Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door MarijeJoanne
#305677
Uh jah, beetje vage titel, maar wist niet hoe ik het beter kon omschrijven.

Aangezien Max niet zindelijk is, plast (en poept) hij regelmatig in huis.
Als dat een beetje opdroogt, komt er een rare vlek tevoorschijn.
Net of er allemaal ieniemienie kleine draadjes door heen geweefd zitten.
Geen wormen oid, maar echt van die hele kleine lange vlezige witte draadjes.
Weet niet hoe ik het anders moet omschrijven.
Je kan het niet vastpakken ofzo, maar het droogt gewoon zo op.
Met een beetje water is het ook zo weg.
Verder is hij trouwens prima in orde, actief genoeg (soms zelf een beetje teveel ;) ), gezonde vacht, geen doffe blik uit de ogen, eetlust (was dat maar wat minder ;D ) etc etc.

Het ging steeds beter met zijn zindelijkheid, maar de laatste tijd gebeurt het weer steeds vaker.
Kan me ook niet herinneren dat het in het begin zo raar opdroogde.

Het excuus van zijn vorige eigenaresse over zijn onzindelijkheid was dat hij een blaasprobleem had.
Daar was ze opgekomen nadat een Da dat had geopperd oid.
Niks geen echt onderzoek ofzo.
Wij hebben het er met onze Da over gehad, en hebben dat idee verworpen.
Ook hierbij geen echt onderzoek (alleen een beetje voelen en kijken), maar een logische verklaring (door een boel redenen, maar daar gaat het hier nu niet om).
Oftewel, Max was gewoon niet zindelijk.
Dit is trouwens geen discussie punt, het gaat om wat anders, en hier mee wou ik alleen zeggen dat mij verteld werd dat Max een 'blaasprobleem' had waarschijnlijk, maar wij van mening zijn dat de hond gewoon niet zindelijk is (gemaakt).
Zeker omdat het bij ons al stukken beter ging.
Maargoed, denk niet dat het relevant is (dat niet zindelijk en de nu rare plas), maar het heeft indirect wel iets met elkaar te maken.

Hier thuis is al geopperd dat het misschien een nierprobleem oid is, of een tekort aan iets, of dat het komt omdat hij misschien te weinig water drinkt (volgens mij drinkt hij genoeg, daarnaast zit er altijd ook nog (genoeg) vocht in het eten dat hij krijgt lijkt mij).
Maargoed, dat zijn zo maar een paar dingetjes die bij ons opgekomen waren.

En nu was ik benieuwd naar wat jullie denken...
Het advies om naar de dierenarts te gaan is niet nodig.

Misschien dat jullie met een doodsimpele oplossing komen waar het aan kan liggen/wat het kan zijn, of iig mij kan vertellen welke richting ik uit moet denken.

Alvast bedankt 8)
Laatst gewijzigd door MarijeJoanne op za 16 apr 2005, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#305754
MarijeJoanne schreef:
En nu was ik benieuwd naar wat jullie denken...
Het advies om naar de dierenarts te gaan is niet nodig.
Niet nodig omdat je al van plan was om naar de DA te gaan...
of niet nodig omdat je toch niet gaat ???
Ik denk dat de urine opvangen en dan laten onderzoeken de eenvoudigste manier is om uit te vinden wat er aan de hand is.
Door MarijeJoanne
#305769
202spots schreef: Niet nodig omdat je al van plan was om naar de DA te gaan...
of niet nodig omdat je toch niet gaat ???
Ik denk dat de urine opvangen en dan laten onderzoeken de eenvoudigste manier is om uit te vinden wat er aan de hand is.
Dat eerste ;) .

Plasje opvangen had ik ook al aan zitten denken, om dat maar meteen mee te nemen als ik naar de Da ga, maar heb nog geen manier kunnen bedenken hoe ik dat moet gaan versieren ;) .
Want ik heb het idee dat als Max plast en ik er wat onder houd, hij spontaan ophoudt.
Vooral omdat het een klein hondje is en je er al helemaal voor door je hurken moet gaan om maar enigzins er wat onder te kunnen houden (en een bakje moet ook nog eens niet te groot zijn, anders raakt het de grond en buik al...).

Lizzy, kun je mij wat meer vertellen over dat gruis?
Hoe dat komt, wat het is en wat je er aan kan/moet doen?
Door 202spots
#305794
chooky schreef: Soeplepel wil nog wel eens helpen ;)
Meestal chooky!!! ;D
Zorgen dat je niks met de lepel aanraakt en dan lukt 't wel.
In ieder geval voor 'n mannetje de soeplepel, en voor vrouwtjes 'n heel laag plastic bakje of zo'n foam bordje eronder schuiven zo gauw ze gaan zitten.
Wanneer ik plas moet vangen dan doe ik ze altijd aan de riem ook al is 't in eigen tuin.
Wanneer ik ze aan de riem heb,dan kunnen ze niet hard weglopen en vlug ergens achter de struik gaan plassen en ik er niet bij kan om op te vangen.
Success!
Door Yari
#305807
MarijeJoanne schreef: Dat eerste ;) .

Plasje opvangen had ik ook al aan zitten denken, om dat maar meteen mee te nemen als ik naar de Da ga, maar heb nog geen manier kunnen bedenken hoe ik dat moet gaan versieren ;) .
Want ik heb het idee dat als Max plast en ik er wat onder houd, hij spontaan ophoudt.
Vooral omdat het een klein hondje is en je er al helemaal voor door je hurken moet gaan om maar enigzins er wat onder te kunnen houden (en een bakje moet ook nog eens niet te groot zijn, anders raakt het de grond en buik al...).

