Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Tamara
#3061438
Ik ben van de week naar een flyball les geweest en de honden vonden dit heel leuk, de mensen zijn er ook aardig en een klein groepje van 4 honden.

Nu weet ik dat mijn golden retriever (31 kg) zeker 3 kg kan afvallen, het is winter en komt iets minder buiten, beweegt dus iets minder en krijgt dan ook wel iets meer eten van me, maar weeg haar wekelijks, is nog nooit zwaarder geweest dan rond de 31 kg. maar we schrokken ons rot dat de instructeur zei dat ze DIK was :o (geloof me die kreeg 2 hondenmoeders over hem heen  :whistle: )  (over de hond in de foto hieronder) en dat ze naar de 24 kg kon. Ze heeft veel vacht, lijk net een schaap als die nat is geweest en zich heeft uitgeschud. Maar we gaan vaak naar het strand nu en ze ziet er nog mooi uit, dan zie je haar bouw namelijk omdat al haar haren langs haar lichaam vallen.

Nu vraag ik me af of dit wel verstandig is? Kijk wat afvallen kan geen kwaad, maar 7 kg? Ik zat eerder te denken aan een streefgewicht van 27 kg?

Het zou niet goed zijn voor haar heupen en ellebogen als ze knalt op de apparaat waar de bal uit vliegt. Dat snap ik wel maar ik wil geen graatmager hondje die alleen maar loopt te bedelen om eten (een echte retriever, geloof me)
We zijn ook 2 maanden geleden nog bij de dierenarts geweest toen ze rond de 28/29 kg woog en die vonden haar toen te dun.

Wat zouden jullie doen? De labrador vonden ze trouwens wel mooi op gewicht. heb maar niet gezegt dat ze maar 2 kg lichter was dan de golden retriever  :2funny:
Ik lees overal dat deze 2 rassen tussen de 27 en 33 kg horen te wegen.



Deze foto is 2 weken geleden genomen, ze heeft nog steeds hetzelfde gewicht.

Afbeelding
Door Suzanne
#3061442
Het gewicht van een hond vind ik niet zo boeiend.. hoe een hond voelt... DAT is waar het om gaat. Zeker als je met een hond een intensieve sport wilt gaat doen is het belangrijk dat er geen sprake is van overgewicht. Als je over de flank aait en iets druk zet en de ribben niet voelt is de hond te dik. Eigenlijk is het zo simpel.
Van een foto is het slecht beoordelen maar als je dan toch wat vraagt zou ik op basis van de foto ook aannemen dat er iets af mag ;-)

Ik vind de hond zeker niet "te dik" als in moddervet maar slanker is ivm de sport beter.

Suzanne
Door Tamara
#3061448
Ook als deze sport maar 45 minuten per week word gedaan? We willen namelijk niet wedstrijden ofzo gaan doen. Gewoon voor de fun.

Haar conditie, laat ik zeggen dat ze na een uur continue rennend apporteren op het strand, nog wel 2 uurtjes door kan gaan. Die valt nog eerder dood neer op het strand met de bal in d'r mond dan om 1 seconde te denken aan stoppen  :D
Door Tamara
#3061449
eelke schreef: Op de foto vind ik m er wel vrij fors uit zien, maar het is niet echt een goede foto om te kunnen beoordelen...



Hoeveel kg is de jouwe op je foto? lijkt dezelfde 'dikte' als mijn meisje is. 
Zoals je weet is het best veel vacht wat ze hebben, daar verkijken mensen zich vaak op. 


Ik vindt het alleen zo raar dat de ene 24 kg (instr.) zegt en de andere 30 kg (da)
Ik ben dan ook geneigd de middenweg te kiezen.

Krijg trouwens nooit op straait te horen 'goh wat is die dik'  ???
Laatst gewijzigd door Tamara op wo 21 jan 2015, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3061450
Als je zelf vind dat er wel 3 kilo af kan, begin daar dan mee. En oordeel dan of er nog wat af zou moeten.

Overgewicht is in alle opzichten slecht. Ook met op het strand rennen moet ze het mee sjouwen. Maar ik zou dat ook liever op het oog en gevoel doen, dan op de weegschaal. En dan kun je de weegschaal gebruiken als aanvulling daarop, maar ik zou me niet teveel vasthouden aan een x aantal kilo's die je er per see af zou willen hebben.

Qua verschil in lab en golden, elke hond is anders en gewicht is dan ook heel individueel. Als de lab gespierder is, oogt hij slanker, want spieren zijn zwaarder dan vet.
Door eelke
#3061451
Tamara schreef:


Hoeveel kg is de jouwe op je foto? lijkt dezelfde 'dikte' als mijn meisje is. 
Zoals je weet is het best veel vacht wat ze hebben, daar verkijken mensen zich vaak op. 


