Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3060595
hoi hoi,

wie kan me helpen...ik heb een kruizing jack russel met boomer...ik loop per x ong 15 min met hem omdat er werd aangegeven dat je 5 min per leeftijdsmaand mag lopen...maar puk wil na 15 min nog verder lopen....
nu heb ik vanmiddag een half uur gelopen(was niet de bedoeling maar meneer liep zo te rennen en was vrolijk en t was lekker weer) kan dat kwaad, puk heeft thuis nog een tijd gespeeld en ligt nu heerlijk in dromenland...
wie kan me helpen...

groetjes attje en een poot van puk
Door Martine-Tom
#3060596
ìk heb niet zoveel met die 5 min regel. Kijk goed naar je pup, is ie niet overprikkeld, niet te moe....dan doe je het prima  :)
Ik deed tig korte wandelingen alleen om te plassen of poepen en 1 keer per dag een "lange" wandeling, en die varieerde, was ie moe dan liepen we minder ver, kwam ie een hond tegen waar ie mee speelde dan liepen we korter. Op saaie stukken tilde ik hem wel eens op om even rust te geven en verderop weer laten lopen...gewoon nuchter nadenken en zorgen dat ie niet overprikkeld raakt...komt het helemaal goed  :)
#3060606
Een half uur voor een pup van 11 weken vind ik best lang.
Ik heb me nooit aan die regel gehouden verder maar heb er wel rekening mee gehouden. Rust is belangrijk en overbelasting is niet goed. Het nadeel is dat ze dit niet altijd aangeven. Mijn hond kon ook lang doorgaan terwijl hij eigenlijk al heel erg moe was maar door alle prikkels gewoon doorging. Als ik nu zie hoeveel ik soms met hem deed is het niet gek dat hij soms juist zo druk was  :-[


Na een kwartier wandelen en eventjes spelen is het toch echt slapen hoor.. pups moeten veel slapen. Worden ze groot en sterk van  :biggrin2: Maar dat is wel iets wat je ze ook moet leren.
Dus niet altijd letten op of hij uit zichzelf gaat slapen. Op een gegeven moment is het gewoon genoeg en moet hij slapen, klaar  ;)
#3060608
Ik heb er niks mee met die regel. Rust is zeker belangrijk, maar die hebben ze wel genoeg buiten de wandelingen om. Ik hou d er wel rekening mee, maar houd me niet aan die tijden. Mirre hier had als pup ook meer nodig. En dan ligt het er ook nog aan wat je doet, zijn het gewone wandelingen aan de lijn is dat een heel stuk minder belastend dan wanneer ze los lopen en meer ongecontroleerd bewegen.
#3060609
Hier hebben we dat ook als richtlijn aangehouden. Soms lukt het niet maar het is een goed uitgangspunt. En ons ei nu 9 maanden heeft nog steeds niet door dat rust goed voor hem is. Gaat maar door, en door, en door..... als we hem geen halt toe roepen. Dus houdt die 5 minuten aan als uitgangspunt. Kijk naar je hond maar houd in je achterhoofd dat ze het zelf niet altijd goed aangeven wanneer het eigenlijk genoeg is.

Ik vergelijk het altijd maar met kinderen die zeggen "ik ben niet moe" en als je ze dan neerlegt vallen ze binnen een poep en een zucht in slaap.
#3060614
dank je wel voor jullie reacties...ik probeer er wel rust in te brengen buiten het wandelen om, alleen heeft meneer daar niet altijd zin in...in de bench pff dan ga ik blaffen en piepen, in mn mand op de gang echt niet dan krab ik aan de deur...maar ondanks dat let ik er wel op dat hij genoeg slaapt..t is inderdaad moeilijk om te zien wanneer het genoeg is, want hij gaat maar door en door en door..
#3060629
Vier maal per dag 11 minuten.
De w eek erop vier maal per dag 12 minuten.
13 weken, 13 minuten. En zo opbouwen tot je een uur kan lopen.

Het is nu niet leuk maar je wil nog jaren plezier hebben van je hond.
Ik heb me er streng aan gehouden, op advies van de fokker, dierenarts en eigenaar van de hondenschool.
Door Lil
#3060638
Hope schreef: Vier maal per dag 11 minuten.
De w eek erop vier maal per dag 12 minuten.
13 weken, 13 minuten. En zo opbouwen tot je een uur kan lopen.

Het is nu niet leuk maar je wil nog jaren plezier hebben van je hond.
Ik heb me er streng aan gehouden, op advies van de fokker, dierenarts en eigenaar van de hondenschool.
Dat is nieuw altijd geleerd 5 min per maand, jij rekent dus per week?

Streng geloof ik niet in (zal niets krijgen van 13 min ipv 11), maar te veel overschrijden zal niet goed zijn zeke.r niet! Maar als hoge uitzondering gaan ze niet stuk aan. Maar structureel wel.
#3060641
Hope schreef: Vier maal per dag 11 minuten.
De w eek erop vier maal per dag 12 minuten.
13 weken, 13 minuten. En zo opbouwen tot je een uur kan lopen.

Het is nu niet leuk maar je wil nog jaren plezier hebben van je hond.
Ik heb me er streng aan gehouden, op advies van de fokker, dierenarts en eigenaar van de hondenschool.
Als je dat met een Dalmaat pup doet, kun je je huis opnieuw inrichten en verbouwen.
#3060645
Lizzy schreef: Als je dat met een Dalmaat pup doet, kun je je huis opnieuw inrichten en verbouwen.
En als er iets slecht is dan is het wel als een idioot binnen gaan rennen  :-X
Dan liever wat langer buiten. Het is ook maar net wat je doet. Gewoon even samen naar een veldje rustig lopen en spelen. Stukjes normaal rustig lopen.
Of achter een bal aan laten rennen, op speelveldjes rennen, ravotten met andere honden, door bossen banjeren/klimmen. Dat is allemaal veel belastender.
#3060652
Ik heb, in overleg met de DA, me juist niet aan die regel gehouden! Als ik dat gedaan had, dan had Kimo nu echt in een asiel gezeten en ik met een dik trauma. Hij had het echt nodig om meer te wandelen. De DA en ik waren het eens: beter 10 minuten rechtlijnig lopen/rennen buiten dan 10 minuten rausen binnen. Binnen is zoveel slechter voor ze, zeker als je een gladde vloer hebt.
Wat ik wel deed: meerdere keren 15 minuten lopen. soms met een uur of twee ertussen. Zo voorkom je overprikkeling, maar zorg je ook dat de pup zijn energie kwijt kan. Dit is wel afhankelijk van het ras natuurlijk. Ik heb boerderijhonden, nog nauwelijks doorgefokt vanaf het werk...
#3060662
Hi, vindt een balans die goed voelt. 
Ik heb zelf net een pup, en probeer me zoveel mogelijk aan de regel te houden.
Niet zozeer voor haar rust, maar vooral voor haar heupen, het wordt een groot beestje.
Binnen zitten ze natuurlijk ook niet stil. En jouw pup wordt niet zo groot  ;)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door