Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Esthertjuh
#3060786
Zijn er hier mensen die HCM hebben? Mijn moeder heeft het en morgen moet ik zelf naar de huisarts om doorverwezen te worden. We hebben het "geluk" dat het om een erfelijke variant gaat die inmiddels via DNA opgespoord kan worden. De kans dat ik het ook heb is dus 50% :(

De enige ervaring die ik met HCM heb is Bumble die op 5-jarige leeftijd is overleden aan HCM en gewoon dood is neergevallen... Nu schijnt het bij de mens niet levensverkortend te zijn mits het behandeld wordt met medicijnen, maar waarom is dat bij een kat dan niet zo?
Door Samjo
#3060816
Ik heb alleen ervaring met een kat. Ook deze leeft nu al ruim 3 jaar op medicatie vrolijk door. Ook hier is spraken van een erfelijke aandoening waar we achter kwamen toen ze twee was. De dierenarts heeft mij wel verteld dat ze even goed nog zo kan omvallen de medicijnen ondersteunen het hart maar dat wilde niet zeggen dat het niet toch nog zo maar ermee kan ophouden.
Door Mowgli
#3060904
Geen ervaring, maar ik wil mijn medeleven voor jullie betuigen en ik duim heel hard dat jij het gen niet hebt. Wordt Tess ook getest op dit gen?
Laatst gewijzigd door Mowgli op di 20 jan 2015, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Anne in Zweden
#3060976
Mowgli schreef: Geen ervaring, maar ik wil mijn medeleven voor jullie betuigen en ik duim heel hard dat jij het gen niet hebt. Wort Tess ook getest op dit gen?
+1. Altijd weer even angstig, zulke is-het-ja-of-is-het-nee-momenten. Sterkte en succes morgen. Krijg je de uitslag meteen?
Door Esthertjuh
#3060996
Ik ga morgen naar de huisarts voor een verwijzing. Dan moet ik naar het ziekenhuis en dan is het nog 2 maanden tot de uitslag. Tess kan het alleen hebben als ik het heb. Eerder testen ze ook niet, ik moest ook eerst wachten op de uitslag van mijn moeder. Maar ik weet niet of ze dat ook al bij zulke jonge kinderen testen. Bij erfelijke varianten die nog niet via DNA opgespoord worden houden ze kinderen pas vanaf een jaar of 10 in de gaten. Ik weet dus niet hoe dat bij het DNA onderzoek zit. Overigens betekent het hebben van het gen niet dat je ook daadwerkelijk HCM ontwikkelt voorzover ik nu begrepen heb. Bij mijn moeder is de hartspier al wel verdikt, zij heeft dus HCM.

@Samjo, Bumble kreeg ook medicatie. Bij hem wisten we het al met 6 maanden (verdacht) en met 1 jaar zeker.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door