Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door orinake
#3060766
Even een vraagje over een drachtige teef (zowiso klein nest).
Zondag was dag 63 en kreeg ze een temperatuursdaling tot 37.5. (namiddag)
Gisteren zat ze terug op 38.2 maar geen pups te zien, wel een flink rommelende buik. (namiddag, dus 24u na de daling)
Maar vandaag nog steeds geen pups. (ochtend)
Hoe lang wachten jullie voor DA controle?
Hebben jullie ervaring met een teef die zolang wacht om te werpen?
Gebruikersavatar
Door Enzepens
#3060767
Geen ervaring met een dracht na 63 dagen.
Kun je de pups nog goed voelen bewegen?
Hoeveel keer gedekt en op welke dagen zit ze dan als er meer dekkingen zijn?
Wat voor ras is het?
En ik zou al controle gedaan hebben, maar ik heb dan ook een ras wat lastig is met bevallen en het vaak niet zelf kan.
Door orinake
#3060769
Enzepens schreef: Geen ervaring met een dracht na 63 dagen.
Kun je de pups nog goed voelen bewegen?
Hoeveel keer gedekt en op welke dagen zit ze dan als er meer dekkingen zijn?
Wat voor ras is het?
En ik zou al controle gedaan hebben, maar ik heb dan ook een ras wat lastig is met bevallen en het vaak niet zelf kan.
Ik voel veel, maar ik vind het niet duidelijk dat het pups zijn...
1 dekking op 16/11 in de avond. Dus zondag was dag 63.
Gaat om een Rottweilerteef.
Zelf heb ik enkel ervaring met bevallingen die qua tijd netjes het boekje volgen.
Maar ja ons illa heeft elke keer nesten van 9 - 10 pups.
Dus ok een kleiner nest zou langer kunnen duren, maar ik roep liever te snel dan te laat even naar ervaringen.
Door Lizzy
#3060775
Eigenlijk heb je aan de dek datum niet zoveel. De dag van ovulatie, da's handiger, om daar mee te rekenen. Want ze kan best 63 dagen na de dekking zitten maar als de ovulatie pas 5 dagen na de dek- datum heeft plaats gevonden, gaat ze voorlopig nog niet bevallen hoor. En ja, sperma leeft dan nog en kan op de dag van de ovulatie (5 dagen na de dekking) alsnog eitjes bevruchten. En een temperatuur-verlaging naar 37.5 vind ik niet erg overtuigend. Dat hebben ze hier sowieso wel eens, deze temperatuur (zonder dracht). Ik heb het idee dat je dat van ovulatie niet weet. Dus kom ik niet verder met adviseren dan goed naar je teef te kijken.
Gebruikersavatar
Door Enzepens
#3060780
orinake schreef: Ik voel veel, maar ik vind het niet duidelijk dat het pups zijn...
1 dekking op 16/11 in de avond. Dus zondag was dag 63.
Gaat om een Rottweilerteef.
Zelf heb ik enkel ervaring met bevallingen die qua tijd netjes het boekje volgen.
Maar ja ons illa heeft elke keer nesten van 9 - 10 pups.
Dus ok een kleiner nest zou langer kunnen duren, maar ik roep liever te snel dan te laat even naar ervaringen.
Wanneer je twijfels hebt een controle laten doen om te kijken hoe de pups het doen, en wanneer ze het goed doen lekker afwachten.
De bevruchting van de eitjes kan later zijn daarom zit er veel speling in de bevaldatum wanneer je de ovulatie niet weet.
Heb je bloed geprikt voor de dekking?
Laatst gewijzigd door Enzepens op di 20 jan 2015, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Enzepens
#3060782
Lizzy schreef: Eigenlijk heb je aan de dek datum niet zoveel. De dag van ovulatie, da's handiger, om daar mee te rekenen. Want ze kan best 63 dagen na de dekking zitten maar als de ovulatie pas 5 dagen na de dek- datum heeft plaats gevonden, gaat ze voorlopig nog niet bevallen hoor. En ja, sperma leeft dan nog en kan op de dag van de ovulatie (5 dagen na de dekking) alsnog eitjes bevruchten. En een temperatuur-verlaging naar 37.5 vind ik niet erg overtuigend. Dat hebben ze hier sowieso wel eens, deze temperatuur (zonder dracht). Ik heb het idee dat je dat van ovulatie niet weet. Dus kom ik niet verder met adviseren dan goed naar je teef te kijken.
