Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door NoaKaj
#3060394
Mijn jongste van 6,5 maand at in het begin zonder enig probleem KVV. Vervolgens heeft ze een heel scala aan medische problemen gehad (maag/darmen), vermoedelijk een kettingreactie op een AB-kuur in verband met een ontstoken gewrichtje. Ze heeft een bacteriële darminfectie meegemaakt (e-coli, salmonella én campylobacter) en in totaal drie AB-kuren gehad, Synulox voor het pootje, Metrobac toen de darmklachten aanhielden en er nog geen ontlastingonderzoek was gedaan en uiteindelijk Enroflox om de laatste hardnekkige bacterie de nek om te draaien. Toen dat achter de rug was, sloeg een maag-/darmvirusje toe. Op rofo's die vrijdag zijn gemaakt, bleek haar darmwand verdikt te zijn.

Tijdens al deze ellende was haar eetlust slecht of totaal afwezig. Om haar aan het eten te houden, heb ik alles uit de kast moeten halen (letterlijk). Natvoer, gekookte kipfilet, zelfs brokjes, tot m'n afgrijzen maar je moet wat als een kitten afvalt. KVV weigerde ze resoluut en de enkele keer dat ze het wel at, viel me op dat ze na een uur of wat moest overgeven.

Sinds gisteren kan ik er niet omheen, ze kan er niet meer tegen: de maag-/darmproblemen lijken voorbij, ik was blij dat ze gisteravond interesse had in KVV en prompt kwam het er weer uit. Heeft iemand dit meegemaakt en opgelost? Is het een kwestie van hele kleine beetjes mengen met natvoer en de hoeveelheid steeds opvoeren? Verder is ze gezond, ze is lekker stevig, haar gedrag is normaal en ze groeit weer als kool.
Door Jacoba
#3060578
Ik kan niet spreken uit ervaring, maar kan wel simpel denken. En dat is dat haar lichaam het niet aankan, die verteringsprocessen zeg maar. Het kost teveel energie om dat bol te werken en dan denk ik voornamelijk aan het verteren van bot en rauw in het algemeen. Ze moet eerst weer helemaal aansterken en vanbinnen genezen na al die trala. Dat ze kvv weigert zou ik dus zien als zelfbescherming, niet omdat ze het niet wil. Dat geeft haar lijf dus aan (het komt eruit, 'ik kan er nu even niet mee overweg').

Met geduld en voorlopig 'onverantwoord' eten zal dat toch weer goed gaan komen? Beginnend met alleen mager spiervlees zijn mijn gedachten.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3061672
Ik zou gewoon stillaan overzetten door mengen met blikvoer inderdaad.
Op voorwaarde dat ze geheel genezen verklaard is, uiteraard.
6 maand is in mijn ogen te jong om eerst enkel spiervlees te gaan voeren.  Als het bot gemalen is, zoals in kvv, is de vertering bij een genezen spijsvertering geen probleem.
Door Martine-Tom
#3061692
Niet zelf meegemaakt, wel van dichtbij gezien idd.
Daar bleek uiteindelijk dat het het beste werkte om eerst op blikvoer te blijven tot het volledig stabiel is en daarna heeeeeeeeel langzaam (1 theelepel per 100 gr blik voer, en dan elke 2 dagen een lepel erbij indien het goed gaat) weer terug over te zetten.
Door NoaKaj
#3062990
Nee, spiervlees ga ik sowieso niet als enige geven. Theelepeltjes KVV erdoor gaat tot nu toe zozo. Van konijn lijkt ze over te geven, kwartel is smerig en een reden om in hongerstaking te gaan, ook al is het maar een theelepel. Het zal geen makkelijke taak zijn om dit verwende mormeltje weer in het gareel te krijgen :(
Gebruikersavatar
Door Thea
#3062994
Ja er zullen het veel met mij mss niet eens zijn. :-\
Maar ik zou de beste brokken met zoveel mogelijk vlees kopen en dat eerst voeren als dat helemaal goed ga van mij part pas na 1 maand 1 theelepel kvv er evt bijgeven en dat gaan opbouwen. :)
Een jonge kat moet goed eten om te groeien en weerstand opbouwen.
Door NoaKaj
#3063731
O, ze eet prima hoor, hele ladingen blikvoer gaan erin. Als ze aangeeft iets niet te lusten, dan krijgt ze een uur later wat anders, een jonge kat laat ik niet hongeren. Vanavond heeft ze overigens uit zichzelf een heel schoteltje Carnibest gegeten. Ik ga ervan uit dat dat een eenmalig foutje was en ik heb overwogen om haar tegen te houden omdat ik niet weet hoe het valt, maar dat voelde niet goed. Nu ben ik dus aan het duimen dat het erin blijft.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door