Ik vindt het alleen zo raar dat de ene 24 kg (instr.) zegt en de andere 30 kg (da)
Ik ben dan ook geneigd de middenweg te kiezen.

Krijg trouwens nooit op straait te horen 'goh wat is die dik'  ???

Oh, ze, sorry!

Joep is een reu van 36 kilo ;)
Ik zoek een beter foto van m, maar ik heb haast alleen maar slaapfoto's.

Hier zijn ze trouwens in de winter dunner dan in de zomer, want in de winter loop ik juist meer.

Heb je geen betere foto? 7 kilo eraf voor een teef van 31 kilo lijkt me wel veel. Hoewel Joep zijn zusje ook maar 25 kilo weegt.
Door Tamara
#3061457
nee sorry, maar zo ziet misty er uit in de zomer als ze rond de 28/29 kg weegt.

Je ziet in de eerste foto duidelijk een diepe borst, dunne taille.

Afbeelding


Bij ons is het 9 maanden lekker druk bezig zijn, 3 maanden uitrusten  ;D
Laatst gewijzigd door Tamara op wo 21 jan 2015, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ruisje
#3061462
Tamara schreef: Zo ziet misty er uit in de zomer als ze rond de 28/29 kg weegt.

Je ziet in de eerste foto duidelijk een diepe borst, dunne taille.

Afbeelding
Een foto is natuurlijk niet hetzelfde als de hond in het 'echie' zien en voelen, maar op die zomerfoto ziet ze er goed uit! Een Golden reu bij ons in de buurt is nog iets slanker, maar niet te mager. Ik zou haar een kilo of 3-4 laten afvallen, denk ik. Maar het blijft gokken met een foto. ;)
Door eelke
#3061468
Ik vind haar er op de foto's zeker niet te mager uit zien hoor!

Weet je hoe hoog ze is?

Vergelijkbare Joep-foto;
Afbeelding

En nog maar even het verschil tussen reu en teef ;)
Afbeelding
Door Tamara
#3061474
eelke schreef: Ik vind haar er op de foto's zeker niet te mager uit zien hoor!

Weet je hoe hoog ze is?

En nog maar even het verschil tussen reu en teef ;)
Afbeelding


Rond de 51 cm. Van de grond tot de bovenkant van haar rug.
Misty zit net tussen jouw 2 honden in denk ik.
Door eelke
#3061478
Tamara schreef:

Rond de 51 cm. Van de grond tot de bovenkant van haar rug.
Misty zit net tussen jouw 2 honden in denk ik.
Nou dat denk ik niet want mijn twee honden staan in mijn onderschrift  ;D
Joep zijn zusje woont bij mijn moeder ;)

Joep 62 cm, schofthoogte gemeten.

Maar ik denk dus dat de conclusie is dat er best wat kilotjes afmogen, en dan weer eens verder kijken :)
Gebruikersavatar
Door Lizetta
#3061499
Als ik de foto in het water zie, dan denk ik dat er wat af kan. Daarin zie je wat minder taille.
Overigens is het niet per se gewicht dat ze kwijt moet, maar moet ze meer gespierd worden.
De ribben voelen is toch echt de beste graadmeter!

En voor sport geldt: beter iets te mager dan iets te dik! Ook (misschien zelfs juist) als je het maar eens per week doet.
Gebruikersavatar
Door pike
#3061505
Bij de foto in het water zie ik eigenlijk geen taille. Vanaf de zijkant is dat natuurlijk niet te zien. Op een foto van een galopsprong, waarop de hond dus langgerekt te zien is, toont hij altijd dunner. Ik vind de hond op de eerste foto - die van 2 weken geleden dus - behoorlijk fors en daar zou best wel wat gewicht af mogen.
Door Elvira
#3061507
27 KG vind ik erg weinig voor een golden retriever teef, maar het hangt van het type af. Als mijn honden vochtig zijn, zien ze er heel fors uit. Op de jachttraining bij over water vroeg de helper eens bij mijn oudste reu : Moet hij aan de lijn (over water ) en hij voegde er aan toe dat hij vond dat hij wel aan de lijn mocht doen. Toen mijn hond over water was geweest en uit het water kwam, zei hij : oh, hij ziet er nu uit alsof hij aan de lijn heeft gedaan, hij lijkt KG's lichter.  Ik ga er altijd van uit dat je de ribben makkelijk moet kunnen voelen en de taille ligt in valt.
Van een teefje dat ik vroeger had werd altijd op de behendigheidstraining gezegd dat ze te dik was na de loopsheid, mijn dierenarts zei altijd : dat is een vrouwenkwaal, het gaat op de heupen zitten. Dat was volgens mij hormonaal, een paar maanden later was ze weer in model, maar na de loopsheid, werd ze breder in de taille.  :)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door