Lizzy, kun je mij wat meer vertellen over dat gruis?
Hoe dat komt, wat het is en wat je er aan kan/moet doen?
Haal anders eerst effe een spuitje bij de DA waar je z'n urine mee op kunt zuigen; lijkt me wel zo makkelijk, hij doet het toch in huis. ;)
Wèl zorgen dat je dan die sliertjes ook opzuigt.
Als je naast een verder urineonderzoek wilt laten bepalen of er gruis aanwezig is, dient de urine wel zo vers mogelijk te zijn, hooguit een uur oud het liefst.
Mocht hij gruis hebben dan is het afhankelijk welke type gruis hij heeft en dan zul je daar met zijn voeding rekening mee moeten houden. Het ene type gruis gedeid goed en onstaat in een zuur milieu en het andere juist in een basischer milieu. Door de voeding aan te passen kun je de zuurtegraad van de urine beïnvloeden en zo als het goed is de problemen tegen gaan.
Ben benieuwd of er wat aan de hand is met zijn urine. Laat je het nog even weten? ;)
Door geer
#305812
Volgens mij zijn er nu ook bepaalde kattenbakkorrels voor 'plasopvang'...die nemen de plas niet op, dus kan je hem gewoon uit te bak gieten...
Door MarijeJoanne
#305814
Yari schreef: Ben benieuwd of er wat aan de hand is met zijn urine. Laat je het nog even weten? ;)
Natuurlijk, maar dat kan nog wel even duren (door omstandigheden) voordat ik met Max naar de da kan...

Max is trouwens een (kleine) Jack Russell, reutje (gecastreerd >:( ).
Soeplepel zal ik eens proberen (uh, eerst ff een oude zoeken in de kastjes, want hoe vaak die ook terug in de afwasmachine gaat, als ik weer eens soep eet die via die soeplepel mijn bord heeft bereikt... ;D ).
En dan ook een paar keer voor de tijd, zodat ik weet dat het op het moment supreme ook lukt ;D ;D .

Van de grond opzuigen zal niet gaan lukken denk ik.
Meestal is het al bijna opgedroogd als we het ontdekken, dan zie je alleen de vlek nog.
Zo'n grote plas is het meestal ook niet, gewoon kleine plasjes (van een kleine hond).
En tel daarbij de vloerverwarming op, dan kun je wel uitrekenen dat het snel opdroogt.
Laatst gewijzigd door MarijeJoanne op zo 17 apr 2005, 01:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door MarijeJoanne
#305817
Yari, wat je zegt over de zuurtegraad...
Max heb ik nu al een tijdje op vers staan, zou het daar door kunnen komen?
Maar als dat zo is, en de oplossing minder zuur voeren is, houdt dat dan in dat hij van het vers afmoet?
Want daar ben ik helemaal niet blij mee >:( >:( >:( .

Misschien loop ik een beetje op de zaken vooruit, maar ik wil gewoon graag weten wat mij (en Max natuurlijk) eventueel te wachten kan staan...
Door Yari
#305818
MarijeJoanne schreef: Yari, wat je zegt over de zuurtegraad...
Max heb ik nu al een tijdje op vers staan, zou het daar door kunnen komen?
Maar als dat zo is, en de oplossing minder zuur voeren is, houdt dat dan in dat hij van het vers afmoet?
Want daar ben ik helemaal niet blij mee >:( >:( >:( .

Misschien loop ik een beetje op de zaken vooruit, maar ik wil gewoon graag weten wat mij (en Max natuurlijk) eventueel te wachten kan staan...
Nee hoor das nergens voor nodig. (je DA zal ongetwijfeld beweren van wèl denk ik en je een fijne zak brokken aan willen smeren), maar je kunt zelf ook de voeding zo aanpassen dat het zuurder wordt of juist basischer (afhankelijk van welk type) en omdat versvlees gewoon van nature veel vocht bevat is dat juist ook nog eens extra goed; spoelt alles goed door.
Maar laten we nou niet op de zaken vooruit lopen, want dalijk heeft ie helemaal geen gruis. ;)
Door 202spots
#305820
Met soeplepel word wel 'n opscheplepel of pollepel bedoeld hoor,niet waar je zelf de soep mee eet! ;D
Omdat ik mijn Spots veel wil laten plassen,geef ik ze ook veel te drinken.
Wanneer ik de rmb's in warm water laat ontdooien,dan bewaar ik de water wat daardoor 'n lekker kip of vlees smaakje geeft gekregen en dat geef ik over de dag verdeeld in hun bak om op te drinken.
Misschien word de urine wel zuiverder wanneer Max z'n blaas regelmatig geleegd word door gewoon vaker te plassen...wanneer de urine TE lang in de blaas blijft word het ook steeds geconcentreerder :-\
Door Lizzy
#305835
Ik heb een plastic bekertje en daaraan een stevig ijzerdraad gemonteerd. Daarmee kan ik perfect de plas opvangen. Soeplepel werkte hier niet. Brutus heeft zo'n krachtige plasstraal dat het direct weer uit de lepel spetterde :-X

Goed, meer over blaasgruis: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=826

Maar ik zou ook eerst laten bepalen of je hond wel gruis heeft. Hoeft helemaal niet hoor.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 17 apr 2005, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#306108
Ik heb ook wel is gelezen dat sommige mensen zo'n netje gebruiken voor aquarium vissen te vangen.
Er zit ook 'n lang steeltje aan,en dan zet je 'n bekertje oid in de netje en dan zo opvangen....
moet toch lukken... 8)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#306116
Ik denk dat er weinig aan de hand is, urine die een tijdje ligt gaat namelijk kristaliseren , met het verdampen blijven alleen deze kristallen over , als je het helemaal laat liggen krijg jezelfs een soort krokant spinnenwebachtige plek die verdwijnt als je er water bijdoet.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door