Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door hannabelgje
#3060387
Ze krijgen voorlopig iedere dag orgaan, spiervlees, vleesbot. Daarvoor gekozen ivm Nori in de groei. Ze krijgen 50% vleesbot goed bevleesd, 30% spiervlees en 20% orgaan.

               
maandag:   lamavlees+kalkoenmaag+konijnkarkas
dinsdag:   kalkoenvlees+konijnlever+kippennekken
woensdag: paardenvlees+kiphart+parelhoenkk
donderdag:  kalkoenvlees+lamsnier+eendennekken
vrijdag:   konijnenvlees+geit/lamlever+kipkarkas
zaterdag:   kvv vis            
zondag:   eendenvlees+paardhart+kwartel/bosduif

Zit ik zo met de verdeling van het orgaan een beetje goed?
Door Ruisje
#3060409
Orgaan 20% is best veel! Ik kom bij onze katten niet verder dan 15%. Hoe is je verdeling?
En die 50% vleesbot vind ik voor een kat ook veel, dan moet het vleesbot echt flink meer dan de helft bevleesd zijn.

edit: En verdeel je die hoeveelheid vleesbot ook maar over 3 dagen ??? Ik zou een kat elke dag vleesbot en spiervlees voeren.
edit 2 ;) Niet goed gelezen, maar ik zou dus als elke dag vleesbot en spiervlees blijven voeren.
Laatst gewijzigd door Ruisje op ma 19 jan 2015, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door hannabelgje
#3060428
Hierbij de verdeling:


Wasabi 840  totaal        420 vleesbot 210 spiervlees 126 orgaanvlees
Fleur 560 totaal 280 vleesbot 140 spiervlees 84 orgaanvlees
Nori 1400 totaal 700 vleesbot 350 spiervlees 210 orgaanvlees

Dat is de hoeveelheid per week.

Ik geef eigenlijk al jaren 50% vleesbot. De boel doet het er normaal goed op. Ze (zeker Fleur) krijgen vlug de dunne. Ze krijgen meestal ook ieder twee kuikens per week tussendoor.
Door Ruisje
#3060436
Ik vroeg je verdeling van die 20% orgaan. ;) Zelf geef ik 8% hart, 5% lever en 2% nier = 15%
20% voor een kat is erg veel.

Als zoveel vleesbot voeren in maar 3 dagen goed gaat, tja... mijn voorkeur zou het niet hebben. Wilde katten vangen meestal kleine prooidieren die ze op darmen en maag na helemaal opeten.
Door hannabelgje
#3060476
Ruisje schreef: Ik vroeg je verdeling van die 20% orgaan. ;) Zelf geef ik 8% hart, 5% lever en 2% nier = 15%
20% voor een kat is erg veel.