Lizzy, ik denk dat jij het rijpen van de eitjes bedoelt dat komt na een ovulatie en heeft meestal 24 tot 48 nodig , een dekking voor een ovulatie zal over het algemeen geen pups geven omdat dan de eitjes nog moeten loskomen en rijpen.
Door Lizzy
#3060822
Enzepens schreef: Lizzy, ik denk dat jij het rijpen van de eitjes bedoelt dat komt na een ovulatie en heeft meestal 24 tot 48 nodig , een dekking voor een ovulatie zal over het algemeen geen pups geven omdat dan de eitjes nog moeten loskomen en rijpen.
OK, vijf dagen is wat ruim. Maar, een dekking voor de ovulatie kan in mijn ogen wel degelijk tot een dracht leiden. Het sperma van een jonge gezonde reu leeft tenminste 5 dagen. Dus als de reu 3 dagen voor de ovulatie dekt, de eisprong na 3 dagen plaats vindt, kunnen de eerste eitjes na 48 uur wel door de zaadjes gepenetreerd worden en kan er dus wel een dracht ontstaan.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 20 jan 2015, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Enzepens
#3060828
Lizzy schreef: OK, vijf dagen is wat ruim. Maar, een dekking voor de ovulatie kan in mijn ogen wel degelijk tot een dracht leiden. Het sperma van een jonge gezonde reu leeft tenminste 5 dagen. Dus als de reu 3 dagen voor de ovulatie dekt, de eisprong na 3 dagen plaats vindt, kunnen de eerste eitjes na 48 uur wel door de zaadjes gepenetreerd worden en kan er dus wel een dracht ontstaan.
Theoretisch zou dit misschien kunnen maar niet de meest optimale situatie en mijn teven laten zich ook niet dekken voor de ovulatie, zoals jij het beschrijft zou ze zich vijf tot zes dagen voor dat de eitjes rijp zijn laten dekken, dat heb ik nog nooit beleefd in ons ras en ik heb toch al heel wat dekkingen begeleid. Maar goed dat is een hele andere discussie ;)
Door Lizzy
#3060829
Herstel: de eitjes zijn pas bij dag 3 rijp. Op dag 4 ook nog goed te penetreren door zaadcellen en dag 5 gaan ze al weer dood. Maar goed, als je dus uit gaat van het feit dat sperma van een jonge gezonde reu (hebben we het niet over gekoeld of bevroren sperma) tenminste 5 dagen blijft leven, kan een dekking voor de ovulatie tot een dracht leiden. Een dekking twee dagen voor de ovulatie kan zelfs nog gewoon grote nesten geven.
Door Lizzy
#3060834
Enzepens schreef: Ik ook niet, ik vertel alleen maar mijn ervaringen en de theorie.
En ik vertel je wat de ervaringen zijn van Myra Savant Harris, schrijver van het boek "advanced canine reproduction and puppy care". Maar laten we er verder geen discussie punt van maken.
Door Esther Q
#3060839
Zolang de teef in orde is zou ik gewoon afwachten. Een van onze teven was altijd laat, ongeveer op dag 68/69 (na eerste dekking geteld) en ze had ook pijn bij de bevalling. Maar het is verder altijd goed gegaan. Ze had grote nesten.
Wat betreft het dekken, ovulatie, rijping eitjes, ik ken teven die zich bijna een week lang laten dekken. Wanneer in die week precies de ovulatie is, geen idee. Maar iig is dat zo'n lange tijd dat het dus niet zo is dat die teven zich alleen ten tijde van de ovulatie laten dekken. Theorie en praktijk, ze liggen soms wat uiteen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door