Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hope
#3060250
Wat moet je nu echt minimaal voeren aan diersoorten en afwisseling om een allergische hond een compleet menu te geven?

Mijn probleem:
Stel Nelson kan tegen konijn, lama, zalm en paard (er even vanuit gaande dat hij daar tegen kan).
Dan kan je de volgende afwisseling maken:
Vleesbot: konijnkarkas, zalmlijf
Nier: konijn
Lever: konijn
Hart: paard
Spiervlees: lama, paard

In feite zit je dan, omdat je natuurlijk niet veel vis kan voeren, op 1 botsoort, en ook het orgaan is niet bepaald afwisselend.

Hoe lang houdt een jonge hond het prima vol op zo'n menu zonder tekorten op te lopen?
Door Lizzy
#3060254
Ik weet het niet. Ik denk dat het een kwestie is van uitproberen. Ideaal is het niet. Maar ja..... Dingen erbij geven als af en toe een multivitamine/mineralen preparaat en chlorella/spirulina?
Gebruikersavatar
Door Hope
#3060273
Lizzy schreef: Ik weet het niet. Ik denk dat het een kwestie is van uitproberen. Ideaal is het niet. Maar ja..... Dingen erbij geven als af en toe een multivitamine/mineralen preparaat en chlorella/spirulina?
Ik ben inderdaad bezig met een preparaat op maat, want ik durf het preparaat van Vroom niet te geven omdat hij op dat dieet allergisch rageerde. Misschien op de aardappels of de tofu maar misschien op de poeder.

Stel je zou zonder preparaat willen in de toekomst, hoeveel soorten vleesbot zou hij dan moeten hebben?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3060283
Naar mijn persoonlijk gevoel, minstens een botsoort, een lever- en een hartsoort.
En pens...
Nier voer ik zelf ook enkel van konijn, dus moet ik niets van zeggen...  ::)

Lever en hart kan je toch beide van konijn en van paard krijgen?
Het bot zou mij ook wel dwars zitten... Visbot is ook een heel andere samenstelling dan zoogdierbot, dus in mijn ogen is dat maar een halve diersoort als het op botafwisseling aankomt...

Als je aan wild konijn kan komen is dat ook een heel verschil met enkel tam konijn.  En haas? zou dat niet een logische volgende diersoort zijn?  Haaskarkas is toch nog vrij eenvoudig aan te komen?
Gebruikersavatar
Door Hope
#3060287
pearlsofpassion schreef: Naar mijn persoonlijk gevoel, minstens een botsoort, een lever- en een hartsoort.
En pens...
Nier voer ik zelf ook enkel van konijn, dus moet ik niets van zeggen...  ::)

Lever en hart kan je toch beide van konijn en van paard krijgen?
Het bot zou mij ook wel dwars zitten... Visbot is ook een heel andere samenstelling dan zoogdierbot, dus in mijn ogen is dat maar een halve diersoort als het op botafwisseling aankomt...

Als je aan wild konijn kan komen is dat ook een heel verschil met enkel tam konijn.  En haas? zou dat niet een logische volgende diersoort zijn?  Haaskarkas is toch nog vrij eenvoudig aan te komen?
Haas heb ik geprobeerd. Hij heeft daarna een koekje gehad, dus ik gok dat de heftige reactie van het koekje komt en niet van de haas, maar ik kan het niet met 100% zekerheid zeggen.

Hij krijgt nu:
Konijn tam: rug, schouders, ribben, kop. Nier, lever en hart
Konijn wild: spiervlees en af en toe koppen
Paard: spiervlees en hart
Lama: spiervlees

Ik zit te denken aan een kvv van paard. Ja, het is een gok, kvv. Maar ik zou één merk kunnen proberen en die als nieuwe diersoort kunnen introduceren. En dan een kvv die paardenbot, paardenorgaan en paardenvlees als enige ingrediënten heeft. Is dat wat?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3060289
Persoonlijk zou ik dan eerder een nieuwe diersoort waar je bot van kan voeren, proberen. Of heb je al zowat alles geprobeert?

Die zalm lijkt me op zich wel niet gek om ook te proberen te introduceren he. 

En laat je niet gek maken he.  Je kan niet meer doen dan proberen, maar als hij nergens tegen kan, kan je niet meer doen he.
Hart heb je dan toch ook al 2 diersoorten in.  En spiervlees 3, als ik het goed lees.
Zo'n wilde konijnenkop af en toe is toch ook waardevol.  ;)
Gebruikersavatar
Door Hope
#3060291
pearlsofpassion schreef: Persoonlijk zou ik dan eerder een nieuwe diersoort waar je bot van kan voeren, proberen. Of heb je al zowat alles geprobeert?

