Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Marpa
#3060270
Beste allemaal,

Na veel lezen heb ik nu eindelijk mijn eerste barfmenu opgesteld.
Het is voor een Border Collie van 1,5 jaar, 13 kilo.
Met 2,3 % kom ik uit op 90 gram vleesbot, 60 gram orgaan en 150 gram spiervlees per dag .
Ik heb 30 % vleesbot aangehouden, 20 % orgaan en 50 % spiervlees.
De orgaanmix bestaat uit 10 % pens, 10% orgaan ( hart, lever, nier).

# Is de orgaanmix zo goed opgesteld of kan ik beter 10% hart doen en 10 % mix hart/lever/nier en extra de pens erbij?
# is 1 maal per week een extra vis en ei genoeg of kan ik ook 2 x per week extra een vis en ei geven?

Ik ben benieuwd naar de reacties! Heeeel graag!!!!!
Laatst gewijzigd door Marpa op za 07 feb 2015, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
#3060272
[quote="Marpa"]
Beste allemaal,

Na veel lezen heb ik nu eindelijk mijn eerste barfmenu opgesteld.
Het is voor een Border Collie van 1,5 jaar, 13 kilo.
Met 2,3 % kom ik uit op 90 gram vleesbot, 60 gram orgaan en 150 gram spiervlees per dag .
Ik heb 30 % vleesbot aangehouden, 20 % orgaan en 50 % spiervlees.
De orgaanmix bestaat uit 10 % vuile lams of geit pens, 5 % kippehartjes, 3 % eendenlever en 2 % lamsnier.

Maandag: kipkarkas, geitenvlees en orgaanmix + extra een rauw ei.
Dinsdag: parelhoenkarkas, paardensucade en orgaanmix.
Woensdag: Konijnrugkarkas, kalkoenfilet en orgaanmix.
Dondrdag: eendenkarkas, rundstoofvlees en orgaanmix.
Vrijdag:Kipkarkas,paardensucade en orgaanmix.
Zaterdag : parelhoenkarkas, kalkoenfilet en orgaanmix + extra 1 rauwe sardien/haring of makreel.
Zondag: konijnrugkarkas, rundstoofvlees en orgaanmix.

# Is de orgaanmix zo goed opgesteld of kan ik beter 10% hart doen en 10 % mix hart/lever/nier en extra de pens erbij?
# is 1 maal per week een extra vis en ei genoeg of kan ik ook 2 x per week extra een vis en ei geven?

Ik ben benieuwd naar de reacties! Heeeel graag!!!!!
[/quote]

Je orgaanmix is prima zo. Je afwisseling in diersoorten is uitstekend! Je mag 2 keer per week een ei en een visje geven voor een hond van dit gewicht. Ik mis alleen groenten in je menu.
#3060334
Dus ik kan 2x per week een rauw ei extra geven , meng ik dat door haar voer heen of op zichzelf een ei geven? Of maakt dat niet ui?
Bedoel je dat ik ook 2 x per week 1 rauwe vis mag geven? Moet ik dat nog wegen omdat naar ik begrijp vis max. 10 % mag zijn?
Ik heb van de week voor het eerst een rauwe sardien gegeven, niet bij haar maaltijd maar in de ochtend als extra eetmomentje. Mijn Border krijgt sinds een week of 2 haar maaltijd 1 x per dag en dan voor haar op een onverwacht moment. Daarvoor kreeg ze in de ochtend en begin van de avond haar eten. Min of meer in een bepaald patroon en tijd.

Wat betreft de groenten dacht ik dat de meningen daar verschillend over waren, voor-en tegenstanders.
Ik neig meer naar het idee dat honden dat niet echt nodig hebben maar ik heb me er nog onvoldoende in verdiept.
#3060359
Ik doe gewoon een ei, zo uit het doosje, in de eetbak. In het begin tikte ik hem een keertje, om hem te helpen. Maar door hem niet kapot te maken weet ik zeker dat hij de schil ook eet :)

Nee, als je sardientjes geeft hoef je niet te wegen. Mocht je grotere visstukken gaan geven, zoals zalmkoppen dan houden de meeste mensen 1x per week vis aan.
#3060378
De meningen wat betreft groenten voeren verschillen idd nogal eens .

Maar als je wel groenten voert krijgen ze daaruit ook weer extra voedingsstoffen .
Veel honden hebben /krijgen een nog mooiere vacht als ze groenten krijgen
De ontlasting kan op het voeren van groenten beter zijn , of verbeteren .
Het doet ook iets t.a.v de weerstand van de hond .
En het hangt er natuurlijk ook vanaf welke diersoorten je voert
Als dat bijna allemaal bio-industrie vlees is dan zou ik zeggen , groenten erbij voeren is een must .

