aanlijnen als het ter plaatse is toegestaan om los te lopen voldoe ik echter niet. Al met al kies ik dan toch eieren voor mijn geld.. ik zie het al gebeuren dat ze dan toch per ongeluk.... en ik wil mijn honden weer gewoon levend mee naar huis!

Suzanne
+1

Hier mogen ze los. Ik laat hem ook los maar wel met duidelijk zichtbare halsband en niet in gebied waar ik weet dat op dat moment jagers actief zijn.
Ik kan ga niet altijd mijn hond aanlijnen omdat er heel misschien een jager loopt. Zie ik zijn auto staan, lijn ik aan.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door