Die zalm lijkt me op zich wel niet gek om ook te proberen te introduceren he. 

En laat je niet gek maken he.  Je kan niet meer doen dan proberen, maar als hij nergens tegen kan, kan je niet meer doen he.
Hart heb je dan toch ook al 2 diersoorten in.  En spiervlees 3, als ik het goed lees.
Zo'n wilde konijnenkop af en toe is toch ook waardevol.  ;)
Ik wil nu eerst zalm maar gaan proberen.

Verder weet ik dat eend een heftige reactie geeft, en dat fazant dat ook doet. Ongeveer hetzelfde als dat koekje (of de haas!).
Maar jij zou dus gewoon één voor één blijven proberen?
Dus ook bijvoorbeeld wilde duif, parelhoen, kwartel of lam. Of rund (biologisch), ik noem maar wat.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3060296
Ja, ik wel.
Omdat je dan een geheel nieuwe diersoort extra hebt, ipv enkel botsoort extra.
Tenzij je natuurlijk redenen hebt om aan te nemen dat een nieuwe diersoort  waar hij tegen kan erg moeilijk te vinden zou zijn en je met paardkvv dan wat meer op safe zou willen spelen omdat hij daar meer waarschijnlijk wel tegen kan.  Dan heb je sneller een botsoort bij.
Maar geen nieuwe diersoort natuurlijk...

Heb je geit ooit geprobeert? Anders is lam misschien wel een leuke?
Fazant is vaak gekweekt en dan losgelaten, ik denk niet dat dat bij duif zo is? Maar ik denk wel dat dat vaak stadsduiven zijn, en wie weet wat die te eten gekregen hebben...  :-X
Ik weet niet wat je allemaal al geprobeert hebt, los van de eend en de fazant.  Is het natuurlijk de vraag of hij tegen geen enkel gevogelte kan of dat je gewoon pech gehad hebt? Of het aan het wild zijn ligt of niet, dat is misschien minder aan de orde, aangezien hij dan toch tegen tam konijn kan...
Door Lizzy
#3060305
Ik zou zelf niet aan KVV beginnen. Echt gewoon niet.

Ik zou op termijn weer wat nieuws proberen toe te voegen. En dan is lam volgens mij wel een goede keus. Daar heb je en orgaan en bot en spiervlees van.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3060329
Lizzy schreef: Ik zou zelf niet aan KVV beginnen. Echt gewoon niet.

Ik zou op termijn weer wat nieuws proberen toe te voegen. En dan is lam volgens mij wel een goede keus. Daar heb je en orgaan en bot en spiervlees van.
Dank je, dat is duidelijk. Dan hoef ik daar ook gewoon niet naar te zoeken.

Lam is te proberen inderdaad. Dan ga ik daar gewoon eens wat van in huis halen en kijken hoe dat gaat.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3060351
Ik vind lam ook een mooie.
Of geit, als je dan aan die hele melkgeitjes met orgaan kan raken is dat wel prachtig en handig om te voeren.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3060366
pearlsofpassion schreef: Ik vind lam ook een mooie.
Of geit, als je dan aan die hele melkgeitjes met orgaan kan raken is dat wel prachtig en handig om te voeren.
Dat is wel een goede misschien inderdaad. Al moet ik me er dan eens in verdiepen hoe groot/zwaar die zijn en hoe je die eventueel deelt. Of geeft je dat gerust twee dagen?
Wodans avonturen schreef: Is een heel konijn geen mooie toevoeging? Dan heb je weer een extra soort hart en spiervlees erbij
Dat is ook een goede optie inderdaad. Ik zal de jager eens bellen of hij nog wat heeft liggen of binnenkort gaat schieten.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3060368
Hope schreef: Dat is wel een goede misschien inderdaad. Al moet ik me er dan eens in verdiepen hoe groot/zwaar die zijn en hoe je die eventueel deelt. Of geeft je dat gerust twee dagen?


Dat is ook een goede optie inderdaad. Ik zal de jager eens bellen of hij nog wat heeft liggen of binnenkort gaat schieten.
Ik denk dat de meest mensen met honden zo groot als Nelson die in 2 delen en elke dag een helft voeren. Je kan ze perfect doorknippen in het midden met de snoeischaar  Je kan ze op voorhand delen en zo invriezen, of twee dagen achter elkaar voeren.
Ze zijn iets groter dan een ferm konijn, denk ik, ik heb ze zelf nooit gehad (net iets te hard voor katten). En je hebt twee maten denk ik, die van 2kg en die die iets kleiner zijn. Denk ik he.
Maar er lopen geregeld topics in de V&A, kwestie van eens rond te kijken. ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door