Als zoveel vleesbot voeren in maar 3 dagen goed gaat, tja... mijn voorkeur zou het niet hebben. Wilde katten vangen meestal kleine prooidieren die ze op darmen en maag na helemaal opeten.
Ah zo de verdeling. Ze krijgen iedere dag vleesbot hier, niet maar 3 dagen. Ze krijgen dan 's morgens spiervlees en orgaanvlees en 's avonds vleesbot.
Orgaan moet ik even uitrekenen, kom ik op terug.
Ik weet niet beter of je voert 50/30/20 eigenlijk.
Door Martine-Tom
#3060496
hannabelgje schreef: Ah zo de verdeling. Ze krijgen iedere dag vleesbot hier, niet maar 3 dagen. Ze krijgen dan 's morgens spiervlees en orgaanvlees en 's avonds vleesbot.
Orgaan moet ik even uitrekenen, kom ik op terug.
Ik weet niet beter of je voert 50/30/20 eigenlijk.
Ik hou zelf 40/40/20 aan voor de katten :)
Door Martine-Tom
#3060530
hannabelgje schreef: Toch ook 20 orgaan dan.
Yep, al zal dat effectief iets minder zijn, ik maak mega mixen met in totaal 3 kilo orgaan, en het vet van de nieren haal ik weg, vetklompen rond het hard haal ik weg...dus het zal iets lager als 20 uitvallen, maar ik heb dus in principe gewoon 1 kg hart, 1 kg lever, 1 kg nier en die mix ik.
Dan maal ik 1 kilo bot en 1 kilo spier en daar gaat 500gr orgaan bij.
Door Ruisje
#3060536
Martine-Tom schreef: Yep, al zal dat effectief iets minder zijn, ik maak mega mixen met in totaal 3 kilo orgaan, en het vet van de nieren haal ik weg, vetklompen rond het hard haal ik weg...dus het zal iets lager als 20 uitvallen, maar ik heb dus in principe gewoon 1 kg hart, 1 kg lever, 1 kg nier en die mix ik.
Dan maal ik 1 kilo bot en 1 kilo spier en daar gaat 500gr orgaan bij.
Als jij 500 gram orgaan bij 1 kilo vleesbot en 1 kilo spiervlees doet, blijft het 500 gram. Je hebt eerder in je megamix al het vet eruit gehaald. ;)
Ruim 6,5% lever en 6,5% nier zou ik wat teveel van het goede vinden.
Door Martine-Tom
#3060541
Ruisje schreef: Als jij 500 gram orgaan bij 1 kilo vleesbot en 1 kilo spiervlees doet, blijft het 500 gram. Je hebt eerder in je megamix al het vet eruit gehaald. ;)
Ruim 6,5% lever en 6,5% nier zou ik wat teveel van het goede vinden.
Ja ik leg me wat onhandig uit, ik koop in op 50/50/20, als ik ga malen pak ik een kilo bot en spier. Het orgaan maak ik schoon en maal en mix ik, ik weeg het en deel dat totaal door het aantal porties wat ik maak. Ik koop dus 500 gr per 2 kilo bot/spier in, en na het malen en schoonmaken blijft er dus minder over.

In mijn hoofd is het nu erg duidelijk, maar als ik het nalees wat minder :-[ :P
Gebruikersavatar
Door cath
#3060547
hannabelgje schreef: Hierbij de verdeling:


Wasabi 840 totaal 420 vleesbot 210 spiervlees 126 orgaanvlees
Fleur 560 totaal 280 vleesbot 140 spiervlees 84 orgaanvlees
Nori 1400 totaal 700 vleesbot 350 spiervlees 210 orgaanvlees

Dat is de hoeveelheid per week.

Ik geef eigenlijk al jaren 50% vleesbot. De boel doet het er normaal goed op. Ze (zeker Fleur) krijgen vlug de dunne. Ze krijgen meestal ook ieder twee kuikens per week
Fleur eet blijkbaar ook niet zo veel.
Mijn britten eten écht weinig, ik dacht dat 80gr véél te weinig was, maar blijkbaar zijn er toch meer katten die minder eten. :P
Door Ruisje
#3060627
Martine-Tom schreef: Ja ik leg me wat onhandig uit, ik koop in op 50/50/20, als ik ga malen pak ik een kilo bot en spier. Het orgaan maak ik schoon en maal en mix ik, ik weeg het en deel dat totaal door het aantal porties wat ik maak. Ik koop dus 500 gr per 2 kilo bot/spier in, en na het malen en schoonmaken blijft er dus minder over.

In mijn hoofd is het nu erg duidelijk, maar als ik het nalees wat minder :-[ :P
Helemaal duidelijk!! :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3062275
Je hebt nu 20% orgaan in 6 delen, is dus 3,3% per deel.
2 delen lever is 6,6%, dat vind ik nog wel te doen.  Het moet niet hoger worden, maar op zich is dit niet verkeerd. 
1 deel nier, 3,3%  is prima als je het mij vraagt.
En 3 delen hart is bijna 10%, en dat moet ook niet meer worden.  8% vind ik nog goed, maar hoger vind ik al erg hoog.

Ik heb zelf ook ongeveer deze percentage's een tijd gevoerd, maar ik gaf ipv 3 keer hart, 2 keer hart en 1 keer maagjes. Nu heb ik er wel wat af gedaan en naar 18% orgaan gegaan ipv 20%.  Een keertje hart of zo vervangen door maag (of iets anders dat je leuk vind) is misschien wel leuk als je 20% voert.
Voor de rest vind ik de verhouding tussen hart-lever en nier niet erg verkeerd.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op vr 23 jan 2015, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door