Je kan hier eens op de website kijken en je verder verdiepen , of middels Google eens kijken wat er zoal aan voedingsstoffen zit in groenten  ;)
#3061093
[quote="Marpa"]
Over de groenten: er staat een hele waslijkst op de site welke groenten de hond mag hebben maar hoeveel soorten groenten is dan nodig voor een week bv?
Is daar ook een minimum voor?
[/quote]

Nee,  maar het is handig om of iedere dag een andere groenten te voeren of een mix te maken voor bijv. 2 of 3 weken (niet langer want na 3 weken in de vriezer beginnen voedingsstoffen af te nemen) en dan stuk of 10 verschillende groenten te gebruiken. En dan moet je niet 5 koolsoorten in je mix doen maar bijv 1. En dan bijv. 4 bladgroenten, 4 groenten van onder de grond, 1 koolsoort en bijv. 1 groenten als courgette of pompoen ofzo (ik geloof komkommer familie ofzo). Maar hier : http://www.barfplaats.nl/handleiding-to ... -en-fruit/ staat het allemaal uitgelegd.
Door Marpa
#3061186
Ik ben me over de groenten aan het inlezen.
Ik wil ook graag een menu opstellen waar de organen en pens apart worden gegeven dus niet iedere dag een beetje zoals in mijn eerste menu.
Wat vinden jullie van dit menu? Groenten ontbreken nog, ben ermee bezig.

Maandag : 90 gr vleesbot, 150 gr spiervlees , 90 gr pens
DInsdag:  90 gr vleesbot, 150 gr spiervlees, 45 gr hart + 1 vis
Woensdag : 90 gr vleesbot, 150 gr spiervlees, 63 gr lever + 1 ei
Donderdag: 90 gr vleesbot, 150 gram spiervlees, 60 gr pens
Vrijdag ; 90 gr vleesbot, 150 gr spiervlees, 60 gr hart + 1 vis
Zaterdag: 90 gr vleesbot, 150 gr spiervlees, 60 gr pens.
Zondag : 90 gr vleesbot, 150 gr spiervlees, 42 gr nier + 1 ei.
Laatst gewijzigd door Marpa op za 07 feb 2015, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3061235
[quote="Marpa"]
Ik ben me over de groenten aan het inlezen.
Ik wil ook graag een menu opstellen waar de organen en pens apart worden gegeven dus niet iedere dag een beetje zoals in mijn eerste menu.
Wat vinden jullie van dit menu? Groenten ontbreken nog, ben ermee bezig.

Maandag : 90 gr vleesbot, 150 gr spiervlees , 90 gr pens
DInsdag:  90 gr vleesbot, 150 gr spiervlees, 45 gr hart + 1 vis
Woensdag : 90 gr vleesbot, 150 gr spiervlees, 63 gr lever + 1 ei
Donderdag: 90 gr vleesbot, 150 gram spiervlees, 60 gr pens
Vrijdag ; 90 gr vleesbot, 150 gr spiervlees, 60 gr hart + 1 vis
Zaterdag: 90 gr vleesbot, 150 gr spiervlees, 60 gr pens.
Zondag : 90 gr vleesbot, 150 gr spiervlees, 42 gr nier + 1 ei.

Totaal 2100 gr per week.
630 gr vleesbot (30%)
1050 gr spiervlees (20%)
210 gr pens (10%).
105 gr hart (5%).
63 gr lever (3%).
42 gr nier (2%).
2 visjes
2 rauw ei.
[/quote]

Dit is ook prima. Weet je, het komt niet zo krap, als ze in 1 week maar alles binnen krijgen :)
Door Marpa
#3061240
Zoals ik nu de pens, hart, lever en nier zou geven in combinatie met vis en ei, is dat niet al te laxerend?
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3061261
[quote="Marpa"]
Zoals ik nu de pens, hart, lever en nier zou geven in combinatie met vis en ei, is dat niet al te laxerend?
[/quote]
Hoeft niet!! Hier krijgen ze ook wel eens hart en vis samen, of pens en een eitje. Ik vond het makkelijk om in begin een soort van eet en poep dagboek bij te houden :-D, alles even voor enkele weken opschrijven, zo kan je ook goed bijhouden wat ze wel en niet lusten en kan je sneller zien, mochten ze eens aan de platte gaan of mocht hun ontlasting te droog worden, of het aan je menu kan liggen!.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door